Paard 18 jaar, kopen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieeeeeee
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-01-21

Paard 18 jaar, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 18:29

Hey daar, ik heb even jullie advies nodig.
Ik heb een super leuk paardje gezien dat ik zou kunnen kopen. Je kan eigenlijk alles met haar doen: springen, dressuur, wandelen, grondwerk,... Ze heeft vroeger ook heel wat wedstrijden meegelopen ,maar wegens tijdsgebrek is de eigenaar hiermee gestopt.
Ze is wel al 18 jaar en de eigenaar vraagt 2500€ voor haar. Mijn ouders vinden dit zelf wat veel geld voor haar leeftijd, maar ik weet het eigenlijk niet. Ik heb niet zoveel ervaring hierin. Ze is wel nog heel fit en je zou helemaal niet zeggen dat ze al 18 jaar is.
Wat denken jullie?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard 18 jaar, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:30

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Marieeeeeee
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 18:33

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Okee , sorry ik wist niet goed waar ik dit bericht moest plaatsen.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:34

Dat is ook afhankelijk van haar niveau en eventueel welke bloedlijn ze heeft.
Het is niet veel geld voor een paard maar als het een laag niveau heeft dan is het een beetje aan de hoge kant aangezien ze 18 is.

En is het incl het tuig bijvoorbeeld dat speelt ook een rol. Goede basis is vaak dit bedrag al meer dan waard.
Laatst bijgewerkt door xtessax83 op 20-01-21 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:36

Paarden zijn aardig aan de prijs momenteel.
Maar is het een paard waar je veel van kan leren, dus wat hij heeft gepresteerd op wedstrijden, dan zou ik het doen.
Mits gezond natuurlijk, dus laat hem keuren door een eigen gekozen dierenarts.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:36

Tja de prijzen in deze tijd liggen sowieso hoog.. Maar als 't paard nog gezond is, goed door de keuring heen komt en lekker veelzijdig is en waar je nog veel van kan leren.. Waarom niet?

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:36

Als je zo alles kan doen, is dat niet zoveel geld. Dan betaal je gewoon voor het feit dat ze braaf en betrouwbaar is en de basis er erg goed in zit (welk niveau heeft ze gelopen? Misschien zit er namelijk wel meer dan de basis in). Er zijn heel vele mensen op zoek naar een betrouwbaar maatje om rustig wat op rond te hobbelen of buiten mee te gaan wandelen.

Hoe lang zo'n paard nog meekan, is onduidelijk. Ik ken een paard van 18 dat op pensioen staat, ik ken er ook een van 24 waar nog 4x in de week mee gereden werd. Het hangt echt af van paard tot paard.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:37

2500 voor 18 jaar oude merrie, zitten alle spullen er dan bij? zadel hoofdstel dekens ed?

voor bv een merrie die vroeger in sport m spr en m drs is geweest, vind ik t geen raar bedrag.

en is merrie in verleden rongtenologisch ggk voor de sport?

als t paard super braaf is en geschikt voor jou , dan zou ik paard niet laten staan.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:37

Ik vind de prijs niet (te) hoog voor een fitte 18-jarige allrounder hoor. Maar verder is er weinig van te zeggen zonder verdere info.
Wat zoek je, wat wil je er mee, en wat voor ervaring heb je zelf? Wat voor niveau heeft het paard, is het een goed leerpaard bijvoorbeeld?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:38

Ik heb jaren geleden een 18-jarige ruin (Z dressuur en Z springen) voor 2300 euro gekocht, inclusief alle spullen behalve zadel.
Dus gezien de prijzen van nu en als het een fit en gezond paard is, vind ik het niet zo'n gekke prijs.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:42

Ik denk, zeker in deze tijd dat dit geen gek bedrag is. Als het paard verder gezond is zou ik niet weten waarom niet. Mijn eerste paard was 21 toen ik hem kocht. Heb ervan morgen genieten tot hij overleed op 24 jarige leeftijd. Mijn huidige paard was 11 toen ik haar kocht en wordt dit jaar 16. Daar merk je niks aan hoor. Een fitte 18 jarige merk je amper wat aan. Je moet er echter wel bij stil staan dat je er minder lang “mee kunt doen” dan als je een 6 jarige koopt...

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:43

Wat leuk dat je een ouder leerpaardje op het oog hebt!

De vraagprijs van een paard is heel persoonlijk en vaak ook gekoppeld aan emotionele waarde van de verkoper. Voor jezelf kun je afvragen: wat heeft het paard gepresteerd op wedstrijden? Zit er een stamboekpapier bij? Is ze (klinisch) in orde? Zitten er toebehoren bij? En aan die hand zelf een maximale prijs bepalen die je voor haar wil betalen.

Ik heb mijn oma, met papier en toen 20, gekocht voor €500,-. Ze heeft Z2 dressuur gelopen, gesprongen en is omstreeks haar 14e is ze direct vanaf de fokker verkocht aan de persoon waar ik haar van gekocht heb. Klinisch was ze helemaal in orde. Ik heb haar niet op de foto laten zetten omdat dat bij een ouder paard mijns inziens geen meerwaarde meer heeft. Inmiddels loopt ze nog steeds (22) wekelijks een paar uurtjes zonder enige problemen en laat ik haar echt wel eens de dressuur-truckjes doos gebruiken.

Mijn tips:

- Neem een ervaren persoon mee als je gaat kijken. Kijk ook zeker meer dan eens als het klikt!
- Laat je niet gek maken door verhalen van de verkoper als "Er is nog een koper dus je moet snel beslissen".
- Keur eventueel klinisch voordat je haar koopt, rontgenologisch kan altijd als je portomonaie dat toelaat en jij dat een prettiger idee vindt. Hou er rekening mee dat een paard alleen ongeschikt bevonden wordt voor het door jou beoogde doel en dat er bij een ouder paard altijd wel wat slijtage te zien zal zijn.
- Klinkt alles te mooi om waar te zijn, dan is dat ook vaak zo. Knoop goed in je oren dat de paardenhandel héél smerig kan zijn.