Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shar123
Berichten: 31
Geregistreerd: 05-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 08:43

Getup schreef:
Gefeliciteerd!! Foto O:)
Blijft hij hengst ?


Foto komt snel!
Haha hij is al gecastreerd anderhalve maand geleden, maar hij voelt zich nog wel het mannetje naar andere paarden bedoel ik meer.

3heathcliff5
Berichten: 483
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 11:14

Gefeliciteerd!

Bentuh

Berichten: 3445
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:53

Vandaag bij een onwijs leuk en braaf dier wezen kijken. Paard is alleen erg schraal en nog slap in de achterhand. Hij is inmiddels 5 jaar oud.

het enige nadeel is dat hij lucht zucht. Kan het zijn dat hij daarom schraal is? ze hadden al eens bloedonderzoek gedaan maar daar kwam niks uit..

Fly_high

Berichten: 3323
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:59

Luchtzuigen wijst vaak op pijn vanuit de maag en/of maagzweren, dat zou ook het schrale verklaren. Is er een duidelijke reden voor waarom zijn conditie zo tegenvalt?

StalNollie

Berichten: 9189
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:04

Maagzweren en luchtzuigen en mager staan zijn wel dingen die bij elkaar horen. Huisvesting kan dan al veel doen

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:18

Ik zou een paard voor luchtzuigen niet laten staan. Wel informeren als je hem op een pensionstalling wil zetten,of dat daar mag.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 16:50

Bentuh schreef:
Vandaag bij een onwijs leuk en braaf dier wezen kijken. Paard is alleen erg schraal en nog slap in de achterhand. Hij is inmiddels 5 jaar oud.

het enige nadeel is dat hij lucht zucht. Kan het zijn dat hij daarom schraal is? ze hadden al eens bloedonderzoek gedaan maar daar kwam niks uit..


Ik zou het paard er niet perse om laten staan als de prijs ernaar is maar hier zouden bij mij wel wat alarmbellen afgaan. Luchtzuigen, schraal, maagzweren, spanning...heeft vaak met elkaar te maken. Schraal icm braaf soms ook als je een beetje wantrouwig bent... ;)

Hoe wordt het paard nu gehouden, hoe zien de andere paarden er uit en kan daar een flinke verbeterslag gemaakt worden?

Josien_

Berichten: 9042
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:21

Hier donderdag pony laten keuren, spannend!
Ben ook nog even naar verzekeringen aan het kijken, maar ik weet het nog niet.

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:50

Bentuh schreef:
Vandaag bij een onwijs leuk en braaf dier wezen kijken. Paard is alleen erg schraal en nog slap in de achterhand. Hij is inmiddels 5 jaar oud.

het enige nadeel is dat hij lucht zucht. Kan het zijn dat hij daarom schraal is? ze hadden al eens bloedonderzoek gedaan maar daar kwam niks uit..


Ik zou hier ook voorzichtig mee zijn en goed naar de nuances kijken om het paard heen zoals training, stalling en verdere gezondheidskenmerken.
Slap en schraal zijn vaak niet alleen op jongigheid af te schuiven

c_alsemgeest

Berichten: 20718
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:54

Sowieso een maag scopie er bij laten maken bij de aankoopkeuring.
Sommige zuigers zitten zo extreem vol zweren...

Bentuh

Berichten: 3445
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 18:23

c_alsemgeest schreef:
Sowieso een maag scopie er bij laten maken bij de aankoopkeuring.
Sommige zuigers zitten zo extreem vol zweren...


is dat iets wat je kan doen tijdens een keuring?

Verder vind ik het lastig om te zeggen. Het is een kleinschalige stal waar ze aan- en verkoop van dressuur paarden doen. Met veel verschillende prijsklassen.

Paard stond op het moment op stal, maar staat ook elke dag even buiten en gaat in de stapmolen. Van de zomer hadden ze geloof ik wel op de wei gelopen.

Paard zou indien aangeschaft worden veel meer naar buiten komen aangezien ze bij ons bijna de gehele dag in de paddock staan. Echter is idd de stal eigenaresse niet zo happig op eentje die lucht zuigt. Hij droeg nu wel een band tegen het zuigen.

Verder had ik echt onwijs fijn gereden. Paard was naar mij ook fijn afgericht, kon zeker een stuk actiever. Maar dan denk je gelijk waar moet hij die activiteit vandaan halen als die zo schraal is.

c_alsemgeest

Berichten: 20718
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 19:16

Ja dat kan altijd, ze krijgen toch al een roesje voor de röntgen en luchtweg scopie (iig bij mijn VA)
Je moet het alleen wel even met de verkoper en je VA regelen.

Earth

Berichten: 7950
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 19:40

Weinig energie zou ik ook niet zo blij mee zijn. Het gaat bij mij ook om het gehele plaatje overigens. Zat ie verder wel goed in zijn vacht, was hij alert? Het kan ook bijvoorbeeld te maken hebben met darmproblemen door een wormbesmetting bijvoorbeeld.
Als hij verder wel alert is, fris aanvoelt en energiek dan zou ik het nog wel aandurven. Twijfel je daaraan, dan zou ik het niet doen.
Een band voor het luchtzuigen mag je overigens zsm afdoen, dat is echt heel slecht voor een paard en ook niet heel aardig := Maar dat is weer een andere discussie.

c_alsemgeest

Berichten: 20718
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:13

Earth schreef:
de band voor het luchtzuigen mag je overigens zsm afdoen, dat is echt heel slecht voor een paard en ook niet heel aardig := Maar dat is weer een andere discussie.

Klopt, over dat nutteloze martelwerktuig kan je veel vinden in het luchtzuig topic :')

Bentuh

Berichten: 3445
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:32

c_alsemgeest schreef:
Earth schreef:
de band voor het luchtzuigen mag je overigens zsm afdoen, dat is echt heel slecht voor een paard en ook niet heel aardig := Maar dat is weer een andere discussie.

Klopt, over dat nutteloze martelwerktuig kan je veel vinden in het luchtzuig topic :')


Ja, dat zou bij mij ook afgaan hoor. Was mezelf al aan het inlezen.. je kan zoveel voor ze beteken, zonder de band :)

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 23:57

Bentuh schreef:
c_alsemgeest schreef:
Sowieso een maag scopie er bij laten maken bij de aankoopkeuring.
Sommige zuigers zitten zo extreem vol zweren...


is dat iets wat je kan doen tijdens een keuring?

Verder vind ik het lastig om te zeggen. Het is een kleinschalige stal waar ze aan- en verkoop van dressuur paarden doen. Met veel verschillende prijsklassen.

Paard stond op het moment op stal, maar staat ook elke dag even buiten en gaat in de stapmolen. Van de zomer hadden ze geloof ik wel op de wei gelopen.

Paard zou indien aangeschaft worden veel meer naar buiten komen aangezien ze bij ons bijna de gehele dag in de paddock staan. Echter is idd de stal eigenaresse niet zo happig op eentje die lucht zuigt. Hij droeg nu wel een band tegen het zuigen.

Verder had ik echt onwijs fijn gereden. Paard was naar mij ook fijn afgericht, kon zeker een stuk actiever. Maar dan denk je gelijk waar moet hij die activiteit vandaan halen als die zo schraal is.

Afgaand op het plaatje wat je schetst, zou ik afhaken.

Lucht zuigen is nog een ding, maar als daar een algeheel slechte conditie bij hoort, in combi met die leeftijd, zou ik het niet doen.

Waarom zuigt ie lucht en ga jij die oorzaak weg kunnen nemen, nog los van wat je stalhouder vindt.
Is de volgende vraag of het wel zo'n fijn paard blijft als ie goed in z'n vel komt te zitten.

In mijn optiek is dit, zoals je het beschrijft, ook een geval problemen moet je niet kopen, zonder loop je ook al genoeg risico's.

Niqui

Berichten: 2189
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 23:59

We hebben een pony gehad die lucht zoog en ik zou er persoonlijk nooit meer aan beginnen. Het zegt vaak ook iets over het karakter van een paard. Het zijn vaak paarden die stressgevoelig zijn. Zelfs met een uitgekiend stalmanagement kan het ook zo weer mis gaan. We hebben ook echt veel geld uitgegeven aan de (peperdure) medicatie voor de maagzweren die er later bij kwamen. Je koopt het paard nu misschien goedkoper vanwege het luchtzuigen, maar het kan uiteindelijk heel veel extra kosten opleveren.

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:36

Niqui schreef:
We hebben een pony gehad die lucht zoog en ik zou er persoonlijk nooit meer aan beginnen. Het zegt vaak ook iets over het karakter van een paard. Het zijn vaak paarden die stressgevoelig zijn. Zelfs met een uitgekiend stalmanagement kan het ook zo weer mis gaan. We hebben ook echt veel geld uitgegeven aan de (peperdure) medicatie voor de maagzweren die er later bij kwamen. Je koopt het paard nu misschien goedkoper vanwege het luchtzuigen, maar het kan uiteindelijk heel veel extra kosten opleveren.


Hier dezelfde ervaring qua karakter. De mijne was heel stressgevoelig, ook al stond hij aan huis en altijd buiten. In de winter ook moeilijk om hem in conditie te houden. Is natuurlijk geen rechte lijn te trekken enkel naar luchtzuigen maar ik begin er in ieder geval niet meer aan.

Bentuh

Berichten: 3445
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:17

Niqui schreef:
We hebben een pony gehad die lucht zoog en ik zou er persoonlijk nooit meer aan beginnen. Het zegt vaak ook iets over het karakter van een paard. Het zijn vaak paarden die stressgevoelig zijn. Zelfs met een uitgekiend stalmanagement kan het ook zo weer mis gaan. We hebben ook echt veel geld uitgegeven aan de (peperdure) medicatie voor de maagzweren die er later bij kwamen. Je koopt het paard nu misschien goedkoper vanwege het luchtzuigen, maar het kan uiteindelijk heel veel extra kosten opleveren.


Nou hij staat voor meer dan 10 te koop. Dus zeker goedkoop is hij niet. Ik ga er idd nog even goed over nadenken.

Het geeft wel de bevestiging dat ik toch liever al een beleerd paard koop dan eentje die nog helemaal groen is! Elke nee helpt ook mee in de zoektocht!

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:37

Bentuh schreef:
Nou hij staat voor meer dan 10 te koop. Dus zeker goedkoop is hij niet. Ik ga er idd nog even goed over nadenken.

Het geeft wel de bevestiging dat ik toch liever al een beleerd paard koop dan eentje die nog helemaal groen is! Elke nee helpt ook mee in de zoektocht!


Luchtzuigen met band om en er dan nog zo uitzien belooft niet veel goeds. Een maagscopie kost om en na bij de 400,00, die zul je dan ook nog zelf moeten betalen bovenop de keuring (mits je dat anders afgesproken hebt).
Ik vind het echt veel geld voor een paard in die conditie. Ik zou daar dus echt niet voor gaan. Niet met problemen beginnen (die hoogstwaarschijnlijk ook van blijvende aard zijn).

Of je voor jouw budget een leuk gezond beleerd paard kunt kopen betwijfel ik, maar een leuk gezond, misschien net zadelmak - paard moet wel kunnen.
Dus gewoon even verder kijken.

Eef_Bam

Berichten: 4126
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:44

Een paard dat weleens een keertje lucht zuigt zou ik niet meteen laten staan, hoewel ik als het vantevoren zou weten niet eens zou gaan kijken. Maar 1 die schraal is, en een band om heeft geeft wel reden tot wat meer zorgen. Waarschijnlijk doet hij het dan vrij veel, en de kans op maagzweren is ook groot. Scopie kost je 400 euro, paard moet wel eerst een nacht vasten dus moet je wel vantevoren afspreken en paard op de kliniek laten overnachten (laatste uren ook geen water). Behandeling daarbovenop ben je zo 1500 euro voor verder.

Problemen moet je niet kopen, die krijg je er vanzelf bij, is hier een passende uitspraak.

upendo

Berichten: 22310
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 13:18

Ik zou ook niet snel gaan voor een luchtzuiger. Buiten alle gezondheidsrisico's vind ik het ook gewoon schijtirritant. :=

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 16:02

Ik lees veel verkeerde dingen over luchtzuigen

Mijn pony was al jaar in mijn bezit en begon te zuigen toen ie 11 was
Paar keer van stal veranderd zuigen bleef

Op 32- jarige leeftijd moest ie weer verhuizen zijn stal brandde af en zo kwam hij op mijn huidige stal bij kleine particulier
Hij heeft daar 2 jaar gestaan en ong 5x gezogen
Hij zoog na elke maaltijd op stal nooit in de wei en als bv poetsen te lang duurde pakte hij halster touw dus wel een echte zuiger

Hij droeg geen band vanaf zijn 15e heb ik dat ding weg gedaan
2 x koliek gehad
35 geworden :)

Zou zo weer zuiger kopen

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:36

tita schreef:
Ik lees veel verkeerde dingen over luchtzuigen

Mijn pony was al jaar in mijn bezit en begon te zuigen toen ie 11 was
Paar keer van stal veranderd zuigen bleef

Op 32- jarige leeftijd moest ie weer verhuizen zijn stal brandde af en zo kwam hij op mijn huidige stal bij kleine particulier
Hij heeft daar 2 jaar gestaan en ong 5x gezogen
Hij zoog na elke maaltijd op stal nooit in de wei en als bv poetsen te lang duurde pakte hij halster touw dus wel een echte zuiger

Hij droeg geen band vanaf zijn 15e heb ik dat ding weg gedaan
2 x koliek gehad
35 geworden :)

Zou zo weer zuiger kopen


Dat is jouw ervaring, heeft niks te maken met “verkeerde dingen” over luchtzuigers.. Mijn ervaring was anders, wil niet zeggen dat het dan maar fout is..
Het is afwijkend gedrag dus je mag er best vragen bij stellen en dan voor jezelf beslissen of je dat ziet zitten.

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:13

De ene is ook de andere niet. Ik had ooit een stalgenootje met een zuiger die daar veel plezier aan gehad heeft, ook oud geworden. ze hadden haar eerst als bijrijdpaard, dan ken je het paard al. En het dier zag er gewoon gezond uit en had een prima conditie. Dat maakt wel verschil.
Maar persoonlijk zou ik nooit een zuiger kopen. En al helemaal niet als ie er zo slecht bij staat. De kans is toch groot dat je er veel dierenartskosten achteraan moet gooien tot in einde van dagen in het worst case scenario.
Ook al omdat ze je op een stal niet graag zien komen. En stalling vinden is tegenwoordig al lastig genoeg.