Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 431 van de 499 [ 12457 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 428, 429, 430, 431, 432, 433, 434 ... 499  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie gaat er op zoek naar een paard?

 
Profiel   

PSvanLot schreef
Helaas is het paard afgekeurd. Waarschijnlijk iets waar hij nooit last van gaat krijgen, maar voor mij is het niet handig omdat ik hem niet voor het eeuwige leven koop.

Hoop dat iemand er heel blij van gaat worden.



He wat jammer! Dat is altijd even een domper.


Derma schreef
Bedankt voor de link Spaansepony, ik had de advertentie al gezien (staat ook op sh)
Niet helemaal mijn type paard en nog niet onder het zadel
Bovendien echt een heel eind rijden om zo even te gaan kijken dus ik sla over


Ik kijk eigenlijk nooit op sh. Jammer het was sowieso dressuur en begreep later dat je spring gericht zoekt.


Kalea schreef
Is er geen grote groep ruiters (niet professioneel) die sowieso boven zijn niveau zoekt? Alleen al in dit topic komen vaak prijzen voorbij waarvan ik duizel.. Met een “gewoon” paard kom je denk ik ook al een heel eind?

Trouwens totaal niet aan iemand persoonlijk gericht en ook geen ervaring met dressuurpaarden.. Heb het idee dat die over het algemeen snel duurder zijn dan springpaarden? Of beeld ik me dat in?



Ja de meeste ruiters willen op hoog niveau rijden en dan bedoelen ze eigenlijk basis het Z. En ze denken dan dat ze verder komen met bijv een hele bekende lijn als voorbeeldje bijv een Jazz. Want die hebben het al eens waar gemaakt dus dan zal dit paard ook wel
Hoge ogen gooien. Maar als jezelf niet kundig bent of net het stukje gevoel mist of stukje lef of nouja verzin het dan red je het toch niet met zo’n knol. Ze zijn nou eenmaal bloederig de meeste lijnen en dat moet matchen.

In theorie zijn de dressuur paarden wat duurder dan de springers. Zal wel komen omdat de dressuur paarden leuker kunnen tonen in hun gangenwerk. Springpaarden zijn over algemeen vlakker in hun gangen. Daarnaast rijden de meeste vrouwen dressuursport, springen blijft toch wel een beetje een mannen ding al gaan steeds meer vrouwen op hoger niveau de springsport in.



Ik ben vanavond ook wezen kijken bij een leuk paard, filmpjes van verkoper was het paard wat dood in rijden, sloom niet actief vooruit willen maargoed het moet een braaf verenigings paard worden dus dat actieve kunnen we trainen.
Bij aankomst waren ze al aan het rijden.. en direct liep het paard niet helemaal rad vanuit voor. Links voor beduidend korter dan rechts. Paard stond ook nog eens op ijzers met zooltjes blijkbaar, en wat niet gemeld was.
Afijn meisje wilt gaan galopperen en beest bokt toch een partij hop ruiter ernaast :')
Meisje stapt weer op en probeert opnieuw en hop nog een partij bokken en daar ging ze weer. Was best sneu gezicht. En volgens hun deed ie het nooit }>
Anyway niet geschikt voor ons en laten staan, jammer van de 2 uur enkele reis.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 00:11 



 
Profiel   

Dressuurpaarden duurder dan springers? Ooits de veiling meegemaakt voor springers worden duizenden euro's meer voor neergeteld

Goede springers zijn echt geliefde, zeker voor het buitenland

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 00:20 



 
Profiel   

De grote veilingen die ik meemaakte zijn eerder gericht op professioneel niveau en dat zijn vaak hoge prijzen inderdaad.. Ik dacht meer aan de eigenaren van 1 paard die hobbymatig wedstrijden rijdt. Dan heb ik toch de indruk dat er meer betaald wordt voor dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 08:22 



 
Profiel   

Aan de bokker die de vraag had over een paard met gevoelige darmen, of ze dat paard zal kopen, ze kent het paard al een hele tijd:
Ik zou zeggen als je echt een band hebt met dat paard, juist wel kopen zodat je er goed voor kan zorgen. Het alternatief is immers dat het de handel ingaat (aangezien paard te koop staat) en dan weet je niet of er goed op gepast wordt.
Er is toch ook nog zoiets als liefde voor paarden hier op bokt? Of gaat het alleen maar om functionaliteit?
Al die afgekeurde paarden of dieren die na bemerking weer terug worden gebracht naar een handelaar, waar komen die terecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 08:54 



 
Profiel   

Marigold schreef
Aan de bokker die de vraag had over een paard met gevoelige darmen, of ze dat paard zal kopen, ze kent het paard al een hele tijd:
Ik zou zeggen als je echt een band hebt met dat paard, juist wel kopen zodat je er goed voor kan zorgen. Het alternatief is immers dat het de handel ingaat (aangezien paard te koop staat) en dan weet je niet of er goed op gepast wordt.
Er is toch ook nog zoiets als liefde voor paarden hier op bokt? Of gaat het alleen maar om functionaliteit?
Al die afgekeurde paarden of dieren die na bemerking weer terug worden gebracht naar een handelaar, waar komen die terecht.

Mooi gezegd,hier heb je helemaal gelijk in. Als je al een band hebt met een paard dan vind ik ook dat het anders ligt.Maar de prijs moet wel aangepast zijn en niet dat er door de verkoper misbruik wordt gemaakt van paardenliefde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:28 



 
Profiel   

Snap dat het lastiger ligt als je een band met het paard hebt.
Maar zolang dat ik mijn paard op een pensionstal heb staan (dus zelf het management niet regel) en ik toch een goed bedrag per maand besteed aan stalling, voer, smid, DA, ga ik geen paard kopen waarvan ik op voorhand weet dat ie koliekgevoelig is.

Maar hetzelfde geldt voor (oude) peesblessures of andere dingen die grote kans hebben op problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:48 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Dressuurpaarden duurder dan springers? Ooits de veiling meegemaakt voor springers worden duizenden euro's meer voor neergeteld

Goede springers zijn echt geliefde, zeker voor het buitenland


Op veilingen spreek je over hele andere bedragen dan hier genoemd worden. En dan gaan we over lijntjes in de spring wereld hebben van muze, obelinsky , sir Rocco bleu etc en dat zijn sowieso lijntjes die zo gewild zijn dat daar sowieso een smak geld voor neergeteld word. Maar dat is op een veiling ook met de dressuurlijntjes zo. Dus dat loopt wel ongeveer tegelijk op. Daar gaan wij nooit wat kunnen kopen :') en zowel hoop ik dat je een hele goede levensverzekering tegelijk koopt met t paard :+

Maar een normale particulier op amateur niveau kijkt net wat meer naar de dressuurlijnen is mijn idee dan de springers. Al vind ik persoonlijk vaak de springers mooier gebouwd, compacter vaak maar dat is persoonlijke smaak kwestie.
En tegenwoordig wilt men niet eens meer specifiek een dressuur of een springer maar een allrounder en zie je ook veel samen “gekruist”.
Zie je bijv goed terug in het Oldenburger stamboek die zijn daar ookal tijdje mee bezig.


Ik wilde trouwens ook nog reageren op het paard met gevoelige darmen, maar dat is erbij ingeschoten;

Jij maakt het paard al een tijdje mee, jij weet hoe gevoelig die is en wat je moet doen en mogelijk kost om hem gezond te houden. Is dat voor jou geen probleem en kan jij het bieden waarom niet? Je hebt een band met het dier. Het kan ook nog 20 jaar goed gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:51 



 
Profiel   

Dilan93 schreef
Snap dat het lastiger ligt als je een band met het paard hebt.
Maar zolang dat ik mijn paard op een pensionstal heb staan (dus zelf het management niet regel) en ik toch een goed bedrag per maand besteed aan stalling, voer, smid, DA, ga ik geen paard kopen waarvan ik op voorhand weet dat ie koliekgevoelig is.

Maar hetzelfde geldt voor (oude) peesblessures of andere dingen die grote kans hebben op problemen.

Er waren heel wat topics op Bokt van mensen die op een of andere manier hun (vroegere) (verzorg)paard zijn kwijtgeraakt en nu alles uit de kast halen om hem\haar weer op te sporen.Omdat hij nog steeds in hun hoofd en hart zit. Daar moet je wel aan denken als je de kans hebt om het paard waar je een band mee hebt te kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:30 



 
Profiel   

Ook als je de wetenschap hebt dat je je paard over een paar jaar in moet laten slapen?

Maag/darmproblemen bij paarden zijn ongrijpbaar, onvoorspelbaar en vooral heel moeilijk te behandelen. Als het überhaupt al te behandelen is.

Ik had een nieuw paard kunnen kopen met het geld wat ik betaald heb aan kosten bij de dierenarts voor onderzoeken en medicatie. Ik heb het met alle liefde gedaan, maar voor een tweede keer zo'n proces aangaan? Geen haar op mijn hoofd. Elke keer weer zoeken naar 'wat is er mis in het management? Waarom valt mijn paard af? Waarom heeft ze minimaal 4 keer koliek op jaarbasis? Hoe komt het dat ze zo heftig reageert op aansingelen? Heeft ze haar dag niet of wil ze niet lopen vanwege pijn?'

Nooit meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:51 



 
Profiel   

upendo schreef
Ook als je de wetenschap hebt dat je je paard over een paar jaar in moet laten slapen?

Maag/darmproblemen bij paarden zijn ongrijpbaar, onvoorspelbaar en vooral heel moeilijk te behandelen. Als het überhaupt al te behandelen is.

Ik had een nieuw paard kunnen kopen met het geld wat ik betaald heb aan kosten bij de dierenarts voor onderzoeken en medicatie. Ik heb het met alle liefde gedaan, maar voor een tweede keer zo'n proces aangaan? Geen haar op mijn hoofd. Elke keer weer zoeken naar 'wat is er mis in het management? Waarom valt mijn paard af? Waarom heeft ze minimaal 4 keer koliek op jaarbasis? Hoe komt het dat ze zo heftig reageert op aansingelen? Heeft ze haar dag niet of wil ze niet lopen vanwege pijn?'

Nooit meer.

Dat dus.

Als mijn paard iets krijgt, dan wil ik er alles aan doen om hem te helpen.
Maar van tevoren al weten dat het een risico vormt, nee dan begin ik niet aan kopen.
Heb afgelopen jaar al 2x veel verdriet gehad en een hoop geld kwijt door iets wat ik niet van tevoren al wist. Dus ik ben er nu vrij voorzichtig in geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:23 



 
Profiel   

Ik lees hier al even mee, maar meld mij nu ook graag aan als actievere zoeker.

Wat vinden jullie van een 4 jarige juist zadelmak waarbij in de kogel een ocd fragmentje is weggehaald en waarbij de kogel dik blijft? Voorlopig volgens de verkoper enkel een esthetisch probleem. Ik vind het erg moeilijk inschatten bij een jong paard. Als die al enkele jaren in de sport liep zonder probleem, geeft dit een duidelijkere indidicatie van het risico, maar nu weet je natuurlijk niet veel. Aangezien de vraagprijs toch wel stevig is - het is wel een goed paard vanop de filmpjes te zien- , heb ik het nog niet voorgelegd aan mijn DA. Ik wil de verkoper ook niet aan het lijntje houden.

Stiekem gaat mijn hart ook een beetje uit naar een PRE of Lusitano... Qua karakter wel helemaal het type waar ik naar op zoek ben: stoer, maar sensibel en gevoelig, harde werkers en zeer gehecht aan hun ruiter Echter, zijn de vraagrpijzen voor de echt goede bewegers wel helemaal hoog.

Karakter en gezondheid zijn voor mij het allerbelangrijkste. Ik wil dressuur kunnen rijden én geniet van een hard werkend, voorwaarts paard onder mij, maar wil ook naar buiten kunnen zonder ongelukken, in de velden kunnen gaan uitstappen of wandelen. Ik wil hiervoor inleveren op beweging van het paard, maar het moet wel een bepaalde uitstraling, basisbeweging en zeker genoeg evenwicht hebben.

Maar ik heb geen haast! :) De zoektocht op zich is ook leuk.

Een paard met gevoelige darmen / maag wil ik nooit meer...
Mijn eerste merrie (alweer 20 jaar geleden) is 3 keer geopereerd van koliek en dat hoeft voor mij echt nooit meer. Die was super gevoelig op vanalles en nog wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:37 



 
Profiel   

Spaansepony schreef
sir Rocco bleu


Dat is een hele creatieve manier om Zirocco Blue op te schrijven :=

On topic: ik merk ook dat in de regio's waar veel dressuurmutsen zitten springpaarden voor in de basisport goedkoper lijken te zijn. Het komt waarschijnlijk doordat daar gewoon minder vraag naar is. En hobbyruiters willen minder gauw een springpaard dat topsportpotentie in de sprong laat zien want da's alleen maar vervelend in een B parcours, je ziet er namelijk niets van terug in je uitslagen en die belachelijk grote, extreem voorzichtige sprongen moet je wel weten uit te zitten. Dezelfde mensen zien hun dressuurtopper wel graag met d'r voorhoeven bij d'r oren zien draven ook al is het maar L want dat helpt gewoon om je punten op te schroeven ;)

Edit. En nu dat ik eraan denk heb ik het ook idee dat amateurs die van het springen zijn over het algemen minder vaak met allerlei angsten kampen dan dressuuramateurs en daardoor minder kieskeurig zijn wat karakters betreft. Terwijl elk dressuurpaard op en top braaf en bomproof moet zijn en dat is zeker iets wat in de huidige markt prijzen enorm opdrijft. Niet aanvallend bedoeld overigens ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:44 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Spaansepony schreef
sir Rocco bleu


Dat is een hele creatieve manier om Zirocco Blue op te schrijven :=

On topic: ik merk ook dat in de regio's waar veel dressuurmutsen zitten springpaarden voor in de basisport goedkoper lijken te zijn. Het komt waarschijnlijk doordat daar gewoon minder vraag naar is. En hobbyruiters willen minder gauw een springpaard dat topsportpotentie in de sprong laat zien want da's alleen maar vervelend in een B parcours, je ziet er namelijk niets van terug in je uitslagen en die belachelijk grote, extreem voorzichtige sprongen moet je wel weten uit te zitten. Dezelfde mensen zien hun dressuurtopper wel graag met d'r voorhoeven bij d'r oren zien draven ook al is het maar L want dat helpt gewoon om je punten op te schroeven ;)

Edit. En nu dat ik eraan denk heb ik het ook idee dat amateurs die van het springen zijn over het algemen minder vaak met allerlei angsten kampen dan dressuuramateurs en daardoor minder kieskeurig zijn wat karakters betreft. Terwijl elk dressuurpaard op en top braaf en bomproof moet zijn en dat is zeker iets wat in de huidige markt prijzen enorm opdrijft. Niet aanvallend bedoeld overigens ;)


Hahahaah ik ben niet helemaal thuis in de lijnen, dus ook niet hoe ik het moest schrijven en het was vroeg :+ :Y) moet wel lachen om m’n eigen schrijffout HAha.

Maar inderdaad, hoe meer het paard al opgericht loopt in de L proeven hoe mooier beenwerk in de gangen hoe meer punten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:20 



 
Profiel   

Het paard met koliekgevoeligheid: Hoe vaak heeft dit paard koliek gehad? Geopereerd of niet? Is het paard al langere tijd koliekvrij? Zo ja, dan is dus bewezen dat dat betreffende management goed werkt. Als jij dat management kan bieden, zou je aankoop zeker kunnen overwegen.
Koliek is onvoorspelbaar en kan elk (gezond) paard overkomen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:58 



 
Profiel   

Donnatella schreef
Ik lees hier al even mee, maar meld mij nu ook graag aan als actievere zoeker.

Wat vinden jullie van een 4 jarige juist zadelmak waarbij in de kogel een ocd fragmentje is weggehaald en waarbij de kogel dik blijft? Voorlopig volgens de verkoper enkel een esthetisch probleem. Ik vind het erg moeilijk inschatten bij een jong paard. Als die al enkele jaren in de sport liep zonder probleem, geeft dit een duidelijkere indidicatie van het risico, maar nu weet je natuurlijk niet veel. Aangezien de vraagprijs toch wel stevig is - het is wel een goed paard vanop de filmpjes te zien- , heb ik het nog niet voorgelegd aan mijn DA. Ik wil de verkoper ook niet aan het lijntje houden.

Stiekem gaat mijn hart ook een beetje uit naar een PRE of Lusitano... Qua karakter wel helemaal het type waar ik naar op zoek ben: stoer, maar sensibel en gevoelig, harde werkers en zeer gehecht aan hun ruiter Echter, zijn de vraagrpijzen voor de echt goede bewegers wel helemaal hoog.

Karakter en gezondheid zijn voor mij het allerbelangrijkste. Ik wil dressuur kunnen rijden én geniet van een hard werkend, voorwaarts paard onder mij, maar wil ook naar buiten kunnen zonder ongelukken, in de velden kunnen gaan uitstappen of wandelen. Ik wil hiervoor inleveren op beweging van het paard, maar het moet wel een bepaalde uitstraling, basisbeweging en zeker genoeg evenwicht hebben.

Maar ik heb geen haast! :) De zoektocht op zich is ook leuk.

Een paard met gevoelige darmen / maag wil ik nooit meer...
Mijn eerste merrie (alweer 20 jaar geleden) is 3 keer geopereerd van koliek en dat hoeft voor mij echt nooit meer. Die was super gevoelig op vanalles en nog wat.

Dat zou ik ook zeggen als ik de verkoper was :')
Ik zou 'm laten staan. Vooral om wat jij zegt; hij is nog niet belast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:34 



 
Profiel   

Donnatella, ik zou hem ook laten staan, beestje is nog niet belast.. je weet niet wat die kogel daarmee gaat doen.. mij een te grote gok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:36 



 
Profiel   

Donnatella, ik ben afgelopen zomer ook wezen kijken bij een 4j met een (heel) dikke kogel door een ongeval met trailer als 2jarige als ik me goed herinner. Dier liep goed maar was nog maar pas onder het zadel natuurlijk.
Mijn keuringsarts toch laten langskomen omdat hij niet zomaar wou ‘afkeuren’ zonder gezien te hebben.
Echter bij het zien van de kogel heeft hij me toch heel sterk aanbevolen om paard te laten staan. Risico dat hij er later toch last zou van krijgen was te groot. Was overigens voor de springsport bedoeld.
Paard dan ook laten staan.

Ik zou het dus niet doen. Als hij ouder was en al bewezen heeft te kunnen presteren met de dikke kogel zou ik het nog overwegen. Zo’n jonge die pas onder het zadel is vind ik t risico te groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:56 



 
Profiel   

Donnatella schreef
Ik lees hier al even mee, maar meld mij nu ook graag aan als actievere zoeker.

Wat vinden jullie van een 4 jarige juist zadelmak waarbij in de kogel een ocd fragmentje is weggehaald en waarbij de kogel dik blijft? Voorlopig volgens de verkoper enkel een esthetisch probleem. Ik vind het erg moeilijk inschatten bij een jong paard. Als die al enkele jaren in de sport liep zonder probleem, geeft dit een duidelijkere indidicatie van het risico, maar nu weet je natuurlijk niet veel. Aangezien de vraagprijs toch wel stevig is - het is wel een goed paard vanop de filmpjes te zien- , heb ik het nog niet voorgelegd aan mijn DA. Ik wil de verkoper ook niet aan het lijntje houden.

Stiekem gaat mijn hart ook een beetje uit naar een PRE of Lusitano... Qua karakter wel helemaal het type waar ik naar op zoek ben: stoer, maar sensibel en gevoelig, harde werkers en zeer gehecht aan hun ruiter Echter, zijn de vraagrpijzen voor de echt goede bewegers wel helemaal hoog.

Karakter en gezondheid zijn voor mij het allerbelangrijkste. Ik wil dressuur kunnen rijden én geniet van een hard werkend, voorwaarts paard onder mij, maar wil ook naar buiten kunnen zonder ongelukken, in de velden kunnen gaan uitstappen of wandelen. Ik wil hiervoor inleveren op beweging van het paard, maar het moet wel een bepaalde uitstraling, basisbeweging en zeker genoeg evenwicht hebben.

Maar ik heb geen haast! :) De zoektocht op zich is ook leuk.

Een paard met gevoelige darmen / maag wil ik nooit meer...
Mijn eerste merrie (alweer 20 jaar geleden) is 3 keer geopereerd van koliek en dat hoeft voor mij echt nooit meer. Die was super gevoelig op vanalles en nog wat.


Als het been dik blijft, niet doen. Waarschijnlijk is er nog teveel activiteit rondom de plek waar het fragmentje is verwijderd. Zeker als het paard nog niet zwaarder wordt getraind, weet je niet wat dit in de toekomst gaat doen. Daarnaast kun je niet in de kogel zelf kijken en is de kans aanwezig dat er schade is aan de binnenkant van het gewricht en dit versneld kans geeft op artrose. Hoeft niet, maar het zou voor mij bij een jong dier een no go zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:57 



 

Balen PSvanLot! Maar goed dat je het nu weet. :)

Zou het paard met kogel laten staan en het paard met gevoelige darmen vind ik een twijfelgeval. Je gevoel volgen vind ik niets mis mee. Zelf heb ik mijn Fjord terug gekregen omdat die anders ingeslapen zou worden. DA had een levensprognose van hooguit een paar maanden. (mocht alle gegevens met toestemming op vragen en zou dat iedereen aanbevelen te doen) Was ook een medisch geval met risico op ernstige kosten, er niets mee kunnen of alsnog in laten slapen. Heb er geen spijt van, ze leeft nog en is weer helemaal beter geworden. :o Dat vind ik ook mooi aan het leven: dat je in je omgeving dingen mooier kunt maken (ookal kost dat geld)

Momenteel heb ik spijt van de verkoop van mijn Billy Cook. Die had ik echt voor een prikje weg gedaan en nu is het lastig een nieuwe te vinden in minimaal net zo goede staat. |o

Hier heb ik ook een kijk erop zitten tijdje terug. Paard zou doodbraaf zijn, te saai dus en daarom moest hij weg... Eigenaar werd er met voorrijden wel afgegooid.. . Ik maakte de grap, nu kan je hem wel houden.. :D maar dat viel niet helemaal in goede aarde geloof ik :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:53 



 
Profiel   

Charmaine schreef
Het paard met koliekgevoeligheid: Hoe vaak heeft dit paard koliek gehad? Geopereerd of niet? Is het paard al langere tijd koliekvrij? Zo ja, dan is dus bewezen dat dat betreffende management goed werkt. Als jij dat management kan bieden, zou je aankoop zeker kunnen overwegen.
Koliek is onvoorspelbaar en kan elk (gezond) paard overkomen....



Bedankt voor alle reacties! Fijn om eens de mening van een ander te horen. Het paard is nu 13 jaar, staat al 6 jaar bij de vereniging (het is een voltige paard) en ook al 6 jaar ons wedstrijdpaard waarmee we wedstrijden voltigeren. In de 6 jaar bij ons heeft hij niet mega vaak koliek gekregen. Echter komt het de laatste jaren terug dat hij in de winter heel depri doet, schopt naar zijn buik en vaker lichte (2/3 x per winter) koliek heeft. Soms helpt Colosan dan wel en hoeft de DA niet te komen en soms komt de DA. Februari vorig jaar is hij behandeld in de kliniek voor maagzweren, blijkbaar heeft hij daar te lang mee rond gelopen. Van het zomer was er echt helemaal niks aan de hand (terwijl er niks veranderd aan de leefomstandigheden, ze gaan elke dag naar buiten ook in de winter).

Afgelopen november was het weer mis, continue chagrijnig, trappen in de grond of naar zijn buik. Dus weer naar de kliniek met het idee van opnieuw maagzweren. Toen hebben we hem helemaal onderzocht, binnenste buiten gekeerd en er was niks te vinden.. Alleen kwam er uit dat hij een ingewikkeld darmkanaal had waardoor hij sneller buikpijn kan krijgen en gevoelig is voor stress. De arts had gezegd dat het met veel weidegang, rantsoen en veel beweging het een heel ander paard kan worden en prima gebruikt kan worden voor recreatief.

Weidegang kan de vereniging hem niet bieden want de wei ligt momenteel overhoop. Continu op de volte lopen voor zijn bouw en lichaam is gewoon niet ideaal voor hem (1.80 hoog). Hij is spring gefokt en vind een sprongetje maken geweldig. Ook als hij depri is en ik ga met hem wandelen zie je hem weer helemaal oplichten doordat hij lekker buiten is.

Ik zit dus enorm in twijfel, het kan inderdaad gewoon goed komen met hem en dat ik er nog meer dan 10 jaar plezier van kan hebben. Maar het kan ook ieder jaar met de winter periode weer drama zijn. Ik gun hem echt een gouden plekje, maar ik heb nog nooit eerder een eigen paard gehad dus vind de inschatting wel heel lastig.

Ik weet trouwens niet of het kan dat een paard echt depressief is in de winter (kou, regen etc.) heeft iemand daar ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 11:50 



 
Profiel   

ElenaenDub schreef
Charmaine schreef
Het paard met koliekgevoeligheid: Hoe vaak heeft dit paard koliek gehad? Geopereerd of niet? Is het paard al langere tijd koliekvrij? Zo ja, dan is dus bewezen dat dat betreffende management goed werkt. Als jij dat management kan bieden, zou je aankoop zeker kunnen overwegen.
Koliek is onvoorspelbaar en kan elk (gezond) paard overkomen....



Bedankt voor alle reacties! Fijn om eens de mening van een ander te horen. Het paard is nu 13 jaar, staat al 6 jaar bij de vereniging (het is een voltige paard) en ook al 6 jaar ons wedstrijdpaard waarmee we wedstrijden voltigeren. In de 6 jaar bij ons heeft hij niet mega vaak koliek gekregen. Echter komt het de laatste jaren terug dat hij in de winter heel depri doet, schopt naar zijn buik en vaker lichte (2/3 x per winter) koliek heeft. Soms helpt Colosan dan wel en hoeft de DA niet te komen en soms komt de DA. Februari vorig jaar is hij behandeld in de kliniek voor maagzweren, blijkbaar heeft hij daar te lang mee rond gelopen. Van het zomer was er echt helemaal niks aan de hand (terwijl er niks veranderd aan de leefomstandigheden, ze gaan elke dag naar buiten ook in de winter).

Afgelopen november was het weer mis, continue chagrijnig, trappen in de grond of naar zijn buik. Dus weer naar de kliniek met het idee van opnieuw maagzweren. Toen hebben we hem helemaal onderzocht, binnenste buiten gekeerd en er was niks te vinden.. Alleen kwam er uit dat hij een ingewikkeld darmkanaal had waardoor hij sneller buikpijn kan krijgen en gevoelig is voor stress. De arts had gezegd dat het met veel weidegang, rantsoen en veel beweging het een heel ander paard kan worden en prima gebruikt kan worden voor recreatief.

Weidegang kan de vereniging hem niet bieden want de wei ligt momenteel overhoop. Continu op de volte lopen voor zijn bouw en lichaam is gewoon niet ideaal voor hem (1.80 hoog). Hij is spring gefokt en vind een sprongetje maken geweldig. Ook als hij depri is en ik ga met hem wandelen zie je hem weer helemaal oplichten doordat hij lekker buiten is.

Ik zit dus enorm in twijfel, het kan inderdaad gewoon goed komen met hem en dat ik er nog meer dan 10 jaar plezier van kan hebben. Maar het kan ook ieder jaar met de winter periode weer drama zijn. Ik gun hem echt een gouden plekje, maar ik heb nog nooit eerder een eigen paard gehad dus vind de inschatting wel heel lastig.

Ik weet trouwens niet of het kan dat een paard echt depressief is in de winter (kou, regen etc.) heeft iemand daar ervaring mee?

Wat gebeurt er met hem als jij hem niet koopt? Blijft hij dan daar of wordt aan een ander verkocht? En moet je er veel voor betalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 12:13 



 
Profiel   

Dan gaan ze een ander plekje voor hem zoeken, maar geen idee of je voor zo'n paard nog een goed plekje kan vinden of dat hij dan de handel in gaat. Hij moet sowieso weg, de vereniging draait op vrijwilligers en een paard die ze niet kunnen inzetten voor de sport kost hun alleen maar geld..

Over de prijs moeten we nog praten, hun gaven aan dat de voorkeur voor verkoop naar mij gaat en aangezien ik ook vrijwilliger ben gunnen ze het mij voor een kleinere prijs. Ik zit zelf te denken tussen de 1500 en 2000, maar 2000 is denk ik wel echt mijn max.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 12:30 



 
Profiel   

ElenaenDub schreef
Dan gaan ze een ander plekje voor hem zoeken, maar geen idee of je voor zo'n paard nog een goed plekje kan vinden of dat hij dan de handel in gaat. Hij moet sowieso weg, de vereniging draait op vrijwilligers en een paard die ze niet kunnen inzetten voor de sport kost hun alleen maar geld..

Over de prijs moeten we nog praten, hun gaven aan dat de voorkeur voor verkoop naar mij gaat en aangezien ik ook vrijwilliger ben gunnen ze het mij voor een kleinere prijs. Ik zit zelf te denken tussen de 1500 en 2000, maar 2000 is denk ik wel echt mijn max.


Ik zelf zou het wel aan durven mits je hem goede omstandigheden aan kan bieden. want het klinkt nogal als of het paard nogal wat dingen te kort komt die voor hem beter zouden zijn.
Ik denk dat als zo'n paard wat beter in zijn vel zit, en andere voeding krijgt, je al een heel eind bent. Prijs is natuurlijk ook afhankelijk van zijn talent. Want als hij verder op de foto's en klinsche gezond is, is 2000 euro wel heel weinig.....Maar als ze je hem daarvoor gunnen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 12:35 



 
Profiel   

Als je hem kan kopen voor die kleine prijs zou ik het wel doen. Hij is al naar de kliniek geweest en je weet waar je aan toe bent. Als je hem dat kan geven (weide, afwisseling, ...) zou ik het echt wel durven als je zo een goede band hebt met dit paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 12:40 



 

Als jij een buitenplek heb waar hij goed droog kan lopen (wellicht met schuilstal 24 uur per dag) Dan zou dit een betere optie voor het paard zijn. Ik zou er idd niet te veel voor betalen gezien de hoge kosten die je mee kunt krijgen dit paard in leven te houden. Goed hooi is belangrijk. Dus geen kuilsoorten, dat zou ik niet doen. Maar daar is een ander topic voor.

Morgen komt mijn paard :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 13:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 431 van de 499 [ 12457 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 428, 429, 430, 431, 432, 433, 434 ... 499  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen