Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:54

Jullie kunnen zeggen wat jullie willen, het is echt wel een super mooi complex wat ze hebben, incl alle faciliteiten.

Alleen erg jammer dat ze zo weinig vrije beweging hebben buiten.
Voor mij mij is dat echt een no go!
Maar dat is 24/7 in de bagger voor mij ook. Maar er is altijd nog een tussenweg.

Zelf ben ik van mening dat een paard minimaal 6 uur vrije beweging moet hebben (in de zomer langer) maar langer is altijd beter.

Van alleen staan zou mijn paardje echt niet gelukkig worden, die is echt gek op knuffelen met andere.
Dus een maatje is sws vereiste.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:55

Ik ken ook een stal waar iedere box een klein uitloopje heeft en direct aan dat uitloopje een strookje wei. Zo is er amper stress omdat de buurman op stal ook op het gras de buurman is. Voor mij is het niets, maar zoiets is te overwegen voor sportstallen. Dan kun je per paard bepalen hoeveel ruimte je hem wilt geven.

fransje23

Berichten: 15411
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:56

Billy schreef:
Op bokt wordt 24/7 buiten ook al is het in de modder wel verheerlijkt.. Als je er anders over denkt ben je geen paard waard en een dierenbeul.


Grappig, dan heb ik een andere versie van Bokt :j
Ik zie het tegenargument 24/7 In de modder wel keer op keer herhaalt worden.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:06

fransje23 schreef:
Billy schreef:
Op bokt wordt 24/7 buiten ook al is het in de modder wel verheerlijkt.. Als je er anders over denkt ben je geen paard waard en een dierenbeul.


Grappig, dan heb ik een andere versie van Bokt :j
Ik zie het tegenargument 24/7 In de modder wel keer op keer herhaalt worden.

Je haalt me de woorden uit de mond.
Niemand verheerlijkt 24/7 modder. Iedereen die voor 24/7 (of zoveel mogelijk) buiten is, vindt dat paarden een droge plek moeten hebben om te staan. Dat kan bijvoorbeeld prima op zand. Of een deel wei (en ja, dat kan met modder) en een deel droog door verharding of zand. Beetje modder gaan ze echt niet dood van. Maar ze moeten wel kunnen kiezen of ze droog kúnnen staan, op zand, verharding of hoge en droge weide. Dat is echt niet onmogelijk hoor.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:08

Oké, 24/7 in de modder is het uiterste inderdaad :')
Maar 24/7 in een zandpaddockje van 20 op 40 waar dan vaak nog 3 of 4 paarden in staan, is voor mij ook een no go.

En zo heeft ieder zijn eigen smaak en mening :Y)

Bij Carl Hester is het trouwens al jaren prima geregeld +:)+

fransje23

Berichten: 15411
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:16

Pandora2 schreef:
Oké, 24/7 in de modder is het uiterste inderdaad :')
Maar 24/7 in een zandpaddockje van 20 op 40 waar dan vaak nog 3 of 4 paarden in staan, is voor mij ook een no go.

En zo heeft ieder zijn eigen smaak en mening :Y)

Bij Carl Hester is het trouwens al jaren prima geregeld +:)+


Tussen sporadisch 1 uur vrije beweging en 24/7 buiten zitten nog steeds heel veel andere opties.

Bij Carl Hester gaan de paarden dagelijks op de wei, volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:22

een mensenstal, het paard in productie het zijn de kostwinners

het paard verworden tot een financieel - zeer lucratief - ding

dan gelden andere normen en waarden,

en moet de etalage internationaal super goed voor elkaar zijn

BusinessShow en showbunisess

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:35

Pandora2 schreef:
Oké, 24/7 in de modder is het uiterste inderdaad :')
Maar 24/7 in een zandpaddockje van 20 op 40 waar dan vaak nog 3 of 4 paarden in staan, is voor mij ook een no go.


Als we alleen maar kunnen denken aan slechte manieren van paarden houden en de ene slechte manier moeten goedpraten door naar een nog slechtere manier te wijzen om zo de iets minder slechte manier in stand te kunnen houden. Zeg nou eens eerlijk, waar zijn we dan mee bezig?

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:38

Gini schreef:
Pandora2 schreef:
Oké, 24/7 in de modder is het uiterste inderdaad :')
Maar 24/7 in een zandpaddockje van 20 op 40 waar dan vaak nog 3 of 4 paarden in staan, is voor mij ook een no go.


Als we alleen maar kunnen denken aan slechte manieren van paarden houden en de ene slechte manier moeten goedpraten door naar een nog slechtere manier te wijzen om zo de iets minder slechte manier in stand te kunnen houden. Zeg nou eens eerlijk, waar zijn we dan mee bezig?


:=
Dat vraag ik mij de laatste tijd ook vaker af ja :')

Feit blijft je dat je altijd 2 " kampen " zal houden en de gulden middenweg vaak nog steeds de beste is.

Change3x

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:40

Billy schreef:
Das gewoon niet realistisch, jouw wensen... Ruimtetekort, grondsoorten, weer, verzekeringen, wedstrijdschema's....
En wie gaat elke stal controleren?
Daarbij, dat jij 8 uur per dag buiten in welk rotweer dan ook zaligmakend vindt, betekent niet dat het dat ook is... Als ik zie hoe sommige paarden gehouden worden, met d'r poten een dikke laag klei in een paddock hell, dan heb ik liever een stal waar alles goed geregeld is. Ik. Ben nu na 30 jaar paardloos, maar al mijn paarden vonden het heerlijk om in april de wei op te gaan en in sept/ okt gingen ze net zo graag naar binnen..


Helemaal mee eens. En het gaat hier over miljoenenpaarden, daar ben je wel zuinig op. :u

Mijn paarden staan overigens wel het hele jaar buiten maar in de winter zijn ze ook altijd blij als ze er weer in mogen.

beert
Berichten: 2437
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:42

Cayenne schreef:
Ik moest denken aan Heilan Equestrian. Vergeleken daarbij is Stal Tops dan weer opeens heel normaal en een ordinaire stal.. :+
Die zebra's |(
[ Video ]

Hier is een ander topic eens over geweest en daarin werd uitgelegd dat die paarden niet de hele dag in het museum staan, maar een uur of enkele uren per dag en ook afgewisseld worden. Was wel een interessant topic over een bokker in China.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:44

Ja inderdaad ! Bijzonder om te zien was dat.
Weet niet meer precies welk de titel van het topic was. Die bokker werkt of werkte daar ook al een hele tijd dacht ik.

beert
Berichten: 2437
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:46


denisesilver

Berichten: 2912
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:35

fransje23 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Maar paarden die ongelukkig zijn hebben niet de power om grote prestaties neer te zetten .
Zo simpel is dat


Het is hetzelfde argument wat in de veehouderij gebruikt wordt :j
" De dieren produceren alleen zo goed als hun welzijn optimaal is".
Ze zijn het ritme gewend en krijgen goed te eten, worden gecontroleerd en het klimaat in de stal heeft optimale omstandigheden.
Daarmee wordt volledig voorbij gegaan aan het wezen wat een dier is. Het is verwoorden tot enkel een productiemiddel.

Nu staan de dieren in de veehouderij gelukkig samen, en is de sector onderworpen aan hele strenge (en strenger wordende) regels ;)
De paardenhouderij is eigenlijk een verloren sector die maar heel gering wordt gemonitord. En dan ook nog eens door mensen die heel diep verwoven zitten in het systeem. Als je kijkt naar de FNRS en het welzijnsclubje dat daar de directeur van de Amsterdamse rijschool bij zit, tjaa...

Het is overigens wel heel arrogant om te denken dat wij mensen met onze paar honderd jaar selectief fokken kunnen opwegen tegen de paar honderdduizend jaren natuurlijke/wilde fokkerij. :+

Onze paarden staan van licht tot donker buiten, in de winter dus een uur of acht. Ze gaan in de avond naar binnen puur voor veiligheid en het beter kunnen nakijken (hebben ze gelegen, gemest, hoeveel hebben ze gegeten en gedronken, etc.), dat vind ik zelf persoonlijk prettiger.

Wij hebben ook een paard staan dat niet langer dan twee uur op de wei kon. Die ging de rest van de dag ijsberen. Stond op een gegeven moment zeiknat. Toen we nog op stalling stonden, gong ze dan naar binnen, stond ze als enige op stal met wat hooi. De rust zelve. Nu ze thuis staan kan dat niet, dus bouwen we haar elke zomer geleidelijk aan op zodat ze weer de hele dag kan. Zij mist haar stal echt. Als ze in de winter met inloopstal, verharde uitloop en paddock staan is er niets aan de hand. 8)7

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:39


denisesilver

Berichten: 2912
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:42


Hier de video van Carl Hester. Ze komen dus of van 's ochtends tot 's middags, of van 's middags tot 's avonds op de wei. Ik weet niet of ze de overige tijd nog in de molen en op de paddock komen, maar ze worden in die tijd nog wel getraind.

Wat betreft miljoenenpaarden moet ik maar altijd denken aan wat Sjef Janssen zegt: "Een paard is zijn slachtprijs waard, de rest is gevoel."

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:58

Gini schreef:
Heleenn, van dat filmpje word ik dus triest. De uren dat die op stal staat lekker het wijzertje snel laten doortikken zodat die periodes niet zo erg lang en saai lijken en dan moet verdorie de nacht nog beginnen.


De uren dat het paard op de paddock staat gaat het wijzertje ook snel door. Want als je een filmpje maakt over hoe een dag van een paard eruit ziet, niet als wetenschappelijke verantwoording ofzo maar gewoon een indruk geven van wat er op een dag gedaan moet worden.

Ik zie daarin trouwens best een boel afwisseling en vraag me wat dat betreft ook af wat je verwacht dat paarden in een hypothetisch bijna perfecte situatie doen. Het meeste daar is volgens mij ook: beetje staan, beetje grazen, beetje staan, beetje slapen.

(En dan kun je best wat zeggen over het beeld dat paarden zelf ook geven: het verschil tussen hoe dit paard oogt en bv de paarden van die afschuwelijke paardententoonstelling is best wel groot. Ik zou dus haast zeggen: er is ook wel een verschil in hoe paarden dat dus ook anders ervaren.)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110754
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:00

Carl Hester is idd heel open over hoe hij het doet.
En idd komen zijn paarden ook een groot deel van de dag gezamelijk buiten.

Anoniem

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:07

Bbij Carl is de sfeer ook goed, de hele entourage is veel meer "natuurlijk"
respect vol, minder stress
denk dat hij net als Sjef vindt, ..............en de rest is gevoel

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:33

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
Heleenn, van dat filmpje word ik dus triest. De uren dat die op stal staat lekker het wijzertje snel laten doortikken zodat die periodes niet zo erg lang en saai lijken en dan moet verdorie de nacht nog beginnen.


De uren dat het paard op de paddock staat gaat het wijzertje ook snel door. Want als je een filmpje maakt over hoe een dag van een paard eruit ziet, niet als wetenschappelijke verantwoording ofzo maar gewoon een indruk geven van wat er op een dag gedaan moet worden.


Klopt, het moment dat mensen met het paard aan de slag gaan, komt dat uitgebreid in beeld en gaat alles heel langzaam. De rest gaat maar snel vooruit. Dus lijkt het alsof dit paard een leuke dag heeft boordevol leuke activiteiten, als je echter gaat uitrekenen, heeft dit dier:

2 uur en 15 minuten vrije beweging, waarvan 30 minuten in een zandbak met letterlijk niks te doen
3 uur en 55 minuten gecontroleerde beweging
17 uur en 50 minuten stal

En daar mag ik triest om worden.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:34

Niet genoeg ruimte? Dan ook niet zoveel paarden.

Veel geld koopt geen verstand.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:51

Gini schreef:
En daar mag ik triest om worden.


Van mij mag je, als je dat graag wilt. Alleen vind ik het zelf dus al anders als de activiteiten verdeeld over de dag zijn. En ik snap de zandbak niet - er stond niet veel gras maar op zich wel wat, genoeg om in elk geval wat te zoeken en te snuffelen te hebben.

Je kunt natuurlijk alles onderwerpen aan een zeer kritische opsporing van alle imperfecties. En ik garandeer je dat er altijd van alles te vinden is. (Alleen al: waarom zou een weide, zeker als het druilerig en koud en nat is en daar ook niet veel gras staat omdat het winter is bv, zoveel beter zijn.)

Dat plaatje van Carl Hester bv lijkt perfect (en het spreekt me ook echt heel erg aan hoor! Ik gun dat iedereen) maar als je naar de tekst luistert geeft hij ook aan dat de winter een probleem is omdat z'n weides dan makkelijk kunnen overstromen. Zelfs daar is niet alles altijd perfect, en als je op zo'n dag gaat filmen krijg je ook weer een ander beeld.

Kinke

Berichten: 20557
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:51

Bij Carl Hester gaan de paarden ook gewoon op buitenrit. Blijkbaar hebben ze daar andere toppaarden ;)
Moet je je gewoon eens voorstellen dat een paard gewoon nooit vrije beweging krijgt. Stapmolen, rijden, aan de hand grazen. Nooit een keer een sprintje trekken zonder dat de mens zich ermee bemoeit. Echt verschrikkelijk :(

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:57

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
En daar mag ik triest om worden.


Van mij mag je, als je dat graag wilt. Alleen vind ik het zelf dus al anders als de activiteiten verdeeld over de dag zijn. En ik snap de zandbak niet - er stond niet veel gras maar op zich wel wat, genoeg om in elk geval wat te zoeken en te snuffelen te hebben.


Met de zandbak doel ik op het losgooien in de binnenpiste.

Shadow0 schreef:
Je kunt natuurlijk alles onderwerpen aan een zeer kritische opsporing van alle imperfecties. En ik garandeer je dat er altijd van alles te vinden is. (Alleen al: waarom zou een weide, zeker als het druilerig en koud en nat is en daar ook niet veel gras staat omdat het winter is bv, zoveel beter zijn.)


Dit is geen kritische opsporing van alle imperfecties. Dit zijn snelle conclusies aan de hand van een filmpje dat openbaar op het internet staat door de stal zelf gepost terwijl ik in mijn luie stoel aan een Cécémel zit te slurpen. Het is niet dat ik als een dierenrechtenactivist 's nachts de stallen in ben gebroken om heel ongenuanceerd een compilatie te maken van 5 minuten slechte beelden op een totale filmrol van 4 uur.

Change3x

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:02

denisesilver schreef:
[ Video ]
Hier de video van Carl Hester. Ze komen dus of van 's ochtends tot 's middags, of van 's middags tot 's avonds op de wei. Ik weet niet of ze de overige tijd nog in de molen en op de paddock komen, maar ze worden in die tijd nog wel getraind.

Wat betreft miljoenenpaarden moet ik maar altijd denken aan wat Sjef Janssen zegt: "Een paard is zijn slachtprijs waard, de rest is gevoel."


Niet te vergeten dat bij Carl Hester veel meer mogelijkheden zijn om ze überhaupt naar buiten te doen zonder dat alles kapot gelopen wordt. Veel meer land en dus meer mogelijkheden. Zoiets vind je hier nauwelijks tot niet. :D