45+ en weer beginnen met rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mimeil
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-15

45+ en weer beginnen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 00:13

Hoi allemaal,

15 jaar geleden heb ik voor het laatst actief paard gereden en inmiddels ben ik dus wat ouder en ietwat minder soepel haha. Maar ik ga weer beginnen met paardrijden. Op mijn allerliefste fries. Ik ben druk op zoek naar een fijn zadel voor mezelf, en daarna wil ik gaan beginnen. Nu vraag ik me af, zijn er meer oudere dames net als ik die na jaren weer beginnen? Hebben jullie tips? En hoe bouw ik mijn conditie weer op? Ik ga weer lessen met m'n eigen paard en ik hoop eigenlijk door km te maken het allemaal weer komt.. maar ben benieuwd hoe het bij jullie gaat en of jullie tips hebben

Bedankt allemaal!!

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: Belgiƫ

Re: 45+ en weer beginnen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:31

Sorry, ik ben maar 22 dus kan je niet helpen op dat vlak. Ik begrijp dat je wel een eigen paard hebt? Dan kan het nooit zo moeijlijk zijn om terug te beginnen. Je verleert het nooit!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:52

nanoukkie schreef:
Sorry, ik ben maar 22 dus kan je niet helpen op dat vlak. Ik begrijp dat je wel een eigen paard hebt? Dan kan het nooit zo moeijlijk zijn om terug te beginnen. Je verleert het nooit!


Nou.... in je hoofd weet je wat je moet doen, maar je spieren verleren het echt wel, zeker na 15 jaar.

Ik ben op mijn 36e weer begonnen na 12 jaar pauze en boy oh boy viel dat even flink tegen. Mijn houding was ruk, mijn balans was weg en, hoewel ik in mijn hoofd wist wat ik moest doen, ik miste het reflex om het tijdig te doen, waardoor het paard met van alles weg kwam. Zaken zoals wegvallen over de buiten schouder, terug valen in tempo of gang, bochten afsnijden enz. Ik was telkens net te laat met opvangen of corrigeren.

Dus ja, echt paardrijden (dus met de juiste hulpen op het juiste moment) kun je wel verleren.
Hoewel, ik kon nog heel prima lichtrijden en blijven zitten in galop, dus dat verleer je dan weer niet.
Maar je uithoudingsvermogen zal echt wel tegen vallen na zoveel jaar.

TS, ik zou adviseren om weer zo snel mogelijk les te gaan nemen. Ik ben toen ook begonnen met 2x per week les op mijn bijrijpaard, het was de snelste manier om op de juiste manier mijn ruitergevoel terug te krijgen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 05:01

Als ruiter ben ik er ooit maar 1,5 jaar uit geweest. Dus dat zegt niet veel. Maar als instructeur heb ik wel wat ervaring met 'herstarters'.

Wat ik zie is dat er wel degelijk een soort geheugen in je lichaam is voor bijvoorbeeld lichtrijden, hulpen geven. Maar de coƶrdinatie en het uithoudingsvermogen is een beetje vervaagd.
Daardoor zie ik dat de ruiter sneller toe is aan adempauze. En dat soms het evenwicht even weg is of de reactie trager, beetje wat Daphara zegt dus. De reflex is er wel, maar komt later.

Deze ruiters maken wel sneller weer vooruitgang dan de echte beginner. Vergelijk het met terug een taal spreken die je ooit hebt geleerd. Je begint roestig en hoe langer je weer bezig bent hoe meer er weer boven komt drijven.

Mijn tips zouden zijn: ga weer veel tijd besteden in het zadel. Maar neem vaker pauzes. Beter steeds 5 minuten en dan een paar minuten stappen dan een kwartier waarbij je moe raakt en gaat stuntelen.
Leg de lat niet te hoog maar begin gewoon en zie of er dingen terugkomen naarmate je bezig bent.
Zorg dat je instructeur je niet overlaad met nieuwe 'instructies'. Oude informatie ophalen en daarbij hele nieuwe dingen verwerken botst.

mimeil
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-15

Re: 45+ en weer beginnen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 09:56

Super bedankt dames voor de tips! Ja ik heb geluk, ik heb zelf 2 paarden, en op mijn fries wil ik dan lekker gaan rijden. Idd ik wil dan 2 a 3 keer per week gaan rijden, en maar rustig aan beginnen. Bedankt voor de tips en lessen ga ik zeker nemen.

Anomien

Berichten: 7383
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:02

mimeil schreef:
Super bedankt dames voor de tips! Ja ik heb geluk, ik heb zelf 2 paarden, en op mijn fries wil ik dan lekker gaan rijden. Idd ik wil dan 2 a 3 keer per week gaan rijden, en maar rustig aan beginnen. Bedankt voor de tips en lessen ga ik zeker nemen.



Gewoon lekker rustig beginnen en je vooral nergens voor schamen. Want van wie moet je volgende week al M rijden.. moet je maar denken.

Neem vooral alllllle tijd. En belangrijkste (vooral in deze tijden)..: geniet. Daar is een hobby voor.

mimeil
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-15

Re: 45+ en weer beginnen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 10:25

En dat is de beste tip @knert ja precies ik wil er heel erg graag van genieten

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: 45+ en weer beginnen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:32


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:33

Leuk ! Veel plezier ! :D
Ik ben nooit gestopt tussendoor, maar ik denk dat het is zoals fietsen en zwemmen. Je verleert het nooit echt.

Vooraf een beetje rek en strekoefeningen zijn nooit slecht natuurlijk :P
En fietsen is goed om de fysiek weer wat op te bouwen.

Ravel13

Berichten: 204
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:39

mimeil schreef:
Super bedankt dames voor de tips! Ja ik heb geluk, ik heb zelf 2 paarden, en op mijn fries wil ik dan lekker gaan rijden. Idd ik wil dan 2 a 3 keer per week gaan rijden, en maar rustig aan beginnen. Bedankt voor de tips en lessen ga ik zeker nemen.


Is jouw Fries door anderen gereden?
Leuk om zelf weer aan de slag te gaan met je paard.

Ik ben 50 plus en geniet enorm van paardrijden.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:42

Ik weet niet of je paard nog gereden werd door iemand anders? Ik zou je anders namelijk wel aanraden om het opstarten van het rijden van je paard door iemand te laten doen die er nog wel in zit. Gewoon de allereerste keer. Een paard raakt er minder uit dan een mens, maar ook die zal weer even in moeten komen natuurlijk :)

irmaz

Berichten: 4757
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:19

IK ben ook 45+ en afgelopen jaar na een stop van 5 jaar weer opgestapt. Op zich voelde ik me wel meteen weer thuis in het zadel maar je merkt wel dat niet alle spieren meteen op topniveau zijn :+
Wat dingen die mij helpen:
Simpele yoga-oefeningen om de rug- en binnenbeenspieren losser te maken
Balansoefeningen door op 1 been te gaan staan (kan bij tandenpoetsen en is een oefening voor oude mensen := )
Veel linkshandig doen (ik ben rechts) om de linker motoriek weer wakker te krijgen
Filmpjes kijken van ruiters die ik fijn vind rijden
En te paard beginnen met rustige te stappen, desnoods een maand lang, om weer aan het paard te wennen. Niet verwachten dat je meteen het oude niveau weer oppakt want dan ga je verkrampt rijden.
Ook een paar lessen op de manege helpt. Moet je alleen wel een manege zoeken waar de paarden fijn gereden zijn en niet zoals ik, op een manege die een soort veredelde eigen paarden hebben die zomaar omdat ze zin hebben aan de kletter gaan en waar de instrukteur begint te gillen dat je 'm om moet trekken 8)7
Superleuk dat je weer begint! Veel plezier :):)

Petra181
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-01-21

Re: 45+ en weer beginnen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:49

Ben 51...en ga weer rijden vaak wel tussen de paardjes te vinden... Maar 't kriebelt.. Dus ga weerrijden eerst maar 'n paarclesjes

mimeil
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 09:27

Bedankt allemaal voor de reacties! Mijn friesje is altijd bereden geweest op L2 niveau door mijn dochter. Mijn dochter heeft een nieuw paard gekregen waarmee ze verder kan komen in de sport en nu mennen we ook regelmatig met friesje. Maar ze word ook nog bereden dus ze weet het allemaal wel, ik ga het topic eens opzoeken

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:49

Een ander topic is [HK] Op latere leeftijd (weer) gaan rijden? De meeste deelnemers zitten inmiddels in het hierboven genoemde 50+ topic maar zeker in het begin ging het over (opnieuw) opstappen. Misschien toch leuk leesvoer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:53

Er is ook een 40+ topic [HK] 40+ Te paard :j . Geen ervaring met starten na zo lange tijd, wel weer met herstarten na zwangerschap, en 2 keer na een langere blessure. Ik merk dat naarmate ik meer boven de 40 kom (ahum) het meer tijd kost om conditie weer terug op te bouwen. Neem dus vooral lekker je tijd, en vergeet vooral niet om te genieten.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: 45+ en weer beginnen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:56

Ik heb ook 5 jaar niet gereden en alhoewel je het niet verleert, zijn je spieren het allemaal niet gewend. Simpel licht rijden was voor mij al lastig. Maar na 5 x voelde het al weer zo veel beter!

Het helpt om lichamelijk al wat goed voorbereid te zijn en vooral om naast het paard je bekkenbodemspieren aan het werk te zetten. Ik zou daar echt even wat oefeningen van opzoeken en elke dag herhalen. Daar ga je veel profijt van hebben.