Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:32

Babootje schreef:
oji schreef:
Lezen Ikke.... ik bepaal het niet voor een ander, ik vraag wat anderen denken te zien bij meerdere bezichtigingen omdat ik zelf niet zie wat dat toevoegt. En in de huidige markt is het meerdere keren willen bezichtigen een behoorlijke handicap en lopen kopers mogelijk hele leuke paarden mis door dat gevoel een paard meerdere keren te willen zien.


En in de huidige markt zie je liever zo'n dralende koper ook niet. Zeker nu - als zo'n koper dan toch afhaakt - en een paard dan langer te koop staat denken mensen al gauw dat er wat mee aan de hand is.
Dus als verkoper wil je graag ook een ongecompliceerde verkoop.
Met de huidige populariteit van paarden moeten mensen wel héél veel afhaken voor het dier dusdanig lang te koop staat dat het verdacht begint te worden. :))

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:43

ikke schreef:
Nee, jij stelt dat als het zus of zo is (wel of geen ja-antwoord) het duidelijk is.

In je eerste zin is het nog een vraag maar in je tweede alinea ga je vrij vlotjes over tot het dicteren hoe je een paard uit zoekt.

Wat ik van de huidige markt vind, ben ik vrij duidelijk over, volgens mij.
Verschil met jou is dat ik er verder geen belangen bij heb. Ook dat is niet de eerste keer dat ik dat schrijf.

Als er hier iemand is die stelt dat het is zoals hij denkt ben jij het wel Ikke. Ik zeg alleen hoe ik het doe.
Jij stelt dat de markt helemaal fout is en dat dus alle verkopers het fout doen.

Waar jij überhaupt vandaan haalt dat ik belangen heb is mij een grote vraag. Eigenlijk vind ik het schandalig dat jij mensen die je totaal niet kent op die manier wegzet omdat zij een andere mening hebben als jijzelf. Ik heb nog nooit van mijn leven een paard verkocht en heb ook geen plannen dat ooit te gaan doen.

Dat dat verkopers niet op mensen die lang twijfelen gaan wachten, snap ik ook al heb ik geen belang. Dat verkopers een paard verkopen aan iemand die niet wil keuren terwijl je al een deal hebt gesloten onder voorbehoud van keuren, vind ik ronduit schandalig en zo'n verkoper zou ik nooit meer iets mee te maken willen hebben.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:27

En zo kwam mijn zoektocht geheel abrupt tot een einde. Ik heb mijn paardje gevonden. Alles wat ik wil, alleen niet beleerd. Maar dat is natuurlijk ook wel leuk om samen dat proces door te maken. Ik ben een klein beetje bang omdat ik niet zo’n hoge pet op heb van mijn eigen rijkunsten, is ook een beetje gebrek aan zelfvertrouwen. Dus ik hoop met veel vertrouwen, inrijden door een professional en veel les in het begin een goede start te maken.
Ik ga vanavond rond de tafel met de fokker om het rond te maken. Ik ben echt heel enthousiast maar eerlijk gezegd ook wel een beetje bang (vanwege het onbeleerde). Beren op de weg zien ben ik goed in -O-

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:29

xSCWx schreef:
En zo kwam mijn zoektocht geheel abrupt tot een einde. Ik heb mijn paardje gevonden. Alles wat ik wil, alleen niet beleerd. Maar dat is natuurlijk ook wel leuk om samen dat proces door te maken. Ik ben een klein beetje bang omdat ik niet zo’n hoge pet op heb van mijn eigen rijkunsten, is ook een beetje gebrek aan zelfvertrouwen. Dus ik hoop met veel vertrouwen, inrijden door een professional en veel les in het begin een goede start te maken.
Ik ga vanavond rond de tafel met de fokker om het rond te maken. Ik ben echt heel enthousiast maar eerlijk gezegd ook wel een beetje bang (vanwege het onbeleerde). Beren op de weg zien ben ik goed in -O-

Daar heb je een goede instructrice voor :j

Ik kan je alleen maar aanraden om dat proces op te pakken maar wel met goede begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:30

Komt goed, SCW! Inderdaad zorgen voor goede begeleiding en je hoeft je echt niet al te druk te maken en ook hoef je echt geen Anky te zijn om een dier netjes door te kunnen rijden. ;) En natuurlijk gefeliciteerd! :D

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:32

Wat fijn xSCWx, gefeliciteerd! Wat voor paardje is het?
En inderdaad, goede instructrice in de hand nemen dan komt dat vast wel goed. Vooral ook vertrouwen in jezelf :)

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:37

xSCWx schreef:
En zo kwam mijn zoektocht geheel abrupt tot een einde. Ik heb mijn paardje gevonden. Alles wat ik wil, alleen niet beleerd. Maar dat is natuurlijk ook wel leuk om samen dat proces door te maken. Ik ben een klein beetje bang omdat ik niet zo’n hoge pet op heb van mijn eigen rijkunsten, is ook een beetje gebrek aan zelfvertrouwen. Dus ik hoop met veel vertrouwen, inrijden door een professional en veel les in het begin een goede start te maken.
Ik ga vanavond rond de tafel met de fokker om het rond te maken. Ik ben echt heel enthousiast maar eerlijk gezegd ook wel een beetje bang (vanwege het onbeleerde). Beren op de weg zien ben ik goed in -O-

Gefeliciteerd! :D

Enne, die ervaring met jonge paarden krijg je alleen door ermee aan de slag te gaan ;)

Met een goede instructeur/instructice komt dat wel goed :j

_Tarzan

Berichten: 11188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:41

xSCWx schreef:
En zo kwam mijn zoektocht geheel abrupt tot een einde. Ik heb mijn paardje gevonden. Alles wat ik wil, alleen niet beleerd. Maar dat is natuurlijk ook wel leuk om samen dat proces door te maken. Ik ben een klein beetje bang omdat ik niet zo’n hoge pet op heb van mijn eigen rijkunsten, is ook een beetje gebrek aan zelfvertrouwen. Dus ik hoop met veel vertrouwen, inrijden door een professional en veel les in het begin een goede start te maken.
Ik ga vanavond rond de tafel met de fokker om het rond te maken. Ik ben echt heel enthousiast maar eerlijk gezegd ook wel een beetje bang (vanwege het onbeleerde). Beren op de weg zien ben ik goed in -O-

Gefeliciteerd! *\o/* Laat je een foto zien als het definitief is? :D
En ik snap je twijfel wel hoor over het groene/onbeleerde.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:42

oji schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, wat denken jullie die 2e keer te kunnen zien dat je de eerste keer mist? Als je alleen gaat kijken bij paarden die qua type, gezondheid, ras, stokmaat en wat betreft potentie voldoet aan jouw doelen en wensen/eisen. Dan is een bezichtiging toch alleen nog maar kijken of hij in het echt net zo beweegt of springt als aangegeven, is het gevoel goed en vind ik hem/haar echt leuk?

Als op alledrie die vragen het antwoord ja is en je kunt er financieel uitkomen en de keuring uit laten voeren die je wenst, wat wil je dan nog bevestigd zien in een 2e afspraak?

Als op alledrie die vragen het antwoord niet unaniem ja is, maar er zit 1 "mwah" bij, is het in mijn ogen gewoon een nee en ook dan zie ik niet in waarvoor een 2e bezichtiging nodig zou zijn.

Enig wat ik me kan voorstellen is dat je een tweede keer je instructie mee wilt nemen, maar als je alleen bij serieuze kandidaten gaat kijken die echt aan alle eisen voldoen, dan kun je die net zo goed de eerste keer meenemen.

Het is ook een gevoel.Dat je er een nachtje over wilt slapen.En dan inderdaad nog een keer gaan kijken en iemand meenemen.Maar momenteel is het inderdaad vaak dat je direct moet beslissen anders is hij weg.

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:53

Is het in elke prijsklasse zo’n gekkenhuis? Ik heb dat niet zo ervaren tot nu toe. Heb nu iets op het oog waar ik een paar dagen geleden vragen over heb gesteld en nu heb ik de filmpjes doorgestuurd naar kenners. Er zijn ook nogal wat verkopers die een goed huis belangrijker vinden dan een deal. Of heb ik net een paar keer geluk gehad?

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:57

Luzerna schreef:
Is het in elke prijsklasse zo’n gekkenhuis? Ik heb dat niet zo ervaren tot nu toe. Heb nu iets op het oog waar ik een paar dagen geleden vragen over heb gesteld en nu heb ik de filmpjes doorgestuurd naar kenners. Er zijn ook nogal wat verkopers die een goed huis belangrijker vinden dan een deal. Of heb ik net een paar keer geluk gehad?

Het maakt uit in welke hoek je zoekt en vooral: bij wie je gaat kijken.

Kijk je niet main-stream, kan het zomaar heel anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:59

ikke schreef:
Luzerna schreef:
Is het in elke prijsklasse zo’n gekkenhuis? Ik heb dat niet zo ervaren tot nu toe. Heb nu iets op het oog waar ik een paar dagen geleden vragen over heb gesteld en nu heb ik de filmpjes doorgestuurd naar kenners. Er zijn ook nogal wat verkopers die een goed huis belangrijker vinden dan een deal. Of heb ik net een paar keer geluk gehad?

Het maakt uit in welke hoek je zoekt en vooral: bij wie je gaat kijken.

Kijk je niet main-stream, kan het zomaar heel anders zijn.
Kan ik alleen maar onderschrijven. :))

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:03

En ik ook.

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:05

goldenarrow schreef:
En ik ook.

+1

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:23

Bedankt iedereen! Goede begeleiding komt er sowieso! Ze is zo knap :D er komt zeker een foto zodra het definitief is (maar aan de andere kant- ze heeft nu een veulen erbij dus mag pas over 5 maanden weg. Dus is pas echt definitief als ze bij me op stal staat haha)

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:26

Gefeliciteerd SCW!

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:26

xSCWx schreef:
Bedankt iedereen! Goede begeleiding komt er sowieso! Ze is zo knap :D er komt zeker een foto zodra het definitief is (maar aan de andere kant- ze heeft nu een veulen erbij dus mag pas over 5 maanden weg. Dus is pas echt definitief als ze bij me op stal staat haha)

Nou, dan heb je een half jaar om, onder leiding van de verkopende partij, ermee bezig te gaan :)*

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:28

Het is helaas op 2 uur rijden dus ze mag lekker op de wei even uit waren haha.

Zijn er nog dingen die ik zo moet bespreken/vragen aan de fokker?

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:36

xSCWx schreef:
Het is helaas op 2 uur rijden dus ze mag lekker op de wei even uit waren haha.

Zijn er nog dingen die ik zo moet bespreken/vragen aan de fokker?

Hoe zit het met verantwoording/kosten?
Betaal je stallingskosten over de komende periode of gaat het eigendom pas over als je haar ophaalt?

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:45

Denk ook aan plotselinge DA-kosten, maar ook de standaardkosten zoals bijvoorbeeld hoefsmid, ontwormen en enten. Verder inderdaad stalkosten, mogelijkheden om langs te komen. Dat soort dingen.

Hou er wel rekening mee dat als het paard van eigenaar wisselt (jij hebt het paard betaalt), dat ook jij alleen degene bent die een verzekering af kan sluiten. Wij raden dat wel altijd aan.

Ook mocht er onverhoopt iets met het paard gebeuren en het komt te overlijden, hoe zit het dan met de koop.

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:49

goldenarrow schreef:
Denk ook aan plotselinge DA-kosten, maar ook de standaardkosten zoals bijvoorbeeld hoefsmid, ontwormen en enten. Verder inderdaad stalkosten, mogelijkheden om langs te komen. Dat soort dingen.

Hou er wel rekening mee dat als het paard van eigenaar wisselt (jij hebt het paard betaalt), dat ook jij alleen degene bent die een verzekering af kan sluiten. Wij raden dat wel altijd aan.

Ook mocht er onverhoopt iets met het paard gebeuren en het komt te overlijden, hoe zit het dan met de koop.

Zeker dingen die handig zijn om te bespreken.

Imo zou ik verantwoordelijk zijn vanaf het moment dat ik het paard betaald heb en dus eigenaresse ben. Dus dan komen alle kosten hoe dan ook voor mijn rekening :)

@SCW, weet niet hoe jullie dit hebben afgesproken? Of je haar direct al koopt, of dat jullie andere afspraken hebben voor de komende maanden.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:52

oji schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, wat denken jullie die 2e keer te kunnen zien dat je de eerste keer mist? Als je alleen gaat kijken bij paarden die qua type, gezondheid, ras, stokmaat en wat betreft potentie voldoet aan jouw doelen en wensen/eisen. Dan is een bezichtiging toch alleen nog maar kijken of hij in het echt net zo beweegt of springt als aangegeven, is het gevoel goed en vind ik hem/haar echt leuk?

Als op alledrie die vragen het antwoord ja is en je kunt er financieel uitkomen en de keuring uit laten voeren die je wenst, wat wil je dan nog bevestigd zien in een 2e afspraak?

Als op alledrie die vragen het antwoord niet unaniem ja is, maar er zit 1 "mwah" bij, is het in mijn ogen gewoon een nee en ook dan zie ik niet in waarvoor een 2e bezichtiging nodig zou zijn.

Enig wat ik me kan voorstellen is dat je een tweede keer je instructie mee wilt nemen, maar als je alleen bij serieuze kandidaten gaat kijken die echt aan alle eisen voldoen, dan kun je die net zo goed de eerste keer meenemen.


Voor mij is de grootste reden omdat ik een keertje erop wil rijden zonder dat er voorgereden wordt. En omdat de eerste keer vaak nogal chaotisch gaat, gezien ik druk bezig ben met de juiste knopjes opzoeken en tweede keer kan ik wat bewuster waarnemen hoe het paard daadwerkelijk is. Ooit ook voor de tweede keer langs geweest om te springen als sprongetje nemen om welke reden dan ook tijdens de eerste bezichtiging niet kon.

Ook met slechts 1x bezichtigen zou ik alsnog de kans willen hebben om er paar nachtjes over te slapen, 10K is voor mij helaas geen snoepgeld en ik ga er voorzichtig mee om. Hopelijk komt het nog wel in de toekomst dat ik zo'n bedrag lekker weg kan gooien zonder er spijt van te krijgen :P

Ik vind het verder apart als mensen in eerste instantie beweren dat de juiste match, goed huisje end de prioriteit zijn maar in praktijk het paard aan de eerste beste meegeven die maar ff tussendoor met de trailer komt. Waarom zoiets roepen als het in feite vooral om vlotte handel gaat?

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:56

Wij hebben voor onze merrie afgesproken dat wij de standaardkosten betalen (dus stalkosten, hoefsmid, ontwormen en enting) zolang het veulen er nog bij staat. Immers willen/moeten wij de merrie nog aanhouden, een nieuwe eigenaar had haar waarschijnlijk al eerder willen verplaatsen. Dus dat vinden wij dan een nette tegemoetkoming.

Alle extra kosten zijn wel voor rekening van de nieuwe eigenaar. En we raden aan om een verzekering af te sluiten, in ieder geval zolang ze nog bij ons staat.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 20:05

goldenarrow schreef:
Wij hebben voor onze merrie afgesproken dat wij de standaardkosten betalen (dus stalkosten, hoefsmid, ontwormen en enting) zolang het veulen er nog bij staat. Immers willen/moeten wij de merrie nog aanhouden, een nieuwe eigenaar had haar waarschijnlijk al eerder willen verplaatsen. Dus dat vinden wij dan een nette tegemoetkoming.

Alle extra kosten zijn wel voor rekening van de nieuwe eigenaar. En we raden aan om een verzekering af te sluiten, in ieder geval zolang ze nog bij ons staat.

Feitelijk maakt het niks uit hoe je het afspreekt, als het maar duidelijk en sluitend is.

Ik heb het twee keer gedaan. Paard gekocht en betaald maar afgesproken dat ze nog twee maanden zouden blijven. Stalgeld verrekend in de aankoopprijs, de rest op factuur (eentje zat in een periode dat de stal zou ontwormen).

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:43

Bedankt! Alle risico is voor hun zolang ze daar staat. Ze wordt nog een keer bekapt en ontwormt. Vlak voordat ze hierheen komt (ze wordt gebracht) laat ik haar klinisch keuren. Maar ik verwacht geen problemen eigenlijk, het is een zeer goed aangeschreven fokkerij. Ik heb nog niks betaald maar ze is wel gereserveerd, wie een foto wil mag me een PB doen :D aanbetaling hoeft niet persé, als ze maar betaald is bij opladen in de trailer.