Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:24

Ik zou voor een 25-jarige echt niets betalen, en als eigenaar ook niets voor willen, enkel een goed huisje!

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:27

Captain schreef:
Ik zou voor een 25-jarige echt niets betalen, en als eigenaar ook niets voor willen, enkel een goed huisje!


Dit dus. Ik snap ook niet zo goed waarom je een 25 jarige nog weg wil doen.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:35

Yontheke schreef:
Captain schreef:
Ik zou voor een 25-jarige echt niets betalen, en als eigenaar ook niets voor willen, enkel een goed huisje!


Dit dus. Ik snap ook niet zo goed waarom je een 25 jarige nog weg wil doen.

Als het een manegepony is dan is het een kostenpost voor de manege. Weinig maneges hebben de plek en de financiën om hun oude paarden een pensioen te geven.

StalNollie

Berichten: 9164
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:38

Yontheke schreef:
Captain schreef:
Ik zou voor een 25-jarige echt niets betalen, en als eigenaar ook niets voor willen, enkel een goed huisje!


Dit dus. Ik snap ook niet zo goed waarom je een 25 jarige nog weg wil doen.


Dat vind in altijd zo'n uitspraak waar ik niks mee kan. Ik zou op voorhand overleggen wat de verwachtingen zijn qua aankoop. Om teleurstelling te voorkomen qua kosten.

Export de grens over kost toch niet zo veel? Of is dat nu zoveel duurder geworden.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:47

Hoe zouden jullie dat verwoorden dan, dat je er niet (veel) voor wil betalen? Juist omdat er nog helemaal niet over geld is gepraat, vind ik dat zo lastig om aan te geven.

Ik wil het er namelijk wel over hebben, natuurlijk, om te kijken of onze verwachtingen daarin óók overeenkomen. Maar ik kan toch slechts zeggen 'ik ben niet van plan om (veel) te betalen'.

In een ander topic schreef iemand dat in deze markt een prijs van € 1000 - € 2000 heel redelijk is..

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:50

2000 euro voor een 25 jarige? nou sorry, inderdaad heel blij zijn dat een dier nog een goed huisje krijgt.
Ik zou zeker van te voren even vragen wat ze in gedachten hadden om voor de pony te vragen?
Als dat een goed tehuis is, of een prijs tot 750 euro, zou ik dat nog oke vinden (iets van geld om te voorkomen dat iemand gratis een dier overneemt en alsnog probeert te verhandelen/aan de slager verkoopt). Maar als ze er echt meer voor zouden vragen, zou het voor mij ophouden. De kans dat je van een 25 jarige nog een jaar of 8-10 kan genieten, is echt niet heel erg groot.
En ja, met een 3 jarige kun je ook pech hebben, maar 1 ding is zeker, een 25 jarige is echt al meer dan ruim over de helft van zijn levensverwachting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:51

Steentje schreef:
Ik heb ook een vraag..

Er is heel onverwachts een 25-jarige pony op ons pad gekomen die het rustiger aan mag gaan doen en met semi-pensioen mag gaan. Pony is nog best taai, kwiek en gaat nog graag mee op een rustige buitenrit zo'n twee keer per week. Bakwerk is geen optie meer, mede ook omdat pony aangeeft het niet leuk meer te vinden en na een half uur intensief rijden moe is.

We gaan komend weekend kijken en bij een fijne klik, denken we erover om de pony over te nemen en een mooie oude dag te bieden op onze plek, die we volledig in eigen beheer hebben. Meer dan 2 keer per week een rustige buitenrit maken en een keertje een wandeling aan de hand, hoeft ze niet meer te doen. Voor de rest mag ze genieten van wat we haar op dagelijkse basis te bieden hebben; 24/7 buiten scharrelen op een glooiende weide van ruim 7500 m2 met een 'open' inloopschuilstal, twee sociale pony's (een van 3 jaar, de andere is 21 jaar), een stukje bos waar diverse kruiden groeien, onbeperkt en getest hooi en aanvullend een vitaminekorrel).

Nu mijn vraag.. Wat zouden jullie betalen voor zo'n pony? Zouden jullie er überhaupt nog voor betalen? Ik vind het namelijk best wel lastig als ik alles op een rijtje zet, merk ik..


Ik heb zo'n pony. Ik betaal ervoor om haar dat leven te geven wat jij omschrijft. Ik zou heel blij zijn als mijn paard bij zo iemand oud mag worden en zou alleen al daarom er echt geen geld voor vragen.

_Tarzan

Berichten: 11215
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:52

Steentje schreef:
Hoe zouden jullie dat verwoorden dan, dat je er niet (veel) voor wil betalen? Juist omdat er nog helemaal niet over geld is gepraat, vind ik dat zo lastig om aan te geven.

Ik wil het er namelijk wel over hebben, natuurlijk, om te kijken of onze verwachtingen daarin óók overeenkomen. Maar ik kan toch slechts zeggen 'ik ben niet van plan om (veel) te betalen'.

In een ander topic schreef iemand dat in deze markt een prijs van € 1000 - € 2000 heel redelijk is..

Gewoon vragen wat hun in gedachten hebben van de 'vraagprijs' bij overname?

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:52

anjali schreef:
In de huidige markt is zo'n braaf oudje wat nog (aangepast) gereden kan worden nog best wat waard.Je moet het zelf weten uiteraard.Ik heb 3 jaar geleden voor een toen 22 jarige 1250 euro betaald,bij een handelaar.Je hebt nog geen hond voor dat geld tegenwoordig.


Daar ben ik het mee eens. Bovendien waarom zou je een 25-jarige niet mogen wegdoen of verkopen? Wil niet zeggen dat je hem ook al 25 jaar hebt. Als het een brave pony is en gezond is het nog heel geschikt als kinderpony en kan hij nog best een tijdje mee. Sommige pony's worden wel 40 jaar.
Je kunt er niet heel veel voor vragen maar genoemde bedragen lijken me redelijk.

Een pony weggeven / goed huisje zoeken leidt er vaak toe dat dat soort dieren in de handel terecht komen. Dat is juist iets dat je niet wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:57

Klopt, dat is ook de reden dat ik mijn oudje aanhoudt. Ik durf haar om die reden niet van de hand te doen. Waar vind je nog die fijne verzorging die aansluit bij hoe je het graag ziet voor je paard. Ze kan eigenlijk alles nog en is zeker nog geschikt als leuke recreatiepony. Zij is begin in de 20 en kan zeker nog wel 15 jaar mee zoals het nu gaat verwacht ik. Dus helaas nog 15 jaar maandelijkse kosten voor mij, maar dat is ze gewoon waard.

Nee hoor, ik had het wel geweten als ik zoiets zou vinden hoor Steentje.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-21 15:59, in het totaal 2 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 15:57

Of iets bieden voor wat er meekomt met de pony. :) Zadel, dekens oid.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:01

_Tarzan schreef:
Steentje schreef:
Hoe zouden jullie dat verwoorden dan, dat je er niet (veel) voor wil betalen? Juist omdat er nog helemaal niet over geld is gepraat, vind ik dat zo lastig om aan te geven.

Ik wil het er namelijk wel over hebben, natuurlijk, om te kijken of onze verwachtingen daarin óók overeenkomen. Maar ik kan toch slechts zeggen 'ik ben niet van plan om (veel) te betalen'.

In een ander topic schreef iemand dat in deze markt een prijs van € 1000 - € 2000 heel redelijk is..

Gewoon vragen wat hun in gedachten hebben van de 'vraagprijs' bij overname?

Inderdaad gewoon vragen.Ik betaal wel voor mijn dieren,omdat ze dan echt van mij zijn.Geen gezeur en bezoekjes van ex-eigenaren. Dat heb ik wel eens gehad bij een "gratis"pony waarbij de exen bezoekrecht wilden.Dat heb ik geweten,ze waren steeds op stal en gebruikten het dier gewoon terwijl ik er niets mee mocht alleen de stal en het onderhoud betalen.Overigens heb ik ook ooit in een ver verleden een 25-jarige gekocht van een stoppende manege.Daar betaalde ik toen 1800 gulden voor.Nooit een dag spijt van gehad.Hij is 31 geworden en toen wegens leukemie moeten laten inslapen.

3heathcliff5
Berichten: 472
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:12

Maar was dat er ook een waar je nog maar 2x per week wat mee kon doen? Mijn eerste paard was ook een heel stuk ouder dan we in eerste instantie dachten (15-20jr) en daar heb ik voor 1500 gulden ook zo’n 17 jaar zonder noemenswaardige issues plezier van gehad. Maar die stond tot z’n dood gewoon in het werk en liep bijv rond z’n 30e gewoon de jonge sportpaarden nog zoek op het strand. Deze heeft al z’n beperkingen. Ik zou er hooguit iets voor betalen als het incl goed onderhouden en passend tuig is.

c_alsemgeest

Berichten: 20704
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:22

Steentje schreef:
Hoe zouden jullie dat verwoorden dan, dat je er niet (veel) voor wil betalen? Juist omdat er nog helemaal niet over geld is gepraat, vind ik dat zo lastig om aan te geven.

Ik wil het er namelijk wel over hebben, natuurlijk, om te kijken of onze verwachtingen daarin óók overeenkomen. Maar ik kan toch slechts zeggen 'ik ben niet van plan om (veel) te betalen'.

In een ander topic schreef iemand dat in deze markt een prijs van € 1000 - € 2000 heel redelijk is..

rond de 500 max voor een 25 jarige die jij een mooie oude dag geeft vind ik redelijker :P

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:35

3heathcliff5 schreef:
Maar was dat er ook een waar je nog maar 2x per week wat mee kon doen? Mijn eerste paard was ook een heel stuk ouder dan we in eerste instantie dachten (15-20jr) en daar heb ik voor 1500 gulden ook zo’n 17 jaar zonder noemenswaardige issues plezier van gehad. Maar die stond tot z’n dood gewoon in het werk en liep bijv rond z’n 30e gewoon de jonge sportpaarden nog zoek op het strand. Deze heeft al z’n beperkingen. Ik zou er hooguit iets voor betalen als het incl goed onderhouden en passend tuig is.

Die deed toen nog volledig manegewerk.Zelf reed ik maar 2 keer in de week omdat mijn pensionstalling zo ver weg was dat ik er niet vaker heen kon!Hij hoefde toen dus wel veel minder te gaan doen.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:41

Als je eigenlijk niets wilt betalen voor het paard dan kun je ook voorstellen hem in bruikleen te nemen.

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:07

StalNollie schreef:
Yontheke schreef:
Dit dus. Ik snap ook niet zo goed waarom je een 25 jarige nog weg wil doen.


Dat vind in altijd zo'n uitspraak waar ik niks mee kan. Ik zou op voorhand overleggen wat de verwachtingen zijn qua aankoop. Om teleurstelling te voorkomen qua kosten.

Export de grens over kost toch niet zo veel? Of is dat nu zoveel duurder geworden.


Exportkeuring als er een dierenarts ter plaatse moet komen kost € 295 excl BTW.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:50

Het gaat om een 25 jarige pony he? Echt wat anders dan een 25-jarig paard.

3heathcliff5
Berichten: 472
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:53

Babootje schreef:
Het gaat om een 25 jarige pony he? Echt wat anders dan een 25-jarig paard.

Ja een pony die nog maar 2x in de week een chill buitenritje doet en na een half uur bakwerk moe is

StalNollie

Berichten: 9164
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 18:00

Yontheke absurd. Dacht dat het toen iets van 50 was als je gewoon naar de export toereed.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 03-11-21 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 18:00

Pas is nog een 25-jarig paard geveild voor 15.000 euro als ik me goed herinner. Daar zaten dan wel nog rietjes bij.

StalNollie

Berichten: 9164
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 18:01

anjali schreef:
Pas is nog een 25-jarig paard geveild voor 15.000 euro als ik me goed herinner. Daar zaten dan wel nog rietjes bij.

Dan ging het waarschijnlijk om de rietjes en een Hengst die wellicht nog meer rietjes kon vullen en dus 1 met papier die niet misselijk waren) (waarschijnlijk)

dat is dus appels met peren vergelijken

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 18:04

De veiling van die goedgekeurde stempelhengst zit hem in de waarde van de 500 rietjes. De hengst krijg je er gratis bij.

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 18:30

Ik zou dit jaar gaan zoeken maar besloten het toch nog uit te stellen. Het leek heel makkelijk om nummer 3 er bij te nemen zodat er nooit 1 alleen staat(luxe probleem) maar ik heb het nu echt veelste druk.. we zijn net over naar een nieuw huis waar voor de paarden nog alles gedaan moet worden en het woongedeelte moet aangepast worden. Nu komt er als het paarden stuk klaar is voor de paarden een jaarling van iemand bij voor een jaartje zodat ik mij kan focussen op andere dingen. Mocht er toch nog echt wat heel leuks voorbij komen zeg ik geen nee maar gok niet dat het in 2021 nog gaat lukken.

Marsie2
Berichten: 152
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 19:29

Ik zou max €500 geven voor zo'n pony