20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:48

kwita schreef:
Is TS er ook nog?
Heeft die nog iets te delen?


Goeie! Ben ook benieuwd of ze de vraagprijs al weet.

siepenteun
Berichten: 985
Geregistreerd: 10-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 12:25

Hubbels schreef:
kwita schreef:
Is TS er ook nog?
Heeft die nog iets te delen?


Goeie! Ben ook benieuwd of ze de vraagprijs al weet.


Ik ga straks bellen. Dan laat ik weten hoe en wat.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:32

Ts zou haar dat face to face vragen en niet via de telefoon.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:45

KellyR schreef:
Wat de gek er voor geeft..
Naar het paard toe, zou ik het niet eerlijk vinden om hem nog te verkopen. Zelf vind ik dat ze hem jou zou moeten gunnen voor een symbolisch bedrag. Of hem in laten slapen om een lijdensweg in de handel voor te zijn.

Ik snap heel goed dat je emotioneel veel waarde hecht aan deze pony. Maar als je dat opzij zet, en alleen aan jezelf denkt, wil je de pony dan nog steeds?

- Vind je rijden een prio om te blijven doen?
- Wat als hij het over 2 jaar niet meer "doet"?
- Ben je voorbereid op hoge medische kosten, niet alleen nu, maar voor langere tijd? Denk aan cushing medicatie, een slechter gebit in wording (en alles wat daar bij hoort, speciaal voer, extra verzorging en dus ook vaak hogere stallingskosten), wellicht pijnmedicatie voor artrose, supplementen etc.
- Heb je ambities in de sport, wil je nog lange buiten ritten kunnen maken? Kan je het je dan veroorloven om evt. Een 2e paard aan te schaffen in de toekomst om in je eigen behoefte te voorzien?

Je bent zelf nog in de bloei van je leven en er is veel meer dan de zorg voor een paard dat ouder aan het worden is.
Het is natuurlijk heel mooi als je het hem wilt bieden, laten we dat voor op stellen! Maar vergis je niet in de zorgen en de kosten voor een ouder paard.

Mijn paard zou ik voor geen goud weg doen, maar tegen die tijd heb ik wel jaren lang plezier van hem gehad (hoop ik).

Kortom, wil je niet liever een jong(er) paard waar je nog vanalles mee kan doen; Zelf opleiding, clinics volgen, wedstrijden starten, weekenden weg, noem maar op.

Als je er 1000% achter staat moet je het gewoon doen en zorgen dat jullie er samen uit komen. Alleen jij kan over de waarde van deze pony beslissen. In de praktijk zal het een paar honderd euro (max) bovenop de slachtprijs zijn.

Een gezonde pony die nog bereden wordt in laten slapen alleen omdat hij 20 jaar is?????Dat slaat echt nergens op en geen veearts zal dat doen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:48

SusanH schreef:
Lange tijd fanatiek bezig zijn kan nog prima hoor. Dochter heeft een bijrijdpony van 26 gehad waar ze Bixie eventing mee reed, en zelfs heeft meegedaan aan de Utrechtse kampioenschappen Bixie. Daarna heeft ze een tijdje een 31 jarige gereden. Echt als je die ziet lopen geloof je niet dat hij al zo oud is. Die loopt nog meerdere keren per week.

En ja een paard kan zomaar ineens iets gaan mankeren. Maar dat geldt voor paarden van alle leeftijden. Wij hebben 2,5 jaar geleden expres een 5 jarige pony gekocht. Leek ons leuk, kon ze er lekker lang mee doen. Die pony hebben we een half jaar later in moeten laten slapen. In datzelfde jaar ook al ons paard moeten laten gaan. Die was pas 13. Leeftijd zegt echt niet alles.

Ik ken een 70 jarige man die marathons loopt. Dus ja, alle bejaarden kunnen dat. Ik ken óók een 16 jarige jongen met een kapotte knie, dus de kans dat je blesssures krijg is op alle leeftijden aanwezig en dus even groot....

Ik vraag me altijd af of mensen die de redenatie van Susan posten (en ze duiken altijd op in dergelijke topics) dan écht helemaal niets van statistiek begrijpen....

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:48

anjali schreef:
KellyR schreef:
Wat de gek er voor geeft..
Naar het paard toe, zou ik het niet eerlijk vinden om hem nog te verkopen. Zelf vind ik dat ze hem jou zou moeten gunnen voor een symbolisch bedrag. Of hem in laten slapen om een lijdensweg in de handel voor te zijn.

...

Een gezonde pony die nog bereden wordt in laten slapen alleen omdat hij 20 jaar is?????Dat slaat echt nergens op en geen veearts zal dat doen.


Ja dat is wel heel cru :=

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:03

Kugger, ik denk dat zo'n reactie ook totaal niet bedoeld is om statistisch correct te zijn.

Maar vooral om aan te geven dat een 20-jarige pony ook echt nog helemaal niet "afgeschreven" hoeft te zijn...wat veel andere reacties nu juist weer lijken te suggereren. Beide kanten duiken op in dit soort topics en dat is mijns inziens ook zoals het hoort eigenlijk :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:08

Idd zo bedoelde ik het ook. Beetje tegenwicht tot wat hier voorbij komt. Ik ken meerdere hoog bejaarde pony's die nog helemaal mee draaien. Zeker tot ver in de 20. Met 20 is zo'n pony echt nog niet afgeschreven. Bij paarden is het een ander verhaal. Maar pony's gaan over het algemeen veel langer mee. Hoef je niet statistisch voor onderlegd te zijn om dat te weten.

En nee, ik ben niet goed met getallen :+ maar heb wel de nodige ervaring in de paarden na 35 jaar.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:19

Een 20 jarige pony hoeft idd niet afgeschreven te zijn, maar ts geeft al in dr op aan dat de pony de laatste maanden toch echt wel merkbaar ouder is geworden.

Dat er mensen zijn die nog glashard 4 tot 5000 euro vragen voor een paard van 20, wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk hun paard voor dat bedrag verkocht krijgen. Ik noem dat een fantasieprijs, maar goed; als eigenaar mag je vragen wat je wil. Al zou het een miljoen zijn....of je het krijgt is uiteraard nog maar zeer de vraag.

Marktplaats, maar ook de Bokt markt heeft een oliebol aan advertenties van paarden en pony's die 20 of 20+ zijn. En 9 van de 10 keer staan ze op die leeftijd te koop omdat 1) ze of het werk niet meer volledig aankunnen en er een stap terug moet worden gedaan wat de huidige eigenaar niet wil...of 2) er beginnen mankementen te komen die extra kosten gaan eisen en dus wordt het dier maar doorgeschoven naar een ander om die kosten te ontlopen.

Vergelijken met 30-40 jaar terug heeft al helemaal geen zin; toen werd er niet moeilijk gedaan om een oud dier naar de eeuwige groene weides te brengen...en diegenen die wel verkocht werden aan bvb een verzorgster, die gingen vaak gratis of voor max 150-200 gulden ( zeg maar nu 150 tot 200 euro) naar die verzorgster..

Rekening houdend met inflatie :+ is 500 euro voor een 20 jarige pony die toch merkbaar ouder aan het worden is een hele mooie prijs.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-11-20 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:22

Ik zou vragen wat ze ervoor willen hebben en als jij dat ervoor over hebt hem klinisch laten keuren.

Een dierenarts kan zijn gebit, ogen, benen en lijf even nakijken. Aan een oudere pony kunnen veel kosten komen ook al lijkt hij nu gezond. En vind je hem ook nog leuk als je hem over 2 jaar niet meer kan rijden? Zou me realiseren dat hij dan nog jaaaren mee kan en wil je dat?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:24

Nou TS, ik ben benieuwd wat de eigenaresse blijkt te vragen, hopelijk valt het mee :)

KellyR

Berichten: 1513
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:24

Sjira schreef:
anjali schreef:
[quote="KellyR"
Wat de gek er voor geeft..
Naar het paard toe, zou ik het niet eerlijk vinden om hem nog te verkopen. Zelf vind ik dat ze hem jou zou moeten gunnen voor een symbolisch bedrag. Of hem in laten slapen om een lijdensweg in de handel voor te zijn.

...

Een gezonde pony die nog bereden wordt in laten slapen alleen omdat hij 20 jaar is?????Dat slaat echt nergens op en geen veearts zal dat doen.


Ja dat is wel heel cru :=[/quote]

Ik zou er zelf ook nooit voor kiezen. Mijn paard blijft tot aan zijn dood. Maar als je perse van je paard af wil, met het risico dat deze in de handel terecht komt, zoals zoveel, met een verkeerd verhaal en soms zelfs een vals paspoort....

Het is minder cru om zo een beestje dan te laten gaan, dan om door te verkopen als 10 jarige, wat het paard uiteindelijk niet waar kan maken, verkocht wordt en nog eens verkocht en nog eens.....
Dat vind ik zelf pas cru.

Als ik ooit hem af zou willen op die leeftijd of hoger, dan zou ik hem gunnen aan iemand wie ik heeeel goed ken. En anders mag hij lekker van zijn pensioen genieten bij mij.
Mijn grootste nachtmerrie om hem dan 5 jaar later tegen te komen, helemaal uitgeblust, geen leven meer te bekennen in zijn ogen, met een beetje pech brood mager, nee hoor, geen haar op mijn hoofd.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:27

Heb niet hele topic bijgelezen. Maar denk dat het voor jou vooral een emotionele aankoop is. Anders koop je niet gauw een pony van 20, eerlijk is eerlijk. Persoonlijk zou ik een keuring niet doen (als idd dit paardje zo speciaal voor je is, wat logisch is ook).

Tja qua bedrag.. max 1000? Maar als je de pony al zo'n tijd verzorgd hebt etc dan hoop ik dat er nog iets af kan.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:31

Voor zover ik zie 20 jaar en ooit M geklasseerd is het weinig bijzonders. Jij hebt er (logisch) een emotionele band mee maar het is/blijft een oudere pony.

Als de pony nog goed in het werk staat zou ik max €1500 geven. Als ze ouder worden krijg je toch vaak echt wel aanzienlijke kosten.

Ze zouden blij moeten zijn dat jij hem over wil nemen, als ze nu €3000 vragen is dit pure afzetterij.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:32

pmarena schreef:
Kugger, ik denk dat zo'n reactie ook totaal niet bedoeld is om statistisch correct te zijn.

Maar vooral om aan te geven dat een 20-jarige pony ook echt nog helemaal niet "afgeschreven" hoeft te zijn...wat veel andere reacties nu juist weer lijken te suggereren. Beide kanten duiken op in dit soort topics en dat is mijns inziens ook zoals het hoort eigenlijk :)


Ik denk dat het belangrijk is om TS (en latere meelezers die naar deze info op zoek zijn) vooral correct te informeren. En dat is dat als je een ouder dier koopt, je jezelf moet bedenken dat de kans op ouderdomskwaaltjes groter is. Dat je sneller dan bij een jonkie en aangepast werk moet gaan denken. En dat een pensioen op kortere termijn niet ondenkbaar is.
Dat besef en die wil moet er zijn voordat je aan een ouder paard begint en die ene 30-jarige die wel nog wekelijks dressuurproefjes loopt verandert daar niets aan. Als iemand namelijk een ouder paard koopt, met dat idee in het achterhoofd (genoeg oudere paarden die nog perfect meekunnen) dan zou die wel eens heel snel heel erg ontgoocheld kunnen worden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:33

Nou ts,ik ben nu wel benieuwd wat de vraagprijs is voor deze pony? Verder hoef je je niets aan te trekken van de meningen en commentaren hier,want het moet jouw paardje worden en niet die van iemand anders die jullie niet eens kent.

annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:47

Ik heb niet alles gelezen, maar als het mijn pony was had ik de pony zo aan je gegeven, hoe fijn is het als je weet dat je pony het goed heeft bij iemand die je goed kent.
Ik zou hem wel terug willen mocht je hem niet meer kunnen houden, eventueel zou ik alleen geld vragen voor alle spullen ofzo.
Ik ben benieuwd wat ze vraagt :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:08

Gini schreef:
pmarena schreef:
Kugger, ik denk dat zo'n reactie ook totaal niet bedoeld is om statistisch correct te zijn.

Maar vooral om aan te geven dat een 20-jarige pony ook echt nog helemaal niet "afgeschreven" hoeft te zijn...wat veel andere reacties nu juist weer lijken te suggereren. Beide kanten duiken op in dit soort topics en dat is mijns inziens ook zoals het hoort eigenlijk :)


Ik denk dat het belangrijk is om TS (en latere meelezers die naar deze info op zoek zijn) vooral correct te informeren. En dat is dat als je een ouder dier koopt, je jezelf moet bedenken dat de kans op ouderdomskwaaltjes groter is. Dat je sneller dan bij een jonkie en aangepast werk moet gaan denken. En dat een pensioen op kortere termijn niet ondenkbaar is.
Dat besef en die wil moet er zijn voordat je aan een ouder paard begint en die ene 30-jarige die wel nog wekelijks dressuurproefjes loopt verandert daar niets aan. Als iemand namelijk een ouder paard koopt, met dat idee in het achterhoofd (genoeg oudere paarden die nog perfect meekunnen) dan zou die wel eens heel snel heel erg ontgoocheld kunnen worden.


Dat is ook waar. Maar datzelfde geldt dus ook voor jonge paarden. Die kunnen ook vanaf het ene op het andere moment ineens afgeschreven zijn of heel veel geld gaan kosten. Oudere paarden vragen ander management maar dat wil niet zeggen dat ze per definitie afgeschreven zijn zoals sommigen beweren. Je kan er nog zo jaren plezier mee hebben.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:17

Nee "datzelfde" geldt NIET voor jongere paarden. Dáárom zijn jongere ingereden paarden duurder dan zulke oude ingereden paarden.
Bizarre koppigheid zoiets simpels niet in te willen zien.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:24

Kuggur schreef:
Nee "datzelfde" geldt NIET voor jongere paarden. Dáárom zijn jongere ingereden paarden duurder dan zulke oude ingereden paarden.
Bizarre koppigheid zoiets simpels niet in te willen zien.

Zoals je al zei: statistiek is duidelijk, maar dan moet je het wel willen snappen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:34

Gini schreef:
pmarena schreef:
Kugger, ik denk dat zo'n reactie ook totaal niet bedoeld is om statistisch correct te zijn.

Maar vooral om aan te geven dat een 20-jarige pony ook echt nog helemaal niet "afgeschreven" hoeft te zijn...wat veel andere reacties nu juist weer lijken te suggereren. Beide kanten duiken op in dit soort topics en dat is mijns inziens ook zoals het hoort eigenlijk :)


Ik denk dat het belangrijk is om TS (en latere meelezers die naar deze info op zoek zijn) vooral correct te informeren. En dat is dat als je een ouder dier koopt, je jezelf moet bedenken dat de kans op ouderdomskwaaltjes groter is. Dat je sneller dan bij een jonkie en aangepast werk moet gaan denken. En dat een pensioen op kortere termijn niet ondenkbaar is.
Dat besef en die wil moet er zijn voordat je aan een ouder paard begint en die ene 30-jarige die wel nog wekelijks dressuurproefjes loopt verandert daar niets aan. Als iemand namelijk een ouder paard koopt, met dat idee in het achterhoofd (genoeg oudere paarden die nog perfect meekunnen) dan zou die wel eens heel snel heel erg ontgoocheld kunnen worden.


Ik denk ook dat dat belangrijk is.
Maar dat het óók belangrijk is om niet net te doen alsof een 20-jarige bij voorbaat een miskoop gaat zijn die niks mag kosten. Zeker als het een pony betreft die je al jaren kent en graag een goede oude dag wilt geven :)

Maar daarom zei ik dus ook:

Citaat:
Beide kanten duiken op in dit soort topics en dat is mijns inziens ook zoals het hoort eigenlijk :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:31

Kuggur schreef:
Nee "datzelfde" geldt NIET voor jongere paarden. Dáárom zijn jongere ingereden paarden duurder dan zulke oude ingereden paarden.
Bizarre koppigheid zoiets simpels niet in te willen zien.


Dat heeft niks met koppigheid te maken. Maar ervaring zoals ik al heb geprobeerd uit te leggen. Ik snap heus wel dat normaal gesproken een jong paard veel langer mee gaat, als alles goed gaat. Maar heb helaas al te vaak ook zelf mogen ervaren dat door domme pech je een paard veel te jong in moet laten slapen. Paarden kunnen nu eenmaal heel makkelijk stuk om het maar even plat te zeggen. Of ze nu jong of oud zijn.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:47

Het zegt wel iets als ze gezond die leeftijd halen hebben ze een goed fundament / gestel.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:51

Ineke2 schreef:
Het zegt wel iets als ze gezond die leeftijd halen hebben ze een goed fundament / gestel.

Zo denk ik er ook over. En ook een braaf en werkzaam karakter,zeker bij ponies,want anders worden ze niet zo lang aangehouden.

Anita158
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Vlijmen

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:57

Is het gelukt om telefonisch contact te krijgen? Naast de beweging die jij de pony geeft wordt er meer gereden of op een andere manier inspanning verricht?