Leuke ervaringen tijdens buitenrit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:51

Wat leuk dit!

Ik rij op 10 min stappen door de buurt van een fijne rijbak. De eerste keer dat het iets eerder schemerde dan ik dacht (en OK ik had net wat langer nog doorgepield in de bak dan misschien verstandig) een hele aardige 'buurman' die me veilig thuis bracht. Hij haalde me in en kwam toen terugrijden en deed z'n raampje open en vroeg waar ik naartoe moest. Hij is toen op een stuk+nare bocht waar grote bomen over de weg hangen achter me gaan rijden en heeft me met z'n lampen verlicht. Het was daar idd nog een stapje donkerder dan verwacht :=

Heb nu een reflectiedeken en - beschermers... En houdt de tijd beter in de gaten natuurlijk

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:55

Thioro schreef:
Wat ook een memorabele was: vroegah heel lang geleden reed ik wel eens door een militair domein (waren delen openbaar). Ik heb een geweldig talent voor verdwalen. Vooral als ik mooie paden zie die ik nog niet kende, moeten we vooral daarheen. Dus ik vrolijk humtiedum een mooi nieuw pad op en nog 1 en nog 1. En plots wilde peerd niet meer verder. Ik zag niets bijzonders maar knol was resoluut, we gingen geen stap verder. En daar kwamen dan een stel gecamoufleerde soldaten greinzend uit de struiken. Was er in geslaagd om recht een oefening in te rijden op een deel dat normaalgezien afgesloten was voor publiek. Oeps foutje, we zullen maar weer rechtsomkeert maken.

Grappig precies dit heb ik ook meegemaakt op de vughtse hei :)) kerel had echt zo'n groot geweer op z'n schouder ook :oo
paarden zien wat dat betreft toch een stuk meer dan wij die slimpies

Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:59

Vele jaren geleden, in een groot park, kom ik een stel tegen. Paard deed op dat moment ‘pffrrrrrt’ (snuiven, niet dat andere). De dame schrok daar zó van dat ze letterlijk in de armen van haar man sprong. Die raakte erdoor uit evenwicht en bijna zijn ze met z’n tweeën in de sloot ernaast beland. Gelukkig goed afgelopen en met z’n allen hadden we de slappe lach _O-

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 01:11

Kwam eens met bijrijdpaard langs een woonwijk toen een meneer de hoek om liep met een piepkleine schattige husky pup <3

Kleine ding was nogal onder de indruk van ons en meneer vroeg of ik misschien wilde blijven staan zodat pup even kon kijken en zien dat een paard niet eng is. Ja hoor :j
Bijrijdpaard stond als een brave sul op rust, meneer en ik maakten een praatje en uiteindelijk kwam pupje daar met hele kleine stapjes achter meneer vandaan een kijkje nemen.

Paard met gouden karakter liet heel rustig zijn hoofd zakken en toen stonden ze daar neusje aan neus. Het paard van 1.75m en de pup van twee turven hoog <3
En ineens ging het staartje heen en weer en kwam er een hele stoere ‘kef’ uit die kleine bolwol. Meneer en ik smolten ervan.

Ik kon dus door stappen met een brede lach en meneer met blije pup die die dag had geleerd wat we op bokt allang weten: paarden zijn leuk! :j

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 01:17

Mars schreef:
Kwam eens met bijrijdpaard langs een woonwijk toen een meneer de hoek om liep met een piepkleine schattige husky pup <3

Kleine ding was nogal onder de indruk van ons en meneer vroeg of ik misschien wilde blijven staan zodat pup even kon kijken en zien dat een paard niet eng is. Ja hoor :j
Bijrijdpaard stond als een brave sul op rust, meneer en ik maakten een praatje en uiteindelijk kwam pupje daar met hele kleine stapjes achter meneer vandaan een kijkje nemen.

Paard met gouden karakter liet heel rustig zijn hoofd zakken en toen stonden ze daar neusje aan neus. Het paard van 1.75m en de pup van twee turven hoog <3
En ineens ging het staartje heen en weer en kwam er een hele stoere ‘kef’ uit die kleine bolwol. Meneer en ik smolten ervan.

Ik kon dus door stappen met een brede lach en meneer met blije pup die die dag had geleerd wat we op bokt allang weten: paarden zijn leuk! :j


<3 <3

Prairy
Berichten: 9111
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 01:36

Ik heb 1x een bijzondere ontmoeting gehad, met een man die zijn demente vrouw in een rolstoel voort aan het duwen was.

Paard was normaal niet zo van het knuffelen, maar ze liep zo naar die vrouw toe en liet haar hoofd aaien, zachtjes tegen de vrouw aan liggend. De vrouw was helemaal gelukkig. De beste man en ik hadden allebei de tranen in de ogen staan. Een gebeurtenis die ik nooit zal vergeten.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Leuke ervaringen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:54

Op buitenrit kom ik wel eens charmante dames tegen waarmee ik een praatje maak. Zonder paard zouden ze misschien wel 112 bellen.

LWDaisy

Berichten: 4794
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:55

Ik heb ook een leuke ervaring gehad met een vrachtwagenchauffeur. Mijn paard is bomproof, 100%.. Tenzij het een vrachtwagen is :+ Ik moest vroeger 1 straat uitrijden om van stal naar het bos te geraken, en ja hoor, daar kwam ik een vrachtwagen tegen. Mijn paard heeft ooit iets voorgehad met een vrachtwagen, en ze schrok echt zichtbaar. Chauffeur zette de boel ook stil, zodat ik me kon omdraaien en veilig op de oprit van de stil kon wachten tot hij passeerde. Lieve man!

En ook een keer een fotograferend koppel tegen gekomen. Hij droeg een cowboyhoed, en vond mijn Quarter-cowboy paard heel leuk. Of ze op de foto mocht.. Tuurlijk! Helaas ben ik vergeten mijn emailadres te geven, ik had die foto graag willen hebben haha.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Leuke ervaringen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:00

Ik vind het altijd gaaf als ik tijdens mijn buitenrit reeën oid tegenkom, wat minder tof als mijn hond hier achter aan gaat. Ben ook een keer een vos tegengekomen dat vond ik het tofste!

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:13

Ik krijg vaak de vraag of die van mij honden gewend is en of hun pup/hond even mag kennis maken. Ja hoor. Al gaan ze springen, maakt hem niks uit. Als ze maar niet stilletjes achter hem vanuit de bosjes uit springen, dat vindt hij minder grappig. :D

Zo heb ik ook een keer gehad op het strand, een man met zijn hond. Hij vertelde dat zijn hond wel eens naar paarden toe rende en dan wilt spelen. Oh geen probleem hoor, laat hem maar los. Ik hou het dan ook wel in de gaten. Baasje kon dan oefenen met de aandacht bij zich te houden, dat 1 keer niet helemaal lukte. En die hond wilde echt spelen. Om hem heen rennen, 'buigen', springen.. En Elano vond het wel gezellig. _O-
Baasje de hond gehaald en weer de aandacht gekregen van de hond.

Ook eens een hond achter ons gehad. Hij had ons gezien en baasje liep een eind verderop. De hond wist niet zo goed wat voor gigantische hond ik bij mij had.. Hij wilde wel naar baasje, die riep. Maar hij wilde ook wel weten wat Elano was.. Maar durfde niet zo goed. Ik riep naar de hond dat ie mocht komen. Twijfelend kwam de hond, is het echt goed? Hij durfde uiteindelijk naar de neus te gaan om te snuffelen.. En na een paar tellen veranderde de houding en was de hond blij. Een paard hoeft niet zo spannend te zijn. Hond ging daarna keurig terug naar baas. :D

Op het strand komen we ook wel eens zeehonden tegen. Zelfs een keer mee gezwommen samen met mijn paard. Hij kwam behoorlijk dichtbij, toen vond ik het minder leuk en gingen we er voor de zekerheid maar uit het water. Ze kunnen er schattig uit zien, maar ik hoef geen tanden in ons te hebben.

Mensen die Elano een mooi Belgisch trekpaard of Fries (??) vinden. En een tinker is hij niet, want hij heeft geen vlekken. :+

Kairos
Berichten: 2719
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Leuke ervaringen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:22

Het was niet perse een ervaring met buitenstaanders, maar het was wel leuk. De manege gaat 1x per jaar naar het bos met de paarden en dat vinden ze dus heel leuk, dus ze gaan gewoon erg hard. Ik was nog jong en ging met een beginnerspony, een kleine Fjord. Deze pony was nooit echt vlot tijdens de les, maar tijdens de galop op die buitenrit, kwam hij dusdanig los dat hij op een gegeven moment naast het leidingpaard galoppeerde en daar ook gewoon voorbij wilde := Iedereen was heel verbaasd wat hij in zijn mars had!

KittyDylan

Berichten: 8900
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:30

Op mij werk had ik een vaste schimmel die ik reed, en deden vaak wel een rondje bos. Gewoon zo of uitstappen.
Het was op de dag dat sinterklaas in ons dorp aankwam.
"Moet jij niet aan de maas zijn vandaag, met Amerigo?" :D

Reeën ben ik ook wel eens tegen gekomen.

Mijn eigen pony neem ik wel vaker aan de fiets mee, en toen zijn we eens een kar met huskys tegengekomen. Vond ponylief ook wel heul interessant :+

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:38

KittyDylan schreef:
Op mij werk had ik een vaste schimmel die ik reed, en deden vaak wel een rondje bos. Gewoon zo of uitstappen.
Het was op de dag dat sinterklaas in ons dorp aankwam.
"Moet jij niet aan de maas zijn vandaag, met Amerigo?" :D

Reeën ben ik ook wel eens tegen gekomen.

Mijn eigen pony neem ik wel vaker aan de fiets mee, en toen zijn we eens een kar met huskys tegengekomen. Vond ponylief ook wel heul interessant :+


Dat van amerigo is inderdaad leuk. Maar dat heb ik dus èlke wandeling of buitenrit :')
Dat is dan weer iets minder haha :+

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:40

Hertjes zien vind ik persoonlijk altijd het leukste. Ik zou willen dat wij terug buiten konden gaan rijden, maar paardlief heeft het steigeren uitgevonden en laat mij nu net geen held zijn hiermee :(

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:17

Geen buitenrit, maar ik was eens wandelen (in Italië )
Nou we hadden een wandeling van 5 uur achter de rug, en ik had zulke erge kramp in mijn benen dat ik alleen echt snel kon lopen. De rest van de groep loopt een stuk op 100 meter achter me.
Ik loop een bocht om, en ineens sta ik oog in oog met een enorm edelhert. Met zo'n enorm gewei enzo. Nou hij schrok net zo als ik. We stonden een minuut oog in oog met elkaar, en toen draaide hij zich om en liep rustig weer terug het bos in. Nou, dat was denk ik een van de bijzonderste momenten ooit.

Edit; Dat hert was bij zijn schoft al hoger dan ik, ik stond op 2 meter afstand.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:18

Ooit een keer een oude dame met rollator tegen gekomen met haar zoon. Ze liet haar rollator staan en liep op ons af en vroeg of ze mijn paard een snoepje mocht geven. Ben maar even af gestapt voor het geval mijn paard haar omver zou lopen en natuurlijk mocht ze hem een snoepje geven, Ze had vroeger zelf paarden gehad en miste ze zo. Had dus ook echt paardensnoepjes mee voor het geval ze paarden zou zien tijdens de wandeling. Mooiste is dat ze vroeg of hij ze allemaal mocht..' nou vooruit, we hadden een flinke rit gemaakt' en de dag van die dame was ook helemaal goed! :D


Ook een keer bij een veld met hoog gras een paar blote billen tegen gekomen van een stelletje die geen rekening hield met ruiters die hoger zitten en meer kunnen zien ;) :)

En het blijft inderdaad bijzonder om wild tegen te komen tijdens een rit...ooit een keer een heel groot hert wat op een meter afstand een tijd naar ons stond te kijken, was heel apart en ben het nooit vergeten. Dat maakt het buiten rijden zo leuk!

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:27

Een aantal jaar geleden ging ik onze pony onder de man naar een nieuwe stal brengen. Ik moest hiervoor een stukje langs een vrij drukke weg. Pony was super verkeersmak maar was al een tijdje niet langs de drukke weg gereden dus dat is dan toch altijd wel een beetje spannend.
Komt er in de verte zo’n super herriemakende Harley Davidson aan met zo’n super stoere biker er op. Ik kneep ‘m een beetje door het oorverdovende lawaai wat deze motor produceerde.
Toen de man ons in het vizier had ging hij stapvoets rijden en bood wel 100x zijn excuses aan voor de herrie.
Dat vond ik zo ontzettend aardig! Hij reed ook heel langzaam weg tot we uit zicht waren.

Match

Berichten: 434
Geregistreerd: 10-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:47

Prairy schreef:
Ik heb 1x een bijzondere ontmoeting gehad, met een man die zijn demente vrouw in een rolstoel voort aan het duwen was.

Paard was normaal niet zo van het knuffelen, maar ze liep zo naar die vrouw toe en liet haar hoofd aaien, zachtjes tegen de vrouw aan liggend. De vrouw was helemaal gelukkig. De beste man en ik hadden allebei de tranen in de ogen staan. Een gebeurtenis die ik nooit zal vergeten.

Heel bijzonder inderdaad

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Leuke ervaringen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:06

Ik heb heel vaak dat mensen foto's maken. Als ze het vragen ga ik stilstaan met de wagen. Vragen ze het niet blijf ik gewoon doorstappen.

Pony staat op een manege en dat kan ik merken als we kinderen tegen komen. Zodra er PONY wordt geroepen gaat pony of naar ze toe of ze gaat stil staan totdat ze komen :D

Maar wild is mijn favoriet. We waren nog geen 5 minuten weg of er stak voor ons een best groot hert over. We stonden met zijn 3-en (pony, ik en groom) er naar te kijken. Op zijn gemakkie overgestoken maar hij bleef staan na het oversteken. Naar ons kijken dachten wij eerst. Tot we rechts alle 3 gelijktijdig wat hoorde. En daar stond het hert op de foto. Dus die liep uiteindelijk om, en is achter ons overgestoken.

Afbeelding

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Re: Leuke ervaringen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:20

Dat je je paard van de trailer haalt op de vaste parkeerplaats in het bos en er hangjeugd zit. Stoere jochies, petje, autotje. En de jeugd zwaar onder de indruk is van ja paard. Whajooo zie die spieren. Dat paard is helemaal drooggetraind. Kijk dan! En dat de dapperste hem dan ook nog durft te aaien.

Dit was echt erg grappig omdat dit normaal geen plek is voor jeugd en er nu heel laagdrempelig contact gemaakt kon worden!

Prairy
Berichten: 9111
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:21

Oja ik heb nog een leuke.

Ik heb een keer een strandrit gemaakt met manege paarden. Nadat ik eerst achteruit het duin was afgegaan omdat mijn paard vooruit absoluut niet wilde, werd er een rengalop gedaan over het strand.

Uiteindelijk moesten we afremmen voor de palen, en tussen mij en mijn rijmaatje kwam ineens iemand anders van de groep tussendoor die haar paard niet onder controle had, zij viel er dus af, en helaas hard ook.

Een ambulance liet even op zich wachten,dus dan wacht de groep uiteraard ook.

En we waren op een naaktstrand. Mijn paard vond de zee maar niets en de enige plek waar hij stil wilde staan was recht richting een paar harige noten van een man die heerlijk lag te zonnen ...

Ik kan je zeggen dat het toen NOG langer duurde voor de ambulance er was voor mijn gevoel _O-

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:45

Mars schreef:
Kwam eens met bijrijdpaard langs een woonwijk toen een meneer de hoek om liep met een piepkleine schattige husky pup <3

Kleine ding was nogal onder de indruk van ons en meneer vroeg of ik misschien wilde blijven staan zodat pup even kon kijken en zien dat een paard niet eng is. Ja hoor :j
Bijrijdpaard stond als een brave sul op rust, meneer en ik maakten een praatje en uiteindelijk kwam pupje daar met hele kleine stapjes achter meneer vandaan een kijkje nemen.

Paard met gouden karakter liet heel rustig zijn hoofd zakken en toen stonden ze daar neusje aan neus. Het paard van 1.75m en de pup van twee turven hoog <3
En ineens ging het staartje heen en weer en kwam er een hele stoere ‘kef’ uit die kleine bolwol. Meneer en ik smolten ervan.

Ik kon dus door stappen met een brede lach en meneer met blije pup die die dag had geleerd wat we op bokt allang weten: paarden zijn leuk! :j


Ja dan smelt je. Hetzelfde heb ik op het strand gehad met een borderterriër pup. Zo lief

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:46

Wat een leuke verhalen hier!

In Nederland weinig buitenritten gemaakt helaas (paard is op de weg niet zo veilig), maar ik heb in Afrika gewoond en daar wel zat gezien aan wilde dieren.

Een keer bijna een botsing gehad; we galoppeerden over een smal paadje, maar ineens ging het paard vol op de rem: een waterbok die midden op het pad lag. Schrokken ons allemaal rot :=

Een van de leukste dingen vond ik giraffes, hoewel sommige paarden daar wel wat nerveus van worden. En het gaafste waren de nachtritten, waarbij we met volle maan in het donker reden. Zaklampen uit, en dan gewoon de paarden vertrouwen en luisteren naar de omgeving. Heel leuk, tot een keer alle paarden wegsprongen. Zaklamp aan, en daar stond zomaar een luipaard naar ons te kijken :oo Prachtig zicht, hij bleef verstijfd staan, met 1 poot omhoog, wachtend tot we weggingen. Echt ongelofelijk.

Wel wil ik nog steeds graag een keer een hert/ree zien tijdens een rit in Nederland. Ik maak helaas bijna nooit buitenritten.

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 12:17

Nico12 schreef:
Op buitenrit kom ik wel eens charmante dames tegen waarmee ik een praatje maak. Zonder paard zouden ze misschien wel 112 bellen.

_/-\o_ :D :D

Sintara

Berichten: 7425
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Leuke ervaringen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:35

Oh ik heb echt een hekel aan dat gegil van kinderen, dat paardje paardje gaat door merg en been :=

Leuke dingen zijn bv een ree die echt woont op een bocht van een ruiterpad, die kwam ik letterlijk drie keer per week tegen en soms met kalf, altijd op dezelfde plek.
Ik kon er op een paar centimeter afstand langs, maakte haar niks uit <3.
En ik geniet altijd als ik het bos voor mezelf heb, tegelijkertijd zoveel rust en zoveel dieren!