Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mag je een max ruiter gewicht aangeven?

 

Tot een paar maand geleden riep ik dat mijn 19 jarige owv zijn gezondheidsproblemen nooit meer onder het zadel zou gaan. Paard heeft lichte artrose in een schouder en voet en daarnaast ook buikoedemen. Om die oedemen onder controle te houden, zou hij meer moeten bewegen. Aan de hand gaan wandelen is niet zo eenvoudig, hij maakt zich druk in alles en onlangs dreigde hij zelfs met trappen naar een fietser.

Ik wil hem dus na 5 jaar terug onder het zadel. Begeleiding hierbij heb ik al onder de arm genomen, maar ik zou graag een bijrijder hebben voor hem. Paard is 19 jaar en best wel een pittig ventje, dus wil ik graag iemand met voldoende rijervaring en niet te jong. Dit in een advertentie zetten, gaat voor niemand een struikelblok zijn. Owv zijn artrose wil ik echter ook een max ruiter gewicht van 75 kg, paard weegt rond de 650. Ik ben eerder al beschuldigd van fatshaming, nadat ik had aangegeven dat ik voor mijn jongste paard een max ruiter gewicht van 70 kg heb. Ik weet dan ook niet zo goed hoe ik een nette oproep kan posten, met daarin het max gewicht, zonder dat mensen er aanstoot aan nemen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:04 



 

Tuurlijk mag dat. NIet te moeilijk over doen hoor. Gewoon een max gewicht in de advertentie zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:06 



 
Profiel   

Ik zie het eigenlijk vrijwel altijd op mp voorbij komen. Jouw paard dus jouw keuze

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:07 



 
Profiel   

Mensen zijn snel gekwetst. Hoe je het ook gaat verwoorden, er gaat sowieso iemand op zijn tenen getrapt zijn en je gaat sowieso onvriendelijke berichtjes ontvangen hierover. Steek dus niet te veel tijd daarin. Zeg gewoon: "Omwille van artrose bij het paard verkies ik een ruiter/amazone die max. 75kg is."

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:09 



 
Profiel   

Dit heeft niks met fatshaming te maken. De mensen die dat zeggen moeten erg egoïstisch zijn, willen ze hun eigen rijplezier boven dat van de behoefte van een paard zetten. Eigenlijk zou je er geeneens een uitleg bij hoeven te zeggen idd, het is jouw paard. Maar anders zou je iets in de trant van "Vanwege lichte gezondheidsproblemen (artrose) zoek ik een ruiter met een maximum gewicht X". Dat is gewoon netjes omschreven en degene die daar een probleem mee hebben, again, denken meer aan hun eigen behoeftes dan naar het kunnen van een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:11 



 
Profiel   

Dan mag je bij een shet ook niet zeggen max 40 kg.. Moet je iemand die 110 kg erop laten, want anders doe je aan fatshaming. Denk dat je dan eerder ponypletter naar je kop gegooid krijgt.. 8)7

Dus gewoon je max zeggen en zeggen dat je aan de welzijn van je dier denkt. Ongeacht of iemand 10 kg te zwaar is door vet, spier of omdat diegene gewoon groot is en geen gram vet te veel heeft. Te zwaar is te zwaar.. Gezeur heb je altijd kans op. Laat ze het maar lekker zeggen voor je ze bij je paard laat. Hoef je ze ook niet langs te laten komen. Liever kwijt dan rijk denk ik dan maar.. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:11 



 
Profiel   

Het is jouw paard, jij bepaalt wie erop mag. Ik vind het zeker in dit geval heel normaal om een max. gewicht aan te geven.

Zelf ben ik zwaarder dan 75 kilo en ik zou het absoluut niet als fatshaming opvatten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:12 



 
Profiel   

Ik ben ook zwaarder en vind het logisch. Zou niet eens op een paard willen stappen die er mogelijk (veel) hinder van ondervindt. Gewoon erin zetten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:15 



 

gewoon doen, het is uw paard en blijf uw eigen koers houden, er zullen altijd mensen zijn die dat anders vinden, wat je ook doet
leg er wel bij uit waarom u hiervoor kiest, dat motiveert om wel of niet te reageren, beter dan het achteraf te moeten zeggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:15 



 
Profiel   

Dat is helemaal geen gekke eis, mag je er zeker in zetten. Gewoon kort maar krachtig: liever geen ruiter zwaarder dan 75 kg owv artrose van het paard. Valt in mijn ogen echt niet onder fatshaming, en wil je mensen die hier een probleem van maken bij/op je paard >;) ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:15 



 

Ik heb zelf overgewicht gehad, woog vorig jaar nog 89 kg. Ben voor mijn jongste paard en voor mezelf op dieet gegaan en weeg nu 67 à 68 kg. Heb helaas al ondervonden dat mensen zo ver gaan om mijn fb profiel uit te pluizen en zo op foto's komen van jaren geleden, waarbij ze die foto's delen met de boodschap dat ik zelf overgewicht heb.
Vandaar dat ik nu dus zo terug houdend ben. Heb door mijn full time job helaas zelf niet de tijd om naast mijn jongste paard ook mijn oudje nog een 2 keer per week te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:19 



 
Profiel   

Ik vind het mooi dat mensen nadenken over wat een paard goed kan dragen in plaats van aan hun eigen plezier denken.
Ik ben zelf zwaar geweest. In de top periode bleven mensen zeggen dat ik prima kon rijden.
Op papier kon dat misschien net, maar mijn dieren werden er echt niet happy van.
Mensen van zo'n 90 kg op een smalle ranke kwpner en dan wel het maximale vragen, als je dat nou van je paard vraagt, vraag dat dan ook van jezelf :=. Paard een uur lang dressuurwedstrijd? Zelf een uurtje hardlopen. Paard een uur lang springen/crossen? Zelf een uur lang kracht of HIT training.
Dan zouden er namelijk een stuk minder mensen zijn die zeuren over een gewichtsgrens op andermans paard :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:20 



 
Profiel   

Gewoon erbij zetten en wat anderen er van vinden is hun probleem! Als mijn fjord nog berijdbaar was en ik zocht een bijrijder dan had ik ook niet gewild dat diegene zwaarder dan mij zou zijn, ze is altijd dat gewicht gewend geweest ook al zou ze misschien wel meer kunnen dragen. Jouw paard, jouw eisen. Juist goed dat je er over na denkt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:23 



 
Profiel   

Wat? Mensen die zo doen moeten zich diep schamen.

Natuurlijk mag je een maximum aangeven. Zijn die mensen helemaal betoeterd. Ik zie het bij paardrijvakanties ook vaak. Sommige accommodaties hebben kleinere paarden beschikbaar (en je zit er veel uur op).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:24 



 
Profiel   

Ik zou het ook gewoon er bij zetten. Het is gewoon een feit dat te zware mensen niet op een paardenrug horen en daar mag je best achter staan. Niks met fatshaming te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:26 



 
Profiel   

SVRL schreef
Ik heb zelf overgewicht gehad, woog vorig jaar nog 89 kg. Ben voor mijn jongste paard en voor mezelf op dieet gegaan en weeg nu 67 à 68 kg. Heb helaas al ondervonden dat mensen zo ver gaan om mijn fb profiel uit te pluizen en zo op foto's komen van jaren geleden, waarbij ze die foto's delen met de boodschap dat ik zelf overgewicht heb.
Vandaar dat ik nu dus zo terug houdend ben. Heb door mijn full time job helaas zelf niet de tijd om naast mijn jongste paard ook mijn oudje nog een 2 keer per week te rijden.


Gewoon in de advertentie zetten, je hebt er goede reden voor. En wat betreft bovenstaande, je kunt je hele profiel gewoon afschermen voor niet-vrienden op FB zodat zij zit niet kunnen. Mochten het wel zgn "vrienden" zijn dan weet je genoeg. Gewoon uit je vriendenlijst knallen dan :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:27 



 
Profiel   

In je post staat al duidelijk waarom je een ruiter met een bepaald gewicht zoekt voor dit paard. Dit kan je ook zo in de advertentie zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:30 



 
Profiel   

Jouw paard... jouw regels... niet te moeilijk over doen... jij kent je paard en jij kunt dus ook bepalen wat wel en niet kan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:31 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:35 



 
Profiel   

Gewoon een maximaal gewicht noemen. Geen uitleg erbij. Degene die gekrenkt is is niet de ruiter voor jou paard. Degene die het begrijpt en respecteerde wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:37 



 

Als iemand die ervaring heeft met overgewicht: doen! Gewoon duidelijk aangeven. Waarom? Omdat het als aspirant bijrijder fijn is om te weten hoe een eigenaar tegen zaken als gewicht en belastbaarheid aankijkt. Dan weet je of je kunt reageren of niet.

Het heeft niks met fatshaming te maken. Er is sprake van fatshaming / stigma als je allerlei vooroordelen hebt over mensen die te zwaar zijn en ze op basis van die vooroordelen discrimineert, intimideert, bekritiseert etc.

Je kunt op een hele normale en begripvolle manier over overgewicht denken en toch iemand niet geschikt voor jouw paard te vinden.

Ik vind het wel super dat je er zo bewust mee omgaat trouwens.

Ik zou er ook geen uitgebreide uitleg bij geven. Gewoon iets als "gezien een verminderde fysieke belastbaarheid van dit paard zijn we op zoek naar een ruiter van maximaal 75kg"


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-20 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:39 



 
Profiel   

SVRL schreef
Ik heb zelf overgewicht gehad, woog vorig jaar nog 89 kg. Ben voor mijn jongste paard en voor mezelf op dieet gegaan en weeg nu 67 à 68 kg. Heb helaas al ondervonden dat mensen zo ver gaan om mijn fb profiel uit te pluizen en zo op foto's komen van jaren geleden, waarbij ze die foto's delen met de boodschap dat ik zelf overgewicht heb.
Vandaar dat ik nu dus zo terug houdend ben. Heb door mijn full time job helaas zelf niet de tijd om naast mijn jongste paard ook mijn oudje nog een 2 keer per week te rijden.

Die mensen die dat doen moeten hun ogen uit hun kop schamen, walgelijk gewoon. Tip zet je profiel op vrienden dan kunnen buitenstaanders het allemaal niet zien.

Verder is het jouw goed recht om er een max gewicht bij te zetten.
Ik zou er iets mij zetten van "in verband met artrose een max gewicht van 75 kg".

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:39 



 
Profiel   

SVRL schreef
Ik heb zelf overgewicht gehad, woog vorig jaar nog 89 kg. Ben voor mijn jongste paard en voor mezelf op dieet gegaan en weeg nu 67 à 68 kg. Heb helaas al ondervonden dat mensen zo ver gaan om mijn fb profiel uit te pluizen en zo op foto's komen van jaren geleden, waarbij ze die foto's delen met de boodschap dat ik zelf overgewicht heb.
Vandaar dat ik nu dus zo terug houdend ben. Heb door mijn full time job helaas zelf niet de tijd om naast mijn jongste paard ook mijn oudje nog een 2 keer per week te rijden.


Mensen die dat doen zijn ook niet de ruiter voor je paard of voor jou. Wat een bitches om zo te speuren en het voor je voeten te gooien. Geen respect voor jou

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:39 



 
Profiel   

Het maximum gewicht is toch in het belang van jouw paard? Toen ik wilde gaan lessen zei de eigenaresse dat er op dat paard max. 75 kilo mocht. Ik ben zwaarder (en ook 180 lang, dus dan gaat een hoger gewicht wat sneller) en daar ben ik eerlijk in. Inmiddels weeg ik wel 75, maar heb een tijd gehad dat ik op geen paard zou stappen omdat ik mezelf te zwaar vond. Andere mensen hebben daar duidelijk geen problemen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:44 



 
Profiel   

maar artrose en er dan nog gewoon op laten rijden? Ik weet niet of dan een licht gewicht helpen gaat....?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen