konik jaarling redden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

konik jaarling redden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 14:07

ik weet niet of ik hier bij int goede plek zit om dit te posten, maar weest even niet waar dit thuis hoorde.

heb zelf de kans om een konik jaarling hengstje te redden van natuurgebied hier in Belgie, normaal worden de hengstjes wanneer ze weg gevangen worden van de kudden naar de slacht gebracht.

het is een gebied waar veel wandelaars komen dus hij is al heel nieuwgierig naar mensen toe en niet heel bang.
Nu heeft de plek waar ik hem normaal ging zetten vant weekend laten weten dat ze het toch niet zien zitten omdat hij nog hengst is (op anderhalf jaar zou hij gecasteerd worden) en zit even met mijn handen int haar, ben overal beginnen rond bellen maar of wel volzet of wel geen hengsten tot nu toe geen geluk in belgich limburg, heb nog tot 23 feb om een plekje te vinden want dan wordt hij weg gevangen.
moest ik hem nu af zeggen dan gaat hij als nog naar de slacht en dat kan ik niet over mijn hart krijgen

dus als iemand soms de goude tip heeft, of iemand zelf graag hem wel redden mag ook van mij, want hij verdient een kans. de kostprijs is 300 en dan wordt hij thuis gebracht in belgisch limburg voor 50 meer wel ook op een plek wat verder.

Moderatoropmerking:
Op pagina 2 is dit topic verhuisd naar ED:
Vanaf daar horen reacties dan ook te voldoen aan de regels van ED, lees deze voor het posten op dit forum even door: [ED] Regels en richtlijnen [ED] Ervaringen en Diensten
Laatst bijgewerkt door Tessake op 08-02-21 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: konik jaarling redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:12

Lief van je dat je zo'n leuk paardje wil redden. Ik kan je helaas niet helpen want ik heb zelf geen grond.Anders zou het bij mij nu al volstaan met Koniks. Succes met je poging en laat maar weten of het lukt!

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: konik jaarling redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:15

Waarom zou je hem dan nu niet al wat eerder laten castereren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:16

Er is een ruiter groep van Belgisch Limburg op fb, plaats daar zeker ook een oproep.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:16

Afspraak maken met DA op dag/tijd aankomst of via kliniek rijden en meteen castreren?

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 14:17

MiekeFS schreef:
Waarom zou je hem dan nu niet al wat eerder laten castereren?


wel heb met meerdere dierenartsen gebelt maar niemand die het nu al doet, omdat de kans groot is dat bieden ballen nog niet zijn ingedaald, vanaf anderhalf jaar dus tegen de herfst zou dat wel moeten oke zijn

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:18

Heb je vooral naar pensionstallen gebeld? Dan zou ik mijn focus eens richten naar fokkers/opfokstallen. Al is het wel niet de juiste periode om nieuwelingen in te scharen, je hebt maar 1 persoon nodig die flexibel met je meedenkt en je bent uit de nood.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 14:19

tamary schreef:
Afspraak maken met DA op dag/tijd aankomst of via kliniek rijden en meteen castreren?


wel zelfs 6 weken apart mag hij niet op de plek waar ik normaal een overheen komst had, want zolang moet hij dan appart blijven, plus geen dierenarts die het al wou doen op een jaar omdat de kans groot is dat zijn beiden ballen nog niet ingedaald zijn dan.
anders had ik het meteen zo aan gepakt.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:21

Wat bijzonder, normaal is vanaf 9 maanden castreren geen probleem. Ook is nu 6 weken apart onder 1 jaar oud ook schromelijk overdreven. Dus die stal zou voor mij meteen al afgedaan hebben.

Begin eens met alle opfokadressen af te bellen.

Waarom trouwens specifiek deze?
Ik ben misschien wat ongevoelig maar als het nu niet lukt zijn er volgend jaar ook wel weer een stapel om te redden. Is er iets wat deze anders maakt?
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 08-02-21 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 14:22

Gini schreef:
Heb je vooral naar pensionstallen gebeld? Dan zou ik mijn focus eens richten naar fokkers/opfokstallen. Al is het wel niet de juiste periode om nieuwelingen in te scharen, je hebt maar 1 persoon nodig die flexibel met je meedenkt en je bent uit de nood.


ja eigelijk elke plek in de weide omtrek waar ze paarden hebben gecontacteerd buiten plekken waar hij niet buiten kan of maneges, en idd gewoon een weide ergens was al goed, kan al niet meer op twee handen tellen waar ik ben langs geweest of rond gebeld maar daarom even kijken via hier

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 14:24

Sizzle schreef:
Wat bijzonder, normaal is vanaf 9 maanden castreren geen probleem. Ook is nu 6 weken apart onder 1 jaar oud ook schromelijk overdreven. Dus die stal zou voor mij meteen al afgedaan hebben.


ja dat is ook wel het geval, mijn vorig paard heeft er altijd gestaan was er zeer tevreden over maar blijkt dat nu toch niet zo ideaal, wel van casteren zelf geen verstand maar de 5 dierenartsen die ik belde wilden pas komen vanaf 1 en half jaar, ook de plek waar hij wordt weg gevangen doet hun dierenarts het niet dus dacht dat het standaard vanaf die leeftijd pas gedaan werd dan.


en ja het hoeft inderdaad niet perse deze te zijn nee, maar krijg het ook niet meer over mijn hart om hem nu geen kans meer te geven,

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: konik jaarling redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:32

Op mijn pensionstalling staan wel hengsten,maar die kunnen alleen beperkt buiten op goed afgezette paddocks.Zo'n uit het wild komende jaarling zal dus niet lukken omdat die er niet aan gewend is om geregeld op stal te moeten staan.Toch moet hier wel iets voor te vinden zijn.Deze paardjes zijn meestal heel sociaal en gemakkelijk in de omgang.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 14:39

anjali schreef:
Op mijn pensionstalling staan wel hengsten,maar die kunnen alleen beperkt buiten op goed afgezette paddocks.Zo'n uit het wild komende jaarling zal dus niet lukken omdat die er niet aan gewend is om geregeld op stal te moeten staan.Toch moet hier wel iets voor te vinden zijn.Deze paardjes zijn meestal heel sociaal en gemakkelijk in de omgang.


ja de plekken waar ik ben gaan kijken of vragen waren ook waar ze de paarden nu nog buiten hielden, maar die wat jaarling hengstjes aan nemen zaten jammer genoeg al vol tot de zomer

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:48

anjali schreef:
Op mijn pensionstalling staan wel hengsten,maar die kunnen alleen beperkt buiten op goed afgezette paddocks.Zo'n uit het wild komende jaarling zal dus niet lukken omdat die er niet aan gewend is om geregeld op stal te moeten staan.Toch moet hier wel iets voor te vinden zijn.Deze paardjes zijn meestal heel sociaal en gemakkelijk in de omgang.


Dat op stal staan went zo, dat is met jonge opfokdieren echt niet veel anders. Maar alleen staan is per definitie ongewenst en zeker voor een jong ding. Dat moet je ook gewoon niet willen want dan is de vraag of hij wel beter af is.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 14:51

Sizzle schreef:
anjali schreef:
Op mijn pensionstalling staan wel hengsten,maar die kunnen alleen beperkt buiten op goed afgezette paddocks.Zo'n uit het wild komende jaarling zal dus niet lukken omdat die er niet aan gewend is om geregeld op stal te moeten staan.Toch moet hier wel iets voor te vinden zijn.Deze paardjes zijn meestal heel sociaal en gemakkelijk in de omgang.


Dat op stal staan went zo, dat is met jonge opfokdieren echt niet veel anders. Maar alleen staan is per definitie ongewenst en zeker voor een jong ding. Dat moet je ook gewoon niet willen want dan is de vraag of hij wel beter af is.


nee inderdaad alleen vind ik sowieso geen optie inderdaad

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:52

ik snap niet waarom de DA hem nu niet willen casteren? hier altijd al hengstjes die ruin moesten worden op jaarling-leeftijd gecastreerd, gewoon liggend hier in de stal en nooit problemen gehad.
ga op zoek naar een DA die dit wel ziet zitten, lijkt me de beste oplossing?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:54

En een Nederlandse dierenarts? Want in Nederland worden er genoeg met 1 jaar al gecastreerd: beetje da moet toch wel kunnen constateren of beide ballen al zijn ingedaald ja of nee

Is bij een paard chemische castratie mogelijk? Zoals met honden dus.....en dan met anderhalf de ballen er echt af.

Of een opfok zoeken die ook jonge hengsten accepteert ipv een pensionstal; hij is toch nog te jong om veel mee te kunnen doen. En dan over een half jaar castreren en dan op een pension zetten
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 08-02-21 14:57, in het totaal 3 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:54

Naar de opfok ergens?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:57

Ik denk dat een hoop stallen ook stiekum de boot afhouden. Niets ten nadele van jou TS, want ik ken je niet. Maar in heel veel gevallen waar iemand een haflinger/konik/freiberger gered heeft gaat het om mensen die amper weten hoe je het woord paard moet spellen en dit in een opwelling gedaan hebben.
(Helaas ook 3x meegemaakt).

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:59

Sizzle schreef:
Ik denk dat een hoop stallen ook stiekum de boot afhouden. Niets ten nadele van jou TS, want ik ken je niet. Maar in heel veel gevallen waar iemand een haflinger/konik/freiberger gered heeft gaat het om mensen die amper weten hoe je het woord paard moet spellen en dit in een opwelling gedaan hebben.
(Helaas ook 3x meegemaakt).


ts heeft al eerder met een paard op die stal gestaan, dus dat gaat voor haar niet op als het goed is; wat betreft niks van paarden weten.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 08-02-21 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 14:59

xxCYNNxx schreef:
En een Nederlandse dierenarts? Want in Nederland worden er genoeg met 1 jaar al gecastreerd.

Is bij een paard chemische castratie mogelijk? Zoals met honden dus.....en dan met anderhalf de ballen er echt af.

Of een opfok zoeken die ook jonge hengsten accepteert ipv een pensionstal; hij is toch nog te jong om veel mee te kunnen doen. En dan over een half jaar castreren en dan op een pension zetten


wel dus het kan gewoon dan? mij werd verteld dat vanaf 1 jaar de kans groot is dat bieden ballen nog niet ingedaald zijn en hij anders twee keer onder narcose moet, zelf hiervoor een merrie gehad dus dit is nieuw voor me.

nee hij moet ook niet naar een pensioenstal, wil hem liefst ergens buiten houden, ook al opfokken langs gegaan maar de hengste kuddes zijn vol de plekken die ik had gecontacteerd.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 15:01

Sizzle schreef:
Ik denk dat een hoop stallen ook stiekum de boot afhouden. Niets ten nadele van jou TS, want ik ken je niet. Maar in heel veel gevallen waar iemand een haflinger/konik/freiberger gered heeft gaat het om mensen die amper weten hoe je het woord paard moet spellen en dit in een opwelling gedaan hebben.
(Helaas ook 3x meegemaakt).


ja dat snap ik wel maar de stallen die ik heb gecontacteerd ook verteld dat ik al 15 jaar een paard heb gehad, op verschillende paarden stallen heb gewerkt, en vaker jonge dieren heb ingereden. Dat was het probleem niet voor hun, het was echt eerder dat de hengste kuddes vol zaten of er geen mogelijkheid was dat hij buiten kon of met soort genoten

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:21

xxCYNNxx schreef:
ts heeft al eerder met een paard op die stal gestaan, dus dat gaat voor haar niet op als het goed is; wat betreft niks van paarden weten.


Oja dat is waar, die zouden beter moeten weten inderdaad.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: konik jaarling redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:26

Als je hem naar een opfok doet hoeft het toch niet in de omgeving te zijn? Zijn er geen stallen die wat verder weg zijn?

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: konik jaarling redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:35