Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Derma

Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:20

Evamarie schreef:
Drachtig vind ik altijd rottig voor het paard. De dracht, nieuwe baasjes, een nieuwe omgeving en verhuizing.. alles komt dan allemaal tegelijk voor dit dier. Ik krijg altijd zo'n gevoeletje van kom maar bij mij ik zorg wel voor je als ik een drachtige merrie zie staan.


Ja dat is ook zo, ik zou zelf ook nooit een drachtige merrie verkopen. Toch staan er best een aantal te koop naar meer in de categorie oude fokmerrie, van 12 jaar en (veel) ouder.
Bij ons staan ze mooi rustig, kleinschalig en aan huis. Daarom denk ik dat het wel kan slagen maar er is altijd stress bij verhuizing wat de merrie en veulen niet ten goede komt natuurlijk.

@Tita dat valt bij mij ook niet in de categorie gemiddeld maar ik blijf er bij dat er bizarre prijzen gevraagd worden.

Mijn gemiddelde merrie werd iig niet zo hoog getaxeerd en die kon toch echt wel wat meer en was categorie bomproof.
Laatst bijgewerkt door Derma op 15-01-22 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22295
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 13:23

Fokmerries worden juist vaak drachtig verkocht. Dan weet je zeker dat ze doen wat ze moeten doen. :P

Derma

Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:26

upendo schreef:
Fokmerries worden juist vaak drachtig verkocht. Dan weet je zeker dat ze doen wat ze moeten doen. :P


Daarom zocht ik ook een drachtige merrie. Maar icm onder het zadel van 3-7 jaar blijkt best zeldzaam te zijn. Ik kan ze nauwelijks vinden.

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:13

tita schreef:
Ik ben beetje in de war
Kreeg berichtje terug staat leuk paard te koop gemiddelde prijsklasse

Paard is mooi en braaf meer niet Oja ster
Maar 18000€ is blijkbaar gemiddeld

Ik vind van niet :=
Jammer


Dat is in mijn ogen een hogere prijsklasse.
Gemiddeld lijkt me tussen de 7 en 12 ongeveer

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:14

Ik vind:
Lager: 0 tot 2000
Midden: 2000 tot 7000
Hoger: Alles daarboven :')

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:18

Earth schreef:
Ik vind:
Lager: 0 tot 2000
Midden: 2000 tot 7000
Hoger: Alles daarboven :')


Voor een pony bedoel je ?

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:20

manolito10 schreef:
Earth schreef:
Ik vind:
Lager: 0 tot 2000
Midden: 2000 tot 7000
Hoger: Alles daarboven :')


Voor een pony bedoel je ?


Nee, gewoon in het algemeen. :P

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:00

Ik snap dat wel 7000€ heeft niet voor iedereen de zelfde waarde

De een spaart dat in half jaar en de ander doet er 5 jaar over en dat maakt het verschil.
Maar dit paard is geen 18000€ waard… ik hoefde niet eens om de prijs te vragen

Ik vroeg alleen maar of het mogelijk was om info te krijgen of dat ze al vol zat met afspraken
Het was gelijk paard kost 18000€ :D okay zo kan het ook

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:51

Derma schreef:
upendo schreef:
Fokmerries worden juist vaak drachtig verkocht. Dan weet je zeker dat ze doen wat ze moeten doen. :P


Daarom zocht ik ook een drachtige merrie. Maar icm onder het zadel van 3-7 jaar blijkt best zeldzaam te zijn. Ik kan ze nauwelijks vinden.


Zit ook wel een logica achter.. tss 4 en 10 (grof genomen) zijn ze aan het “presteren”, of dat nu sport is of gewoon recreatie. Als merries dan niet helemaal goed lopen of moeilijk zijn in omgang/rijden worden ze gedekt. Ken mensen genoeg die zeggen: “ ik zoek een merrie want dan kan ik nog fokken als er wat is”

Leuk idee om een drachtige merrie te kopen die je terug kan opnemen na spenen maar ik zou gezond kritisch zijn tijdens zoektocht.

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:57

Ik zie laag tegenwoordig tot 7.500
Gemiddeld zo'n 7.500 tot 15.000
Hogere prijsklasse vanaf 15.000

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:58

Ik zit echt in een andere paarden wereld qua prijzen merk ik :')

Alles onder de 20 is laag
20 tot 40 is midden
En alles er boven is hoog.

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:06

Derma schreef:
Drachtige merries zijn helemaal lastig in de leeftijdscategorie die ik zoek of ze zijn niet onder het zadel of afgekeurd voor de sport. Dus dat scenario laat ik maar varen, ik had het mooi bedacht in mijn hoofd maar helaas lijkt het in de praktijk bijna niet voor te komen dat iemand een drachtige merrie verkoopt (en waarom zou je ook inderdaad). Wel een enkele drachtige Friese merrie gezien, maar die zoek ik niet.

Klopt, als ik een merrie verkoop doe ik dat ook liever 'leeg', omdat ik dan een grotere groep kopers heb: de ruiters én de fokkers.... Een fokmerrie is in mijn ogen inderdaad een merrie die niet (meer) onder het zadel is.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:39

c_alsemgeest schreef:
Ik zit echt in een andere paarden wereld qua prijzen merk ik :')

Alles onder de 20 is laag
20 tot 40 is midden
En alles er boven is hoog.


Wordt paard kopen voor jou een eitje

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:47

Zonnebloem92 schreef:
Ik zie laag tegenwoordig tot 7.500
Gemiddeld zo'n 7.500 tot 15.000
Hogere prijsklasse vanaf 15.000


Zo zie ik het ook. Maar het is ook merkbaar dat niet iedereen dat zo ziet..

Daarom heb je ook helemaal niks aan als men zegt: lage/gemiddelde/hoge prijsklasse. Want dat ligt er dus maar net aan in welk segment je je 'normaal' bevindt

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:49

Kendra schreef:
Derma schreef:
Drachtige merries zijn helemaal lastig in de leeftijdscategorie die ik zoek of ze zijn niet onder het zadel of afgekeurd voor de sport. Dus dat scenario laat ik maar varen, ik had het mooi bedacht in mijn hoofd maar helaas lijkt het in de praktijk bijna niet voor te komen dat iemand een drachtige merrie verkoopt (en waarom zou je ook inderdaad). Wel een enkele drachtige Friese merrie gezien, maar die zoek ik niet.

Klopt, als ik een merrie verkoop doe ik dat ook liever 'leeg', omdat ik dan een grotere groep kopers heb: de ruiters én de fokkers.... Een fokmerrie is in mijn ogen inderdaad een merrie die niet (meer) onder het zadel is.


vooral je moet dan ook maar net de hengst gebruikt hebben die verkopers aanspreekt en je koopt ook een stuk risico, want bij de bevalling kan veel misgaan.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:59

c_alsemgeest schreef:
Ik zit echt in een andere paarden wereld qua prijzen merk ik :')

Alles onder de 20 is laag
20 tot 40 is midden
En alles er boven is hoog.


Maar jiji bent gewoon rijke tatta G! Ik ben skeer!

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:59

tita schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ik zit echt in een andere paarden wereld qua prijzen merk ik :')

Alles onder de 20 is laag
20 tot 40 is midden
En alles er boven is hoog.


Wordt paard kopen voor jou een eitje



Ik zeg niet dat ik dit ga uitgeven. Maar om mij heen zijn dit gewoon de prijzen die "normaal" zijn.
Voor mij persoonlijk zie ik ook liever jullie prijskaartje... maar dan wordt het knap lastig denk ik dan nog steeds.

Maar geen eitje, daar vergis je je echt in. Wanneer je een bepaalde eis hebt qua talent/beweging met bv later minimaal subtop als doel is dit bovenstaande gewoon wat het is.
Kennis van mij heeft een budget van 80k en is al een half jaar op zoek.
Er zitten ook andere verwachtingen aan een ander doel en dus ook een ander budget.

Earth schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ik zit echt in een andere paarden wereld qua prijzen merk ik :')

Alles onder de 20 is laag
20 tot 40 is midden
En alles er boven is hoog.


Maar jiji bent gewoon rijke tatta G! Ik ben skeer!

Lees hierboven... niet voor mezelf :+

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:07

Ohhhhh :+

Lukasje
Berichten: 11303
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:07

ikke schreef:
Silverfields schreef:
Zat net op 2ehands.be te kijken. De paarden in België lijken over t algemeen veel goedkoper? Maar zijn ook wel paarden met weinig opleiding.

Belgen hebben niks met dressuur, die springen liever :j


Oei, wat een veralgemening. Ik heb niks met springen. Mss ben ik dan toch nederlands gefokt?

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:11

c_alsemgeest schreef:
Ik zit echt in een andere paarden wereld qua prijzen merk ik :')

Alles onder de 20 is laag
20 tot 40 is midden
En alles er boven is hoog.


Kleine nuance: Afhankelijk van de leeftijd, onbeleerd of beleerd.
Onbeleerd kun je nog een paard uit het hogere segment voor een prijs uit het middensegment kopen en soms ook nog wel onder de 20.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:18

De gemiddelde amateur rijdt niet in de subtop of hoger. Althans, niet in mijn beleving. Als je méér dan basissport (tm ZZL) verwacht, begrijp ik goed dat het prijskaartje dan ook dat van de gemiddelde basissportamateur zal gaan overstijgen.
Uiteraard de uitzonderingen daargelaten, want er zullen altijd mensen blijven die minder of juist méér te besteden hebben.

Edit: ik hoor ook zat verhalen om me heen van mensenen met een budget tot wel 75k die óók met 'stukke' paarden worden opgezadeld. Dus ik denk ook niet dat het makkelijker wordt naarmate je meer geld ter beschikking hebt.

Kiwiaa

Berichten: 969
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:57

Lukasje schreef:
ikke schreef:

Belgen hebben niks met dressuur, die springen liever :j


Oei, wat een veralgemening. Ik heb niks met springen. Mss ben ik dan toch nederlands gefokt?


Ik was ook efkes, huh? Maar toen dacht ik idd, als je kijkt naar de startlijsten, dan is springen wel veeeeeel populairder hier dan dressuur :+

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:26

Kiwiaa schreef:
Lukasje schreef:

Oei, wat een veralgemening. Ik heb niks met springen. Mss ben ik dan toch nederlands gefokt?


Ik was ook efkes, huh? Maar toen dacht ik idd, als je kijkt naar de startlijsten, dan is springen wel veeeeeel populairder hier dan dressuur :+


Maar dat kan ook aan het aantal mogelijke inschrijvingen liggen. Wij organiseren op de club spring en dressuurwedstrijden. Binnen een uur kunnen we ongeveer 30 combinaties laten springen, waar we er nog geen 10 laten dressuren.

Als ik van 090 tot 1700 een dressuurring vol heb zou ik ongeveer 70 combinaties kunnen laten rijden, waar ik in die tijd 240 springruiters kan laten rijden.

Kiwiaa

Berichten: 969
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:31

ahja dat is ook waar, niet aan gedacht. Maar in de niveau 4 bijvoorbeeld, zijn er gemiddeld 3 inschrijvingen op een wedstrijd in onze club. Ik heb zelf ook nog nooit een maximum geweten op de inschrijvingen, maar misschien dat die er wel zijn. Ik had meestal een 10tal combinaties waartegen ik moest rijden, als je dan bij het springen 50-70 starts ziet :wow:

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:33

Kiwiaa schreef:
Lukasje schreef:

Oei, wat een veralgemening. Ik heb niks met springen. Mss ben ik dan toch nederlands gefokt?


Ik was ook efkes, huh? Maar toen dacht ik idd, als je kijkt naar de startlijsten, dan is springen wel veeeeeel populairder hier dan dressuur :+

Het is ook niet zwart-wit, hè!

Maar kijk niet verder dan dit topic; het overgrote deel (zeg maar gerust 90%+) vraagt naar dressuurpaarden. Dan is er nog een redelijke groep die het leuk vindt om af en toe een sprongetje te maken, maar het aantal vragen naar spring- of SGW-paarden is op de vingers van een hand te tellen.