Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:04

Ik heb met de vorige eigenaresse van mijn paard via whatsapp contact gehad (eerst via marktplaats de “basis” vragen gesteld). Daarvandaan ook een afspraak gemaakt en ook de onderhandelingen. Eigenlijk expres niet telefonisch want dan staan dingen gelijk zwart op wit :)

Vriendelijk
Berichten: 58
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:21

Ik geef er net als autumnn eigenlijk ook de voorkeur aan eerst even een app of pb te doen.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:25

Ik doe altijd eerst filmpje en evt ontbrekende basisinformatie (maar echt de basis, stokmaat, vraagprijs etc) via Whatsapp opvragen en indien het bevalt meteen een afspraak inplannen. Verkopers kijken er nooit naar uit om urenlang te zitten te appen over details, want als ze meerdere geïnteresseerden hebben kost het gewoon vreselijk veel tijd :)

... alleen het is niet alsof ik nu op deze manier bepaald succesvol ben geweest he :') :P

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:20

Fly_high schreef:
Ik doe altijd eerst filmpje en evt ontbrekende basisinformatie (maar echt de basis, stokmaat, vraagprijs etc) via Whatsapp opvragen en indien het bevalt meteen een afspraak inplannen. Verkopers kijken er nooit naar uit om urenlang te zitten te appen over details, want als ze meerdere geïnteresseerden hebben kost het gewoon vreselijk veel tijd :)

... alleen het is niet alsof ik nu op deze manier bepaald succesvol ben geweest he :') :P


Ik had dit precies willen schrijven. Vooral de laatste zin :')
Ik zit nu wel in de fase dat ik überhaupt nog een afspraak kan maken, dus dat is al een hele stap. Nu nog de fase dat ik een keer een paard kan bezichtigen, want ik word steeds afgezegd omdat het paard dan alweer verkocht is. :Y) Nou goed, ik lees maar weer verder mee met iedereen hier :j

IlseL123
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-01-21
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:34

Caboby schreef:
Fly_high schreef:
Ik doe altijd eerst filmpje en evt ontbrekende basisinformatie (maar echt de basis, stokmaat, vraagprijs etc) via Whatsapp opvragen en indien het bevalt meteen een afspraak inplannen. Verkopers kijken er nooit naar uit om urenlang te zitten te appen over details, want als ze meerdere geïnteresseerden hebben kost het gewoon vreselijk veel tijd :)

... alleen het is niet alsof ik nu op deze manier bepaald succesvol ben geweest he :') :P


Ik had dit precies willen schrijven. Vooral de laatste zin :')
Ik zit nu wel in de fase dat ik überhaupt nog een afspraak kan maken, dus dat is al een hele stap. Nu nog de fase dat ik een keer een paard kan bezichtigen, want ik word steeds afgezegd omdat het paard dan alweer verkocht is. :Y) Nou goed, ik lees maar weer verder mee met iedereen hier :j


Dan ben jij zeker ook opzoek naar een Andalusier of Lusitano? Deze zijn inderdaad binnen een paar dagen verkocht, heel frustrerend...

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:58

Dat geldt niet alleen voor Spanjaarden, zet maar een willekeurig B niveau springpaard op marktplaats voor 7-9K dan is die dezelfde dag nog verkocht, hoeft niet eens in afgelopen jaar of twee uitgebracht te zijn geweest. Meerdere keren zien gebeuren, alleen aparte maten (<160 of juist >180), paarden met gebrekken en projecten blijven langer hangen.

Konijen
Berichten: 32
Geregistreerd: 27-11-20

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:21

Ik kan nu gaan kijken naar merrie met fijne gangen super nuchter, fijn bewerkbaar. En ze staat dichtbij. Echter ze is niet de knapste..ook niet lelijk hoor. Tja ik heb altijd een zwak juist voor dit soort types ...maar 1e indruk wauw wat lekker lopen en nuchter maar voel het niet helemaal vanwege haar uiterlijk...(o wat errug voel me echt een naar mens) vandaar dat ze denk ik ook nog niet weg is. ..valt ruim binnen mijn budget van 15k. Wat doen? Wel gaan kijken en wellicht is de klik er en rijdt ze heerlijk en ik blij of laten gaan. Ik wil verkopers ook niet onnodig belasten...

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:24

Hoe zijn de foto's? In mijn ervaring kunnen foto's en filmpjes nogal vertekenen, zeker omdat de meeste mensen niet de allerbeste foto's nemen.
Als ze dichtbij staat zou ik een kijkje nemen. Misschien is ze zo fijn dat het uiterlijk iets is wat je naast je kan leggen, of misschien valt het in het echt wel reuze mee met het uiterlijk.

Edit: even als voorbeeld. De verkoopfoto's van mijn paard waren hele goede foto's. Is ook een mooi paardje in het echt. Maar als ik zelf foto's maak ziet hij er op de foto 9 van de 10 keer gewoon uit als een naarling en dan ben ik nog niet eens zó onhandig met een camera :P

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:31

Als ze wel leuk loopt en nuchter is en dichtbij staat, gewoon even gaan kijken! Als ze je verder écht niet aanspreekt is het idd tijdverlies, maar dat is niet zo he? Ik denk ook wel van eigen kind schoon kind, je gaat de mindere puntjes qua uiterlijk aan je paard echt wel aanvaarden denk ik of zelfs niet meer zien.

Komt inderdaad nog bij dat foto's heel veel doen :) Om een voorbeeld te geven, heb wel eens iemand gehad die aan me vroeg of ik haar paarden wou fotograferen, ik waarom niet? ja je fotografeert toch enkel prachtbeesten die vol in training staan... Toen ze de foto's te zien kreeg riep ze OH WoW ik heb ook prachtbeesten :+

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:41

Ik zou gewoon gaan kijken. Ik heb er twee staan die ik in het echt prachtig vind en anderen ook, maar op mijn foto's lijken het 9 vd 10x lelijke ezels -O-

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:49

Fly_high schreef:
Dat geldt niet alleen voor Spanjaarden, zet maar een willekeurig B niveau springpaard op marktplaats voor 7-9K dan is die dezelfde dag nog verkocht, hoeft niet eens in afgelopen jaar of twee uitgebracht te zijn geweest. Meerdere keren zien gebeuren, alleen aparte maten (<160 of juist >180), paarden met gebrekken en projecten blijven langer hangen.


Voor dat geld kun je ze natuurlijk ook niet zelf fokken/opleiden..

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:23

IlseL123 schreef:
Caboby schreef:


Ik had dit precies willen schrijven. Vooral de laatste zin :')
Ik zit nu wel in de fase dat ik überhaupt nog een afspraak kan maken, dus dat is al een hele stap. Nu nog de fase dat ik een keer een paard kan bezichtigen, want ik word steeds afgezegd omdat het paard dan alweer verkocht is. :Y) Nou goed, ik lees maar weer verder mee met iedereen hier :j


Dan ben jij zeker ook opzoek naar een Andalusier of Lusitano? Deze zijn inderdaad binnen een paar dagen verkocht, heel frustrerend...


Nee.. Wist niet dat die ook zo snel gaan. Ik zoek gewoon een leuk dier, beetje stevig gebouwd maar niet te groot.. Ras maakt me niet heel veel uit, heb niet heel veel eisen voor mijn gevoel maar tja.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:27

Umeo schreef:
Fly_high schreef:
Dat geldt niet alleen voor Spanjaarden, zet maar een willekeurig B niveau springpaard op marktplaats voor 7-9K dan is die dezelfde dag nog verkocht, hoeft niet eens in afgelopen jaar of twee uitgebracht te zijn geweest. Meerdere keren zien gebeuren, alleen aparte maten (<160 of juist >180), paarden met gebrekken en projecten blijven langer hangen.


Voor dat geld kun je ze natuurlijk ook niet zelf fokken/opleiden..
Ach, ik zie wel zwaardere verliezen geleden worden. Wat denk je van voor 100.000 een paard aanschaffen, twee jaar in training hebben staan à 25.000 per jaar en hem dan voor nog geen 2000 zien vertrekken. :+ Of 175.000 voor een dekking kunnen aftikken en het dier voor nog geen derde van de prijs van de hand doen. De handel die gerelateerd is aan de fokkerij (dekkingen, opfok etc.) is nauw verwant aan de handel in paarden, maar die twee zijn niet hetzelfde. Mij als klant voor een (rij)paard kan het echt geen barst schelen hoe hoog de dekprijs was, hoeveel het dier gekost heeft aan opfok, training etc. Ik kijk naar wat ik dat paard waard vind voor mijn gebruiksdoel, niet naar wat het dier iemand anders gekost heeft. Zo werkt handel: you win some, you lose some, en de kunst is om te zorgen dat dat eerste je meer oplevert dan dat het laatste je kost.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:49

Helaas te vroeg gejuigd... Miscommunicatie gehad dus koop gaat niet door. Weer op zoek, of over een maand of 4 deze weer opzoeken als ze nog niet verkocht is (grote kans van wel).
The rollercoaster continues -O-
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 18-05-21 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:50

Oh wat stond er in het contract? Alle risico's voor jou?

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:52

Achjee balen zeg. Maar je zocht een paint? Ik weet misschien nog wel een adresje. Ik hoor eens voor je! Een vriendin van me heeft onlangs een onbeleerde paint gekocht en die fokker had nog wel wat paarden staan.

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:57

Vond het eerlijk gezegd ook te mooi om waar te zijn.
Zo goed als gekocht maar geen risico's en voor en erna nog keuren etc dat zou ik als verkoper nooit accepteren beide boter bij de vis.

Ik heb een lelijke pony staan maar die gaat voor geen goud karakter daar moet je mee werken. En uiterlijk valt uiteindelijk niet eens meer op hoor.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:58

Ik wil er niet teveel openbaar over kwijt, vind ik ook niet netjes. Het is gewoon een miscommunicatie geweest helaas.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:01

IlseL123 schreef:
Joehoe! Ook ik ben opzoek naar mijn eerste eigen paard. Dit is natuurlijk super spannend allemaal en ik vroeg mij af: Als jullie een paard zien die je aanspreekt (foto), maken jullie dan meteen een afspraak om te gaan kijken of halen jullie eerst wat meer informatie op over het paard bij de verkoper?

Ik merk dat men niet heel happig is op het beantwoorden van vragen die ik stel over een paard (vragen als, is het paard geregistreerd, wat is zijn karakter, hoelang is hij al onder het zadel e.d.). Op basis van die antwoorden overweeg ik of een bezoekje aan een paard het waard is.

Is deze aanpak verkeerd? Ik ben totaal nieuw in het aanschaffen van een paard en ben nog zoekende naar de juiste aanpak.

Als het paard dichtbij staat maak ik meteen een afspraak om te gaan kijken. Als hij ver weg staat dan wil ik eerst meer informatie om zinloos tijdverknoeien te voorkomen,zowel voor mij als voor de verkoper.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:03

Mkango schreef:
Ach, ik zie wel zwaardere verliezen geleden worden. Wat denk je van voor 100.000 een paard aanschaffen, twee jaar in training hebben staan à 25.000 per jaar en hem dan voor nog geen 2000 zien vertrekken. :+ Of 175.000 voor een dekking kunnen aftikken en het dier voor nog geen derde van de prijs van de hand doen. De handel die gerelateerd is aan de fokkerij (dekkingen, opfok etc.) is nauw verwant aan de handel in paarden, maar die twee zijn niet hetzelfde. Mij als klant voor een (rij)paard kan het echt geen barst schelen hoe hoog de dekprijs was, hoeveel het dier gekost heeft aan opfok, training etc. Ik kijk naar wat ik dat paard waard vind voor mijn gebruiksdoel, niet naar wat het dier iemand anders gekost heeft. Zo werkt handel: you win some, you lose some, en de kunst is om te zorgen dat dat eerste je meer oplevert dan dat het laatste je kost.

Dat dus.

Maar dat vind ik dus ook mbt bloedlijnen die voor de fokkerij interessant zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een ruin die een fijn rijpaard voor basis endurance kan worden, of dit al is.
Dat een paard gewilde bloedlijnen heeft of eventueel een bepaalde kleur heeft/ doorgeeft is voor mij dus niet interessant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:04

xSCWx schreef:
Ik wil er niet teveel openbaar over kwijt, vind ik ook niet netjes. Het is gewoon een miscommunicatie geweest helaas.

Wat balen! -O-

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:05

xSCWx schreef:
Ik wil er niet teveel openbaar over kwijt, vind ik ook niet netjes. Het is gewoon een miscommunicatie geweest helaas.

Ah balen zeg! :(

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:08

Dilan93 schreef:
Mkango schreef:
Ach, ik zie wel zwaardere verliezen geleden worden. Wat denk je van voor 100.000 een paard aanschaffen, twee jaar in training hebben staan à 25.000 per jaar en hem dan voor nog geen 2000 zien vertrekken. :+ Of 175.000 voor een dekking kunnen aftikken en het dier voor nog geen derde van de prijs van de hand doen. De handel die gerelateerd is aan de fokkerij (dekkingen, opfok etc.) is nauw verwant aan de handel in paarden, maar die twee zijn niet hetzelfde. Mij als klant voor een (rij)paard kan het echt geen barst schelen hoe hoog de dekprijs was, hoeveel het dier gekost heeft aan opfok, training etc. Ik kijk naar wat ik dat paard waard vind voor mijn gebruiksdoel, niet naar wat het dier iemand anders gekost heeft. Zo werkt handel: you win some, you lose some, en de kunst is om te zorgen dat dat eerste je meer oplevert dan dat het laatste je kost.

Dat dus.

Maar dat vind ik dus ook mbt bloedlijnen die voor de fokkerij interessant zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een ruin die een fijn rijpaard voor basis endurance kan worden, of dit al is.
Dat een paard gewilde bloedlijnen heeft of eventueel een bepaalde kleur heeft/ doorgeeft is voor mij dus niet interessant


Daar geef ik je helemaal gelijk in.

Maar ik vind het dan ook wel logisch dat als je op zoek gaat naar een knap paard dat gezond is, mooi en netjes geschoold is, braaf.. je dan ook betaald.

Sommige willen alles voor 7k :+

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:11

Afhankelijk van de opleiding snap ik ook wel dat ze niet voor een habbekrats weg gaan. Maar de hoofdprijs betalen voor een onbeleerd paard, dat hoeft voor mij niet zo nodig :+

Ik mis de tijd dat je voor 4000 een paard had dat de basis ohz kende :')
Al heb ik mijn eerste arabier, licht ingereden, als hengst gekocht voor 1500. Maar zo goedkoop snap ik ook wel dat ze niet te vinden zijn

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:16

Ja ik zeg ook niet dat het niet veel geld is eh.
Ik kan zelf ook geen 25k voor een onbeleerd paard betalen :+
Langs de andere kant snap ik de fokker ook wel dat als er eens een paard geboren wordt dat wel al het potentieel heeft, je die niet voor 10k laat gaan.

Maar wat voor de ene belangrijk is, is het voor de andere niet.
Ik denk dat met de huidige fokkerij een braaf warmbloed paard op termijn nog niet zo gemakkelijk meer te vinden gaat zijn.