wat is een correcte vraagprijs?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: wat is een correcte vraagprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:24

Ik zou ook op €4.000 gaan zitten als ze zo braaf is, kun je zakken naar €3500. Als er dan geen reacties komen kun je de vraagprijs nog verlagen naar die €3500,- maar voor minder dan €3.000 zou ik haar niet weg doen. Zulke brave pony’s zijn zeldzaam en mensen willen daar ook voor betalen.

Ik betaal ook liever €3500 voor een braaf dier voor mijn kind, dan €2000 voor een rotzak.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:57

Idd Kaitlyn! Hier net zoektocht afgerond naar een brave D en jeetje, de prijzen zijn echt absurd. Braaf is bijna niet te vinden, daar is echt een flinke markt voor. Onze ervaring (al zochten wij wel ook een diertje dat dan ook nog de sport in kan, maak je het jezelf helemaal moeilijk mee :o ) is dat deze pony's dan ook van internet af vliegen. Lees hier vragen is nog geen krijgen, maar op het moment is de markt echt zo gek dat de echt brave goede pony's voor vraagprijs soms binnen een dag weg zijn. Tis bellen en afrijden als je iets zoekt, anders is het weg. Paar jaar geleden was het zeker anders, maar als je iets wilt, moet je op het moment voor deze prijzen mee helaas. Afhankelijk van looks, braaf en rijbaarheid van de pony, tussen de 3000 en 4500?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: wat is een correcte vraagprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:05

Exmoor is iets bijzonders.Dat blijkt wel uit het feit dat Belgen hier dus zeggen dat er bij hun geen zijn.Het zijn ook harde ponies die het hele jaar door buiten gehouden kunnen worden.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:36

hier ook iemand die de hoofdprijs heeft betaald voor een nieuwe pony. voor onze vorige nog geen 2 k betaald nu gewoon meer als het dubbele.. maar ja e pony, 9 jaar, superbraaf, goeie looks..bijzonder ras ( wat ik niet wist) kind volwassenen onervaren, iedereen kan erop. kan voor de kar. kan basis dressuur en kan basis sprong.. tja dan ga je kijken en hoop je als het wat is dat er wat van de prijs af kan.. maar als je dan merkt dat er na jouw nog 7 anderen willen komen kijken.... en je meteen op slag verliefd bent... en je het geld hebt... tja dan doe je het maar...De prijzen zijn niet normaal zo hoog.. maar ik ben nog steeds superblij met onze aankoop...

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: wat is een correcte vraagprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:51

Ik zou zeggen ongeveer 3500-3750 voor pony zonder gebreken.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:31

anjali schreef:
Exmoor is iets bijzonders.Dat blijkt wel uit het feit dat Belgen hier dus zeggen dat er bij hun geen zijn.Het zijn ook harde ponies die het hele jaar door buiten gehouden kunnen worden.


Ik ben toch de enige die iets in die richting gezegd heeft? Waarom gebruik je meervoud.

Daarnaast wil 'er zijn er weinig van' heel zelden zeggen 'ze zijn enorm gewild omwille van hun uitzonderlijke kwaliteiten'. :D Nee, de pony in kwestie heeft hele andere goede troeven die ik dan zou uitspelen. Het feit dat die Exmoor is drijft de prijs niet omhoog.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:10

Gini schreef:
anjali schreef:
Exmoor is iets bijzonders.Dat blijkt wel uit het feit dat Belgen hier dus zeggen dat er bij hun geen zijn.Het zijn ook harde ponies die het hele jaar door buiten gehouden kunnen worden.


Ik ben toch de enige die iets in die richting gezegd heeft? Waarom gebruik je meervoud.

Daarnaast wil 'er zijn er weinig van' heel zelden zeggen 'ze zijn enorm gewild omwille van hun uitzonderlijke kwaliteiten'. :D Nee, de pony in kwestie heeft hele andere goede troeven die ik dan zou uitspelen. Het feit dat die Exmoor is drijft de prijs niet omhoog.

Dat ligt eraan voor wie. Ze zijn bijna uitgestorven geweest en worden nu gepromoot door rasverenigingen.Die willen dat er weer meer komen.Natuurlijk is het een oertype en daar moet je op vallen.Niet voor degenen die een luxe sportpony willen.Smaken verschillen gelukkig.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:46

kyrkelover schreef:
Pony is braaf, mooie maat, van alles gedaan en mee geravot, kan mee op buitenrit, mooie leeftijd.
Heel simpel onder een vraagprijs van €4000 ging ik niet eens zitten. Bij het juiste adres kan er dan altijd nog wat vanaf. Ik vind dat je voor braaf en fijn ook net zo goed moet betalen.



Zelfs een brave pony kan minder braaf worden bij iemand die niet kan rijden

gertrud

Berichten: 80
Geregistreerd: 07-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:51

Een hele andere opmerking: exmoors zijn normaalgesproken niet groter dan 1.30m. Ik heb de ervaring dat ijslanders ook vaak veel groter geschat worden. Kortom: is de pony echt 1.40m? Dat maakt ook uit voor de prijs denk ik...
Ook zullen de meeste exmoorpony’s geen stamboekpapier hebben, aangezien ze meestal uit begrazingsgebieden komen.
Voor zover ik weet is er geen rasvereniging in Nederland of België.
Laatst bijgewerkt door gertrud op 21-12-20 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:51

@geerke, Maar dat voegt toch in deze situatie niks toe? Is toch helemaal niet relevant?

Het gaat hier om een brave kinderpony, 9 jaar jong, merie, emoor, 1,40, kan basis van alles. Dat zijn perfecte dieren op de markt nu. Dat maakt dat de prijs zeker 4000 waard is. Of die pony nou bij nieuwe baasje opeens streken krijgt heeft niks met vraagprijs te maken, elk dier kan door wisseling van omgeving veranderen.

@gertrud daar had ik ook mijn twijfels over, vermoed dat als pony exmoor met papier is dat die idd kleiner zal zijn.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:55

Dat kan altijd veranderen Geerke, maar nu braaf is nu geld waard, wat een ander er dan mee doet, is daarna, dat kan je slecht inschatten van te voren toch? Een niet brave is zelden wel braaf bij een beginner.. Veranderd idd niets aan de vraagprijs en er is gewoon markt voor. Hier ook een flinke zoektocht gehad, maar ik heb liever dat mijn dochters met nog niet zoveel lef op een brave leerpony leren rijden, dan weinig uitgeven aan een dier dat minder braaf is of nog niet zoveel gezien heeft en de kinderen hem bij moeten leren.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: wat is een correcte vraagprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:03

Ik denk echt dat je op de verkeerde plek deze vraag stelt......de antwoorden hier liggen heel erg uit een.
En je ontvangt van een hoop mensen het antwoord wat "zij" de pony waard vinden, als in, wat zij veel geld vinden voor een pony. En als ik het topic hier terug lees, is dit absoluut niet representatief voor de markt op dit moment.

Tip: leg je situatie uit aan een handelaar en kijk wat hij biedt. Dan weet je, wat de pony minimaal waard is (en dat de marktprijs particulier dus een stuk hoger ligt, de handelaar moet er tenslotte ook nog aan verdienen).

Mijn mening: afhankelijk van de gezondheid, de balans in de gangen (heel belangrijk voor een fijne kinderpony), en karakter, zou ik zeggen, ergens tussen de 3000-5000 euro
(een brave kinderpony is in mijn ogen goud waard, en ik zou daar zeker voor durven te betalen, je wilt toch zuinig zijn op je kinderen) En als ik het er voor zou willen geven, dan zijn er vast mensen die het ook willen geven :-)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:18

Ik moet zeggen dat ik braafheid, gehoorzaamheid eigenlijk de basis vind (en dan nog los van karakter en leeftijd). Het niet-braaf zijn van een paard leidt in mijn ogen eerder tot een waardevermindering, dan dat braafheid zo een extra troef is dat het een waardevermeerdering inhoudt. Opvoeding, braafheid en gehoorzaamheid horen in mijn ogen bij de basiswaarde van een paard. Als deze pony niet braaf zou zijn en kinderen het licht uit de ogen zou trappen dan zou die nog geen 1000 euro waard zijn.

Ik merk dat anderen hier anders tegenaan kijken. Die beginnen vanuit een bepaalde basiswaarde, laat ons hypothetisch 2000 euro nemen, en braafheid is dan een extra troef die meer moet opbrengen. Dat vind ik eigenlijk een gekke gedachtensprong. Want als deze pony dus wel zou bokken en steigeren en trappen zou die alsnog die hypothetische 2000 euro waard zijn?

De meeste mensen die een brave kinderpony zoeken, zoeken ook wel het gouden ei. De pony moet doodbraaf zijn, geen stap verkeerd zetten en lekker rustig naar buiten kunnen, maar dan toch ook wel genoeg pit en beweging en talent hebben om de kinderen een beginnetje te laten maken in de wedstrijdsport. Dan zoek je een alles-in-één-pakket en dat dat niet voor het rapen ligt en dat je dan niet met 3000 euro aan moet komen, daar ben ik het zeker mee eens. Maar dat is deze pony niet. Die is fijn om mee rond te hobbelen, maar of je er meer van kan verwachten is nog maar de vraag. Het is gemakkelijk om braaf te zijn wanneer er heel weinig van je gevraagd wordt (de pony staat al een hele tijd stil en wordt alleen gebruikt om te hobbelen). Wat de pony dus gaat doen wanneer die bij een meisje terecht komt dat drie keer in de week in de bak wilt rijden, op zaterdag naar de manegeles en op zondag twee uur naar het bos, dat weet niemand.

Daarmee: braafheid is in mijn ogen een vanzelfsprekendheid (en niet-braafheid waardeverminderend).

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:22

Sky_As schreef:
Ik denk echt dat je op de verkeerde plek deze vraag stelt......de antwoorden hier liggen heel erg uit een.
En je ontvangt van een hoop mensen het antwoord wat "zij" de pony waard vinden, als in, wat zij veel geld vinden voor een pony. En als ik het topic hier terug lees, is dit absoluut niet representatief voor de markt op dit moment.

Tip: leg je situatie uit aan een handelaar en kijk wat hij biedt. Dan weet je, wat de pony minimaal waard is (en dat de marktprijs particulier dus een stuk hoger ligt, de handelaar moet er tenslotte ook nog aan verdienen).

Mijn mening: afhankelijk van de gezondheid, de balans in de gangen (heel belangrijk voor een fijne kinderpony), en karakter, zou ik zeggen, ergens tussen de 3000-5000 euro
(een brave kinderpony is in mijn ogen goud waard, en ik zou daar zeker voor durven te betalen, je wilt toch zuinig zijn op je kinderen) En als ik het er voor zou willen geven, dan zijn er vast mensen die het ook willen geven :-)

Een handelaar zal proberen er zo weinig mogelijk voor te geven. Logisch,het is een handelaar!Het lijkt me beter om een liefhebber van het ras te vinden.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:46

anjali schreef:
Sky_As schreef:
Ik denk echt dat je op de verkeerde plek deze vraag stelt......de antwoorden hier liggen heel erg uit een.
En je ontvangt van een hoop mensen het antwoord wat "zij" de pony waard vinden, als in, wat zij veel geld vinden voor een pony. En als ik het topic hier terug lees, is dit absoluut niet representatief voor de markt op dit moment.

Tip: leg je situatie uit aan een handelaar en kijk wat hij biedt. Dan weet je, wat de pony minimaal waard is (en dat de marktprijs particulier dus een stuk hoger ligt, de handelaar moet er tenslotte ook nog aan verdienen).

Mijn mening: afhankelijk van de gezondheid, de balans in de gangen (heel belangrijk voor een fijne kinderpony), en karakter, zou ik zeggen, ergens tussen de 3000-5000 euro
(een brave kinderpony is in mijn ogen goud waard, en ik zou daar zeker voor durven te betalen, je wilt toch zuinig zijn op je kinderen) En als ik het er voor zou willen geven, dan zijn er vast mensen die het ook willen geven :-)

Een handelaar zal proberen er zo weinig mogelijk voor te geven. Logisch,het is een handelaar!Het lijkt me beter om een liefhebber van het ras te vinden.


Misschien kun je beter even mijn hele stuk tekst lezen, ik zou de handelaar ook niet als optie zien, maar je weet dat die aan de hele lage kant gaat zitten (en ik verwacht, dat een handelaar zelfs voor zo'n pony wel 1200-1500 durft te geven, tenzij deze kreupel loopt).

Een liefhebber van het ras zal wat lastiger te vinden zijn denk ik..... (en als ik het vergelijk met de rest van paarden verkoopmarkt, weten liefhebbers van het ras ook niet altijd de marktwaarde). Ik denk dat zonder foto/filmmateriaal de prijzen zo uit een blijven lopen als je hier voorgeschoteld krijgt.

Echter zou ik de pony niet voor 2000 euro verkopen....Mits gezond en een beetje fatsoenlijke gangen denk ik dat meer zeker haalbaar moet zijn. (en met mij meerder zo te lezen in dit topic)

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: wat is een correcte vraagprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 14:05

Pony is vandaag verkocht voor 2500 euro aan een meisje beetje verder in de straat. Denk dat het meisje een prima koop gedaan heeft . Dank voor de antwoorden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: wat is een correcte vraagprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:19

Pats op mijn taxatie. Beetje trots :D

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: wat is een correcte vraagprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:51

haha goedzo gini.

ik denk dat ze er inderdaad een goeie koop mee heeft gedaan.
ik denk echter dat de koper ook een bekende is, en dat de pony daardoor misschien een goed plekje krijgt.


boeit allemaal niet. verkoper tevreden, koper tevreden. wie doet ze wat

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:26

Het is een lastige vraag momenteel TS. Gaan ze de pony alleen aan jou aanbieden?

Ik zoek momenteel een 2e New Forest pony. Met papier, maar hoeft geen Ster of kroon te zijn. Een 3 jarige die net een paar weken zadelmak is en een stuur heeft gaat weg voor 6500 euro. Dat heb ik vorig jaar echt niet betaald voor onze toen 4 jarige NF ruin, met papier die al een wisseltje sprong en al eem parcourtje rond kwam.
Corona prijzen? Ik weet het niet, maar het valt me op dat de prijzen e cht hoog liggen en dat er minder aanbod is.

Als ze dus de pony in 1e instantie alleen jullie aanbieden en de ponu heeft geen wedstrijd ervaring ed, zou ik 2500 euro een mooi bedrag vinden.