Mag je een max ruiter gewicht aangeven?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:31

blauwdruivje schreef:
Ik vind het juist getuigen van zorg voor je paard als je het wel doet. Bij ons op de manege Mansour geven ze ook een max gewicht, lengte en BMI aan. Ben je te lang of te zwaar kun je niet komen rijden, maar wel menlessen of freestyle lessen volgen. Daarnaast hebben ze per paard berekend wat die max mag dragen. Van de ruiters die er al rijden wordt gevraagd om te melden als ze te zwaar zijn voor een paard of pony. Ik snap dat dit gevoelig kan liggen, maar ik vind het een goede ontwikkeling. Goed voor het welzijn van het paard.


Controleren ze het ook? Ik heb inmiddels meegemaakt dat mensen rustig zeggen 75 kg te wegen en daar vervolgens 20 kg boven zitten als ze dan op de weegschaal staan.. Ikzelf had niet eens een weegschaal, zolang mm broeken pasten zou het wel oké zijn, redeneerde ik met mijn kop in het zand. |o

Maar potentiële bijrijders die bijdehand gaan doen over oude foto's of dusdanige stoornissen hebben dat een eigenaar zich moet verdedigen of in allerlei bochten moet wringen moet je gewoon niet eens willen hebben, lijkt mij. Ook voor de eigenaar moet het leuk en ontspannen blijven!

Danielleeee_
Berichten: 3182
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:40

Ik weeg meer dan 75 kilo, en ook al zou je het niet zeggen (mensen geloven me nooit als ik zeg dat ik 80 kilo weeg) is het toch echt zo. Als ik een advertentie zie waar iemand een bijrijder zoekt van max 75 kilo, vat ik dat echt niet op als fat shaming :oo

Het is jouw paard en het is juist alleen maar goed dat je aan de gezondheid van je paard denkt. En dat mensen boven de 75 kilo niet geschikt zijn in jouw ogen, moet helemaal niet erg zijn vind ik.

Als mensen dit al fat shaming vinden, kan je alles wel zo gaan noemen... Dit is gewoon denken aan de gezondheid van je dier +:)+

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Mag je een max ruiter gewicht aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:29

Heel goed juist om een max te stellen en in het belang van je paard. Tegenwoordig is alles -shaming maar dat slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb zelf jaren geleden 100kg gewogen en ik stapte niet op een paard. Zelfs vanaf 85 al niet meer want ik wist heel goed dat ik veel te zwaar was en dat ik er een paard onnodig mee zou belasten.
Een dier dat lichamelijk iets mankeerd wil je nog beter beschermen en iemand die paardenwelzijn hoog in t vaandel heeft snapt dat ook. En de rare berichtjes zou ik lekker negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:16

Ik kreeg zondag een reactie op de advertentie die op 2de hands.be stond. Een jongen van 28 had interesse in mijn paard. Vandaag is hij komen kijken en hij had meteen een klik met mijn oudje en andersom ook. Normaal is dat paard niet van het knuffelen, maar nu zocht hij onmiddellijk zelf contact. We hebben afgesproken dat hij deze maand vooral gaat gebruiken om een band te smeden met mijn paard, vanaf januari pakken we het rijden op.

Bedankt voor het meedenken hier.

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Mag je een max ruiter gewicht aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:38

Dat klinkt helemaal goed!

Anoniem

Re: Mag je een max ruiter gewicht aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:50

Wat fijn om te lezen! Blij voor je!

Anoniem

Re: Mag je een max ruiter gewicht aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:02

Klinkt goed, heel veel succes

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:08

Bij bijna elke advertentie wordt er zoiets bijgezet. Bovendien denk ik dat de eigenaar van dat paard nog steeds mag bepalen wie die op het paard wil laten rijden...

of dat nu mensen zijn die niet meer wegen dan een bepaald gewicht of mensen met een bepaalde schoenmaat... :')

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:23

Ik ben heel erg tegen bodyshaming, alleen dat heeft niks te maken met een max gewicht voor je paard hanteren. Je zegt iets over je paard met een max gewicht, niet iets over een ruiter. Op een 3 jarige wilde woeste hengst zet je ook geen meisje van 12 zonder ervaring. Heeft niks te maken met een oordeel over de ervaring van die ander. Het gaat om wat een geschikte combi is en daar hoort een max gewicht gewoon bij.

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:31

Tuurlijk mag dat.
Negatieve reacties lekker negeren.

Manege hier in de buurt hanteert gewichtstabellen. Per paard staat max aantal kilo.

Ze hebben na invoering een aantal ruiters laten stoppen met rijden.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:51

Er is niks mis met een maximaal gewicht erbij zetten, zeker als er lichamelijke mankementen zijn. Je zou ook een alternatief erin kunnen zetten dat grondwerk boven dat gewicht wel mogelijk is met het paard.

Ik zelf zou ook niet boven een bepaald gewicht op mijn paard van bijna 1,70 willen hebben, omdat hij artrose heeft in zijn SI gewricht. Daarnaast zou iemand die vrij breed gebouwd is ook niet in mijn zadel passen, omdat ik maar een kleine 17 inch heb, waardoor je het paard dan verkeerd belast ivm drukverdeling.

Ik vind dat je andere niet verantwoording hoeft af te leggen. Het is jouw paard, jouw keuzes rondom het welzijn. Daarnaast is het gewoon wetenschappelijk bewezen dat een paard maar maximaal 17% van zijn eigen gewicht kan en kan dragen incl tuig/kleding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:58

Wil nog heel ff laten weten dat de jonge man die reageerde op mijn paard een toppertje is. Afgelopen donderdag gingen we met de paarden aan de hand wandelen. Mijn oudje liep bij de eerste voerbeurd te stuiteren door hun paddock en de moed zonk me in de schoenen. Ik weet dat hij op zulke dagen een ongelofelijke klier is en echt bijna onhandelbaar is. En toch wilde mijn potentiële bijrijder de wandeling maken. Mijn paard heeft zich echt ongelofelijk slecht gedragen, maar oh wat ging die jongen goed met hem om. Hij kreeg mijn stuiterbal onder controle en toen ik hem met een bang hartje vroeg of ie mijn paard nog wel wilde bijrijden, antwoorde ie volmondig ja.

Ik ben jullie echt eeuwig dankbaar voor al de berichten die jullie hier schreven, daar ik er de moed heb uitgeput om toch een advertentie te plaatsen waardoor ik een kanjer voor mijn kanjer vond. Bedankt lieve blokkers. <3

Neon

Berichten: 4947
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Mag je een max ruiter gewicht aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 12:20

Wat fijn dat je een super bijrijder hebt gevonden

Anoniem

Re: Mag je een max ruiter gewicht aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 12:44

Wat fijn!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Mag je een max ruiter gewicht aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 07:50

Wat een leuke update, veel plezier met elkaar gewenst!

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Mag je een max ruiter gewicht aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 10:36

Voor je ‘t weet kan je als kanjerkwartet naar buiten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:39

Maflinger_S schreef:
Voor je ‘t weet kan je als kanjerkwartet naar buiten. :D


Daar kijk ik echt naar uit. Zal wel ff duren voor ik zelf op mijn oudje durf, maar de bedoeling is toch om tegen de zomer ook af en toe met hem op pad te gaan. De bijrijder voor Bacardi weet trouwens dat hij de eerste tijd het paard voor hem alleen heeft en begrijpt gelukkig dat ik met mijn lichamelijke problemen voorlopig zelf niet op stap. In ruil daarvoor wil ik wel begeleiding voor hem betalen.

Frederik1517
Berichten: 44
Geregistreerd: 06-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:44

Tuurlijk, het is jouw paard dus je hebt elk recht om hem te beschermen

Frederik1517
Berichten: 44
Geregistreerd: 06-12-20

Re: Mag je een max ruiter gewicht aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:45

Wat een vrolijk update! leuk om te horen