Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 18:12

Dat is wel een goede tip :j
Zie nu ook een aansprekend dier staan waarbij staat "kan onder het zadel wat dominant zijn, dus alleen geschikt voor de gevorderde ruiter".
Ben dan geneigd snel weg te klikken maar ik kan natuurlijk ook vragen wat het inhoudt.

n0va
Berichten: 19
Geregistreerd: 19-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:21

famkeY schreef:
Ilsje_007 schreef:
Ik wil ook graag op zoek naar een nieuwe rijpony in 2021, nouja graag: mijn superleuke bruikleenpaard gaat terug naar de eigenaresse in verband met blessureleed .
Ik ben wel een beetje geschrokken van de prijzen in de huidige markt... waar ik eerder dacht voor 5-6000 euro wel zou kunnen slagen, besef ik me nu dat ik dat budget behoorlijk zal moeten oprekken.
Daarnaast weet ik gewoon niet waar ik moet beginnen met zoeken voor mijn droompony (bestaat die überhaupt wel?):
- 5-10j



- merrie zonder streken of ruin
- 1,48-1,60m (1,48 is echt minimaal, anders steken mijn benen er teveel onderuit met 1,70m hoog)
- opstappen en rijden type; ook geschikt voor een ‘ik zie beren op de weg’-type ruiter.
- verkeersmak, ook alleen buiten te rijden
- makkelijk te laden
- dressuurmatig correct: in ieder geval b/l niveau
- bij voorkeur Nrps, avs, new forest, welsh nwr of evt Connemara.
- geen koudbloed/Spaans bloed.
- volledig gezond, helemaal goed op Rx
- en te rijden in endurance; in ieder geval tm 90km wedstrijden, dus looplust, corrrect lijf, betrouwbaar en enig enthousiasme hierin is noodzakelijk

Volgens mij zoek ik die vroegere ponyclubpony’s die op zaterdag met zijn allen op de vrachtwagen gingen om m2 dressuur te starten op wedstrijd en de volgende dag weer enthousiast mee gingen op een strandrit, maar bestaan die nog?


Jazeker! Alleen wel geluk hebben als er eentje vrijkomt. Zelf onwijs veel plezier (nou dochter) met een new forest E pony Of je hem opzadelt voor een wedstrijd (bijna de punten voor de M2 maar al verder in zijn training) of je zadeltje hem op voor een sprong (L) of een crossparcour, strand bos. Hij doet alles met plezier en een grote dosis humor. Ik zou echt een new forest aanraden haha maar dat had je vast wel door. Ooit komt hij te koop te staan wegens overgang paarden, maar moet er nu nog niet aan denken! Hoop dat iedereen hun eigen droom 2021 op hun pad komt :knuffel:

[ [url=m/3UI0HG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2prWV6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RajLPx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nIQkBk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TEUm1x.png]Afbeelding[/url] ]



Aww echt een leukerd <3 Precies wat ik zoek eigenlijk :P

Upendo, je kan het altijd vragen. Niet geschoten is altijd mis!

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:21

Vaak is er van beide kanten geen klik. Wordt een paardje niet leuker op. Wij zijn absoluut geen horsewisper materiaal maar met geduld, liefde en de juiste hulp (zadelmaker, fisio) kan je heel ver komen. Scroll niet te snel, als je hem in de handen hebt voel je het wel. Probeer alles eraan te doen je paardje gelukkig te maken. Nou zo hè, lijk wel een predikant whaha... maar bedoel zoek niet voor het perfecte plaatje, kun je zelf ook maken.

n0va
Berichten: 19
Geregistreerd: 19-09-20

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:25

Mag ik weten waar je hem hebt gevonden? :)

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:27

Aww echt een leukerd <3 Precies wat ik zoek eigenlijk :P

Lief, bedankt! :o

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:30

n0va schreef:
Mag ik weten waar je hem hebt gevonden? :)


Op sporthorses (nu 2 jaar bij ons) . Wel ook met een rugzak verhaaltje erbij. We zagen hem en waren verliefd. Hij nog niet op ons haha.. maar wel op mijn dochter. Had drukplekken dus al een tijd verkeerd zadel. Daar ging hij ook naar handelen. We kregen een hele lijst wat aan hem mankeerde. Maar 1 voordeel het drukt ook de prijs! Dat geld hebben we in hulp gestoken. Een goede fisio, zadel ed.

n0va
Berichten: 19
Geregistreerd: 19-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:38

Dan ga ik ook maar eens kijken bij minder ‘perfecte’ pony’s. Wellicht zit de juiste er tussen!
Komende vrijdag ga ik bij een hele leuke kijken, althans nu lijkt ie leuk. Ik ben al vaker bij pony’s gaan kijken die helemaal niet zo braaf bleken te zijn, dus ik ben benieuwd :')

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:41

n0va schreef:
Dan ga ik ook maar eens kijken bij minder ‘perfecte’ pony’s. Wellicht zit de juiste er tussen!
Komende vrijdag ga ik bij een hele leuke kijken, althans nu lijkt ie leuk. Ik ben al vaker bij pony’s gaan kijken die helemaal niet zo braaf bleken te zijn, dus ik ben benieuwd :')


Ik ga voor je duimen! Perfect vind je ze toch niet. Of ze zijn in omgang perfect en met rijden vervelend. Of in omgang niet echt aardig maar met rijden braaf. Nou in mijn geval dan. Ach wij zijn ook niet perfect. Maar een paardje kan heel anders zijn met de juiste klik.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:43

Ilsje_007 schreef:
Ik wil ook graag op zoek naar een nieuwe rijpony in 2021, nouja graag: mijn superleuke bruikleenpaard gaat terug naar de eigenaresse in verband met blessureleed .
Ik ben wel een beetje geschrokken van de prijzen in de huidige markt... waar ik eerder dacht voor 5-6000 euro wel zou kunnen slagen, besef ik me nu dat ik dat budget behoorlijk zal moeten oprekken.
Daarnaast weet ik gewoon niet waar ik moet beginnen met zoeken voor mijn droompony (bestaat die überhaupt wel?):
- 5-10j
- merrie zonder streken of ruin
- 1,48-1,60m (1,48 is echt minimaal, anders steken mijn benen er teveel onderuit met 1,70m hoog)
- opstappen en rijden type; ook geschikt voor een ‘ik zie beren op de weg’-type ruiter.
- verkeersmak, ook alleen buiten te rijden
- makkelijk te laden
- dressuurmatig correct: in ieder geval b/l niveau
- bij voorkeur Nrps, avs, new forest, welsh nwr of evt Connemara.
- geen koudbloed/Spaans bloed.
- volledig gezond, helemaal goed op Rx
- en te rijden in endurance; in ieder geval tm 90km wedstrijden, dus looplust, corrrect lijf, betrouwbaar en enig enthousiasme hierin is noodzakelijk

Volgens mij zoek ik die vroegere ponyclubpony’s die op zaterdag met zijn allen op de vrachtwagen gingen om m2 dressuur te starten op wedstrijd en de volgende dag weer enthousiast mee gingen op een strandrit, maar bestaan die nog?

Heb je Phara nog staan of heb ik nu even de verkeerde persoon voor mij?
Paros is trouwens ook weer verkocht(was niet zijn fout, maar zijn weidegenoot was te veel in love met hem waardoor hij spontaan heeft geleerd te dekken. )Alleen dan voor heel wat meer dan ik hem verkocht heb naar Duitsland :+

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:59

Ik vind het best lastig in te schatten wat we nu precies zoeken. Ik ben denk ik toch geneigd mijn dochter wat lager in te schatten dan degene die haar les geeft. Ik wil in ieder geval een paard of pony die braaf is aan de hand. Ze wil zelf graag verder in dressuur, maar vindt het ook leuk om oefeningen zelf aan te leren. Mijn dochter is 13 een eigenlijk best serieus qua rijden, maar ze is uiteraard ook nog maar 13. Dus een buitenritje met vriendinnen moet ook veilig kunnen. Ik vind het maar lastig .

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:04

Hier ook ergens dit jaar opzoek naar een paard/pony om mee te mennen. Vorig jaar een enorme leukerd gevonden, maar helaas afgekeurd op de keuring. Volgende 2 ook afgekeurd dus twijfel of ik het nu even laat rusten of niet... Het is toch elke keer zo'n teleurstelling wanneer je al helemaal verliefd bent en ze afgekeurd worden.

n0va
Berichten: 19
Geregistreerd: 19-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:26

famkeY schreef:
n0va schreef:
Dan ga ik ook maar eens kijken bij minder ‘perfecte’ pony’s. Wellicht zit de juiste er tussen!
Komende vrijdag ga ik bij een hele leuke kijken, althans nu lijkt ie leuk. Ik ben al vaker bij pony’s gaan kijken die helemaal niet zo braaf bleken te zijn, dus ik ben benieuwd :')


Ik ga voor je duimen! Perfect vind je ze toch niet. Of ze zijn in omgang perfect en met rijden vervelend. Of in omgang niet echt aardig maar met rijden braaf. Nou in mijn geval dan. Ach wij zijn ook niet perfect. Maar een paardje kan heel anders zijn met de juiste klik.


Dankje!

E_C, echt balen zeg! Geef de moed niet op. Er komt vast een leuk, geschikt paard op je pad :)

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:34

Dankjewel! Ik hoop het ook. Hoe doen jullie het met keuringen? Als het zo door gaat met afkeuringen kost het me er gewoon een 2e en 3e paard bij aan keuringskosten... Ik ben geneigd om gewoon niet meer naar paarden te gaan kijken waarbij ook bij afkeuring de kosten voor de verkopen komen... Maar in de huidige markt wordt dat lastig denk ik...

SelinaJarig

Berichten: 14343
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:37

Wat pittig dat je al aantal afgekeurd hebt gehad!

n0va
Berichten: 19
Geregistreerd: 19-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:38

Ik ben zelf nog niet ver genoeg gekomen om te keuren, maar misschien kan je een regeling treffen met de verkoper? Bijvoorbeeld dat de helft van de keuringskosten voor de verkoper zijn, als het paard wordt afgekeurd. Dat valt voor de verkoper toch minder zwaar dan de gehele kosten vergoeden.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:42

13 jaar is ook een moeilijke leeftijd vond ik. Ook deze pony was alles behalve perfect. Maar wat heeft ze ervan geleerd. Die enorme boef (c pony) hebben we nog. Die gaat niet weg. Heeft een belangrijke rol in de groep. Hij was een tijdje bij een ander meisje maar hij werd door iedereen zo gemist.

Straalt hem de ogen uit, dikke boef

Afbeelding

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:42

Van tevoren xrays opvragen en laten herbeoordelen!! Bij een paard in de prijs klasse waarvan je mag verwachten dat er xrays bij zitten moet je natuurlijk nooit op eigen kosten gaan keuren als er zogenaamd geen foto's zijn.... Verder vindt ik wel dat het bij het spelletje hoort... Ik heb het elk jaar wel een paar keer dat ik zelf een keuring betaal van een afgekeurd paard... Een ongezond of onverkoopbaar paard is veel duurder zeg ik altijd...

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:46

JeanneV schreef:
Van tevoren xrays opvragen en laten herbeoordelen!! Bij een paard in de prijs klasse waarvan je mag verwachten dat er xrays bij zitten moet je natuurlijk nooit op eigen kosten gaan keuren als er zogenaamd geen foto's zijn.... Verder vindt ik wel dat het bij het spelletje hoort... Ik heb het elk jaar wel een paar keer dat ik zelf een keuring betaal van een afgekeurd paard... Een ongezond of onverkoopbaar paard is veel duurder zeg ik altijd...


Vanaf welke prijsklasse is dit bij jou? Ik heb tot nu toe paarden gekeurd tot en met 5.5K, waarvan 2 met röntgenologische keuring die niet oké was. Andere 2 alleen klinisch maar daar op afgekeurd.

Half-half afspreken zou kunnen, maar tot nu toe bij alle verkopers geen onderhandel ruimte over de keuringskosten

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:47

Pony’s heb ik nooit laten keuren. Maar moet zeggen dat de prijzen toen ook heel anders waren. Maar mocht ik Darian verkopen (de e pony) laat ik hem uit mezelf keuren. Zou verschrikkelijk vinden dat deze later afgekeurd op de markt zou komen. Wil zeker weten voor mezelf dat hij gezond naar een ander prinses gaat om leed te voorkomen.

cupido1996
Berichten: 442
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:49

Ik heb zelf een keer de afspraak gemaakt bij goed door de keuring kosten voor mij, bij niet goed. Kosten door de helft. Ging om röntgenkeuring. Dus flinke kosten.

Als een verkoper hier niet mee akkoord gaat en er ook geen recente keuring is, is het voor mij duidelijk de verkoper twijfelt of het paard goed door de keuring komt.

In de huidige markt, waar naar mijn idee veel "kapotte" paarden worden aangeboden wil ik echt dat de verkoper in ieder geval een deel aan de keuring op zich neemt.
Met de huidige prijzen moet een klinische keuring er gewoon af kunnen bij de verkoper.

SelinaJarig

Berichten: 14343
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:51

Zijn er wel verkopers die de keuring bij afkeuring willen betalen?
Zou zelf de benen, hals en rug op de foto willen. Maar wel duur geintje als je dan meerdere keren een paard afgekeurd hebt en de verkoper niet wil (mee)betalen.

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:52

Selina schreef:
Zijn er wel verkopers die de keuring bij afkeuring willen betalen?
Zou zelf de benen, hals en rug op de foto willen. Maar wel duur geintje als je dan meerdere keren een paard afgekeurd hebt en de verkoper niet wil (mee)betalen.


Dit is hier dus precies het dilemma...

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:54

Een paard die ik erg graag wil hebben keur ik gerust tot een aankoop prijs van €15 0000 op eigen kosten... Tot ongeveer €5 000 vindt ik een prijsklasse om niet teveel te verwachten. Als er goede xrays bij zitten heb je mazzel... ga er maar rustig vanuit dat er iets met het paard is... Als dat niet zit in kwaliteit... zit het vaak in het karakter of de gezondheid... Boven die €5 000 mag je wat meer eisen stellen...

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:55

Selina schreef:
Zijn er wel verkopers die de keuring bij afkeuring willen betalen?
Zou zelf de benen, hals en rug op de foto willen. Maar wel duur geintje als je dan meerdere keren een paard afgekeurd hebt en de verkoper niet wil (mee)betalen.


Bij de hedendaagse vraagprijzen zou ik wel verwachten dat ze gekeurd zijn. Een c pony recreatief van 1500 euro is een ander verhaal :+

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:56

JeanneV schreef:
Een paard die ik erg graag wil hebben keur ik gerust tot een aankoop prijs van €15 0000 op eigen kosten... Tot ongeveer €5 000 vindt ik een prijsklasse om niet teveel te verwachten. Als er goede xrays bij zitten heb je mazzel... ga er maar rustig vanuit dat er iets met het paard is... Als dat niet zit in kwaliteit... zit het vaak in het karakter of de gezondheid... Boven die €5 000 mag je wat meer eisen stellen...


Ah oké, dan hebben we het over compleet andere prijsklasse. Hier max 6k wat ik er aan uit wil geven en als het een beetje kan inclusief keuringskosten