Doelen en Volg je paard 2021!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 10:01

Wat leuk, TREC! Er was in september een wedstrijd in Braamt toch? Jouw opbouwschema klinkt voor mij in ieder geval gezond. Veel succes dit jaar!

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:23

Ik meld me ook graag in het topic :D

Doelen met Titane (13 jaar oude draver), staat met een gebroken griffelbeen op stalrust:
- genezen
- weer opbouwen qua belasting
- weer rijden
- mentaal weer tot rust komen
- buitenrijden

Mattvey, 7 jaar oude arabier, staat vanwege een trauma in training, komt volgende week terug:
- rijden verder uitbouwen
- angst voor de lijn verhelpen
- zelf erop durven rijden (vriend rijdt momenteel nadat ik vorig jaar in het ziekenhuis beland ben)
- meer balans en spierkracht
- beginnen met buitenrijden

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:25

Dankjewel, Dan moet dat zelf georganisseerd zijn via de NHAV, want alles van de trec club is geannuleerd.
Zo heb ik nog in augustus mee kunnen doen met een training en had een vriendin een oefendag georganisseerd op haar stal. En december nog een oefenwedstrijd, net een week voor alles op slot ging.

Dankjewel, hopelijk krijgen we corona onder controle en kunnen de wedstrijden gewoon weer door gaan :D

Welkom Dilan93 :) mooie doelen.
Hopelijk gaat bij iedereen de doelen lukken :)

Zelf heb ik vorig jaar elke dag een soort dagboek bij gehouden, dat wou ik dit jaar ook doen, maar helaas geen motivatie en baal enorm daar van, gelukkig gebruik ik insta ook als dagboek. Dit jaar of ja morgen weer gaan bijhouden in een word bestand :o

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:33

Ik heb daar idd vooral instagram voor :j

Al is er de laatste tijd rondom Titane weinig te delen, maar Matt gaat wel als een speer

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 11:50

Welkom Dilan93, leuk dat je meedoet! Ik hoop dat Titane goed geneest, en dat Mattvey zo goed blijft gaan dat je hem dit jaar zelf kunt rijden!
Ik houd voor beide paarden een Word-bestand bij, waarin ik elke training bijhoud wat ik gedaan heb en hoe dat ging. Ik heb ook wel instagram maar ben daar niet zo heel actief op, zeker niet op dagboekniveau.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:04

Dit jaar was ik ook vrij on actief op insta omdat we niet veel gedaan hebben.

Word bestand gebruik ik ook wat ik gedaan heb en hoe het ging. Afbeelding
Afbeelding

Wat voorbeelden van 2018. Doelen heb ik nu eigenlijk niet erbij. Soort bullet journal

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:24

Afbeelding
Hoi!

Ik wil mij ook melden. Al weet ik niet in hoeverre ik dit vol ga houden, ik ben er namelijk ont-zet-tend slecht in. Maar ik vind het altijd leuk om mijn eigen paard en die van anderen te zien groeien. :D

Dit jaar kan ik nog geen echte doelen stellen. 1,5 jaar geleden is mijn paard gediagnostiseerd met een nare blessure aan zijn peesband en een oude breuk in zijn kootje. Ik heb hem toen ruim 1.5 jaar stil gezet. Dit omdat ik en de dierenarts allebei dachten dat hij nooit meer 100% goed zou kunnen lopen (ook door andere problemen en trauma's :') ) en ook omdat we hem pijnvrij wilden hebben. En het idee was dat dat alleen mogelijk was als hij helemaal niets meer deed. Best zuur met een toen net 10 jarige. Zeker omdat hij ook een lastige / gevoelige rug heeft die ik goed kon houden met - jawel - training.

Nu wil het zo zijn dat hij steeds beter ging lopen en daarmee ook steeds vervelender, drukker en actiever werd. Hij wilde weer iets doen. Langzaam ben ik hem gaan oppakken met korte wandelingen en zelfs een beetje academisch grondwerk. Toen hij op een gegeven moment uit zich zelf ging cirkelen (parelli ;) ) in draf en geen pas verkeerd zette besloot ik om te gaan kijken hoever we hem dan kunnen belasten. Waar hij een jaar geleden nog een week slechter liep als hij één keer uit zijn stekker ging doet hij nu niet anders :+ Vandaag zag ik hem zelfs omrollen tijdens het rollen en dat heeft hij zelfs nog nooit gekund.

Dit jaar zal dan ook in het teken staan van opbouwen en kijken hoever ik kom. Het doel is om een paard te krijgen wat qua energie en activiteitslevel goed en vrolijk is (zonder dus helemaal on edge te zijn door de overtollige energie) en wat goed loopt in stap, draf en galop. Die dunne lijn moeten we dus gaan vinden. Hoe weet ik nog niet helemaal.

Ook mag er een hoop vet en spieren bij. :j


Afbeelding

Joep is 11 jaar, ruitermak maar niet beleerd en is eigenlijk nog nooit fatsoenlijk onder het zadel geweest. Trauma's en weet ik het wat. Dat is dan ook zeker niet het doel :+ Mocht het tóch lukken om stapritjes met hem te maken zou dat echt top zijn, maar zeker niet mijn main goal.

31-12-2020

Vandaag heb ik niets met hem gedaan. Ik had staldienst en was koud en bevroren. :') Daarnaast had hij al drie rondjes door de blubberwei gedaan, dus ik vond het niet nodig om hem nog meer te belasten.

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:36

Wauw, camouflage talent :D

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:02

Ahh Joepie <3
Ben heel benieuwd hoe het komend jaar gaat bij jullie

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:56

Welkom beiden!

Hier hebben de paardjes lekker vrij vandaag. Hebben net allen een fruit salade gehad (appel, mandarijn en wortel) en heb meerdere likits neer gehangen, daarnaast nog genoeg hooi natuurlijk. Die vermaken zich vannacht wel, wordt dichtbij niet veel geknald maar we kunnen kilometers ver kijken en dat zien ze natuurlijk wel. Maar Miley maakt het niks uit die kijkt er niet van op gelukkig!

Morgen mag ze weer aan de bak, wil maandag een online proefje opnemen dus nog even de puntjes op de i zetten.

En nog een mooie foto van gisteren, een hele gave lucht (dankzij de kassen hihi)


Afbeelding

En natuurlijk allemaal een fijne en veilige jaarwisseling gewenst!!

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:25

Welkom:)

Wat een gave foto <3

Fijne jaarwisseling

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:02

Welkom allemaal! Ik lees denk ik later nog even bij. :j

Wij zijn verhuisd en veilig op de nieuwe stal aangekomen gisteren. Vandaag ging meneer met zijn nieuwe vriendje de paddock op! :+:

Afbeelding
Afbeelding

We hebben hem vandaag ook op de wasplaats gezet. Hij lijkt hier super ontspannen, maar hij was echt vreselijk ongeduldig. := Dus daar werken we aankomende maand(en) aan.
Afbeelding

En nog een prachtig plaatje van het erf <3
Afbeelding

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:10

Wat een leuke doelen heeft iedereen! :j Ik ga ook meedoen. Vorig jaar had ik ook wat doelen, die door corona helaas niet door konden gaan. Dus op naar dit jaar!

- Dressuur wedstrijden rijden! (Doel: L2, hoger is altijd mooier :') )
- Een endurance wedstrijd rijden
- Beginnen met springwedstrijden
- Meer bitloos en zonder zadel (Eventueel Bbp) te gaan rijden
- Naar het strand gaan met de paarden <3
- Een nieuwe trailer aanschaffen
- Nieuwe vrijheidsdressuur oefeningen aanleren
- En de belangrijkste: Gewoon genieten :j
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door immanuela29 op 31-12-20 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xJen

Berichten: 189
Geregistreerd: 18-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:15

Wat een leuk topic zeg!

Ik heb een 5 jarige ruin van Rousseau sinds maart, en mijn doelen voor 2021;

•L1 starten (in januari al gepland staan)
•Met meer ontspanning overgangen rijden van draf > galop en andersom
•Hopelijk weer op pad gaan met de trailer om buitenritjes te gaan maken en weer te gaan starten op ander terrein!
•Lekker blijven oefenen en lessen om verder in de dressuur te komen (maar niet te gehaast)
•Wat vaker oefenen met cavaletti en sprongetjes

Wat ik in 2020 heb bereikt:

•In 5 wedstrijden de B “uitgereden” en onwijs trots op hoe hij het heeft gedaan op vreemd terrein <3
•Na heel wat oefenen kunnen we zodra we beginnen met rijden ontspannen wegstappen ipv de rug weg te drukken!
•Wij hebben onze eerste sprongetjes gemaakt!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 17:37

Welkom, wat leuk dat jullie ook meedoen! Topic wordt elk jaar populairder :D

JoycexEnya, wat een leuk kleurenschema! Zo gestructureerd ben ik niet ;)
Welkom Isabel_K en Joep! Ik volg jullie volgtopic ook, en ben heel benieuwd naar jullie voortgang dit jaar!
Wat fijn dat hij over zijn blessure heen lijkt te groeien!
Wat een lucht, Roosjenat, kleurt echt fantastisch bij je pony <3
AlwaysH, wat fijn dat de verhuizing goed ging! Veel plezier op je nieuwe stal!
Welkom Immanuela29! Wat een leuke doelen, jij gaat veel lol hebben met je paard dit jaar zo te zien! Ook heel leuk dat je endurance gaat starten, dat is mijn hoofddiscipline :D
Welkom Jennifer3010! Wat fijn dat je de B zo snel door bent gekomen en veel succes en vooral veel plezier het komend jaar!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:58

Wat fijn dat de verhuizing goed ging Always_H! Ik heb zelf altijd het idee dat een verhuizing voor een paard minder zwaar is als ze zich gelijk goed voelen op die plek.

Ik zie echt al veel verschillende paarden met verschillende diciplines voorbij komen. Echt mega leuk! Zeker TREC en Endurance vind ik leuk om te volgen het was eigenlijk mijn idee om dat met Joep te gaan doen haha.

Grappig ook dat mensen mijn volg topic van Joep al kennen. Dat wordt dan soms een beetje dubbel voor jullie gok ik zo. _O- '

1-1-2020

Vandaag een hoop familiebezoekjes (voor het raam :D ) gepland dus ik heb niet gewerkt met Joepie. Wel heb ik een mega interessante nieuwe behandeling toegevoegd aan ons systeem. Voor wie mij niet kennen: ik ben nogal paard natuurlijk ingesteld (niet 100% hoor er zijn erg veel dingen waar ik het ook niet mee eens ben _O- ) en maak ik ook veel gebruik van massages en andere zweverige behandelingen. (Je moet het beestje een naam geven). Vandaag ben ik aan de slag gegaan met Guasha stenen. Mega interessant omdat ik echt zag dat Joep bewust koos voor een steen en ook echt helemaal ontspannen was bij de massage. <3

Afbeelding
Afbeelding

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:51

AlwaysH: Fijn dat het zo goed op het nieuwe plekje gaat. En wat staat hij heerlijk droog te kijken op de poetsplaats haha.

Immanuela29: Welkom!! Leuke doelen!

Jennifer3010: Ook welkom!

Isabel_k: Ze kijkt er inderdaad heel ontspannen bij, en dat halster is ook geweldig hihi. Zelf heb ik nooit zoveel met 'zweverige' behandelingen maar vind het altijd wel leuk/interresant om te zien.


1-1-2020

Vandaag weer naar de vereniging geweest met Bmh's Miley. Ze was best pittig vandaag maar dat kwam ook doordat ze vier vrije dagen heeft gehad.

Fijn kunnen oefenen met het wijken en de overgangen beter af te werken. Galop ging vandaag wel wat minder doordat ze zo druk was. Maar dat pakken we de volgende keer weer mee.

Morgen ga ik weer rijden en wil ik een L1 proefje gaan opnemen.

Gelijk onze nieuwe LeMieux dekje uitgeprobeerd, de sorbet. :D

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:58

Mooi dekje hoor! En welkom nieuwe toevoegingen aan het topic.
We hebben inmiddels een heel diverse groep :). Is iedereen goed de jaarwisseling doorgekomen? Ik was er een beetje zenuwachtig over maar alles is goed gegaan. En 1 van de wonden is nu officieel genezen *\o/*

Vandaag was ik van plan om weer te longeren, maar uiteindelijk heb ik een beetje tever gewandeld met de honden en daarna een nieuwe hooibak opgehaald, schoongemaakt en op de wei gezet. En toen was het donker en had ik geen zin meer _O-
Morgen weer een poging

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:59

Isabel, ik vind het wel heel interessant hoor, die 'zweverige' behandelingen :j

1-1-2020

Helaas geen positief nieuws :n Vanochtend bij Titane geweest. En hij liep weer niet goed. Kan het griffelbeen gewoon aanraken/druk erop zetten. Hij staat er ook gewoon op. Maar zodra ik van zn box naar de poetsplaats loop, loopt ie niet lekker.

Dinsdag weer foto's, na 6 weken boxrust. Maar vrees dat ik al weet wat de DA gaat zeggen. En dat ik binnenkort mn paard kwijt ben. ;(

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:03

Aw dilan :(:) kan hij niet stijf zijn? *positief denken *

Ik ga in elk geval heel hard voor je duimen dat het dinsdag gewoon gaat meevallen

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:07

AlwaysH:Wat fijn dat het zo goed gegaan is en ze al op hun gemak zijn.

Immanuela29:Welkom :D

Jennifer3010:Ook welkom :D

Nessinator: hopelijk houden we het topic tot eind van het jaar actief *\o/*

Isabel_k: heb daar meer over gehoord inderdaad over dat guascha, TREC is echt mega leuk, endurance ook, heb ik in 2017 gedaan, maar TREC trok mij meer :P

Roosjenat: Wat fijn dat het rijden goed ging, succes met je online wedstrijd en mooi dekje.

ik heb dit even van mijn word bestandje gekopieerd :P

Vrijdag 1 januari 2021
En toen was het alweer 2021, ik baalde enorm dat ik dit vorig jaar niet gedaan heb, natuurlijk zoals elk jaar gaan we het jaar inluiden met een buitenrit, normaal met een vriendin, maar die kon ivm prive omstandigheden niet. Ik zou eerst alleen gaan, maar mama ging mee. Betsy was nog enorm gespannen door gisteren, ze hadden namelijk carbid geschoten schuin achter de bak. Ze schrok overal van. Maar hebben een lekker rondje gereden. Endomondo is helaas gestopt en heb 3 apps aan gehad, Equilab , sportactrive en relive.
Ze geven allemaal verschillende km’s neer dus weet niet echt wat ik moet geloven, die relive is super leuk, want je krijgt een filmpje en foto’s die je onderweg gemaakt heb, nadeel is wel dat je de app moet openen om een foto te maken ipv gewoon vanuit je camera. De rit was ongeveer 5,5 km in 0:58:43. Na het rijden heeft Betsy en Svenn even gerold. Mama ging de stallen doen en ik ben met Enya gaan wandelen en poetsen, ik haar langzaam opbouwen en hopelijk kunnen we snel weer lekkere buitenritjes maken, springen ga ik voorlopig niet met haar doen, misschien volgend jaar en even kijken hoe haar spronggewricht gaat doen. Ik ga nog glucosamine en MSM bestellen voor haar.

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:20

Sintara schreef:
Aw dilan :(:) kan hij niet stijf zijn? *positief denken *

Ik ga in elk geval heel hard voor je duimen dat het dinsdag gewoon gaat meevallen

Dat is het laatste beetje hoop waar ik me aan vast hou, eerlijk gezegd. Dat zn bot genezen is en dat dit met opbouwend bewegen kan herstellen.

Merk in niks dat het zeer doet als hij erop staat. Kan zelfs zn andere hoef op mn gemak uitkrabben, terwijl het gewicht dan op zn 'kapotte' been komt. Maar zodra hij dan gaat stappen, zie je dat het niet heel fijn voelt.

Hij staat er al sinds oktober mee. Kwam met een dikke kogel op 3 benen van de wei. Anderhalve week boxrust, ging goed, dus weer paddock op. Kwam ie 4 dagen later weer op 3 benen de paddock af. Kogel op foto gezet, pees gescand, zelfs fysio laten kijken of het probleem niet in de spieren zat. Niks. Inmiddels wel na weer 2 weken boxrust opnieuw de paddock op. Kogel was al weken niet meer dik. Tot de fysio verder ging voelen, gaf ie reactie op zn griffelbeen. Dus die op de foto, idd een breuk, bovenin, niet operabel.

Dus advies was 6 weken boxrust, 10 minuten stappen aan de hand. Daar knapte hij wel van op, maar teveel energie en bij iedere schrikbeweging weer gevoelig. Dus completr boxrust. Maarja, nu dus wel weer gevoelig

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:40

Wat poedersuiker dilan. Joep is ook beter geworden door beweging. Misschien kan je hem omder begeleiding een jaar wegzetten?

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:48

Isabel_k schreef:
Wat poedersuiker dilan. Joep is ook beter geworden door beweging. Misschien kan je hem omder begeleiding een jaar wegzetten?

Hebben we idd ook al aan zitten denken, mocht het bot gewoon goed zijn dinsdag.


Stomme blessure, Titane zelf is het op stal staan ook echt beu.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:56

Ja dat snap ik wel. Spannend dinsdag!