Wanneer ben je te groot?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:04

Dilan93 schreef:
Plus dat alle fijne recreatiepaarden vaak dezelfde dag al op gereserveerd staan. :=


Het is een lastige markt, maar dat is m.i. geen goede reden om een compromis te sluiten op stokmaat -O-

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 12:04

Hoi hoi! Ik weet dat er over dit soort onderwerpen vaak menings verschillen zitten, blijkbaar licht het nog iets gevoeliger dan ik had verwacht :=

Aangezien ik om meningen vroeg kan ik verwachten die te krijgen en daarom vind ik het prima als mensen wat extremer reageren het is dan ook een gevoelig toppic :9

Uit al jullie reacties en meningen (erg dankbaar dat jullie mee wilde kijken!) maak ik op dat ongeveer 70% tegen en 30% voor is, of in ieder geval niet tegen.
Blijkbaar is er nog steeds geen zekerheid in wat echt goed is en wat echt slecht is. Uiteindelijk willen we allemaal het besten voor onze dieren én onszelf en dat gaat niet altijd samen. Ik kies persoonlijk dan het liefste voor het besten voor het beest!

Maar toch nogsteeds aan het twijfelen of het wel echt slecht is... anders zou het het droom paardje zijn :=

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:19

Poekkie schreef:
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.13085

Artikel over invloed van te zware ruiters op het welzijn van het paard.

En ja... als ik dat plaatje zie, in gedachten houdende dat er hier meerdere keren per week op gereden zal worden inclusief met een nog zwaardere ruiter, dan noem ik dat echt op de grens van dierenmishandeling.


Die studie is niet zo best helaas. Heel weinig paarden, slechts 1 ruiter per gewichtscategorie (waardoor rijkunst en andere individuele verschillen niet los te zien zijn van het gewicht) en kreupelheid werd als criterium gebruikt. Maw een leuk begin maar hier kan je geen conclusies uit trekken..

Als de zwaarste ruiter vervangen was door shawn flarida, een behoorlijk dikke wereldkampioen reining die rijdt op paarden van 1.45, dan waren de resultaten van de dikste met stip het meest positief geweest. Om maar een voorbeeld te noemen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:36

Poekkie schreef:
Ook qua gewicht gaat het niet passen.
Dit is zo’n iele pony van pakweg een 330 kg ofzo.
Als moeder 63 kg weegt, zal zij met tuig al boven de 20% zitten.

Zou jij als verkoper je dier verkopen aan deze combinatie? Ikzelf zou als verkopende partij al afblazen omdat ik dit echt niet goed zou vinden voor het welzijn van mijn pony.


Je gokt de gewichten.

Mijn d-pony van 1.42m weegt 440kg gewogen op de weegschaal op Emmeloord. Hij is vrij kort.

Ik ben 1.68m en woog altijd onder de 50kg. Nu laatste jaar kom ik daar eindelijk wat boven.

Mijn zadel weegt 20kg. Pony is 23 en heeft echt nooit problemen in de rug gehad. Zelfs mijn man van +/- 1.75m heeft hem weleens gereden.

De quarters zijn een andere bouw, maar die worden doorgaand door zware mannen gereden en ook zware zadels.

Ja, er zijn zeker richtlijnen en je moet een grens trekken. Als ik met iemand samen rij, zet ik die nooit op die ruin, want bijna iedereen is wel zwaarder dan ik.

Ik ga niet uitrekenen pony weegt x, ruiter x en dan kan het wel of niet. Zoals eerder beschreven zie ik combinaties die imo echt niet kunnen. Soms zijn grotere paarden een stuk zwakker in de rug/het lijf en daar zie ik echt hele zware mensen op zitten.

Sowieso moet je dan hele andere grenzen gaan trekken. Ik vind mensen die op ijslanders rijden vaak geen gezicht, maar is die sport.

Ik verkoop niks, maar als zo iemand zou komen kijken, zou ik echt naar het geheel kijken. Hoe iemand op het paardje weg rijdt, hoe het rijden zelf gaat, hoe de pony reageert etc.

Deze pony moet echt nog wel ontwikkelen en 5,5 is nog jong.

Ik gaf ook eerder als vb onze shet. Onze zoon woog niks en kreeg rond zijn 10/12e commentaar vanwege zijn lange benen. Pony was nog altijd een racemonster met hem erop en ze hadden echt veel lol samen. Later gaan mennen omdat die pony echt down erbij stond. Staat nu 21jr later hier nog steeds rechtop en loopt 100%.

Ik ken de onderzoeken ook, maar vind die onderzoeken echt heel beperkt weer. Of iemand matcht, een paard iemand kan dragen, hangt van meerdere factoren af. Je kan 2 paarden die even groot zijn niet alleen op hoogte vergelijken.

Zal het nog sterker vertellen. Iedereen zeurde dat ik mn pony van 1.46m weg moest doen. Ik woog 45kg en hing er ietsjes onder met mn benen, maar wilde niet naar de paarden.
Ben western gaan rijden en heb dus een pony van 1.42m gekocht. Niet naar de maat gekeken, was basis western gereden.
En nog, ga ik niet boven de 1.50m. Ooit eentje van 1.55m gekocht en vond ik al groot.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:41

troi schreef:
Poekkie schreef:
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.13085

Artikel over invloed van te zware ruiters op het welzijn van het paard.

En ja... als ik dat plaatje zie, in gedachten houdende dat er hier meerdere keren per week op gereden zal worden inclusief met een nog zwaardere ruiter, dan noem ik dat echt op de grens van dierenmishandeling.


Die studie is niet zo best helaas. Heel weinig paarden, slechts 1 ruiter per gewichtscategorie (waardoor rijkunst en andere individuele verschillen niet los te zien zijn van het gewicht) en kreupelheid werd als criterium gebruikt. Maw een leuk begin maar hier kan je geen conclusies uit trekken..

Als de zwaarste ruiter vervangen was door shawn flarida, een behoorlijk dikke wereldkampioen reining die rijdt op paarden van 1.45, dan waren de resultaten van de dikste met stip het meest positief geweest. Om maar een voorbeeld te noemen.


Nou dat dus!

Zoals bij heel veel onderzoeken is het weer heel onvolledig.

Je kan gewoon niet 1 maat stellen voor een max gewicht.

Jouw voorbeeld Shawn Flarida zal echt wel boven het max ruiter gewicht zitten. Hij zal niet vaak de eerste ruiter zijn op de jonkies, maar daarna toch wel. En als ik naar de zit kijk van veel hele goede western ruiters, gaat dat echt hard meetellen.

Dan zie ik te zware dames op grotere paarden bonzen en bonken in het bos.....En door dat bonken ook aan de mond trekken bij elke pas.

Poekkie

Berichten: 7354
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:50

TS en haar moeder komen van de manege en het is hun eerste paard. Ze vergelijken met top western kampioenen is ook weer wat.
Zelfde als met dat netjes in balans zitten... 80% van de mensen die van zichzelf vinden dat ze dat prima kunnen, lukt dat helemaal niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:56

Poekkie schreef:
TS en haar moeder komen van de manege en het is hun eerste paard. Ze vergelijken met top western kampioenen is ook weer wat.
Zelfde als met dat netjes in balans zitten... 80% van de mensen die van zichzelf vinden dat ze dat prima kunnen, lukt dat helemaal niet.


Nee, zeker niet.

Maar waarop ze slecht zitten, is dan de vraag. Op 10cm hoger wil niet gelijk zeggen dat dat paard er dan minder last van heeft.

Deze pony is wat iel, maar kan misschien sterk in de rug en het lijf zijn.

Ik zie dames van 80+kg grote paarden kopen en een enorme balast zijn. Denk je echt dat 1.50m of 1.70m dan uitmaakt? Zelfs grote kans dat die van 1.50m veel sterker is.

En het ging even om de benen en hulpen. Waar we ook in Nederland wat lange western ruiters hebben die hun paarden heel goed aan de hulpen hebben staan en echt netjes rijden met hun benen lang.

En weet dat sommigen ook een paardje soms net iets te klein vinden en dan door een stalmeisje laten inrijden.

Als je een quarter, tinker en fries neemt van 1.50m kan je ze echt niet vergelijken. Maat zegt dan niks.

Avalanche

Berichten: 16071
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:58

Poekkie schreef:
TS en haar moeder komen van de manege en het is hun eerste paard. Ze vergelijken met top western kampioenen is ook weer wat.
Zelfde als met dat netjes in balans zitten... 80% van de mensen die van zichzelf vinden dat ze dat prima kunnen, lukt dat helemaal niet.

Dit idd. Het speelt allemaal mee.

Maar in balans zitten, goed kunnen rijden, en al die dingen meer maken iemand niet lichter of kleiner.
Het is andersom: die dingen niet kunnen maakt iemand nog zwaarder voor het paard.
En waarom zou je die grens op willen zoeken? Persoonlijk vind ik het prettig als ik nog steeds kan rijden als ik een paar kilo er bij heb.
Plus het is je paard dat risico loopt op blessures, niet jij. En dat mag ook weleens meegenomen worden.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 13:00

Poekkie schreef:
TS en haar moeder komen van de manege en het is hun eerste paard. Ze vergelijken met top western kampioenen is ook weer wat.
Zelfde als met dat netjes in balans zitten... 80% van de mensen die van zichzelf vinden dat ze dat prima kunnen, lukt dat helemaal niet.


Ik begrijp dat je ons als voorbeeld gebruikt, maar wij komen niet meer van de manege af! maar begrijp dat wij nog steeds beginners te noemen zijn :o

Ze bedoeld meer dat het onderzoek niet representatief is, het hangt van veel meer dingen af dan waar naar onderzocht is, die top ruiter is denk ik meer een voorbeeld van wat ze bedoeld.

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:00

Als je een smalle bouw wilt zou ik groter gaan. Wil je per se klein, zou ik een iets breder type nemen.
Het moet eerlijk zijn tov het beestje en daarbij is gewicht ook niet alles, met je lengte kan jij je paard serieus uit evenwicht brengen.

Die smalle pony van 1.46(?) zou ik niet doen...

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:02

Daarbij moet je er ook rekening mee houden dat je altijd nog kan toenemen in gewicht en dat zaken zoals zadel ook al enkele kilo's kan wegen. Het zou spijtig zijn als je jouw paardje moet wegdoen omdat één van jullie een beetje bijkomt. Ik woog een jaar geleden ook wat kilo's minder :')

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:15

Avalanche81 schreef:
Maar in balans zitten, goed kunnen rijden, en al die dingen meer maken iemand niet lichter of kleiner.
Het is andersom: die dingen niet kunnen maakt iemand nog zwaarder voor het paard.
En waarom zou je die grens op willen zoeken? Persoonlijk vind ik het prettig als ik nog steeds kan rijden als ik een paar kilo er bij heb.
Plus het is je paard dat risico loopt op blessures, niet jij. En dat mag ook weleens meegenomen worden.


Iemand die niet goed zit, maakt het zeker wel zwaarder voor een paard. Een paard dat in een fijn ritme loopt met iemand die op de rug bonkt, krijgt dan elke keer een klap op zijn rug. Dat heeft effect op de rest van het lijf en de gangen, want een paard probeert zichzelf in balans te houden zo lang mogelijk.

Mensen die bonken in het zadel, hebben bijv ook vaak onrustige benen en handen. Krijgen bij elke pas een ruk in de mond en een onbedoelde beenhulp.

Iemand met hetzelfde gewicht die meegaat in de bewegingen maakt het een stuk lichter voor het paard en zit het niet in de weg met bewegen.

Dan kan het zeker zo zijn dat een zwaarder iemand zelfs minder balast is dan een lichter iemand.

Probeer zelf maar eens een dood gewicht te tillen of iemand die niet meewerkt of daarna iemand die wel mee geeft.

Cubone

Berichten: 6233
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:02

Als ik de foto zo zie denk ik dat je spijt gaat krijgen van deze pony TS. Hij ziet er heel leuk uit en het gaat op het randje. Maar gezien je 16 bent ga je ook nog wel wat zwaarder worden. Dan ben je misschien nog steeds niet TE zwaar, maar ga je wel sneller de pony in de weg zitten door de combinatie van lengte en gewicht.

Het zou zo zonde zijn als je het paardje straks weg moet doen omdat het toch net niet gaat. Dan kun je beter een ietsjes groter en breder dier zoeken. Een paar centimeter maakt al snel een groot verschil.

Succes in de zoektocht! :)

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:16

Vanuit de klassieke rijkunst is mij geleerd dat het ideale paard 10cm kleiner is dan jijzelf. Als ik combinatie zie, is dit inderdaad wat ik over het algemeen het best vind staan.

Smalle paarden zou ik niet kleiner willen gaan dan 15cm
De meeste (gemiddelde) paarden niet meer dan 20cm
De grofste niet meer dan 25cm.

Dit beestje is echt een iel die qua bouw. Bij deze bouw zou ik gaan voor een dier van 1.55 minimaal en eigenlijk 1.60-1.65.

Westernpaarden zijn onwijs vaak vroeg versleten, nu zal het vroege inrijden daar ook niet bij helpen, maar de zware en relatief lange ruiters zeker ook niet.

Anoniem

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:19

Afbeelding

Even een idee voor je pony is 154 en ik ben 170 en 53kg. Kan nog net al vraag je het aan mij heb wel enorme lange benen.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:08

Mizora schreef:
Westernpaarden zijn onwijs vaak vroeg versleten, nu zal het vroege inrijden daar ook niet bij helpen, maar de zware en relatief lange ruiters zeker ook niet.


Ik ben wel benieuwd waar de cijfers vandaan komen die jij gebruikt voor deze conclusie. Ik zie echt totaal geen verschil tussen quarters en wpn-ers qua vroeg versleten eigenlijk. Wel zijn er ingefokte kwalen die meer voorkomen bij quarters, denk aan hoefkatrol ontsteking. Maar die zijn er ook bij de wpn-ers natuurlijk, denk aan ocd.

Over vroeg inrijden ben ik overigens volkomen met je eens, debiel om een dier van 18-24 maand te beleren maar gelukkig zie je dat in NL nauwelijks en zeker niet in de recreatiesector. En dat is toch het merendeel van de western ruiters.

En als we toch foto's gaan insturen, hier een 1.87 op een 1.53. Ponypletter volgens de NL richtlijnen maar ik krijg echt zelden commentaar (en rij-instructrice is altijd zeer tevreden over ons, balans en conditie van het paard is uitstekend). Hoogstens dat ze zo verbaast zijn als ze naast ons staan omdat het paard zo groot oogt onder het zadel :P

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7354
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:21

troi schreef:
Mizora schreef:
Westernpaarden zijn onwijs vaak vroeg versleten, nu zal het vroege inrijden daar ook niet bij helpen, maar de zware en relatief lange ruiters zeker ook niet.


Ik ben wel benieuwd waar de cijfers vandaan komen die jij gebruikt voor deze conclusie. Ik zie echt totaal geen verschil tussen quarters en wpn-ers qua vroeg versleten eigenlijk. Wel zijn er ingefokte kwalen die meer voorkomen bij quarters, denk aan hoefkatrol ontsteking. Maar die zijn er ook bij de wpn-ers natuurlijk, denk aan ocd.

Over vroeg inrijden ben ik overigens volkomen met je eens, debiel om een dier van 18-24 maand te beleren maar gelukkig zie je dat in NL nauwelijks en zeker niet in de recreatiesector. En dat is toch het merendeel van de western ruiters.

En als we toch foto's gaan insturen, hier een 1.87 op een 1.53. Ponypletter volgens de NL richtlijnen maar ik krijg echt zelden commentaar (en rij-instructrice is altijd zeer tevreden over ons, balans en conditie van het paard is uitstekend). Hoogstens dat ze zo verbaast zijn als ze naast ons staan omdat het paard zo groot oogt onder het zadel :P

[ [url=m/uvHVf0.png]Afbeelding[/url] ]


Dit geeft wel een heel ander beeld, breed paard denk ik ook zo. Mooi dier overigens!

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:28

Prachtige combi!
Hier overigens ook nooit commentaar gehad op mijn combi met de pony. Wel met het paardje van 1.64...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:31

Ow, krijgen we dat weer. Men heeft dat ooit ergens gehoord..........

Mijn quarters zijn; 14, 22 en 28. Ik rij al 27jr western en kom net zoveel ellende tegen als bij elke andere sport. Ken onwijs veel paarden, western gereden EN quarters die gewoon gezond oud worden.

De sport is alleen iets anders in elkaar en voor de top is een ouder paard door blijven rijden niet per se interessant. Maar mijn quarter van 22 liep op zijn 15e gewoon nog reining shows. Zijn broer van 1 jaar jonger werd op 17jr leeftijd nog NK.

Wat wel zo is, dat AQHA quarters die je niet als levend meld, vanaf 25 als dood verklaard. En logisch, want het is een enorm groot stamboek en mensen melden meestal hun overleden paard niet.

Elk ras heeft wel zijn zwakke punten. In Nederland is men met weinig begonnen qua quarters. Onze merrie moest nog uit de USA komen. De sport en de fokkerij groeit en dat geeft weer hele andere cijfers.

@Troi, HKO fok je er niet in. Elk paard heeft een hoegkatrol. De ontsteking kan diverze oorzaken hebben. Een paard kan meer aanleg hebben, maar hoeft het niet door te geven.
Zelfde als OCD, dat is bij een goed management en goed voeren echt te voorkomen.

Men heeft alleen dingen overgenomen uit Amerika en dat heeft zijn nadelen gehad. Zo werden quarters altijd volgepompt met mais bijv.

Neemt niet weg, dat TS misschien helemaal niet voor Olympische spelen wil trainen en gewoon een leuke, lieve pony wil voor de lol. Aan welke richtlijnen moet zij zich dan houden? Alleen aan; geen overgewicht en houding wat de pony in de weg zit.

Ik snap ook niet waarom ze de pony weg zou moeten doen? Maar dan nog..........Mensen kopen een b-pony, die dan weg moet voor een d-pony en dan weer voor een paard. Kinderen rijden gemiddeld noooit langer dan 3jr op 1 en dezelfde pony en dan zegt niemand wat.

De foto is stilstaand beeld, dus zie je ook niks van de reactie van de pony of zijn manier van lopen en bewegen.
Zou ze nu op een haflinger, fjord of tinker zitten, vind iedereen het een ideale gezinspony, terwijl die hartstikke zwak zou kunnen zijn.

En als TS wel wedstrijden wil rijden, so what? Dan oordeelt de jury er op? Tja, hun gebrek. Ze oordelen ook niet over mensen die veel en veel te zwaar zijn op een groter paard.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:36

Vanaf de zijlijn jaren mee kunnen kijken bij een westerngerichte stal. Dus niet ooit eens gehoord, maar iets te veel kapotte paarden gezien met klachten die typisch zijn voor te zware belasting. En ja, te veel lengte zonder gewicht zorgt ook voor een te zware belasting.

Bij de warmbloeden zie je andere blessures, vooral peesproblemen. Typisch voor de manier van houden en de overflexibele dieren.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:50

@troi : het is helaas wel waar dat quarters niet heel lang meegaan. In elk geval veel minder lang dan warmbloedpaarden. Bij de kwalificatie voor de FEI wereldruiterspelen, is het een voorwaarde dat je paard minimum 7 moet zijn. Dit bleek al een groot probleem. Reiners vinden van die leeftijd die het nog steeds doen, en dan ook nog min of meer correct lopen. Ze zijn dan in Tryon maar wat coulanter geweest met de medische keuring, of 75% van de deelnemers kon zijn proef te voet afleggen. Ik heb daar deelnemers gezien die paarden voorbrachten die ronduit kreupel waren, maar die ze toch goedkeurden.
En ja, ik ben ook een reiner, en ja, ik denk dat het extreem vroeg inrijden en veel te zwaar belasten hier een belangrijke rol in spelen. Een quarter is ook gewoon een paard, geen soort superpaard dat veel zwaardere lasten kan dragen dan een ander ras.
Bij recreatiepaarden zal dit waarschijnlijk wel anders zijn, omdat die meestal wat meer tijd krijgen, maar bij de wedstrijdpaarden is de situatie heel bedroevend.

ontopic : ik vind dit geen fijn beeld. Die pony is te klein voor deze ruiter. Ik zou voor een groter maatje gaan. Gaat ze langer plezier aan hebben en ook fijner kunnen rijden.

Poekkie

Berichten: 7354
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:11

Mizora schreef:
Vanaf de zijlijn jaren mee kunnen kijken bij een westerngerichte stal. Dus niet ooit eens gehoord, maar iets te veel kapotte paarden gezien met klachten die typisch zijn voor te zware belasting. En ja, te veel lengte zonder gewicht zorgt ook voor een te zware belasting.

Bij de warmbloeden zie je andere blessures, vooral peesproblemen. Typisch voor de manier van houden en de overflexibele dieren.


Misschien offtopic, maar hoe werkt volgens jou de manier van houden peesproblemen in de hand? Bedoel je dat warmbloeden vaker op stal staan en regelmatig van die korte energieexplosies hebben eens even in de wei gezet?

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:15

TS, ik heb zelf ook liever pony's. Ik heb twee NRPS pony's, een van 1.45/1.48 hoog (net drie, dus nog niet officieel gemeten). De ander is 1.52 hoog.

Zelf ben ik 1.74 lang en 60 kilo. Kan naar mijn idee prima zo.
Ik zou me dus niet perse tegen laten houden door de maat, maar wel rekening houden inderdaad met het gewicht.

Afbeelding
Afbeelding

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:18

Poekkie schreef:
Mizora schreef:
Vanaf de zijlijn jaren mee kunnen kijken bij een westerngerichte stal. Dus niet ooit eens gehoord, maar iets te veel kapotte paarden gezien met klachten die typisch zijn voor te zware belasting. En ja, te veel lengte zonder gewicht zorgt ook voor een te zware belasting.

Bij de warmbloeden zie je andere blessures, vooral peesproblemen. Typisch voor de manier van houden en de overflexibele dieren.


Misschien offtopic, maar hoe werkt volgens jou de manier van houden peesproblemen in de hand? Bedoel je dat warmbloeden vaker op stal staan en regelmatig van die korte energieexplosies hebben eens even in de wei gezet?


Dit inderdaad, gecombineerd met neopreen peeskappen. Waarbij de explosies an sich geen probleem hoeven op te leveren, maar dit doen ze koud.

Kidde
Berichten: 3455
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:24

TS op basis van de foto zou ik toch voor iets groter gaan, je hebt best kans dat je zelf nog uitzwaard en dan past het gewoon niet meer.


Myrthee_ schreef:
TS, ik heb zelf ook liever pony's. Ik heb twee NRPS pony's, een van 1.45/1.48 hoog (net drie, dus nog niet officieel gemeten). De ander is 1.52 hoog.

Zelf ben ik 1.74 lang en 60 kilo. Kan naar mijn idee prima zo.
Ik zou me dus niet perse tegen laten houden door de maat, maar wel rekening houden inderdaad met het gewicht.

[ [url=m/HFeVaR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YJjZPq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik je voor de eerste pony wel wat groot vind ogen... Bij de tweede pony ligt je zadel volgens mij heel erg naar voren en als je het zadel goed zou leggen ligt hij achter de laatste rib of vertekend dit?