Geen paard meer durven nemen - nieuw paard na overlijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:18

Sabbientje schreef:
Toen mijn merrie aan heftige koliek overleed, had ik gelukkig nog een bijna 3 jarige ruin in de opfok staan.
Dus viel gelukkig niet meteen in een groot gat.
Voor rijden mochten we paarden van stalgenoten lenen.

Na een paar maanden wilden we toch weer een tweede paard.
Want mijn man en ik wilden samen kunnen rijden.
En toen ik net aan het rondsnuffelen was, kwam een van de paarden die wij op stal al reden te koop.
Paste precies in ons zoekplaatje en haar hebben we dan ook gekocht.

Maar nog steeds. Als een van de twee net even anders reageert dan normaal, net even wat minder gepoept heeft of net niet vrolijk genoeg een snoepje aanneemt, dan ben ik toch wel weer bang dat er koliek is.

Vorige week nog een boze April gehad :+ . Ze ging liggen in de paddock, dus ik meteen in de stres.
Achteraf bleek ze gewoon moe, want ze was nog maar net van de wei af.


Dat blijft een beetje.

Mijn eerste pony lag dood. Ik stond bij een ( hele lieve! ) boer die weleens grapjes maakte, dus toen hij me opving omdat mn pony dood zou zijn, geloofde ik het niet. Zag hem liggen en was zo verdrietig. Was net 12.

Daarna sloeg altijd mn hart over als een paard lag en nog moet ik het van me af laten glijden als ze lekker liggen.

Vorig jaar een lichte koliek hier gehad en als ik ze nu zie rollen, kijk ik of ze daarna wel opstaan......

En als mn ene merrie weer eens hysterisch staat te roepen, kijk ik toch wat er evt aan de hand is. Die kan roepen als ze zichzelf zielig vindt en een klein wondje heeft, maar ook als de rest haar niet (snel genoeg ) volgt........

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:39

2,5 jaar geleden stierf ons eerste gefokte veulen op 1,5 jarige leeftijd door esdoornvergiftiging. Hij was net verkocht, maar het was een schok.

Toen een jaar later kreeg onze oude pony een hartstilstand. Ze was al aan het kwakkelen, maar ook weer een grote schok.

Daarna onze jaarling moeten laten gaan door ernstige tumoren.

We hadden er nog 4 en nu een veulen erbij. Ik heb momenten dat ik nauwelijks naar stal durf uit angst wat ik kan aantreffen. Het kan zo ineens mis zijn en dat maakt mij soms echt bang.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:56

superpony schreef:
Dat blijft een beetje.

Mijn eerste pony lag dood. Ik stond bij een ( hele lieve! ) boer die weleens grapjes maakte, dus toen hij me opving omdat mn pony dood zou zijn, geloofde ik het niet. Zag hem liggen en was zo verdrietig. Was net 12.

Daarna sloeg altijd mn hart over als een paard lag en nog moet ik het van me af laten glijden als ze lekker liggen.

Vorig jaar een lichte koliek hier gehad en als ik ze nu zie rollen, kijk ik of ze daarna wel opstaan......

En als mn ene merrie weer eens hysterisch staat te roepen, kijk ik toch wat er evt aan de hand is. Die kan roepen als ze zichzelf zielig vindt en een klein wondje heeft, maar ook als de rest haar niet (snel genoeg ) volgt........


zo durf ik geen dichte bovendeuren van stallen te openen voor ik heb gehoord dat het paard erin nog leeft.
Een tijd geleden (ik was toen 16/17 ofzo) heeft mijn rij-instructeur een manegepaard dood aangetroffen in haar stal. Die had een longbloeding gehad.
Het was mijn werkdag ik ging net de paarden voeren toen mijn instructeur aankwam. Omdat hij even de naam van een paard dat medicatie moest hebben niet wist, heeft hij de andere stal en de buitenstal gevoerd en ik de manegepony's.
Ik heb hemelzijdank daarom niet het paard gevonden.