Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:56

Derma schreef:
PSvanLot schreef:
Moderatoropmerking:
post verwijderd, voldoet niet aan de regels in de OP



Wat is het voor een? Foto? Gewoon nieuwsgierig hoor :+
Wat versta je onder recreant? Ik vind mezelf daar onder vallen, maar heb alleen maar jonge paarden gehad (altijd wel zelf gefokt).


Onder een recreant versta ik een ruiter die echt geen ervaring heeft in het dressuurmatig africhten van een paard , die lekker in de bossen rijdt en af en toe een rondje in de baan doet voor erbij. Een klein beetje gevoel is wel handig. Daar is zeker niets mis mee, maar daar acht ik der nog niet geschikt voor. Maar wie weet hè, past dat juist perfect. Je kunt er iig iedereen op zetten, maakt der niet uit.
Een amateur die het leuk vind om wat te trainen, lessen te volgen en in het bos te rijden, daar is ze super geschikt voor.
Ik heb nog geen bruikbare foto's.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 22-11-21 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:57

oji schreef:
PSvanLot schreef:
Moderatoropmerking:
post verwijderd, voldoet niet aan de regels in de OP


Ik dacht dat jij juist zelf naar zoiets op zoek was PS van Lot?

MyWishMax schreef:
Probleem is niet zozeer dat de paarden niet veelzijdig zijn, maar de ruiters niet meer. Vroeger hadden wij verplicht dressuur en springlessen, ook als volwassenen. Dus niet elke discipline op wedstrijd, maar werd wel gedaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens.


Klopt, opzoek naar een nieuw project. Deze is nu fijn aangereden en klaar om een ander heel blij te maken. Dat vind ik het leuke aan het paardrijden.

Lieser
Berichten: 1496
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:07

MyWishMax schreef:
Wat vreselijk, sterkte!


Probleem is niet zozeer dat de paarden niet veelzijdig zijn, maar de ruiters niet meer. Vroeger hadden wij verplicht dressuur en springlessen, ook als volwassenen.

Nou, ik heb 42 jaar geleden leren rijden, maar wij kregen nooit springlessen hoor. De eerste spingles voor mij was 5 jaar geleden toen ik mezelf inschreef voor een cursus.

Tibeella
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-01-21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 16:37

Wij gaan vrijdag keuren :j . En alles goed is komt ze de volgende dag al bij ons. De spanning slaat hier al toe.

Derma

Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:33

Wat fijn Tibeella. Hopelijk is alles goed.
Geen twijfels meer?

Tibeella
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:26

Derma schreef:
Wat fijn Tibeella. Hopelijk is alles goed.
Geen twijfels meer?


Hebben de filmpjes die we gemaakt hebben ook aan de stal eigenaar laten zien en die vond het er zeer goed uitzien. Ja hier en daar twijfelt ze waardoor je denkt dat ze niet altijd helemaal zuiver loopt. Maar kan idd verschillende redenen hebben. We zullen het maar weten door te keuren. Ze is te leuk om het niet te doen. Spannend

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:31

Tibeella schreef:
Derma schreef:
Wat fijn Tibeella. Hopelijk is alles goed.
Geen twijfels meer?


Hebben de filmpjes die we gemaakt hebben ook aan de stal eigenaar laten zien en die vond het er zeer goed uitzien. Ja hier en daar twijfelt ze waardoor je denkt dat ze niet altijd helemaal zuiver loopt. Maar kan idd verschillende redenen hebben. We zullen het maar weten door te keuren. Ze is te leuk om het niet te doen. Spannend


Ga je zowel rontgen als klinisch keuren? Gezien de ervaring met het niet helemaal lekker lopen zou ik dat wel doen

Tibeella
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-01-21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 07:12

@Romeo2007 ja hoor zowel klinisch als rongten!

_Tarzan

Berichten: 11172
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:08

Succes Tibeella!

_Tarzan

Berichten: 11172
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 07:44

Pfff, soms denk ik, ik koop wel een veulen, kan ik daar 3 jaar mee werken/spelen/vertrouwen opbouwen en dan komt het rijden daarna wel weer, dan heb ik misschien genoeg vertrouwen gekregen dat ik er met een gerust hart op durf .. Maargoed van de andere kant wil ik ook gewoon lekker ontspannen buiten kunnen rijden :Y)

Nog meer mensen hier last van? :')

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 08:23

Ja, herkenbaar :) Ik ben het vertrouwen verloren door te weinig te rijden met mijn vorige paard. We waren eerlijk gezegd ook geen goede match om buiten te rijden.. Daar was hij me te fris voor. Jaren plezier van gehad in de piste maar ik wil eigenlijk voornamelijk nog buiten rijden. Dit jaar is hij onverwachts ingeslapen en ging ik op zoek naar een opvolger. Plan was een gereden bomproof paardje maar ben thuis gekomen met een jaarling :D
Ik was er blijkbaar niet klaar voor om zomaar op een andere te stappen door verlies vorige paard maar ook wat jij zegt qua vertrouwen opbouwen..
Ik moet de komende jaren wel op tijd terug beginnen rijden voor ik met een jong paard aan de slag ga natuurlijk.

_Tarzan

Berichten: 11172
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 08:32

Nouja, ik heb dus na het verlies van m'n maatje waarmee ik kon lezen en schrijven een spanjaard gekocht, prachtig dier maar mijn vertrouwen is zo hard gekelderd na m'n verlies dat ik gewoon niet klaar kom met zijn sensibele karakter (onder het zadel, op de grond kan ik er alles mee).

Dus vandaar dat ik er zo mee in de knoop lig, mocht Fuego verkocht zijn, ben ik dan wel in staat om een ander paard wél te vertrouwen?! Ik rijd al een jaar niet meer echt. Mijn vorige paard is in oktober op pensioen gegaan en heb alleen met Fuego gereden dit jaar en dat is op 2 handen te tellen zoiets :=

Denk soms dus, kan ik niet beter helemaal van 0 beginnen met een (groen) veulen en daar de komende jaren zoveel vertrouwen mee opbouwen dat ik straks wél weer durf?!

Dilemma's dus :+

Punt is gewoon, m'n vorig paard krijg ik niet terug, en dat was er een uit duizenden. Waar ik twijfelde ging hij door, en andersom, met hem was ik gewoon één en dat gevoel mis ik nu gewoon enorm ;(

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-21 08:52

Bij een veulen is de kans denk ik groter dat je er een (paar) keer naast stuitert als hij zo ver is dat hij onder het zadel kan dan een leerpaard.
Karakter is ook maar afwachten onder het zadel. Ook al heb je er vertrouwen in op de grond, als je spanning opbouwt onder het zadel zou ik er eerlijkheidshalve niet aan beginnen.

Op een jonkie moet je stappen alsof je de wereld aankan en niets spannend is. Anders wordt het vanzelf spannend voor zo'n dier.

_Tarzan

Berichten: 11172
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 08:59

Zadelmak maken/doorrijden zou ik sowieso uitbesteden, daar ben ik niet kundig genoeg voor en voordat ik erop zou stappen zou ik sowieso weer even wat paarden willen rijden. Het is alleen even een gedachte die ik heb die ik even wilde delen/zoeken naar ervaringen. Maar je hebt zéker een punt om over na te denken!

Alleen de gedachte dat ik dan 3 jaar de tijd heb om samen te groeien, verder te rouwen om mijn paard en dat een beetje proberen te verwerken en het veulen/paard al verkeersmak/bomproof/wereldwijs te maken spreekt mij wel aan. Alleen moet ik inderdaad realistisch blijven of het een verstandige keuze zou zijn. Maargoed, ik heb nog niks gekocht en de stallen nog vol staan dus het blijft vooralsnog bij een idee dat in mij op kwam :D

Denk dat ik m'n mini maar voor de kar moet beleren en daarmee op pad moet gaan :+

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:01

Klopt... een goed leerpaard heeft ook zelfvertrouwen en is vergevingsgezind.
Deze zijn stabiel en het te verwachtte gedrag is al redelijk uit gekristalliseerd.
Ik noem ook niet ieder paard vanaf een bepaald niveau een 'leerpaard'. Een leerpaard moet wat mij betreft bovenstaande eigenschappen hebben, dat je er iedereen op kan zetten en hij toch zijn best doet om te luisteren en niet van slag is van elke verandering.
Sommige paarden zijn bijvoorbeeld perfecte zware tour beesten die altijd boven de 70% lopen, scherp aan je hulpen... maar hoeft dan weer geen goed leerpaard te zijn omdat die dan misschien wel iemand nodig heeft die de knoppen op de juiste wijze bedient omdat hij van iets anders van slag raakt of in de weerstand schiet :D
Goed opgeleid, stabiel en vergevingsgezind is wat je nodig hebt.


Om samen te kunnen groeien moet je ook een stabiele basis kunnen bieden en heel zelf verzekerd zijn. Anders is het vaak lastig bij echt groene paarden.
Een jonkie kan nog best weleens van slag raken als er iets geks op zijn rug gebeurt... en 'gek' kan soms al alleen even uit balans zitten zijn of je been nèt op een andere plek.
Dan kan je best eens zandhappen...
Als je dan je schouders op haalt, kleding af klopt en weer verder gaat alsof er niets gebeurt is, is dat prima... als je er angstig van wordt is dat al snel een stuk lastiger.
Jam was een schat, echt een braverd, maar wel scherp... zette je er iemand op die volledig uit balans raakte, ging hij ook gek doen omdat hij niet begreep wat er gebeurde op zijn rug... toen hij iets meer doorgereden was, kon dat wel prima, toen was hij meer zeker van zijn eigen kunnen.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:06

_Tarzan schreef:
Pfff, soms denk ik, ik koop wel een veulen, kan ik daar 3 jaar mee werken/spelen/vertrouwen opbouwen en dan komt het rijden daarna wel weer, dan heb ik misschien genoeg vertrouwen gekregen dat ik er met een gerust hart op durf .. Maargoed van de andere kant wil ik ook gewoon lekker ontspannen buiten kunnen rijden :Y)

Nog meer mensen hier last van? :')


Maar wil je een veulen alleen op stal gaan houden? Een fijn evenwichtig dier krijg je eigenlijk toch wel door het laten opgroeien in een stabiele groep tot een jaar of 2,5/3.

En daarbij weet je echt niet wat je koopt qua karakter. Dan zou ik in jouw situatie een tijdje niks kopen, sparen, andere paarden rijden en zien wat er op je pad komt.
Dan kun je rustig zoeken naar een geschikte nieuwe partner.

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:09

Ook het doorrijden na het uitbesteden moet je kunnen. Met onzekerheid of angst is dat gewoon niet zo handig, een jong dier heeft juist een zekere ruiter nodig, omdat alles nieuw is. Je weet niet hoe een jong dier onder het zadel wordt, of ze buiten braaf gaan zijn en of ze om kunnen gaan met jouw twijfels. Zelfs na uitbesteden is het daarna wel belangrijk om goed door te rijden en met veel begeleiding. Nu ben ik van mening dat begeleiding sowieso nodig is bij een nieuw paard, om iedereen een goede start te geven.

Kan je niet beter nu op zoek naar een paard waar je meerdere keren op kan rijden, zodat je dat in ieder geval weer doet? Op vreemde paarden stappen na een tijd niet rijden is altijd apart. Vooral omdat je de eigenaren niet kent. Ik ben niet onzeker, maar heb toch echt eerst een paar keer op een paard van bekende gereden voordat ik aan zoektocht begon. Weer even het gevoel hebben, omdat je daar op moet vertrouwen (want de eigenaar kan van alles zeggen haha, mijn gevoel is belangrijker als wat zij zeggen)

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:15

Als je wat wankel bent in je vertrouwen is een veulen/groen paars kopen gewoon niet handig.

Vriendin van me heeft er minder te koop staan waar ze niet meer op durft. Gekocht als gereden driejarige. Paar keer af gevallen met opstappen.
Staat nu op africhtingsstal, geen centje pijn kunnen er alles mee.
Afgelopen week stond ze gekleed met cap klaar om er op te stappen, maar ze durft niet.
Heeft een tijd geleden een 15 jarige bijgekocht. Daar je ze helemaal wijs mee.

Nu komt het jonge paard te koop, staat op een stal a €700 euro.

Uiteindelijk alleen maar verliezers.

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-21 09:16

Haha nouja, inderdaad het bovenstaande van mijn medebokkers. :)

Ik heb een (toen 3, inmiddels 4)jarige gekocht die fijn zadelmak was, maar zelfs met haar loop ik tegen dingen aan waar je met een 'leerpaard' niet tegenaan loopt. Balans is een ding, jij zal alles aan moeten leren en dat houdt dus in dat het rijden een lange tijd superbasis is en dat je ook een hoop miscommunicatie zal hebben.
Ik denk dat ik een van de braafste jonkies getroffen heb (scheren heb ik in mijn eentje gedaan, naar buiten keek ze niet echt ergens van op, alleen het boomstammetje wat we voor de lol meepakten leverde wat vreugdebokken op :')..) maar omdat ze mijn hulpen niet snapte had ik soms wel een paard wat fiks hard door de bak ging of dacht dat ze een andere kant op moest dan ik wilde. Kortom: vrij sensibel. Daar moet je wel op voorbereid zijn en zelfs dan door blijven rijden alsof het niet 7 kleuren in het broekje loopt. :P

_Tarzan

Berichten: 11172
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:25

Oke, jullie zijn duidelijk, dat is dus ook geen goed idee dus, was waarschijnlijk in m'n hoofd beter dan het daadwerkelijk is :') Dat wordt toch maar m'n mini beleren in het tuig :')

Op de grond ben ik juist wel zeker en duidelijk. Afgelopen half jaar een groene GROTE hengst opgevoed van 2,5 jaar die kwam groen uit de opfok en kan ik ook alles mee op de grond, super dier, loopt netjes mee, poetsen vind hij heerlijk en heb hem zelfs al vanalles op z'n rug gelegd waar hij niet van op keek (Hij is absoluut niet het paard waar ik op zou stappen, veel te groot voor mij :') en is ook voor de verkoop -niet van mij- dus heb er ook bewust geen klik/band mee opgebouwd). Maar hem heb ik dus een fijne stabiele basis kunnen geven :D

Edit: hier komt sowieso geen paard alleen te staan hoor, geen paniek!

Citaat:
c_alsemgeest, Goed opgeleid, stabiel en vergevingsgezind is wat je nodig hebt.

Dit is wel inderdaad precies wat ik nodig heb. Mijn vorig paard was geweldig en ook op hem was ik wel eens onzeker, maar die liep gewoon door en dan dreef de onzekerheid ook meteen weer weg, maar die paarden zijn gewoon zeldzaam. Ook van hem ben ik wel eens afgedonderd, maar op hem stapte ik gewoon weer op omdat ik wist dat hij niks deed.

Edit: de helft vergeten te antwoorden.
MyWishMax, het opstappen op een vreemd paard bij bezichtiging ofzo vind ik niet eens zo spannend eigenlijk. Echt heel stom maar stap er gewoon op en rijd er m'n rondje mee. Ik snap af en toe ook niet hoe ik werk :+ Het zou wel een optie zijn, genoeg paarden vriendinnen maar opzich is dat het punt dus niet. Het gaat echt om het gevoel bij mijn eigen paard :=
Laatst bijgewerkt door _Tarzan op 25-11-21 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:28

Ze zijn niet eens zeldzaam, ze zijn echt heel erg duur :')

_Tarzan

Berichten: 11172
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:31

c_alsemgeest schreef:
Ze zijn niet eens zeldzaam, ze zijn echt heel erg duur :')

:') Mijn budget is afgelopen jaar door nogal wat pech flink gekelderd dus helaas houd dat mij ook tegen :')

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:42

Ja dan wordt het inderdaad lastig... :D
Dan zou ik even wat bij iemand gaan rijden om zelfvertrouwen op te bouwen en ondertussen sparen en kijken waar je tegen aan loopt.

_Tarzan

Berichten: 11172
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:48

Ik ga sowieso niet maar iets kopen omdat ik graag een nieuw paard wil, als er een nieuwe komt zal dit een weloverwogen beslissing zijn (in ieder geval is dat het plan :') )

Mocht Fuego verkocht zijn dan koop ik wel gewoon een mini erbij voor m'n huidige zodat die niet alleen komt te staan en zie ik het wel mocht ik iets tegen het lijf lopen!

Er gaan alleen honderduizend gedachten soms door mij heen wat misschien ook zou kunnen, vandaar dat ik graag de mening van anderen lees :D

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:58

Ik zou als ik jou was inderdaad ook voor een iets ouder leerpaard gaan. :j Al is het alleen maar om je vertrouwen terug te krijgen. Ik heb zelf wel bewust voor een groene 3-jarige gekozen, omdat ik het inderdaad geweldig vond om hem alles zelf aan te leren en op te leiden, maar ik ben wel zelfverzekerd en niet bang. Als je wat minder zelfverzekerd ben zou ik inderdaad ook voor een wat ouder en ervaren paard gaan. :j