Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 19:56

Spannend! Alvast heel veel succes!

Noura had haar gekke 5 minuten. Eerst had ze de oude merrie lopen pesten en daarna waren de ruinen aan de beurt _O-

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 19:59

Daihyo schreef:
Spannend! Alvast heel veel succes!

Noura had haar gekke 5 minuten. Eerst had ze de oude merrie lopen pesten en daarna waren de ruinen aan de beurt _O-
[ Video ]

Heerlijk dit :')

Ik heb hiervoor quarters gehad, doet ze me heel erg aan denken. Leuk beestje is het!

Lunareclipse: alvast succes met de castratie! Kan me voorstellen dat je hem een beetje knijpt..

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:02

Het is een paint, dus dat is niet zo gek :D
Moeder is een reininggefokte quarter en vader een allround gefokte paint.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:28

Daihyo schreef:
Het is een paint, dus dat is niet zo gek :D
Moeder is een reininggefokte quarter en vader een allround gefokte paint.

Wist ik, daarom ook ;) :D Je ziet ze op bokt alleen niet veel buiten de western-fora (logisch natuurlijk, maar blijft leuk :) )

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:30

Aah okee. Ik wist niet dat je het wist :D
Mensen vragen nog wel eens of het een tinker is :+

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:33

Alles wat bont is, is een Tinker dat snap je toch wel? :+
Zalig filmpje! :D

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:36

Nou, die opmerking heb ik serieus ook al een paard keer gehoord :+
De enige overeenkomst is dan ook wel de kleur. Verder heeft ze echt niks van een tinker :+

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:21

Wat een pestkop die Noura! Echt een leuk dier is het! Het “bolle” is er ook wel af lijkt het?

Spannend LunarEclipse, zou wel fijn zijn op stal. Doen ze tenniste geen gekke dingen omdat ze nerveus zijn. Goed dat de osteopaat is langsgekomen. Kan echt verschil maken, en dan wennen ze vast al aan vreemde handen op hun lichaam

Begrijp ik Filis. Ik haat longeren, wordt er zo duizelig van. Ga wel aan de lange lijnen werken over pakweg 1,5/2 jaar haha
Ben benieuwd hoe het inrijden zal gaan. Met beleid kun je je vast een compromis ergens sluiten!

Pankina was STOUT voor het eerst. Een beetje door omstandigheden. Ik zet haar soms op stal om te laten wennen. Ik liep de stal in en ze wilde door me heen lopen dus voor ze dat kon doen stuurde ik haar weg en toen raakte ze een beetje in paniek en wilde ze me trappen. Nou dat plan kon ze vergeten :+ heb wel even goed duidelijk gemaakt dat ze dat geen tweede keer hoeft te doen. Boodschap kwam aan. Ze was extreem beleefd daarna. Ze is de grootste jaarling van haar groep en ze voelt zich helemaal tof nu. Denk dat ze even wilde testen of dat bij mij ook werkte. Ga denk ik even overleggen overleggen of er een pismerrie kan worden bijgezet. Denk opzich dat ze dit geen tweede keer doet maar een beetje manieren er laten rammen door een ouder dier kan nooit kwaad :')

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:42

Een goede alfamerrie hoeft niet te rammen. Maar met zo'n brutaaltje geen slecht idee om er een ouder dominanter dier bij te zetten. Maar dan wel een goede leider, die weet hoe het werkt. Ik merk dat het opgroeien in een gemengde kudde Noura wel heel goed doet. Ze weet haar plek, maar krijgt ook gewoon de ruimte om lekker jong en gek te doen :D

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:01

Daihyo schreef:
Een goede alfamerrie hoeft niet te rammen. Maar met zo'n brutaaltje geen slecht idee om er een ouder dominanter dier bij te zetten. Maar dan wel een goede leider, die weet hoe het werkt. Ik merk dat het opgroeien in een gemengde kudde Noura wel heel goed doet. Ze weet haar plek, maar krijgt ook gewoon de ruimte om lekker jong en gek te doen :D


Spreekwoordelijk erin rammen uiteraard! :Y) Ben ook voorstander van een gemengde kudde, zo’n jong dier gaat natuurlijk de grenzen gewoon opzoeken. Maar door omstandigheden en ruimte is ze in een jaarling groep gezet.. er komt wel een volwassen Welsh bij in februari maar volgensmij is dat een doetje

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:04

Ja ik vind het ook ideaal zo hoor. Ze heeft niks te vertellen, maar het gaat altijd heel gemoedelijk. Hooguit boos kijken en een beetje duwen. Maar meer is niet nodig gelukkig. We hebben wat dat betreft echt een fijne kudde :j

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 14:21

Grappig want de mijne krijgt soms echt teveel ruimte in onze kudde. De leid merrie is zijn pleegmama en de “ hoogste ruin” is echt z’n mattie.
Dus soms pak ik m zelf maar even aan, hij is niet gemeen of stout maar soms een tikkeltje te zelfverzekerd.
We werken eens per week even los in de roundpenn, linksom rechtsom stapje drafje galopje op lichaamstaal en dat doet hij gelukkig super braaf.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:34

Hiervoor stond ze bij een hele stabiele dominante merrie die zelf ook echt wat beesten heeft groot gebracht. Die corrigeerde met lichaamstaal en baby deed direct wat haar werd opgedragen. Super fijn zo’n dier! Ik nam die merrie ook mee toen ik haar verkeersmak aan het maken was, maar ook om nieuw voer te introduceren. Gaf een klein hapje aan de oudere merrie en daarna aan baby. Dat werkte erg goed. Was zo blij met dat dier! Hoop dat er weer zo’n dier zal zijn wanneer ze naar een nieuwe kudde gaat.

Dit is ook wel een merrie waarvan ik in de toekomst verwacht dat ze hoger in rang zal staan. Ze is niet gemeen maar ze corrigeert nu al de andere dieren om haar heen _O- bij enge situaties staat ze ook vooraan en is ze de eerste om het te onderzoeken. ik zag een filmpje van haar als veulen. Toen ze net een week oud was en geïntroduceerd werd aan een hooinet. Vond ze het maar niets. Ze begon direct er naar te trappen ~~}> zal maar niet teveel zwijmelen over hoe leuk ik haar vind

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:44

Niks mis met een toekomstige alfa. Alleen nu nog even niet :D

Noura daagt onze oude merrie ook uit. Ik denk ook dat ze de leiding uiteindelijk zal overnemen. Maar ik hoop dat ze daar nog even een paar jaar mee wacht. De fokker vertelde dat ze haar als veulen als prinsesje noemden :+


divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:33

Hahaha dat filmpje van Noura.

Ik vind het wel echt leuk om te zien hoe het in zo'n kudde gaat. Nu staat die van mij met andere jonge hengsten. Dat heeft hem wel echt goed gedaan om uit z'n schulpje te komen naast dat hij nu natuurlijk weer lekker in z'n vel zit. Als ze dan zo met z'n allen de wei door aan het paraderen zijn dan ben ik blij dat hij zich nu zo goed en zelfverzekerd voelt (goed voor de spieropbouw ook :D). Ook in de omgang merk je dat hij expressiever wordt. Waar hij eerst wat meer een binnenvetter was maakt hij het heel snel duidelijk als hij het er ergens niet mee eens is. Maar dat is ook misschien een beetje het hengst worden. Dus ben ook wel heel benieuwd of en hoe dat gaat veranderen als hij straks ruin is. Ik hoop voor een nieuw plekje ook een mooie gemengde kudde te kunnen vinden, denk dat hem dat opvoedkundig ook wel goed zal doen.
(Eerst zelfvertrouwen opbouwen en dan ermee geconfronteerd worden dat je echt zo stoer niet bent :') )

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:50

Arm dier. Daar gaat zijn ego _O-
Noura is ook echt aan het spelen de laatste tijd. Ze was wat buikig en heb van de veearts een Pramox wormenkuur gekregen. Ondanks een schoon mestonderzoek waarschijnlijk toch wormen. Ze is veel minder buikig en een stuk speelser :):)

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:57

Daihyo schreef:
Arm dier. Daar gaat zijn ego _O-
Noura is ook echt aan het spelen de laatste tijd. Ze was wat buikig en heb van de veearts een Pramox wormenkuur gekregen. Ondanks een schoon mestonderzoek waarschijnlijk toch wormen. Ze is veel minder buikig en een stuk speelser :):)



Fijn! Viel me ook al op dat ze minder buikig was. Had ze van het voorjaar ook niet wormen?
Komt best vaak voor ook dat het ingekapseld zit. Ze ziet er goed uit in ieder geval !

Hahaha oei oei oei arme pony. Dan wordt zo zijn ego weer ingedeukt LunarEclipse. Heb je al een andere stalling gevonden?

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 09:14

Wat fijn Daihyo!

@Danique: Ik ga van het weekend ergens kijken, heel groot land, gemengde kudde en bijgevoerd van najaar t/m vroege voorjaar en ik hoop echt dat het wat is. Voor mij is het helaas weer wat ver (vlakbij waar hij nu staat) en verder zijn er weinig faciliteiten dus het zou dan weer tijdelijk zijn totdat hij klaar is voor het echte werk. Maar als ik kijk hoe jeugdig hij nog is mentaal en fysiek dan duurt dat toch nog wel even. We kunnen er mooie wandelingetjes maken in de buurt en dat is voor mij meer dan genoeg.
(zoals je hoort heb ik mijn hoop op deze plek gevestigd :') ).

Hij is nu zo stoer zoals 12 jarige jongetjes stoer zijn zegmaar. Als ik ben geweest wil hij soms niet terug de wei in (gras is nu stuk minder lekker dan het hooi waar hij binnen wat van krijgt als ik er ben) en dan gaat ie bij de poort resoluut stilstaan en heldhaftig met z'n voorbenen slaan als een 'echte' hengst om z'n punt te maken. En dan zeg ik ja jammer joh, je moet toch echt weer naar buiten. Dan gaat ie nog even stilstaan en nadenken en dan komt ie toch maar mee (en dan wil hij ook meteen los en weer naar de andere paarden want dat is toch ook wel weer leuk :+ ).

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 09:31

Danique_G schreef:
Daihyo schreef:
Arm dier. Daar gaat zijn ego _O-
Noura is ook echt aan het spelen de laatste tijd. Ze was wat buikig en heb van de veearts een Pramox wormenkuur gekregen. Ondanks een schoon mestonderzoek waarschijnlijk toch wormen. Ze is veel minder buikig en een stuk speelser :):)



Fijn! Viel me ook al op dat ze minder buikig was. Had ze van het voorjaar ook niet wormen?
Komt best vaak voor ook dat het ingekapseld zit. Ze ziet er goed uit in ieder geval !


Ja klopt, spoelworm. Ik heb haar gekocht met een flinke besmetting en sindsdien een strak schema aan gehouden. Het najaar voor extra check een mestonderzoek gedaan en toen was ze schoon. Maar wel het schema aan gehouden en dus toch wormen. Irritant. Heb je net de ene worm bestreden, komt de ander weer tevoorschijn. Soort van dweilen met de kraan open.
Gelukkig doet ze het verder wel goed. Maar vervelend is het wel.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 08:13

Gelukkig gaat Noura weer wat beter, Daihyo. Wormen zijn vervelend..

Ik ben goed geslaagd voor een zadel. Mijn eigen zadelmak-maak-zadel bleek te passen, met wat aanpassingen :D Daar had ik niet op gerekend, dus ben blij. Kan ik mooi verder sparen voor een definitief zadel voor als hij is uitgegroeid. Zadelmaakster heeft hem iets opgevuld en er een Prolite-pad bij gedaan, want hij is voor nog iets wijd. Met de pad ligt hij echter super, en dan hebben we wat speelruimte voor spiergroei :)

Wat voor dekjes zijn fijn? Ik heb een dressuur nodig. Zadel is 17", moet ik dan een full of een cob dekje hebben? Ik zag dat die dekjes tegenwoordig loeiduur zijn := Iemand tips voor een fijn merk wat geen rib uit je lijf kost? Dekje wat ik nu heb is weer iets te goedkoop, dat blijft niet goed liggen... Ik zie door de bomen het bos niet meer :')

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 08:37

Fijn Fillis! Dat scheelt weer! Voor dekjes snuffelde ik altijd op Marktplaats. Of Facebookpagina's. Die kocht ik zelden nieuw :+
En ik zou voor full gaan. Het is geen kinderzadel toch? Dan kom je met cob met de zweetbladen vaak maar net uit.
Of net niet :+

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 09:13

Daihyo schreef:
Fijn Fillis! Dat scheelt weer! Voor dekjes snuffelde ik altijd op Marktplaats. Of Facebookpagina's. Die kocht ik zelden nieuw :+
En ik zou voor full gaan. Het is geen kinderzadel toch? Dan kom je met cob met de zweetbladen vaak maar net uit.
Of net niet :+

Marktplaats! Daar zeg je wat :Y) Nu nog een fijne kleur voor een lichtbruine... vind dat echt de moeilijkste kleur paard om iets moois bij te vinden :')

Goed om te weten qua maat! Dan kijk ik naar een Full :)

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 09:16

Blauw doet het altijd goed met bruin :j

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 09:39

Blauw inderdaad, vooral donkerblauw stond altijd heel sjiek bij ons bruine paard. Ook had ik een zwart met zilvergrijs randje van BR die ik erg mooi vond. Ik weet niet hoe de prijzen nu zijn, maar vroeger vond ik het ook altijd al duur. Meeste had ik tweedehands, BR Event dekjes waren vroeger mijn favoriet.
En inderdaad full nemen, wij hadden ook wel eens cob dekjes voor ons 17 inch dressuurzadel maar dan krijg je inderdaad dat de zweetbladen er net wel net niet overheen gaan.
Super fijn trouwens dat je zadelmakmaak zadel met wat aanpassingen past!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 21:01