Even zitten in de stal van je paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:11

Brainless schreef:
Mijn oude(rwetse) instructeur, van lang lang geleden, zei altijd: Een paard is geen leunstoel.
Hij bedoelde ermee, of je staat actief (even) stil met goed ruggebruik of je stapt af of je bent aan het rijden.
Dit omdat de rug niet bedoeld is om ons te dragen.
Dat is zo bij mij blijven hangen dat ik daarna nooit meer voor de lol op mijn paard ging luieren.

Die is bij mij ook bekend en doe ik om die reden dus ook niet. Ik ga er naast zitten op de grond, in stal, wei of paddock en wordt dan toegedekt met hooi. Ik ga ook niet met veel emoties of stress, maar juist met even helemaal niets. Samen even relaxen.

ScorpioHorse
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:25

Ik vind het fijner in het weiland dan in de stal :)

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Even zitten in de stal van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:32

Toen de mijne nog in een eigen stal stond, zat ik regelmatig bij haar. Even wat eten of drinken, schuilen voor de regen. Mijn regel was, ik doe niets op stal. Dat is haar domein, dus ik doe niet poetsen of zadelen op stal. Deken erop of eraf is het enige en verder gewoon zitten. In de zomer ook bij het weiland, uit werk, eten mee. En dan eerst even zelf eten voor we iets gingen doen. Ze blijft dan ook inde buurt grazen, tenzij ik echt te lang blijf zitten dan trekt ze vanzelf haar eigen plan weer.

Nu staat ze in een groepsstal en is de regel je bent alleen in de stal/paddock om je paard te pakken. Niet onnodig blijven hangen. Dus nu in de winter hang ik niet meer in der stal :)

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:35

In de stal zitten is best gezellig.
Met een normaal paard. :+
Maar mijne probeert altijd alles op te eten.
Gelukkig kan dat ook zo zijn voordelen hebben. :))


DuoPenotti

Berichten: 29442
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Even zitten in de stal van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:36

:))

En toen zag ik hem ermee naar buiten rennen de modder in en jij er achteraan :P

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Even zitten in de stal van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:42

Haha dat had hij gelukkig niet bedacht! :D
Hij geeft ook graag dingen terug voor een snoepje dus dat doet hij liever. :9

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Even zitten in de stal van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:51

Neen. Als puber wel, maar mijn huidige merrie houdt er niet van om haar stal te delen, ook niet tijdens uitmesten. Buiten stal en op paddock/wei kan ik er alles mee, maar haar stal wordt streng bewaakt. Ik ben al blij dat ik er voor mag gaan staan en voorbij mag lopen, want dat mogen haar weidegenootjes absoluut niet. Hoe onderdanig en volgzaam ze op alles is haalt ze volledig in op stal :')

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:52

Bij mijn huidige paard ga ik niet zitten.
Maar bij mijn vorige paard heb ik al het huiswerk voor mijn verpleegkunde opleiding gedaan. Als mensen mijn scooter zagen en mij niet, keken ze altijd even onder de voerbak. Hij vond het ook echt gezellig als ik er was. Mijn paard nu vindt het alleen onhandig.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:54

Geen stal hier maar ja ik zit met regelmaat in de paddock. Op de grond of op een kruk. Wordt helemaal afgesnuffeld en afgelebberd door mijn eigen pony's, de anderen komen even een kroel halen.
Vaak komt de hele kudde om me heen staan of liggen.


Afbeelding
Afbeelding


Echt mn Zenmomentje is dat.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Even zitten in de stal van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:57

Onali dat is met mooi weer een stuk leuker. :D

Mariskaa3

Berichten: 226
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:01

Ik zit graag bij hem in de stal of als het land droog is in het land. Ga dan graag gewoon even zitten of mediteren. In het land blijft hij vaak dan wel in een rondje om mij heen grazen. In de winter lekker hooi knabbelen(heerlijk rustgevend).

Van de zomer kwam hij ook bij me liggen <3

Afbeelding

Afbeelding

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:09

Ik ook. Nu nog meer. S avonds staat die op stal. En soms dan doe ik eigenlijk helemaal niks met hem maar geef ik hem enkel wat lekkers en ga ik lekker een uur niks doen. Wordt ook helemaal relaxt als ik hem van z’n hooi zie knabbelen :D. Doe ik ook als ik gestrest ben. Dan ga ik bewust niet rijden, omdat ik weet dat ik een erg kort lontje kan hebben en dat niet eerlijk naar hem is en dan ga ik gestrest de stal in en kom ik er helemaal zen uit. Echt fijn <3 . Zat laatst te denken om een boek mee te nemen

In de zomer of als het droog is overdag lekker in de wei en paddock zitten vind ik ook net zo fijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Even zitten in de stal van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:15

Ze staan nooit op stal, maar zit elke dag bij ze. Als ze liggen vind ik het wel lekker om er even bij te zitten en sommigen leggen graag hun hoofd dan bij je. Ik ga er nooit op als ze liggen.

Ik moet wel wat langer zitten om ze echt te bekijken, want in het begin staan ze om me heen en zijn ze nieuwsgierig. Daarna gaan ze pas weer hun eigen weg op onze pp.

Heerlijk vooral om ze samen te zien en ik maak dan ook 100x dezelfde foto's.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:27

Regelmatig :D

Vind het heerlijk om bij ze te zitten.

Mijn ruin krijgt s'avonds nog een bak voer , het ultieme moment om even lekker rustig in zijn stal te zitten tot hij klaar is.

ScorpioHorse
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:31

Mariskaa3 schreef:
Ik zit graag bij hem in de stal of als het land droog is in het land. Ga dan graag gewoon even zitten of mediteren. In het land blijft hij vaak dan wel in een rondje om mij heen grazen. In de winter lekker hooi knabbelen(heerlijk rustgevend).

Van de zomer kwam hij ook bij me liggen <3

[ [url=m/qBKsCW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aFYFkp.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh die foto in het weiland is zo lief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:39

Ik zit daar op dit moment :D Hij slobbbert uit zijn kuipje horselyx en ik krijg af en toe ene naar salmiak ruikende neus in mijn gezicht, zalig :D

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:50

Daihyo schreef:
Mijn paard staat niet in stal, maar in een paddock paradise, maar ik ga er ook regelmatig bij zitten. Inderdaad op een Ikea krukje. Of buiten het hek aan de picknicktafel. En in de zomer misschien wel weer gewoon op het gras. Maar dat hangt van de rest van de kudde af :D
Die zijn namelijk iets minder voorzichtig :+


Hier ook zo'n Ikea multifunctioneel trapje/krukje. Heerlijk! Ik zit heel vaak 's avonds nog een kwartiertje erbij. Heb wel een inloopstal met veel ruimte dus geen plet-risico of iets dergelijks. Toen hij met peesblessure 'op stal' stond zat ik ook vaak op m'n Ikea trapje. Heel gezellig. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:05

_Nelleke_ schreef:
Daihyo schreef:
Mijn paard staat niet in stal, maar in een paddock paradise, maar ik ga er ook regelmatig bij zitten. Inderdaad op een Ikea krukje. Of buiten het hek aan de picknicktafel. En in de zomer misschien wel weer gewoon op het gras. Maar dat hangt van de rest van de kudde af :D
Die zijn namelijk iets minder voorzichtig :+


Hier ook zo'n Ikea multifunctioneel trapje/krukje. Heerlijk! Ik zit heel vaak 's avonds nog een kwartiertje erbij. Heb wel een inloopstal met veel ruimte dus geen plet-risico of iets dergelijks. Toen hij met peesblessure 'op stal' stond zat ik ook vaak op m'n Ikea trapje. Heel gezellig. :D

Volgens mij heeft iedereen met een paard het ikea krukje :D

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:11

Nee, ik heb niets van ikea... :o

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Re: Even zitten in de stal van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:04

Vorige winter zat ik graag bij mijn mengelmoesje.. Ze is al wat ouder en was vroeger een manege pony, ze schrikt nergens van... Ik heb in stal noch een klein randje om op te zitten... (en dan een paar cm in de breedthe was de muur) als iemand vroeg wat ik dee zij ik de water bak vullen... hahaha

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:11

Toen mijn pony nog leefde, een maand geleden zeer plotseling overleden, zat ik regelmatig bij hem. Zowel in de stal als in de paddock.
Soms deed hij gewoon lekker zijn eigen ding maar ook genoeg dagen gehad dat hij erbij kwam liggen. 1x ben ik zelfs zittend tegen hem aan samen in slaap gevallen :x ik zal dat niet zo snel aanraden hahaha maar het was ook niet helemaal de bedoeling (iets met 6 dagen in de week werken en eindelijk een dagje vrij)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:59

Jessix schreef:
Nee, ik heb niets van ikea... :o


Omg hoe kun je paarden hebben zonder Ikea krukje?? :oo

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Even zitten in de stal van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:02

_O-

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:38

pluisje88 schreef:
Jessix schreef:
Nee, ik heb niets van ikea... :o


Omg hoe kun je paarden hebben zonder Ikea krukje?? :oo

Misschien omdat ik al een pony had vanaf mijn geboorte, anders was het denk ik niet goed gekomen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:19

Jessix schreef:
Misschien omdat ik al een pony had vanaf mijn geboorte, anders was het denk ik niet goed gekomen. :D


Ik ook pas sinds ik iets ouder ben hoor, kom er anders niet op :') :D