20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:14

Ts, wat goed dat jij en de huidige eigenaresse zo begaan zijn met de pony.

De reacties hierboven zijn wel pittig. Probeer ze objectief te lezen.

Hoe geweldig de pony ook is en wat je de pony ook gunt. Probeer het zakelijk en objectief te houden.

Je hebt in dit topic gelezen eat het objectief waard is. Als ik t wat samenvat kom ik tussen de 0-1500 euro uit. Je mag meer geven, maar weet dat dat gevoel is. De huisige eigenaresse zou juist super blij met jou moeten zijn en het jou gunnen door het voor een vriendenprijsje weg te doen.

Je geeft nu wel een toelichting, maar nog niets over de prijs

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:26

Kidde schreef:
Ik woon in Zuid-Holland maar voor zo ver ik weet zijn er helemaal geen eisen vanuit de provincie?

Officeel gezien mag je al jaren lang hobbymatig maximaal zoveel paarden en zoveel pony's houden om hobbymatig te blijven.
In praktijk wordt al lange tijd veel gedoogd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34626
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:54

Ik ben van mening, verkocht is verkocht. Als oude eigenaar kun je wel van alles willen eisen rondom een nieuwe stal, maar de koper bepaalt.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:30

Wat een harde meningen worden hier weer gegeven zeg....

Punt 1: de huidige eigenaresse MOET helemaal niets!

Bovendien heeft ze ook helemaal nog geen prijs gezegd dus al die opmerkingen over dat ze het onderste uit de kan wil, slaan op dit moment nog helemaal nergens op.

En het lijkt me een vrij normale situatie dat wanneer iemand overweegt om een pony te verkopen, en het dier dus NIET op de schopstoel zit....je dan er voor kiest om het dier alleen te laten vertrekken als de nieuwe eigenaar en nieuwe plek je helemaal aan staan, omdat je het dier anders liever zelf houdt.

Nu is het in dit verhaal dus zo dat de eigenaresse het dier gunt aan de TS. Maar dus alleen als ze dan een beter plekje te bieden heeft dan ze zelf heeft. Daar is toch helemaal NIETS raars aan? Waarom dan dat negatieve gedoe weer -O-

Natuurlijk is TS de baas als ze het dier koopt. En kan ze het verhuizen. Maar dat staat gewoon los van de voorwaarde die je als eigenaresse kan stellen om een dier überhaupt aan een ander mee te geven.

En gezien eigenaresse nog helemaal geen prijs genoemd heeft...wie weet zit ze er zelf ook nog wel aan te denken om het dier voor een kleine prijs aan TS mee te geven als die het echt fijn voor elkaar heeft. Of denkt ze aan het voorstellen van een soort bruikleen constructie, dat TS het dier mee krijgt als ze aan bepaalde voorwaarden voldoet en mocht ze dat niet meer kunnen, dat ze dan het dier terug wil. Of zoiets.

Met wat we op dit moment weten is het helemaal niet nodig om van het meest negatieve uit te gaan -O-

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:45

pmarena schreef:
Wat een harde meningen worden hier weer gegeven zeg....

Punt 1: de huidige eigenaresse MOET helemaal niets!

Bovendien heeft ze ook helemaal nog geen prijs gezegd dus al die opmerkingen over dat ze het onderste uit de kan wil, slaan op dit moment nog helemaal nergens op.

En het lijkt me een vrij normale situatie dat wanneer iemand overweegt om een pony te verkopen, en het dier dus NIET op de schopstoel zit....je dan er voor kiest om het dier alleen te laten vertrekken als de nieuwe eigenaar en nieuwe plek je helemaal aan staan, omdat je het dier anders liever zelf houdt.

Nu is het in dit verhaal dus zo dat de eigenaresse het dier gunt aan de TS. Maar dus alleen als ze dan een beter plekje te bieden heeft dan ze zelf heeft. Daar is toch helemaal NIETS raars aan? Waarom dan dat negatieve gedoe weer -O-

Natuurlijk is TS de baas als ze het dier koopt. En kan ze het verhuizen. Maar dat staat gewoon los van de voorwaarde die je als eigenaresse kan stellen om een dier überhaupt aan een ander mee te geven.

En gezien eigenaresse nog helemaal geen prijs genoemd heeft...wie weet zit ze er zelf ook nog wel aan te denken om het dier voor een kleine prijs aan TS mee te geven als die het echt fijn voor elkaar heeft. Of denkt ze aan het voorstellen van een soort bruikleen constructie, dat TS het dier mee krijgt als ze aan bepaalde voorwaarden voldoet en mocht ze dat niet meer kunnen, dat ze dan het dier terug wil. Of zoiets.

Met wat we op dit moment weten is het helemaal niet nodig om van het meest negatieve uit te gaan -O-


Ik wilde dit ookal een paar keer neerzetten maar jij bent daar dus ff beter in ;) .

Ik zou als eigenaar precies hetzelfde doen. Als ik bij voorbaat al weet dat mijn paard 22/7 opgesloten gaat worden zou ik hem ook zelf houden. Dan zoek ik wel een andere oplossing.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:56

pmarena schreef:
En gezien eigenaresse nog helemaal geen prijs genoemd heeft...wie weet zit ze er zelf ook nog wel aan te denken om het dier voor een kleine prijs aan TS mee te geven als die het echt fijn voor elkaar heeft. Of denkt ze aan het voorstellen van een soort bruikleen constructie, dat TS het dier mee krijgt als ze aan bepaalde voorwaarden voldoet en mocht ze dat niet meer kunnen, dat ze dan het dier terug wil. Of zoiets.

Met wat we op dit moment weten is het helemaal niet nodig om van het meest negatieve uit te gaan -O-


Wie weet wil ze hem gratis weggeven, wie weet vraagt ze er straks 5000 euro voor. Het lijkt mij zaak om dit boven water te krijgen, voordat de TS straks in gedachten met de pony al met 1 voet op de nieuwe stal staat en dan de deksel op haar neus krijgt. De TS is al emotioneel gehecht aan het dier, probeer dan nog maar eens de scherpe onderhandelaar uit te hangen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:22

In bruikleen geven aan ts lijkt me een goede optie.Aangezien de verkoopster nog wensen heeft\eisen stelt aan de manier waarop de pony gehouden gaat worden.Als ts de pony gewoon koopt dan heeft de verkoopster er immers niets meer over te zeggen.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:53

Cowgirl schreef:
pmarena schreef:
Wat een harde meningen worden hier weer gegeven zeg....

Punt 1: de huidige eigenaresse MOET helemaal niets!

Bovendien heeft ze ook helemaal nog geen prijs gezegd dus al die opmerkingen over dat ze het onderste uit de kan wil, slaan op dit moment nog helemaal nergens op.

En het lijkt me een vrij normale situatie dat wanneer iemand overweegt om een pony te verkopen, en het dier dus NIET op de schopstoel zit....je dan er voor kiest om het dier alleen te laten vertrekken als de nieuwe eigenaar en nieuwe plek je helemaal aan staan, omdat je het dier anders liever zelf houdt.

Nu is het in dit verhaal dus zo dat de eigenaresse het dier gunt aan de TS. Maar dus alleen als ze dan een beter plekje te bieden heeft dan ze zelf heeft. Daar is toch helemaal NIETS raars aan? Waarom dan dat negatieve gedoe weer -O-

Natuurlijk is TS de baas als ze het dier koopt. En kan ze het verhuizen. Maar dat staat gewoon los van de voorwaarde die je als eigenaresse kan stellen om een dier überhaupt aan een ander mee te geven.

En gezien eigenaresse nog helemaal geen prijs genoemd heeft...wie weet zit ze er zelf ook nog wel aan te denken om het dier voor een kleine prijs aan TS mee te geven als die het echt fijn voor elkaar heeft. Of denkt ze aan het voorstellen van een soort bruikleen constructie, dat TS het dier mee krijgt als ze aan bepaalde voorwaarden voldoet en mocht ze dat niet meer kunnen, dat ze dan het dier terug wil. Of zoiets.

Met wat we op dit moment weten is het helemaal niet nodig om van het meest negatieve uit te gaan -O-


Ik wilde dit ookal een paar keer neerzetten maar jij bent daar dus ff beter in ;) .

Ik zou als eigenaar precies hetzelfde doen. Als ik bij voorbaat al weet dat mijn paard 22/7 opgesloten gaat worden zou ik hem ook zelf houden. Dan zoek ik wel een andere oplossing.

Eens! Maar dan zou ik hem dus ook voor een appel en een ei meegeven. Én veel eisen stellen én een hoge prijs vind ik niet kunnen.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:03

precies. of je gunt het iemand en wil het beste voor de pony en daarom stel je eisen.

of je verkoopt het paard aan de hoogste bieder en dan is het ook klaar

en eisen stellen en de hoofdprijs vragen is indd niet netjes.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:28

Allemaal heel mooi hoor, maar er is geen sprake van de hoofdprijs vragen gezien er volgens TS nog helemaal geen prijs genoemd is :roll:

Dus waar gaat dit nu eigenlijk over...?

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:29

Persoonlijk zou ik het zakelijker aanpakken. De emoties van de verkoper en je eigen emoties maken het allemaal erg ingewikkeld. Er is een pony die verkocht mag worden, daar doe je een bod op OF je vraagt de vraagprijs. Het hele verhaal eromheen van de eigenaar is voor jou niet zo belangrijk, jij moet voor de toekomst van de pony gaan zorgen. Dus zou nog eens bellen en alleen om de prijs vragen. Geeft ze die niet, dan kijk je gewoon op je gemak uit naar een andere pony. Waarschijnlijk moet het dan niet zo zijn (zo denk ik dan)

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:30

Als er zo veel gedoe om dat dier zou zijn zou ik als verzorger er al geeneens trek meer in hebben.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:32

precies pmarena, dat is het laatste missende puzzelstukje en wel een best belangrijke.

ik denk dat de prijs alles ook in het juiste perspectief zet en ts dan ook beter feedback van ons kan krijgen of het wel of niet realistisch is

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:35

Misschien wilt de eigenaar de pony wel geven aan ts , als zij het juiste plekje kiest voor de pony

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:53

De toon is gezet door de TS, die vraagt zich in de OP af of 3000€ genoeg zou zijn.
Dat geeft een indicatie dat ze vermoedt dat de eigenaar niet van plan is hem weg te geven / voor een zacht prijsje te verkopen.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:56

Kuggur schreef:
De toon is gezet door de TS, die vraagt zich in de OP af of 3000€ genoeg zou zijn.
Dat geeft een indicatie dat ze vermoedt dat de eigenaar niet van plan is hem weg te geven / voor een zacht prijsje te verkopen.


of het is het bedrag dat ze gespaard heeft....

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:00

pmarena schreef:
Allemaal heel mooi hoor, maar er is geen sprake van de hoofdprijs vragen gezien er volgens TS nog helemaal geen prijs genoemd is :roll:

Dus waar gaat dit nu eigenlijk over...?


Het feit dat we straks bijna alles over de pony weten behalve waar het topic initieel voor geopend is, de prijs. :D

Je zit met een pony-eigenaar wiens pony in de verkoop staat, je hebt een trouwe leaser die de pony wilt overnemen, dat lijkt me niet een heel complexe situatie om tot een deal te komen. Ik hoop echt dat wat TS hier op Bokt schrijft niet de volledige communicatie tussen eigenaar en TS is en dat ze onderhand wel verder staan in het verkoopproces.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:07

TS, zolang wij de pony niet hebben gezien, is er echt niks van te zeggen. Een 20 jarige kan nog in top conditie zijn en dan is er geen enkele reden om die weg te geven of goedkoop te verkopen.

Jij hebt het over wat achterstallig onderhoud, maar dat kunnen we zo niet bepalen. Het zou raar zijn dat een (ex) sportpony's nooit gebits onderhoud heeft gehad bijv.

Ik heb mn merrie op haar 20e verwaarloosd terug gekocht voor een minimaal bedrag aan de stal die haar had opgevangen. Die mensen hadden financiele problemen.
Ze is nu ruim 27 en hartstikke fit, dus nog altijd blij met haar.

Ik heb een paard gekocht met 17jr die bij ons geboren is. Wilde hem al jaren terugkopen. Hij is ons voor de helft gegund, maar in principe hadden we alles wel willen betalen. Hij is 21 en ook fit, maar was al niet meer geschikt voor sport.

En zo hebben we wel een paar keer een jong paard gekocht, die niet oud mochten worden helaas. En 1,5jr geleden een 10jr gekregen. Hadden er eigenlijk geen ruimte voor, want hadden zelf net nr 5 gekocht, maar emotionele band, dus toe maar.
We waren bekend met enkele problemen van dat paard, maar dat die zooooo ernstig waren, konden we niet inschatten. Hij heeft ons in een half jaar duizenden gekost en we hebben hem alsnog moeten laten inslapen.

Wij hebben een mooie plek en krijgen weleens paarden kado aangeboden, maar mankeert wel vaak iets aan, dus gaat ons kosten. Iemand weet dan vooraf hoe wij ze houden. Maar ook iemand die het niet leuk vindt dat ze hier niet op stal komen.

Ik zal nooit meer wat verkopen, maar stel..........Dan gaan ze echt niet naar de eerste de beste. Dat iemand een paard van ons kent, er band mee heeft, het verzorgd, maakt dan niet uit. Als jij het paard geen goed levem kan bieden, gaat het niet mee.
Maar verkocht=verkocht en dan kan iemand van alles doen en daar heb ik alleen vaker spijt van gehad en gebeurt niet meer.

Zeker voor een ouder paard is bewegen echt heel belangrijk. Ons oudje van 27 stond de eerste 2 winters wel op stal en kwam stijf en met dikke benen van stal. Die loopt nu met 27 beter dan toen met 20 en 21.
En je hebt geen luxe nodig als je niet serieus traint. Wat vaak ook weer scheelt in de kosten van een plek.

In principe kunnen ze ook zelf een plek zoeken. Doen ze dat niet, is het aan de koper wat er gebeurt, maar ik snap heel goed dat ze proberen te kijken waar het beestje terecht komt. Na 19jr verkopen is echt niet niks.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:08

Hubbels schreef:
Ok, ze wil nogal al wat als verkoopster.
Mag aannemen dat ze je na 2,5 jaar wel kan vertrouwen dat ook jij het beste voor het dier wil!

Blijkbaar niet, anders had ze geen stallen op haar lijstje staan waar paarden niet genoeg buiten komen.

Ná de verkoop heeft verkoper niets meer te eisen, ervóór kan ze echter eisen wat ze wil.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:08

olijf schreef:
of het is het bedrag dat ze gespaard heeft....

Vandaar het gebruik van onzekere termen als "indicatie"en "vermoedt".
Maar één ding is wel zeker, de TS kent de eigenaar goed, en gaat er blijkbaar van uit dat er een substantieel bedrag op tafel gelegd moet worden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:09

GDG schreef:
Hubbels schreef:
Ok, ze wil nogal al wat als verkoopster.
Mag aannemen dat ze je na 2,5 jaar wel kan vertrouwen dat ook jij het beste voor het dier wil!

Blijkbaar niet, anders had ze geen stallen op haar lijstje staan waar paarden niet genoeg buiten komen.

Ná de verkoop heeft verkoper niets meer te eisen, ervóór kan ze echter eisen wat ze wil.


Als dit TS haar eerste eigen pony wordt, is dat ook logisch. Een pony verzorgen waar alles al geregeld is, is wat anders dan alles zelf doen en regelen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:10

De eigenaar vindt volgens ts dat de pony nog in de sport zou moeten lopen omdat dat goed voor hem zou zijn.M.a.w. hij is dus nog wel fit en goed te rijden.Tja wat zou je er dan voor betalen.Ik persoonlijk zou denken 1850 euro.Maar dan moet hij wel echt van de koopster worden en geen gezeur en bemoeienissen of het soort stalling etc. en trouwens ook niet over wel of niet in de sport. Dat moet ts dan helemaal zelf mogen bepalen.Als het overigens een bloedmooie of superbrave pony is dan zou ik nog wel tot 2000 euro gaan.Er bestaan nu eenmaal paardjes waar je achterstevoren op kunt gaan zitten en dan nog een beker mee wint.Of die zo mooi zijn dat ze als fotomodel kunnen dienen.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:20

Kuggur schreef:
olijf schreef:
of het is het bedrag dat ze gespaard heeft....

Vandaar het gebruik van onzekere termen als "indicatie"en "vermoedt".
Maar één ding is wel zeker, de TS kent de eigenaar goed, en gaat er blijkbaar van uit dat er een substantieel bedrag op tafel gelegd moet worden.


Als ik de berichten van de TS lees, heb ik nog niks gezien waaruit ik opmaak dat er zelfs nog maar naar een prijs gevraagd is??
Dus hoe iedereen daar aankomt??
Zijn zoveel topics waar een TS aangeeft wat hun budget is en of ze daar een paard/pony van kunnen kopen en dan krijg je ook 200 verschillende meningen.... De een vind van wel, de ander verklaart je voor gek.
Dus eigenlijk precies wat hier gebeurt. :D :')

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:26

De TS vraagt naar prijsspeculatie, hier in het topic wordt over de prijs gespeculeerd.
Niets verbazingwekkends.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:37

Kuggur schreef:
De TS vraagt naar prijsspeculatie, hier in het topic wordt over de prijs gespeculeerd.
Niets verbazingwekkends.


Dat zeg ik toch ook niet?
Jij leest echt allemaal dingen die nergens staan??
Ook een gave denk ik.