Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:04

Gini schreef:
Dit is geen kritische opsporing van alle imperfecties. Dit zijn snelle conclusies aan de hand van een filmpje dat openbaar op het internet staat door de stal zelf gepost


... als je commentaar hebt op het versnellen van de wijzertjes omdat je vindt dat dat de werkelijkheid niet juist weergeeft terwijl het gewoon een filmpje is van 'dit is hoe een dag er ongeveer uitziet' dan ben je best wel kritisch details aan het uitvergroten.

Citaat:
Het is niet dat ik als een dierenrechtenactivist 's nachts de stallen in ben gebroken om heel ongenuanceerd een compilatie te maken van 5 minuten slechte beelden op een totale filmrol van 4 uur.

Op zich: dat zal de staleigenaar wel waarderen lijkt me. Verder zie ik niet wat je hier precies mee wilt zeggen?

Kinke

Berichten: 20557
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:08

Change3x schreef:
Niet te vergeten dat bij Carl Hester veel meer mogelijkheden zijn om ze überhaupt naar buiten te doen zonder dat alles kapot gelopen wordt. Veel meer land en dus meer mogelijkheden. Zoiets vind je hier nauwelijks tot niet. :D


Tja, lijkt me simpel. Als je niet genoeg plek hebt/geen geschikte plek, dan moet je daar die dieren niet houden.
Overigens is er genoeg geld tegenaan gegooid, dus kan kun je volgens mij beter eerst zorgen dat er gedraineerd is/paddockroosters zijn etc.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:14

En als je het nou eens vergelijkt met hoe het bij de mensen eraan toe gaat?

Het groot deel van de mensen zit ook vijf dagen in de week acht uur per dag op kantoor terwijl ze ook veel liever vrijetijdsactiviteiten ondernemen.
En nee, dat is ook niet een volledig vrijwillige keuze, want er zal toch gewerkt moeten worden om geld te verdienen om je levensonderhoud en hobby's te kunnen bekostigen. Maar is het dan erg dat ons mensenwelzijn net wat minder perfect is dan hoe het zou kunnen?

Mijn paard staat van april t/m december van 9 tot 4 met één maatje in de wei. (hij kan wel ook met de buurpaarden over het draad heen kroelen) Hooguit drie maanden staat hij een dagdeel in de paddock, een uurtje rijden/longeren en dus 19 uur achtereen binnen. Hij gaat graag naar buiten, maar komt ook graag weer binnen.

Maar ik begrijp best dat wanneer een paard een flinke economische waarde heeft, je toch wat voorzichtiger met hem bent. Wat is er erg aan dat een paard springschoenen om heeft als daardoor voorkomen kan worden dat zo'n net wat hoger in het voer staand paard zich blesseert? En deze sportpaarden hebben een bepaalde scherpte nodig in het werk. Staan ze zich de hele dag vol te vreten in de wei, dan kun je dat topniveau niet meer van ze verwachten. En ja, een uurtje per dag of helemaal niet naar buiten vind ik ook erg weinig. Ook voor een topsportpaard. Maar ik denk dat er erg veel paarden zijn die het een stuk slechter hebben.

Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:18

Als ik een miljoenenpaard had liet ik hem ook niet buiten rennen met andere paarden. Je vergroot de risico factor van je investering.
Het gaat niet om paarden of dierenwelzijn maar om het verdienmodel.
Let wel, als deze paarden in training staan komen ze niet op de wei met andere paarden. Maar op andere momenten in hun leven; als veulen, in de opfok, bij blessure of pensioen verandert de situatie weer.
Ik sta hier al doodsangsten uit als mijn jaarlingen sprintjes trekken in de wei. Laat staan als die duurder waren dan mijn huis.
Daarnaast zijn er vaak meerdere partijen die belangen hebben bij de paarden. Wat nou als er iets mis gaat op de wei?
Het zijn gewoon bedrijven die andere afwegingen maken dan hobby paardenhouders. En als een paard Het niet trekt en dot uit on gedrag is het niet geschikt en zal er in de ander paard worden geïnvesteerd wat dit wel over zonder problemen over zich heen laat komen.

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:26

Ik denk dat veel van ons (ik zelf ook) makkelijk te praten hebben met onze ponys en paar duizend euro paardjes. Zoals yvette hierboven ook zegt, als ik een miljoenenpaard had ging ik ook alles eraan doen dat hij geen blessures of problemen kreeg.

mijn ideaalplaatje van een stal ziet er ook anders uit, maar je kan niet ontkennen dat ze op hun manier proberen het beste te zijn voor de paarden. Ik zie ze ook liever op stal dan tot knieen in de drek met excuus "Ze staan wel lekker buiten hoor!". Ieder zo zijn ding, denk dat het leven en laten leven een hele belangrijke is. Dat er nu geklaagd wordt over hun manier van paarden houden gaat verder weinig veranderen. Lekker laten gaan en voor je eigen paarden zorgen denk ik maar :)

Kinke

Berichten: 20557
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:31

Kitty, waarom zou je überhaupt moeten vergelijken met mensen?

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:35

Nou ja, mensen verdienen ook wel wat kwaliteit van leven vind ik.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:35

Ik vind het wel schokkend dat een paard tegenwoordig nog als een ding gezien mag worden en dat als je als paard toevallig een flinker prijskaartje hebt dan de Welsh van de buren het opeens oké is als je maar één uur per dag vrije beweging hebt.

De vergelijking met mensen vind ik al helemaal bizar. Als mens kan je kiezen om iets anders te gaan doen dan je kantoorbaan. Als jij banketbakker wil worden of bloemist dan hou ik je echt niet tegen. Zou wat zijn als we supermodellen op die manier gaan behandelen in verband met economische waarde. :D

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:41

Gini schreef:
DeMolenhoek schreef:
Wat een korte lontjes hier toch direct.


Schrijnend is het.


Kort lontje of niet, ''schrijnend'' is een vreemde reactie. Je leest wat, kijkt een video, en hup, oordeel klaar: schrijnend. Zwaar overtrokken volgens mij.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:46

Ieder heeft zijn mening en zorgt naar eigen goeddunken en mogelijkheden voor zijn / haar paarden.

Ik heb ze al 40 jaar in de winter 's nachts op stal staan.
Alles wordt hier stokoud zonder grote mankementen, dus zo slecht zal het niet zijn :D .
Kan het beter . Ja, uiteraard. Maar die mogelijkheden heb ik niet.
Anders pootte ik wel een stal Tops look-a-like neer :+

Ik vind bijv katten die altijd binnen moeten blijven ook echt een no go. Maar zo zijn er heel veel en die zijn vast ook gewoon gelukkig want een dier heeft geen besef van hoe het anders zou kunnen zijn.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:47

Change3x schreef:
denisesilver schreef:
[ Video ]
Hier de video van Carl Hester. Ze komen dus of van 's ochtends tot 's middags, of van 's middags tot 's avonds op de wei. Ik weet niet of ze de overige tijd nog in de molen en op de paddock komen, maar ze worden in die tijd nog wel getraind.

Wat betreft miljoenenpaarden moet ik maar altijd denken aan wat Sjef Janssen zegt: "Een paard is zijn slachtprijs waard, de rest is gevoel."


Niet te vergeten dat bij Carl Hester veel meer mogelijkheden zijn om ze überhaupt naar buiten te doen zonder dat alles kapot gelopen wordt. Veel meer land en dus meer mogelijkheden. Zoiets vind je hier nauwelijks tot niet. :D


Misschien moet je dan niet zoveel paarden willen houden op een plek waar daar niet genoeg ruimte voor is :D Het is de omgekeerde wereld om dat als rechtvaardiging te gebruiken natuurlijk.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:53

denisesilver schreef:
[ Video ]
Hier de video van Carl Hester. Ze komen dus of van 's ochtends tot 's middags, of van 's middags tot 's avonds op de wei. Ik weet niet of ze de overige tijd nog in de molen en op de paddock komen, maar ze worden in die tijd nog wel getraind.

Wat betreft miljoenenpaarden moet ik maar altijd denken aan wat Sjef Janssen zegt: "Een paard is zijn slachtprijs waard, de rest is gevoel."


Die kip ook :D

Dit vind ik echt zo'n mooie plek <3

Klein nadeel... als het doorregent, kan je met de kayak je paarden halen :')

Lindsey_99
Berichten: 2514
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:04

tijger22 schreef:
Hmmm het weide/paddock beleid is niet mijn ideaalbeeld inderdaad. Daarbij moet ik zeggen dat als het rotweer is bij de pensionstal waar ik sta ook bijna alle paarden aan het hek staan. Het verschilt gewoon per paard .....


Dat komt simpelweg omdat de mens voor ze kiest waar ze moeten zijn op dat moment. Er wordt letterlijk in hokjes gedacht. Hokje stal, hokje wei, hokje paddock, hokje stapmolen.... Als al die hokjes 1 hokje worden en het paard zelf kan kiezen, heen en weer lopen, binnen en buiten, dan zie je ze echt niet bij het draadje staan wachten. Het verschilt dus niet per paard, dat is een verkeerde aanname in dit geval.

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:05

Leuk die video van Carl Hester. Zo zie ik het liever. De hele plek heeft wat mij betreft ook veel meer uitstraling. Maar het allermooiste is toch de paarden, samen in de wei.

Lindsey_99
Berichten: 2514
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:06

Nynkster schreef:
Ik zie ze ook liever op stal dan tot knieen in de drek met excuus "Ze staan wel lekker buiten hoor!".


Dat is dan weer erg polariserend gedacht. Geen van beide is ok.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:07

Maar vindt een paard de eigen keuze zo belangrijk? Wat is er eigenlijk mis mee als anderen dat bepalen, als het een ritme is dat werkt? Veel mensen vinden het al moeilijk om hun eigen tijd in te delen en leven op bij structuur en regelmaat. Dat kun je niet zonder meer op paarden vertalen want paarden zijn geen mensen... maar paarden zijn geen mensen dus waarom nemen we aan dat vrije keuze is wat ze het liefste willen? Misschien vinden ze die overzichtelijkheid van verschillende hokjes ook wel fijn.

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:11

Als mijn paard de keuze kreeg zou hij hier toch eerder voor kiezen dan een paddock paradise. Hij is graag onder de mensen en bemoeit zich het liefst overal tegenaan. Momenteel staat hij in een gemengd groep op een belachelijk grote wei van een aantal hectares. Echter zodra hij activiteiten op het erf ziet staat hij erbij te kijken en gelukkig voor mij hoef ik hem ook zelden achterin de wei op te halen. Meestal heeft hij mijn auto al gezien en staat al bij het hek.

Ik denk dat hij best blij zou worden van zijn eigen personeel.

Moraal van dit verhaal: kijk naar de individuele behoefte van het paard en houdt hem blij.

Lindsey_99
Berichten: 2514
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:13

Het vergelijk gaat helemaal niet op. Paarden kunnen uitstekend keuzes maken, maar krijgen de kans meestal niet omdat wij mensen van alles aannemen en meestal gebaseerd op onze menselijke ideeën of gemak.
Paarden hebben van nature geen ritme wat bij ons mensen aansluit. Wij dwingen ze daartoe omdat wij een dag/nachtritme hebben, en ze passen zich aan. Paarden houden wel van veiligheid, en die kunnen we ze op zekere hoogte bieden. Maar daarin slaan we dan weer door met opsluiten in een stal. Schuilen, lekker liggen willen ze graag, maar bij onraad willen paarden altijd weg, naar buiten, overzicht hebben en kunnen vluchten. Zo zijn ze geprogrammeerd. Dus de gedachte dat ze het fijn vinden dat wij voor hen beslissen ze op te sluiten is niet een correcte.

Dat ze ons gezelschap waarderen, nieuwsgierig zijn, graag hun neus overal willen insteken en op hun gemak zijn bij ons, dat staat er los van. Ik heb er ook eentje die zich graaag overal mee bemoeit, heel gezellig.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:17

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
Dit is geen kritische opsporing van alle imperfecties. Dit zijn snelle conclusies aan de hand van een filmpje dat openbaar op het internet staat door de stal zelf gepost


... als je commentaar hebt op het versnellen van de wijzertjes omdat je vindt dat dat de werkelijkheid niet juist weergeeft terwijl het gewoon een filmpje is van 'dit is hoe een dag er ongeveer uitziet' dan ben je best wel kritisch details aan het uitvergroten.


Ik vind een kritische opsporing toch iets anders dan een filmpje bekijken dat je voor de voeten gegooid wordt en daarover je mening geven. Het is niet dat het klokje de aandacht niet trekt, toch.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:22

Kinke schreef:
Bij Carl Hester gaan de paarden ook gewoon op buitenrit. Blijkbaar hebben ze daar andere toppaarden ;)
Moet je je gewoon eens voorstellen dat een paard gewoon nooit vrije beweging krijgt. Stapmolen, rijden, aan de hand grazen. Nooit een keer een sprintje trekken zonder dat de mens zich ermee bemoeit. Echt verschrikkelijk :(

Bij Tops rijden ze ook buiten.

Verder gaat Carl Hester ook op internationale wedstrijd waar ook zijn paarden niet in de wei komen. Hij doet het goed thuis, maar ook hij kiest er vrijwillig voor paarden op internationaal concours mee te nemen en dus op te boxen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:26

Kitty schreef:
En als je het nou eens vergelijkt met hoe het bij de mensen eraan toe gaat?

Het groot deel van de mensen zit ook vijf dagen in de week acht uur per dag op kantoor terwijl ze ook veel liever vrijetijdsactiviteiten ondernemen.
En nee, dat is ook niet een volledig vrijwillige keuze, want er zal toch gewerkt moeten worden om geld te verdienen om je levensonderhoud en hobby's te kunnen bekostigen. Maar is het dan erg dat ons mensenwelzijn net wat minder perfect is dan hoe het zou kunnen?

Als je deze vergelijking correct wil maken is de lockdown van maart/april misschien beter. En dan dat je écht je huis niet uit mag, tenzij iemand je komt halen wiens taal je niet spreekt en van wie je maar moet hopen dat ie het merkt als je ziek bent en als je het niet naar je zin hebt op je werk.
En dat je nooit vrij contact hebt met andere mensen, kijk maar eens wat jarenlange opsluiting met kinderen doet, die kunnen pas na jaren therapie een beetje contact leren maken met andere mensen.

Ik vind de vergelijking maken met mensen in een kantoorbaan echt bizar eerlijk gezegd :o

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:30

Lindsey_99 schreef:
Het vergelijk gaat helemaal niet op. Paarden kunnen uitstekend keuzes maken,


Maar de vraag is of ze daar dan gelukkiger van worden? Is het fijner voor paarden om dingen zelf te bepalen dan als dingen gewoon goed bij ze passen? En hoe weten we dat?

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:37

CharleyT schreef:
Gini schreef:
Schrijnend is het.


Kort lontje of niet, ''schrijnend'' is een vreemde reactie. Je leest wat, kijkt een video, en hup, oordeel klaar: schrijnend. Zwaar overtrokken volgens mij.


Je zou gelijk hebben als deze ene video en dit ene topic het enige was. Maar dit is niet nieuw. Dat paarden in ronduit belachelijke omstandigheden gehouden worden omdat ze de pech hebben toppers te zijn is niet nieuw. Met vele mitsen en maren wordt deze manier van paarden houden rechtgehouden. De topics over dit onderwerp op Bokt zijn talrijker dan de euro's op mijn bankrekening. En de argumenten zijn altijd hetzelfde.

Ik ben het heel erg beu dat deze manier van paarden houden oké gevonden wordt. Ik vind het woord 'schrijnend' bijlange na de lading nog niet dekken.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:39

Heb ook altijd zo'n dubbel gevoel bij een stal waar de ruiter alles heeft wat hij zich kan wensen. Wat er ook nog ongelofelijk mooi uitziet en waarschijnlijk veel geld gekost heeft maar ja daar hebben die paarden weinig aan.

De Begijnhoeve in België is daar ook wel een voorbeeld van. Prachtige omgeving, alles op en top. Wellicht is het nu iets verbeterd maar toen ik de groom hoorde zeggen dat de paarden half uur per dag de paddock in mochten en niet langer omdat ze dan in de (veel) te dure bodem begonnen te graven. ;(
En ja dan gaan de grooms er mee wandelen en gaan ze in de molen en worden ze getraind. Ik kan dan toch niet zeggen dat die paarden een goed leven hebben. Ik weet niet gewoon niet goed wat ik daar van moet vinden eigenlijk.
Voor mijn eigen paard zou ik dat absoluut niet willen.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:42

Dat bedoel ik dus met ieder zijn mening en goesting :P

Ik zie op Bokt ook veel topics en foto's of filmpjes voorbijkomen waar enkel maar oooh en aaah geroepen wordt als het op de plek voor de paarden aankomt, waarvan ik denk...serieus dit ?? >;) :?
En die manier van paarden houden wordt daardoor ook in stand gehouden en opgehemeld.
Dus tja... het mes snijdt aan 2 kanten. Zoals vaak.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 28-11-20 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt