Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:11

Ik zit al een tijdje in twijfel mijn paard misschien te gaan verkopen en op zoek te gaan naar een wat koeler type.

Maar de prijzen zijn momenteel zo hoog, dat ik niet eens wat terug zou kunnen kopen.

En vind het heel moeilijk, ik heb haar nu 8 jaar, regelmatig endurance wedstrijden mee gereden. Maar de laatste 2 jaar vooral recreatief. (Had t zin van de wedstrijden af, icm werk en de honden werd het mij te zwaar)

Alleen relaxte buitenritjes kan ik vergeten. Daar is ze te voorwaarts voor, en gaat dan lopen drammen om harder te mogen.

En daar ben ik een beetje klaar mee, steeds minder zin om nog te gaan rijden. Terwijl ze verder echt heel super lief en braaf is en ze gewoon graag wil werken.

Nu zat ik te denken wachten tot volgend jaar, misschien dat de prijzen dan wee normaler worden..
Maar mijn paard is net 18 geworden en veel langer wachten mocht ik besluiten haar te verkopen is ook niet handig ivm de leeftijd.

Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:11

Waarom verkoop je haar dan niet en blijf je een tijdje paardloos, of ga je een paard bijrijden bijv? :)

_Tarzan

Berichten: 11184
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:17

Eens met Captain, waarom niet nu verkopen en langzaam op zoek naar iets nieuws?
Voor de winter komen er ook vaak weer veel paarden te koop en een leuk recreatie paard HOEFT niet extreem duur te zijn, je moet denk ik alleen even goed zoeken en geluk hebben :)

Sherivey
Berichten: 8677
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:43

Ik zou je paard verkopen en dan doorsparen. Ben je ook uit de kosten en kun je genoeg bij elkaar krijgen voor een ander paard

pjer
Berichten: 1586
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:01

Hoi Mag ik me hier melden? Na jaren bijrijder zijn is nu eindelijk het besluit gevallen: we gaan voor een eigen paard. Het is nog zo pril dat ik ook nog helder probeer te krijgen wat ik precies wil :-D
Ik zoek een paard tussen de 150 en 175cm hoog, stevig type, geen haarbal (liever geen mega sokken en baard), bomproef/koel in de kop (ik ben soms angstig om niks en mijn man is een echte beginner) en geschikt voor buitenritten in zijn uppie. we willen er ook mee gaan mennen.

In het verleden heb ik een ijslander gereden en daar mijn hart aan verloren, maar gezien mijn gewicht en dat van mijn man is dat niet realistisch. Daarna heb ik 3 tinkers gereden en op zich spreekt dat karakter me ook wel aan, maar ik leg me niet vast op een ras. Voor de wagen rijd ik soms een groninger en die kan zo mooi lopen <3 maar geen idee hoe dat onder het zadel voelt en of hij dan niet te veel temperament heeft.

Nouja we gaan het zien waar de zoektocht ons brengt :-)

Kiwiaa

Berichten: 967
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:07

Succes met je zoektocht Pjer! Ben benieuwd met wat je uiteindelijk thuis gaat komen, best ruim zo nog! :D

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:24

Hier helaas een beetje noodgedwongen met lichte spoed opzoek..
We hebben vanmorgen ons oudje in moeten laten slapen aan hevige koliek en mijn pony staat nu alleen.. is een enorm sociaal dier wat echt niet alleen kan zijn. Dat geld voor elk paard maar voor hem moet t echt niet te lang duren. Helaas heeft er niemand een pony te leen dus we gaan er toch eentje kopen. Gekozen voor een shetlander omdat die qua voerbeleid erbij past, mijn ruin moet echt schraal staan, ik geen zin en tijd heb voor een rijpaard erbij nu en de paarden überhaupt niet te betalen zijn :=

Een weidemaatje met mankementen of een oudje opvangen begin ik niet meer aan. Nu 3 keer de ellende van een ander in de wei gehad en daar ben ik wel klaar mee.
Maar wat zijn die Shetlanders duur :wow:

Een merrietje gevonden die redelijk aan de maat is en ook betaalbaar. Echt als enige op heel mp ook. Morgen gaan we kijken. Ik hoop dat het wat is! Niet helemaal hoe je een pony wilt kopen, maar hopelijk slagen we wel.

Kiwiaa

Berichten: 967
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:45

Oh dat is zuur zeg Achaiah, sterkte met het verlies van je maatje. Ik heb in dezelfde situatie gezeten en toen vrij snel via the old horse lodge een shetlander kunnen adopteren. Was perfect gezond beestje, wel niet zo braaf :Y) dus hoeft ook niet altijd een oplapgeval te zijn. Hoe dan ook hoop ik dat deze merrie iets is!

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:53

Dankjewel. Gelukkig heeft ze een prachtig leven en mooi pensioen gehad, maar het blijft enorm verdrietig. Het voelt heel dubbel nu opzoek te zijn, maar het moet ook wel.
Ik heb nog wel rond gekeken op internet naar Shetlanders ter adoptie maar volgens mij zijn ze ook allemaal zo weg. Ik kon zo niks vinden. En wat particulier te koop staat is echt zo enorm duur! Maar we hebben er maar eentje nodig en dit lijkt een leuk dier, niet te jong en niet te oud voor een vrij normale prijs dus fingers crossed! :j

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:54

Dilan93 schreef:
Ik zou je paard verkopen en dan doorsparen. Ben je ook uit de kosten en kun je genoeg bij elkaar krijgen voor een ander paard


Ik denk dat ik inderdaad rustig op zoek ga naar iemand die wel plezier heeft aan actieve buitenritten en misschien weer met haar de endurance in zou willen (ze is klasse 3 start gerechtigd)

En dan rustig rondkijken naar een rustige recreatie pony. Budget zal rond de 3000 liggen.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:06

Pony zijn ook duur op mijn tijdlijn kwam pony voorbij zag haar alleen galopperen van achterkant
8jaar
132cm dacht ik
14 wortels (een wortel is duizend euro)

_Tarzan

Berichten: 11184
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:51

Achaiah, heel veel sterkte met het verlies! Shetlanders staan momenteel gewoon voor 1200 of meer online dat je denkt oke ... in ieder geval zou ik er dat ook niet voor geven inderdaad :=

Tita, whuuttt 14 :wow:

Ik weet dat de paarden duurder zijn dan jaren geleden, maar sommige mensen overdrijven echt te erg :=

Bontfire

Berichten: 221
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:52

Die heb ik ook langs zien komen. Er stond echter in een reactie onder dat het een type fout was. Het moest Max. 4 wortels zijn.

don110

Berichten: 715
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:44

Achaiah, sterkte! De hoge prijzen van Shetlanders vielen mij ook op.

Ik ben dan toch echt geslaagd! Ik was aan het zoeken sinds december. Prijzen indd niet normaal hoog en toch steeds net niet of onder mijn neus verkocht.

Nu toch na een lange zoektocht een hele leuke pony gevonden. Vanochtend door de keurig gekomen en ik ben er super blij mee.

Lieser
Berichten: 1518
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:11

don110 schreef:
Achaiah, sterkte! De hoge prijzen van Shetlanders vielen mij ook op.

Ik ben dan toch echt geslaagd! Ik was aan het zoeken sinds december. Prijzen indd niet normaal hoog en toch steeds net niet of onder mijn neus verkocht.

Nu toch na een lange zoektocht een hele leuke pony gevonden. Vanochtend door de keurig gekomen en ik ben er super blij mee.

Gefeliciteerd!

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:02

We zijn ook een beetje aan het rondkijken voor een d pony.
Ik ben wel verbaasd over de prijzen.
Ik vraag me af of dit wel realistische prijzen zijn?

Zo zag ik een leuke grote d pony, geschikt voor beginnende kinderen en door de bouw geschikt voor mij. (geen tinker, haflinger oid) 6 jaar, Prijs 6000 euro.

Vorige week ook een leuke schimmel ruin gezien van 11 jaar, dito omschrijving, van 5500 euro.

Zijn dit een beetje de "normale" prijzen voor een grote d pony, zonder wedstrijdervaring? Die voornamelijk recreatief zijn "gebruikt".

Sky_As

Berichten: 4738
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:08

bridgetF schreef:
We zijn ook een beetje aan het rondkijken voor een d pony.
Ik ben wel verbaasd over de prijzen.
Ik vraag me af of dit wel realistische prijzen zijn?

Zo zag ik een leuke grote d pony, geschikt voor beginnende kinderen en door de bouw geschikt voor mij. (geen tinker, haflinger oid) 6 jaar, Prijs 6000 euro.

Vorige week ook een leuke schimmel ruin gezien van 11 jaar, dito omschrijving, van 5500 euro.

Zijn dit een beetje de "normale" prijzen voor een grote d pony, zonder wedstrijdervaring? Die voornamelijk recreatief zijn "gebruikt".


Volgens mij op dit moment wel. Of je moet geluk hebben dat je via via aan een pony kan komen. Maar als ik op internet kijk, zit je hier al snel aan. (en een brave pony is onbetaalbaar)...Ik zag laatst zelfs prijzen van 6000-8000 voor een 18 jarige (en "maar" gewoon M2 niveau ofzo, dus geen internationale sportpony), dat vind ik dan wel echt te gortig. In de leeftijd tot 12 jaar is natuurlijk heel gewild.
Jonge talentvolle pony's die en goed bewegen en braaf zijn kosten al zo het dubbele.

StalNollie

Berichten: 9141
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:09

bridgetF schreef:
We zijn ook een beetje aan het rondkijken voor een d pony.
Ik ben wel verbaasd over de prijzen.
Ik vraag me af of dit wel realistische prijzen zijn?

Zo zag ik een leuke grote d pony, geschikt voor beginnende kinderen en door de bouw geschikt voor mij. (geen tinker, haflinger oid) 6 jaar, Prijs 6000 euro.

Vorige week ook een leuke schimmel ruin gezien van 11 jaar, dito omschrijving, van 5500 euro.

Zijn dit een beetje de "normale" prijzen voor een grote d pony, zonder wedstrijdervaring? Die voornamelijk recreatief zijn "gebruikt".


Grote maat D pony's voor beginners zijn altijd al richting deze prijzen geweest.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:13

ik heb dus geen benul van de prijzen, maar fijn te horen dat het wel enigszins normaal is. Ben altijd bang te veel te betalen.

Sky_As

Berichten: 4738
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:21

Als je blij bent met je pony, dan heb je nooit teveel betaald ;-)
een pony van 1000 euro kan nog steeds te duur zijn als je er ongelukkig van wordt.

Wat je ook altijd kan doen, is op sporthorses kijken en dan kun je de prijzen selecteren. als je dan in je prijsklasse niks vind, en in een prijsklasse hoger wel, dan kan het dus zomaar zijn dat je budget te laag is voor de wensen die je hebt. En dat kan 2 dingen betekenen: budget bij stellen, of eisen bij stellen (of geduld hebben en wachten tot je echt iets tegen het lijf loopt, maar de meeste hebben daar geen geduld voor, want dat kan 2 weken duren, maar ook 2 jaar bij bepaalde specifieke eisen))

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:24

Zijn er trouwens ook mensen op zoek naar een E-pony? Stalgenootje van mij zoekt een E pony en het is echt een drama. Ik snap wel dat ook daarin de vraag is gestegen, maar nog niet eens heel lang geleden was een E pony een mislukte D pony of een mislukt paard. :') en raakte je die ook bijna niet kwijt.
We zoeken weer verder.

Verder iedereen gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten! Leuk om te lezen :j

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:27

bridgetF schreef:
ik heb dus geen benul van de prijzen, maar fijn te horen dat het wel enigszins normaal is. Ben altijd bang te veel te betalen.


Dan zou ik wel iemand vragen voor advies als je een pony op het oog hebt. Ik zie het hier ook veel bij ouders die een pony voor hun kind kopen en echt veel geld neerleggen voor een pony, omdat ze geen idee hebben wat een passende prijs is.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:27

Goede kinderpony's zijn altijd al 'duur' geweest. Ik vind dat ook niet zo gek :o . Als je een beetje kan schipperen met je eisen kan je nog wel eens ergens tegen aan lopen. Als je bijv. Een brave shet zoekt en je vind eczeem of snel HB geen probleem omdat je dat management kan bieden wil het nog wel eens schelen.

Maar echt de meer brave type sportpony's :o Dat is altijd al lastig geweest :)

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:31

Zelfs de e ponys waren in mijn tijd al populair. Te veel lange kinderen om op d pony's te blijven rijden. Ja ze waren misschien iets goedkoper als een d, maar dan vooral als er internationale potentie was. Een kleine d was ook al minder geliefd, graag bovenmaat d eb ook bij de e pony's graag zo groot mogelijk.

Eind van het jaar komen er nog wel wat kinderponys te koop die ik ken.

Alja

Berichten: 25614
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:44

MyWishMax schreef:
Zelfs de e ponys waren in mijn tijd al populair. Te veel lange kinderen om op d pony's te blijven rijden. Ja ze waren misschien iets goedkoper als een d, maar dan vooral als er internationale potentie was. Een kleine d was ook al minder geliefd, graag bovenmaat d eb ook bij de e pony's graag zo groot mogelijk.

Eind van het jaar komen er nog wel wat kinderponys te koop die ik ken.

Dit dus!
20 jaar geleden waren Eponys al geen mislukte paarden dus dat is echt wel achterhaald.