Net Nieuw paard weer verkopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 00:35

Ik vroeg me af hoeveel mensen ervaring hebben met het kopen van een paard dat toch niet is wat je verwachten en wat jullie ervaringen daar bij zijn.
Hebben jullie dat paard weer verkocht of juist niet en waarom?

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 00:44

Mijn paard was heel lief en rustig bij bezichtiging. Onbeleerd dus niet proefgereden. Eenmaal thuis was ze enorm gestrest, snel in paniek. Ik heb echt wel een paar keer gedacht: waar ben ik aan begonnen?

We zijn nu anderhalf jaar verder en ze is ontzettend lief en rustig. Ondertussen zijn we haar rustig aan het beleren en ze pakt het enorm goed op. Geen stap verkeerd. Maar we doen wel alles rustig aan op haar tempo.

Ik ben blij dat ik doorgezet heb en haar niet verkocht heb. Ze is echt een gouden paardje. ❤️

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 01:00

Een verhuizing is stressvol, net na een verhuizing is niet 1 paard op zijn best. Dus nee, ik zou een net aangekocht paard niet zomaar snel verkopen. Er moet een reden zijn om hem in eerste instantie gekocht te hebben.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 01:15

Wat is snel?

Uit eigen ervaring en die van mensen om mij heen: een paard kan een tijdje na de aankoop zich ineens anders gaan gedragen. Dat is mijn inziens een combinatie van kijken waar de grenzen van de nieuwe eigenaar liggen, en omdat ze na een tijdje pas comfortabel worden in een nieuwe omgeving.

Ik zou niet vlak na aankoop een paard verkopen omdat het anders is dan bij bezichtigen.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 01:40

DreamGuide schreef:
Wat is snel?

Uit eigen ervaring en die van mensen om mij heen: een paard kan een tijdje na de aankoop zich ineens anders gaan gedragen. Dat is mijn inziens een combinatie van kijken waar de grenzen van de nieuwe eigenaar liggen, en omdat ze na een tijdje pas comfortabel worden in een nieuwe omgeving.

Ik zou niet vlak na aankoop een paard verkopen omdat het anders is dan bij bezichtigen.


Persoonlijk vind ik snel na een maand of 3/4


Ik zelf heb nog geen paard gekocht, maar we staan op het punt er een te kopen. Het is ons eerste paard dus we zijn bang dat het anders zal zijn dan verwacht of dat het toch niet klikt! Vandaar de vraag, ik ben graag goed voorbereid. Er bestaat natuurlijk ook de sinario dat het niet klikt en je hem (na 5 maanden gehad te hebben) niet meer verkocht krijgt...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 02:38

Mijn 1e pony overleed en ik kreeg een nieuwe pony. Veel te snel en ik kon er niks mee, dus die is vrij vlot verkocht. Waarna we met goede begeleiding een andere pony hebben gevonden toen.

Mijn ruin kocht ik toen ik zelf even niet had kunnen rijden en mn zoon 5jr was. Hij was super lomp en met rijden nog hartstikke groen. Had hem na 2 weken alweer te koop gezet.
Maar toch doorgezet en ondanks bloed, zweet en tranen echt het beste paard eraan overgehouden.

Hij is echt super braaf al jaren, maar als ik hem enkele jaren terug als super braaf had verkocht, wat hij ook echt was en is, wil dat nier zeggen dat hij dat ergens anders ook is. Zat mensen die door hun eigen spanningen, angsten, onkunde, gebrek aan ervaring etc, zelfs een braaf paard onrustig krijgen.

Maar wat is een reden van verkoop? Je kan ook een paard echt niet fijn vinden met rijden. Ik rij bijv liever eerst op mn ene ruin en dan op de ene merrie, dan andersom. Die ruin is wat slomer en ik vind het makkelijker om eerst wat slomer te rijden en daarna met wat meer pit, dan andersom. Omdat ik zelf wat meer van pit houd en de overgang andersom gewoon groter lijkt.
Ik zou mn ene ruin er never nooit om wegdoen en hij rijdt verder super fijn. Maar qua rijden zijn we geen 100% match. Wel 90% bijv.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 07:14

Dat niet klikken vind ik altijd zo discutabel.
Tuurlijk kan het zo zijn dat het ene paard je meer ligt dan het andere.
Maar zo vraagt ook het ene paard een andere investering/training dan het andere. Het zou zo maar kunnen zijn dat de eigenaar niet in machte is deze training te geven en dan is het handig om goede hulp in te schakelen om te kijken of je eigen skills een niveau hoger gebracht kunnen worden.

Een kennis van mij heeft verleden jaar een paard gekocht, wilde echt een groene. Tja dan weet je dat er wat hobbels te nemen zijn. Al je dan een x gelanceerd wordt, moet je daar ook niet raar van op kijken. Maar ja wat dan te doen als je als ruiter onzeker wordt van die lancering. Dat is altijd zo'n lastig punt. Hier lijkt het nu uiteindelijk na een jaar goed te gaan maar dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad.

Ga dus bij jezelf goed ten rade wat voor soort paard je wil kopen op wel africhtingsniveau.
En dan kan het uiteraard nog altijd mee of tegen vallen.

Fataal
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-11-19

Re: Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 07:32

Mijn eerste paard was echt een drama toen ik hem net gekocht had ( was achteraf gezien ook een beetje een miskoop om het even zo te zeggen)

Was heel naïef en geloofde de verkoper, en met proefrijden was die heel braaf. Tot die thuis kwam, er was geen land mee te bezeilen en viel er het eerste half jaar elke dag af. Mijn ouders hebben letterlijk gezegd verkoop hem of naar de slacht want dit is niks.... toen leerde ik iemand kennen die het paard kende van de vorige eigenaar, en deze wist mij te vertellen dat die nooit zonder verdoving gereden was.

Zij heeft mij toen geholpen met grondwerken en rijden en werkelijk waar het werd een ander paard, een paard dat blind op mij vertrouwde en ik ook echt alles mee kon.

Nu moet ik wel zeggen als ik weer in zo’n situatie zou komen ik het denk ik niet meer zou doen. Wel als ik nu een paard koop zorg ik voor goede begeleiding vanaf het begin en keer ik het paard binnenstebuiten om het zo maar te zeggen voordat ik het koop haha

Wel vind ik dat als je na een half jaar echt niet gelukkig bent met je paard je deze gewoon kan verkopen, uiteindelijk heb je een paard voor je plezier

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 07:47

In principe hanteer ik met ieder dier: laat er vier seizoenen overheen gaan voor je echt ziet hoe ze in elkaar steken.
Daar zijn natuurlijk uitzonderingen op, maar even uitgaande van een normale situatie.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:06

Heeft dit topic er iets mee te maken? [PP] Wanneer ben je te groot?

Als je twijfelt over de grote van je pony moet je het gewoon niet doen hoor! Er zijn genoeg andere paarden. Misschien lijkt dit nu je droompaard, maar al je er meer hebt gezien is dat weer anders. Neem vooral geen overhaaste beslissingen. Jullie zijn niet zo ervaren als ik het goed begrijp met paarden verkopen? Is er iemand met ervaring die met jullie mee gaat?

Een verkoper kan soms erg overtuigend zijn, waardoor je met een pony zit die je liever niet had gehad. Probeer echt veel tijd te steken in de zoektocht en maar voor je zelf duidelijk wat je precies zoekt.
Bedenk dat je uiteindelijke doel is om jaren met een pony te doen dan maakt het nu niet uit dat je wat langer op zoek bent.

Ik vind een pony na 3/4 maanden al verkopen namelijk wel behoorlijk snel, uit onderzoek blijkt dat een paard na een halfjaar pas gewend is aan zijn nieuwe omgeving.

Celebi
Berichten: 3643
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:11

Qua karakter kan een paard tot wel 6 maanden nodig hebben om weer goed in zijn vel te komen na een verhuizing. Lastig om op basis daarvan het paard eerder te verkopen. Ben dan ook wel fan van een proefperiode op de locatie waar het paard staat bij verkoop. Dan krijg je een aardig beeld.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:11

Als je een paard wil kopen en je hebt nu al angst dat het mss een miskoop is, niet doen.

Vaak is een eerste paard te groen en te hoog in het bloed. Men overschat zichzelf. Een eerste paard zou zo goed als altijd een leerpaard moeten zijn en die zijn beter wat ouder dan wat jonger.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:14

Een paard heeft meestal wel een paar maanden en sommige zelfs wel tot een jaar nodig om te wennen aan hun nieuwe plek.
Met mijn paardje kon ik pas na een jaar een beetje mee overweg. En ondertussen is ze nu 9 jaar van mij.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:18

Liekemo schreef:
Persoonlijk vind ik snel na een maand of 3/4
Ik zelf heb nog geen paard gekocht, maar we staan op het punt er een te kopen. Het is ons eerste paard dus we zijn bang dat het anders zal zijn dan verwacht of dat het toch niet klikt! Vandaar de vraag, ik ben graag goed voorbereid. Er bestaat natuurlijk ook de sinario dat het niet klikt en je hem (na 5 maanden gehad te hebben) niet meer verkocht krijgt...


Door meerdere keren te gaan kijken op verschillende momenten krijg je al een beter beeld van een paard dan kopen na er 1x te zijn geweest. Het is een levend wezen met gevoel en ook die moet wennen aan een nieuwe stal en een andere eigenaar, alles is anders. De een went sneller dan de ander. Het is goed om hier over na te denken, maakt je bewuster van de keuze om wel of niet een paard te kopen, het is tenslotte geen halfje wit brood wat je koopt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:12

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:33

Een paard is een levend wezen en niet een stoel die je lichtzinnig weer doorschuift. Houd er rekening mee dat het zeker een paar maand duurt voor het dier gewend is en echt zichzelf kan laten zien en dat de manier waarop jij ermee omgaat en hoe jij het rijdt bepaald hoe het dier zich gedraagt. Een super braaf dier kan in een paar weken een draak worden als de ruiter niet consequent is bijvoorbeeld. Als je een paard koopt moet je rekening houden met bloed, zweet en tranen, uren training (zowel aan de hand als in het zadel) en met wat pech een zere bips als je ongepland afstapt :P . Dat hoort er wel een beetje bij. Als je die uitdaging niet aandurft kun je beter bij de manege blijven denk ik

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:42

En dan nog verschilt het enorm. Ik heb 5 paarden en echt met allemaal een hele sterke band. Maar het is niet allemaal hetzelfde. Mijn man en ik doen het samen en we houden echt van allemaal, maar we hebben toch een soort natuurlijke verdeling als we bezig zijn wie welk paard doet. Hij heeft voorkeur voor 1 paard om te rijden en ik heb dat qua rijden ene beetje met 2 of 3 andere. Dat maakt niet uit en is een enorm luxe probleem. Maar ga niet ruilen of anders doen als dit zo werkt.

Heb ooit wel hele erge spijt gehad van de verkoop van een pony. Na een korte pauze kwam er een ander paard en kreeg ik niet zo goed een band mee. Maar dat kwam door mij. Ik was nog vrij jong, had nog verdriet, bleef vergelijken etc.
Toen dat paard werd ingeslapen, merkte ik pas dat ik wel een band had. Maar ik had daarvoor gewoon heel lang met 1 pony gewerkt.

Heb ik veel van geleerd

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:58

troi schreef:
Een paard is een levend wezen en niet een stoel die je lichtzinnig weer doorschuift. Houd er rekening mee dat het zeker een paar maand duurt voor het dier gewend is en echt zichzelf kan laten zien en dat de manier waarop jij ermee omgaat en hoe jij het rijdt bepaald hoe het dier zich gedraagt. Een super braaf dier kan in een paar weken een draak worden als de ruiter niet consequent is bijvoorbeeld. Als je een paard koopt moet je rekening houden met bloed, zweet en tranen, uren training (zowel aan de hand als in het zadel) en met wat pech een zere bips als je ongepland afstapt :P . Dat hoort er wel een beetje bij. Als je die uitdaging niet aandurft kun je beter bij de manege blijven denk ik

Dat hoeft niet altijd zo te zijn.Ik heb wel paarden gekocht waar ik van het begin af aan een goede band mee had en alles mee kon. Ook andere waarbij het meer tijd kostte.Maar de basisklik was er dan wel.Echter 1 keer werd ik zo bang van mijn nieuwe paardje dat ik hem na 3 weken heb teruggedaan naar de verkoper.Het is echt heel verschillend want elk paard en elk mens is weer anders.Maar als ik er bang van word dan wil ik hem niet meer houden,want het moet wel leuk zijn vind ik.En het paard is dan ook niet bij de juiste eigenaar.Want een paard heeft liefde nodig en dat krijgt hij niet van iemand die bang van hem is.Dan is het duidelijk geen goede match.Ik vind het ook zeker geen schande om je paard te verkopen als je er geen klik mee hebt.Tegenwoordig krijg je helaas bijna nergens meer een proeftijd.Dan kan het dus gebeuren dat je hem al gekocht hebt als je merkt dat het niet gaat.Vroeger was een proeftijd nog iets gebruikelijker en ik heb een paar maal een paard na de proeftijd toch niet gekocht.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:03

@Anjali, maar bang zijn kan ook tijdelijk zijn en een reden hebben. Ik heb vaak genoeg klanten geholpen met angst.
Natuurlijk is het niet iets wat je wilt en je wil met plezier naar je paard, maar er zijn ook mensen die daar aan willen werken.
Maar hulp of een objectief persoon kan dan wel handig zijn.

En je moet echt onderscheid maken. Heb je altijd al iets angst en werkt dat met dat paard niet. Of heeft dat paard specifiek iets wat je bang maakt.

Mijn ene merrie is super braaf, maar als iemand bang en gespannen zou zijn, wordt dat echt helemaal niks. Die gaat daar echt op reageren en kom je in een neerwaartse spiraal.

Maar verkoop ik iemand mijn ruin als braaf, zoals hij echt is, zal hij ook weken/ maanden heel braaf blijven. Maar ik denk haast zeker te weten dat iemand met angst ook bij hem na enkele weken/maanden hem terug komt brengen, omdat hij aan zijn max gaat komen wat hij kan hebben. Dan heb ik hem als braaf verkocht en is hij dat ook echt wel. Maar langdurig bij iemand met angst en spanning, gaat opbreken.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:04

Liekemo schreef:
DreamGuide schreef:
Wat is snel?

Uit eigen ervaring en die van mensen om mij heen: een paard kan een tijdje na de aankoop zich ineens anders gaan gedragen. Dat is mijn inziens een combinatie van kijken waar de grenzen van de nieuwe eigenaar liggen, en omdat ze na een tijdje pas comfortabel worden in een nieuwe omgeving.

Ik zou niet vlak na aankoop een paard verkopen omdat het anders is dan bij bezichtigen.


Persoonlijk vind ik snel na een maand of 3/4


Ik zelf heb nog geen paard gekocht, maar we staan op het punt er een te kopen. Het is ons eerste paard dus we zijn bang dat het anders zal zijn dan verwacht of dat het toch niet klikt! Vandaar de vraag, ik ben graag goed voorbereid. Er bestaat natuurlijk ook de sinario dat het niet klikt en je hem (na 5 maanden gehad te hebben) niet meer verkocht krijgt...


Als ik dit lees dan denk ik dat je effectief nog niet voorbereid bent. Je koopt een dier, iets met een eigen karakter. Jullie eigen kennis en niveau zal dus een hele belangrijke factor spelen bij jullie zoektocht. Wat zijn jullie wensen, maar ook zeker noden? Wat kunnen jullie een paard bieden? Want enkel de klik, is nu niet echt het uitgangspunt... Ik heb echt al echte brave paarden helemaal zien omgetoverd worden door onkunde. Dus denk goed na, laat je zeker bijstaan, wees realistisch, maar zeker ook kritisch op jullie zelf.

Popstra
Berichten: 13737
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:13

Jij en een nieuw paard hebben minstens een jaar nodig om aan elkaar te wennen. Het zou dus oneerlijk zijn het paard in korte tijd geen kans te geven mits het een enorme Asshole blijkt te zijn. Maar ook dat kan zelfs veranderen wanneer het dier zich op zijn plek en gewaardeerd voelt

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:20

Ligt er een beetje aan. Is het hebben van een paard niet zoals je had verwacht, of is het paard zelf niet zoals je had verwacht? Wat waren je verwachtingen van hem? En hoe lang heb je hem? Een band moet altijd groeien en na een paar dagen, kun je niet al gelijk weten hoe het paard in elkaar zit, die band moet je opbouwen en dat heeft echt wel wat maanden tijd nodig vind ik zelf.

Je moet het wel een kans geven namelijk.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:26

Liekemo schreef:
Ik zelf heb nog geen paard gekocht, maar we staan op het punt er een te kopen. Het is ons eerste paard dus we zijn bang dat het anders zal zijn dan verwacht of dat het toch niet klikt!

Ga er maar vanuit dat het anders loopt dan het ideaalplaatje wat je in je hoofd gemaakt hebt. Het loopt vrijwel altijd anders dan je denkt of hoopt. Deze zin geeft mij de indruk dat je een ideaalpalatje in je hoofd hebt. Maar een paard is een levend wezen met een eigen karakter. Jouw, karakter, kennis en kunde hebben daar invloed op.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:47

Mijn eerste paard was veel te dik toen ik haar ging bekijken. Ze was werkwillig maar redelijk rustig, vond ik wel fijn bij een eerste paard. Toen ik haar had gekocht is ze flink afgevallen en poeh wat een ander paard ineens! Snel, sensibel en een hittepetit. Ik heb het een jaar gegeven, bleek een fantastisch paard en nu ze er niet meer is mis ik haar nog steeds.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Net Nieuw paard weer verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 13:52

Hoi allemaal,

Dank jullie voor het delen van alle kennis die jullie hebben. Ik wil even duidelijk maken dat wij absoluut geen paard gaan kopen als wij daar niet klaar voor zijn.
(Als we er nu achter komen dat we er nog niet klaar voor zijn kopen wij dus ook geen paard)

We zijn nu een half jaar bezig met rustig kijken naar wat wij willen van een paard en wat wij het dier te bieden hebben. We stellen welzijn voorop en we doen ons best verassingen te voorkomen. Vandaar dit topic.

Ik vroeg naar ervaring van andere met het ontevreden zijn met je paard (en ik ben zeker heel dankbaar met wat jullie gedeeld hebben!) ik ben niet opzoek naar welke indruk jullie krijgen door mijn vraag, aangezien je met zo’n klein beetje informatie geen goeie indruk kan vormen.

Als jullie een mening willen vormen over of wij wel of niet geschikt zijn als paarden eigenaren wil ik jullie vragen onderstaand topic te lezen (deze is wel van het begin van de zoektocht dus ik ben ondertussen verandert!) of mij een pb te sturen dan kan ik je nog wat andere topics over dit onderwerp laten lezen

[YRT] Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?