Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn droom: Z-dressuur......

 
Profiel   

Al van kinds af aan droom ik er van het Z te halen.
Door allerlei omstandigheden ben ik nooit in de gelegenheid geweest die droom na te leven.
Wel wedstrijden gereden met mijn pony op de ponyclub, later met mijn paard met name recreatief gereden.

Helaas ben ik toen gestopt met rijden. Helemaal. Bijna 30 jaar.

En nu.....ik heb de smaak weer helemaal te pakken. Heb kort van iemand een paard mogen rijden wegens zwangerschapsverlof waarvan het de bedoeling was dat ik dit 2 à 3x in de week zou blijven doen. Echter kreeg ze een goed bod en is het paard verkocht.

Gelukkig heb ik een hele lieve dochter waar ik af en toe mag komen rijden (woont niet in de buurt, dus dit gebeurd incidenteel) en mijn jongste dochter heeft een e-pony waar ik zo nu en dan ook op rijdt.

Maar nu ben ik sinds vorige week de trotse bezitter van mijn eigen paard. Echt nog vol ongeloof, echt een droom die uitkomt.

En nu gaat het weer kriebelen......ik zou zo graag, rustig aan, in ons eigen tempo, kijken of we samen mijn droom kunnen gaan verwezenlijken. Zonder druk, niets moet, gewoon fijn rijden en kijken wat ons brengt.

Echter, ik weet van mijzelf dat ik geen talent ben.....en wellicht als extra handicap inmiddels 50 lentes jong, dus dat zit ook niet echt mee.

Het is een droom......zal het dat altijd blijven? Of........

Zijn hier Bokkers met ervaring met (wedstrijd)rijden op wat oudere leeftijd?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 14:08 



 
Profiel   

Ter aanvulling; het Z moet natuurlijk geen doel op zich worden.
Belangrijkste is fijn en ontspannen kunnen rijden en het voor het paard ook zo leuk mogelijk houden.
Daarin hoop ik, met goede begeleiding, te kunnen groeien.

Samen plezier hebben staat hierin vooraan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 14:11 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 14:12 



 
Profiel   

Wat super leuk dat je weer lekker bent gaan rijden en natuurlijk gefeliciteerd met je paard!

Mijn bijrijder is nu even ruim 40. Heeft altijd recreatief gereden en reed net iets beter als de gemiddelde manege ruiter. Ze rijdt nu een jaar mijn Z dressuur pony bij. Ze heeft 1x in de week goede instructie en gaat echt enorm vooruit. Inmiddels zou ze een nette L2 proef kunnen rijden.

Wat ik ermee wil zeggen is dat je, denk ik, nooit te oud bent om te leren. Heel veel plezier met je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 14:18 



 
Profiel   

50 is toch helemaal niet oud! Ik word 43 en rijd minimaal 5 dagen in de week op Z niveau. Loop 7 dagen in de week op stal en werk daarnaast nog 36u. Nu ben ik er op jongere leeftijd 8 jaar uit geweest ivm zwangerschappen en jonge kinderen, maar sinds 5 jaar weer dagelijks in het zadel en ook wedstrijden. Ik zie mezelf op mijn 65e nog rijden hoor en wil nog dolgraag de subtop in.

Ik merk wel dat ik meer klachten heb zoals rugpijn of andere pijntjes (kapotte knie), maar in het zadel gelukkig geen last van. Alhoewel mijn conditie altijd beter kan en ik toch echt wat meer aan cardio moet gaan doen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 14:19 



 
Profiel   

Leuk al zo snel reacties!

Ik voel me ook zeker niet oud hoor!
Het is meer dat als ik om me heen kijk, bv op wedstrijd bij mn dochter of op stal, dat de gemiddelde b-ruiter een heel stuk jonger is. Moet ik daar dan zonodig tussen gaan rijden vraag ik me dan af....

Daarnaast moet ik echt weer flink wennen merk ik. Hoe vanzelfsprekend het vroeger ging, dat lukt niet meer.
Ik ben ook een simpele huis-tuin-keuken ruiter. Niets mis mee. Maar wel een met een droom. Die overigens bijna niemand weet :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 14:27 



 
Profiel   

Het mooie aan paardrijden is dat het niet persé leeftijdsgebonden is.
Op het gemiddelde concours zie je ook regelmatig ruiters en amazones van ruim 40+ op alle niveaus meedraaien.

Laat je niet demotiveren door de gedachten dat je te oud bent. Zo kijkt niemand naar jou namelijk. Je paard niet, je instructeur niet, je stalgenoten niet, je concurrentie niet en de jury niet.

Zij kijken enkel naar de manier waarop jij je paard opleidt. En dat is nu juist het belangrijkste.

PS: Neem een goede instructeur in de hand om je te helpen en spreek daar duidelijk je doelen mee af. Een goede instructeur zal samen met jou daarnaartoe werken.


Laatst bijgewerkt door stitchlover op 06-04-21 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 14:38 



 
Profiel   

Tja, dat is iets wat je voor jezelf uit moet maken. Ik heb zelf 3 paarden naar het Z gereden maar eerlijk gezegd, zou ik me niet zo op mijn gemak meer voelen tussen al die jonge meiden. Dus ik denk niet dat ik nog op wedstrijd ga. Misschien 40+ wedstrijden, die schijnen ook qua sfeer leuk te zijn. Maar ik weet dan weer niet of die voor punten in aanmerking komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 14:39 



 
Profiel   

Hangt van je kunde af en van je paard, ik zeg altijd dat elk paard Z kan lopen. Maar niet elke ruiter kan Z rijden. Gewoon gaan genieten en kijken hoever je komt, ben wel benieuwd naar je paard ? Heb je een foto ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 14:41 



 
Profiel   

stitchlover schreef
Het mooie aan paardrijden is dat het niet persé leeftijdsgebonden is.
Op het gemiddelde concours zie je ook regelmatig ruiters en amazones van ruim 40+ op alle niveaus meedraaien.

Laat je niet demotiveren door de gedachten dat je te oud bent. Zo kijkt niemand naar jou namelijk. Je paard niet, je instructeur niet, je stalgenoten niet, je concurrentie niet en de jury niet.

Zij kijken enkel naar de manier waarop jij je paard opleidt. En dat is nu juist het belangrijkste.

PS: Neem een goede instructeur in de hand om je te helpen en spreek daar duidelijk je doelen mee af. Een goede instructeur zal samen met jou daarnaartoe werken.


Nou, dit inderdaad! We maken ons altijd zo druk over wat een ander ergens iets van vindt of denkt, terwijl een ander alleen maar met zichzelf bezig is. Ik zie op wedstrijden mensen van alle leeftijden op alle niveaus meedraaien, dus over je leeftijd zou ik me echt niet druk maken.
Het hebben van een droom is hartstikke leuk, en als jij dat graag wil bereiken moet je dat gewoon doen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 15:15 



 
Profiel   

wat leuk dat je de smaak zo te pakken hebt!
Ik ben nu 47 en heb 2 jaar geleden nog een jong en helemaal groen paard gekocht voor de sport.
Heb haar wel 4 weken weggebracht voor het eeste stukje zadelmak maken maar verder doe ik het lekker zelf.
Door corona ben ik nog maar 1x op dressuurwedstrijd geweest en heb ik een oefenparcours en oefencross gereden maar we hebben reuze schik samen.
Ik zou me niet teveel aantrekken van de mensen die ook meerijden op de wedstrijd, en als je dat moeilijk vind is er nu mooi de kans van online proeven rijden:).
Als je graag Z wilt worden dan kun je daar gewoon voor gaan hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 15:55 



 
Profiel   

En ik ben 74 en rijd nog dagelijks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 16:17 



 
Profiel   

Doen! Doen! Doen!
Leef je droom! Je bent echt niet te oud. Kom anders eens rondneuzen in het 50+ topic in de huiskamer

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 16:19 



 
Profiel   

Mijn moeder rijdt op ons paard ook wedstrijden en die is 65+. Gewoon eerst in de b en nu L1. Geen probleem, juist leuk! Zijn bij ons ook hele wisselende leeftijden die mee doen, zolang je het zelf maar leuk vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 16:20 



 
Profiel   

Willen is kunnen en nog zo'n mooie, wil je het, kun je het, doe je het, kun je deze 3 met ja beantwoorden, doen.. Vertrouw op jezelf. Voor mij is het paardrijden met 52 jr helemaal over, helaas, maar je leeft maar 1x, dus nogmaals gewoon voor gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 16:59 



 
Profiel   

Misschien ook leuk om je bij deze discussie aan te sluiten?

[HK] 50-plussers te paard ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 17:04 



 
Profiel   

Mijn moeder is 72.
Rijd ook nog. Is begonnen op haar (gok) 50e.
Kende heel weinig en was te vergelijken met een tiener die 20 lesjes had gehad.

Nu rijdt ze nog steeds vreselijk qua niveau en kan niet eens een hele ronde galopperen, maar ze is er zelf heel blij mee. En daar draait het om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 17:04 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 19:05 



 
Profiel   

Ik ben 47 en ben net de B door.
Leeftijd is slechts een getal. Trek je niets aan van de mening van anderen en ga je droom achterna!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 20:38 



 
Profiel   

Gewoon lekker gaan rijden en lessen zien waar het schip strandt. Misschien is dat in de B, in de L, in de Z of word je Grand Prix ruiter. Plezier hebben in jezelf steeds verbeteren zou in jouw geval misschien voorop kunnen staan.

Ik post zelf regelmatig in het 50+ topic wat Marie111 hierboven al genoemd heeft. Daar zitten allemaal dames en 1 heer die geen 20 meer zijn en die allemaal lekker aan het rijden zijn. De een heeft een "ouwe taaie" en de ander een "jonkie" maar allemaal zijn we nog steeds enthousiast ruiter, ondanks hier en daar een pijntje of ongemak in het lijf.

Belangrijk is dat je een instructeur/instructrice vindt waarmee het klikt, en die niet raar opkijkt als je zegt dat het "oude mens" op/naast/achter het paard (afhankelijk van wat je doet, grondwerk of rijden) de remmende factor is en daar ook rekening mee kan houden. En dat je er bij je eigen rijden ook rekening mee houdt ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 20:46 



 
Profiel   

Wat leuk! In mijn beleving was het z vroeger het niveau waarop Anky de Olympische spelen reed. Inmiddels weet ik wel beter, maar het z heeft iets magisch. Ik heb 12 jaar geleden mijn eerste eigen paard gekocht, toen een veulen van 6 maanden. Zelf beleerd en opgeleid, wel altijd ge8nvesteerd in lessen. Tot anderhalf jaar geleden geen wedstrijdambitie. Ik had een gezin en ben gaan studeren op latere leeftijd dus ook geen tijd en geld. Daarna lichamelijk veel pech. Inmiddels is het toch gaan kriebelen en ben ik 14 september 2019 voor het eerst gestart. Mijn lichaam en de coronastop werkten niet mee, maar inmiddels toch L2 met winspunten. We blijven oefenen want hoewel het z niet het doel op zich is, lijkt het mij magisch om te kunnen halen. Ik ben nu 43 en mijn paard wordt 13 in mei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 20:49 



 
Profiel   

Dit geeft jij ook weer hoop dat ik ooit weer ga beginnen en weer een eigen paard koop. Vroeger vanaf me 13de bloed fanatiek gereden ook wedstrijden op z niveau bij d paarden. Inmiddels denk al meer dan 15 jaar niet meer op een paard dat zetten. Maar ga weer beginnen met wat manege lesjes voor het gevoel zo gauw ik weer kan lopen.
Succes met het najagen van je dromen.
Komt vast goed met je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 20:55 



 
Profiel   

Ik ben 47 en heb mn paard vorige zomer voor het eerst naar het Z gereden. Net als bij jou was het steeds mijn droom om dit te bereiken. Dus toen het eerste winstpunt dr was bij de eerste keer dat we Z startte was dat echt wel een heel gaaf gevoel.
Dus ik zou zeggen lekker gaan rijden en doen wat goed voelt en vooral genieten van de weg dr naartoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 21:20 



 
Profiel   

Wat een ontzettend leuke berichten! Ik ga zeker een kijkje nemen in het 50+ topic.

Leuk ook om te lezen dat ik niet de enige ben. Niet dat ik dat dacht, maar het is altijd leuk verhalen en ervaringen van anderen te lezen.Dank!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 11:13 



 
Profiel   

lichtheid schreef
En ik ben 74 en rijd nog dagelijks.


_/-\o_ _/-\o_

Ik hoop toch zo dat ik net zo gezond en sportief oud(er) mag worden!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 11:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen