Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 24 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 53  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Van jonkie tot rijpaard, de route..

 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik heb vandaag de camera weer eens mee genomen voor mijn harige monsters: [ITP] Kleine meisjes worden groot - LC Tecum Special Moon bijna 2

Ook na de pagina te verversen doen je foto's in het topic het bij mij niet!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 21:44 



 
Profiel   

[ img ]
Ik ben gegaan voor blauw, de lokale epplejeck had een aanbieding op alle blauwe dekjes. Dit is een full, vind hem wel wat ruim, maar de cobs zagen er in de winkel inderdaad vrij klein uit...

Mega wazige foto zie ik nu, slecht licht en meneer kan niét stilstaan voor foto's :+

Ik zit te twijfelen nu of ik het zadel misschien niet iets te ver naar achter heb gelegd? Ik vind het lastig te voelen bij hem waar het schouderblad eindigt. Het bleef wel netjes liggen verder.

-------------------

Hoe gaat het met ieders jonkies? Lunareclipse, was de jouwe nu al gecastreerd of moet 'ie nog? :)


Laatst bijgewerkt door Fillis op 20-01-22 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 21:49 



 
Profiel   

Allemaal niet? Apart. Bij mij wel :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 21:49 



 
Profiel   

Muze schreef
Gewoon uit nieuwsgierigheid..
( en ik hoop dat er wel met respect gereageerd wordt.)

Wat is het “ pad” van jullie jonkie?
Wanneer gaan jullie beginnen met inrijden, op welke leeftijd doen jullie welke dingen?
Kortom; hoe is de weg van jonkie naar rijpaard voor jullie?
En waarom?

Vind dit met name interessant omdat er tegenwoordig reeds meer kennis is rondom de biomechanica en het welzijn van paarden. Een drie jarige vol in de show laten lopen vind ik bijvoorbeeld echt alles behalve oke..
Maar jaren niets doen en dan “ opeens” vol aan de bak met 4 jaar is ook weer een ander uiterste natuurlijk.

Kortom, ik ben Benieuwd


Wij hebben Amira gekocht als net 3 jarige recht uit de opfok, we zouden met beleren wachten tot ze 5 zou zijn. Nu raad je t al dit is eerder gebeurt haha. Door omstandigheden is ze afgelopen zomer beleerd op een rustig tempo, dit hebben wij uiteindelijk uit laten besteden ipv zelf doen. Nu rijden we 2x in de week max 20 minuutjes mits de bak oke is. Uiteindelijk wel blij geweest met de keuze om het beleren nu al te doen, ze wou graag werken en werd erg vervelend van alleen longeren en grondwerk. Nu lekker rustig aan alles opbouwen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:26 



 
Profiel   

Mooi zadel heb je filis! Wat voor eentje is het? En pure nieuwsgierigheid, met wat voor pad rijd je en waarom koos je hiervoor?
Mijn laatste obsessie, na voeding, waren zadelonderleggers. Heb hele avonden onderzoeken gelezen _O-
Hoe vond je pony het zadel passen?

Wat een hoop vragen voor je op de donderdagavond zo he?


Ga zo eens kijken Daihyo, ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:34 



 
Profiel   

Leuk topic Daihyo!

Mijne is super onderdanig naar de twee grote springpaarden maar de Shetlander is hij de baas en speelt dan ook echt heel veel met hem. Hij komt uit een gemengde kudde vandaan dus daar heeft hij al een hoop geleerd. Zelf heb ik alleen ruinen staan. Hij rent en beweegt al zoveel, echt bizar maar denk dat het wel goed is voor zijn ontwikkeling :j

Fijn dat je zadel past Fillis! Kan je rustig verder kijken als hij verder ontwikkeld is.

De pad is een prolite zo te zien om het zadel nog beetje beter in balans te krijgen. Werken wel heel fijn :j

Hier gaat het verder allemaal relaxted. Wandelen steeds vaker ‘alleen’ en dat pakt hij heel goed op. In het begin stond hij meer stil dan braaf meelopen maar nu is hij echt stoer aan het worden. Groeit ook nog steeds erg hard dus ben benieuwd hoe hij van de zomer zal zijn, en ook vooral naar de zomervacht erg benieuwd.

Bijna elke avond tref ik ze zo aan <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:27 



 
Profiel   

Ah wat een lieve foto <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:43 



 
Profiel   

@Fillis: Staat hem goed!
Die van mij is maandag aan de beurt voor de castratie :=

@BM_Stables: fijn daat het zo goed gaat. Ik lees in je profiel dat ze een Andalusier x volboed is? Klinkt als een interessante kruising!

@Capriooltje:Wat een heerlijke foto <3
En super dat het zo goed gaat met wandelen.
Die van mij is ook enorm veel aan het rennen, bewegen, spelen en doen. Heerlijk om te zien. Maar inderdaad goed voor ze, zijn bespiering begint nu ook weer langzaam goed te komen. Hij is ook nu echt boven de andere paarden uitgegroeid (dat zijn allemaal wat kleinere arabieren).

Ook hebben Dayhio en Danique mij geïnspireerd om nader onder de loep te nemen wat ik nou precies voer en toch ook een kleine aanpassing op gemaakt.

Ik had ook nog wat foto's getrokken:
[ img ]
Wilde hengst, voor nog even (andere paard heb ik er even uitgeknipt want die is niet van mij)

[ img ]

[ img ]
Met z'n prethoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:18 



 
Profiel   

Lekker bekkie heeft hij toch <3
Wat heb je aangepast aan je voer? Gewoon nieuwsgierigheid hoor, ik leer er graag van bij :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:26 



 
Profiel   

Ik voer Fibrebeet en basisbrok bij (naast het voordroog) en die Fibrebeet heeft nog een redelijk scheve calcium fosfor verhouding. Het brok en inschatting van het voordroog levelde het wel weer maar was voor het mooie toch nog net wat te hoog dus ik voer nu wat zemelen bij.
Vitamine D3, E en Lysine zijn op basis van bijvoeding en inschatting van het voordroog wel wat aan de lage kant (niet dramatisch maar wel onder DAH voor zijn gewicht en leeftijd). Ik weet nog niet zo goed wat ik daarmee moet, wellicht dat ik dat kan aanvullen met een supplement.

Edit: ik heb een rekenfoutje gemaakt voor E en D3, verkeerde kolom gekeken voor benodigde waardes. D3 is goed, E nog wel aan de lage kant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:47 



 
Profiel   

D3 zit wel goed, dat nemen ze ook op door licht, dus daar zou ik me niet teveel zorgen over maken als hij veel buiten komt en geen deken op heeft. En als je ipv de basisbrok een balancer zoekt die hoger in de E en lysine zit? Zo zit de Agrobs Naturmineral hoog in vit. E. Lysine zou ik even moeten opzoeken. Maar de vit E was de reden waarom ik die nu geef. En laag in ijzer.
Hoeveel fibrebeet geef je nu? Als dat een aardige hoeveelheid is, is het inderdaad wel wijs om zemelen bij te geven :j
Ik geef nu de naturmineral samen met 500gr Breed & Grow. En af en toe wat fibrebeet voor het lekker, daar is ze gek op :D.

De oude tinker die bij ons staat krijgt het nu ook en hij is er mooi mee op gewicht gekomen. Hij krijgt ook nog bodybuilder bij en de naturmineral. Hij was echt mager aan het worden, maar trekt nu weer bij. Ik vind het fijn spul :j
En ze eten het met smaak. In tegenstelling tot speedibeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:57 



 
Profiel   

Ik ga het eens bekijken, thanks!
Er is zo veel beschikbaar, soms zie je door de bomen het bos niet meer.

Fibrebeet vind ik idd echt super. Ik gebruik het nu echt als ruwvoer aanvulling en om hem zo beter op gewicht te houden. Ze krijgen nl geen onbeperkt hooi bij (echt een harde eis voor z'n nieuwe plek). Hij krijgt 600gr fibrebeet (iets minder dan 200gr per 100kg lichaamsgewicht) en daar doe ik nu dan 250 gr zemelen bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:17 



 
Profiel   

Danique_G schreef
Mooi zadel heb je filis! Wat voor eentje is het? En pure nieuwsgierigheid, met wat voor pad rijd je en waarom koos je hiervoor?
Mijn laatste obsessie, na voeding, waren zadelonderleggers. Heb hele avonden onderzoeken gelezen _O-
Hoe vond je pony het zadel passen?

Wat een hoop vragen voor je op de donderdagavond zo he?


Ga zo eens kijken Daihyo, ben benieuwd!

Het is een Rossner Amerika. Wel een beetje een B-merk, maar prima voor een eerste zadeltje!

Zoals Capriootje zei is het een Prolite-pad inderdaad! Hiervoor gekozen omdat het zadel iets te wijd is bij de schouders. Zadelmaker gaf aan dat je wel een smallere boom kan kiezen (en dus een ander zadel aanschaffen) maar dat hij hier door spieropbouw waarschijnlijk heel snel uit gaat groeien. D.m.v. deze pad kan je nog wat spelen met de ligging, dan kan hij er een tijdje mee vooruit. In theorie was ik er altijd een beetje op tegen (ik zat altijd in het kamp "zadel moet gewoon passen, klaar") maar toen ze me dit liet zien en ook hoe goed het zadel blijft liggen aan de longe na fiks draven, een paar bokkensprongen en het feit dat hij nu nog flink overbouwd staat heeft me er wel van overtuigd dat dit een prima oplossing is!

Pony vond het ook prima, hij liep echt heel fijn aan de longe. Aangesingeld (of dat nu een longeersingel of een zadeltje/bbp is) wil hij nog wel eens de rug wegdrukken/sterrenkijken, maar hij liep nu ineens mooi in een horizontale positie met zijn hals en hij liep mooi ruim. Ik heb er nog niet opgezeten met een zadel (alleen met bbp ivm dus geen passend zadel hebben) en vond het een beetje te risicovol om dat tijdens het zadelpassen te doen, dus dat gaan we vanavond even bekijken. Maar ik heb er een goed gevoel over, het ligt echt netjes. Voordeel is dat ik dit zadel bij mijn bijrijdpaard heb gebruikt voor het inrijden, dus ik weet dat ik er zelf lekker in zit :j

------

Ik zal later even reageren op de rest! Pauze is voorbij ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:26 



 
Profiel   

Rossner is een prima merk toch. Ik zat er altijd erg prettig in in mijn dressuurtijd :D
En slim opgelost met de Prolite pad inderdaad. Zo ligt het nu passend, maar heeft je paard wel ruimte om te groeien. Ik heb het ook met ongelijke bespiering wel tijdelijk toegepast. Als het maar tijdelijk is en je werkt naar 'niet meer nodig', dan is daar niks mis mee. Ben benieuwd hoe het vanavond gaat!


LunarEclipse schreef
Ik ga het eens bekijken, thanks!
Er is zo veel beschikbaar, soms zie je door de bomen het bos niet meer.

Fibrebeet vind ik idd echt super. Ik gebruik het nu echt als ruwvoer aanvulling en om hem zo beter op gewicht te houden. Ze krijgen nl geen onbeperkt hooi bij (echt een harde eis voor z'n nieuwe plek). Hij krijgt 600gr fibrebeet (iets minder dan 200gr per 100kg lichaamsgewicht) en daar doe ik nu dan 250 gr zemelen bij.


Ja, dat herken ik wel. Er is zo ontzettend veel aanbod. Hier krijgen ze ook geen onbeperkt hooi, maar wel onbeperkt ruwvoer. Het hooi is afgewogen voor een dagportie voor 6 paarden. Dat krijgen ze in 1/3 's ochtends en 2/3 's avonds in slowfeeders. En dat is aangevuld met gerstestro, zodat ze wel altijd kunnen knabbelen en nooit leeg staan. Dat werkt goed. Alleen de oudjes eten niet snel genoeg en worden bijgevoerd met ruwvoervervangers. De ene mist 6 kiezen en krijgt 2x per dag een emmer met myo protein flakes, andere grasbrok en breed & grow. De ander krijgt de fibrebeet (400gr), bodybuilder (tijdelijk omdat hij echt snel afviel) en de agrobs voor de vitamines. Daar doen ze het beiden prima op.
Mijn haflinger krijgt alleen de agrobs, met af en toe wat slueslimix voor het lekker en mijn jonkie ook de agrobs, aangevuld met breed & grow en af en toe fibrebeet.

De oudjes krijgen dit 2x per dag elke dag. De mijne alleen als ik er ben, maar dat is 6x per week, dus bijna dagelijks :+
De andere paarden regelen de eigenaren zelf. Het was even zoeken, maar nu hebben we volgens mij wel te pakken wat per paard werkt. En straks met gras erbij zal het wel weer even anders worden, maar dat zal pas van het voorjaar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:52 



 
Profiel   

Vind het een mooi zadeltje Filis. Ben ook al aan het kijken naar zadels. Wil nadenken al over hoeveel ik wil uitgeven. Ik herken het wel. Had laatst een hele discussie over zadel pads met een stalgenootje. Ik vind (vond) het vaak best een beetje onzin, zadel moet gewoon passen. Maar wat je zegt over je jonkie vind ik het ergens wel logisch klinken. Ik heb ook veel onderzoeken gelezen erover. Ben nog steeds wat zoekende naar mijn mening. Niet dat ik het afkeur. Vind het heel erg interessant en als het beter is ben ik de eerste die zo’n ding koopt. Vandaar dat ik even nieuwsgierig was, ik leer graag bij :j

Wat leuk LunarEclipse! Vind het hele voeren wel een interessant onderwerp. Maar ik ben me wel heel bewust van hoe onbekwaam ik dan nog ben. Leuke foto dat hij steigert! Heb het idee dat Arabieren altijd vaak op hun achterheen staan :')

Vandaag kwam de hoefsmid. Pony was braaf. Leuk om te zien dat ze zo veranderd. Stilstaan doet ze ook steeds weer een paar seconden langer. Kreeg voor het eerst haar lichaam op de foto. Dat lukt dus nooit want de jaarling welshjes gaan er altijd voor staan :') ze krijgt echt body langzaam. Wordt een flinke dame over een paar jaar
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 17:22 



 
Profiel   

Ze heeft echt een lief koppie Danique, ook wel echt een mooie kleur vind ik! Hoe oud is ze nou ook alweer?

Castratie is verzet naar volgende week vanwege onderbezetting bij de dierenarts, dus ik mag nog een extra weekje op m'n zenuwen zitten :D Wel heb ik een mooi plekje voor hem gevonden waar hij half maart heen kan als hij lang genoeg ruin is, dus daar heel blij om :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 12:42 



 
Profiel   

Ah dat weekje is zo voorbij, komt helemaal goed.
Fijn dat je een plekje gevonden hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 12:50 



 
Profiel   

Gisteren dacht ik van nou, ik ga weer eens wat doen en ik wilde graag even vertellen want ik vond het wel een mooi momentje.

We gingen spelen/freestylen/hoe je het ook noemt in de bak. Ik met m'n vlaggetje (ik ben een kluns met leadropes en longeerzwepen dus ik heb gewoon een zweepje met een 'flag' eraan) en gewoon vooruit/van me af vragen, vooral met lichaamstaal, daar reageert hij sowieso erg goed op. Ik begon rustig en hij begon daarmee eigenlijk vanzelf al rustig om me heen te draven. Rustig is relatief want er zat 'm duidelijk wat energie dwars :+ maar het tempo bleef rustig en ingehouden. Op een gegeven moment stop ik er zelf energie in met mijn 'zijn' en hij sprint weg met veel bombarie :') daar zat ie echt op te wachten denk ik :D.

De vorige keer dat we dit deden en hij hoog in zijn energie zat was hij gaan rennen (en was ik het contact kwijt) en besloot hij dat het tijd was om met z'n maten te spelen in de wei en over de paddock omheining de wei in te springen :+ maar dit keer bleven we echt in contact, ook als hij aan de andere kant van de paddock was reageerde hij nog op mij. Hij wilde op een gegeven moment ook wat meer spelen, dat doen we ook wel eens in de wei, en daarbij merk je dat hij ook heel goed de notie heeft dat ik een fragiel mens ben en dat ik hem zeker dan niet in mijn ruimte wil. Daar heb ik dan ook wel actief energie in gestoken de laatste tijd maar ik vind het echt mooi hoe hij zich daar aan aanpast en die grenzen echt respecteert.

Ik merk de laatste tijd dat we echt op elkaar ingespeeld raken en meer verbinding krijgen (gewoon door de dagelijkse dingen en af en toe eens 'spelen' in de wei) en dit soort momenten bevestigen dat dan weer zo mooi. Ik ben echt blij met hem. Hij is een enorme spiegel en hij kan heel mans zijn (zal waarschijnlijk wel minder worden als hij geen hengst meer is) maar hij wil ook echt graag samenwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:16 



 
Profiel   

Oh super fijne momenten zijn dat. Dat is genieten als je echt contact hebt, ondanks het lekker spelen en uit zijn dak gaan.

Leuk dier hoor Danique! Ook nog zo lekker uit verhouding :D

We doen af en toe wat ‘grondwerk’ in de bak. Van de week een balkje erbij gepakt. Liep ze super overheen. Wat mijn haflinger altijd heel spannend vond was stilstaan halverwege. Dus met de balk onder de buik.
Noura maakt er niet zo’n punt van :+ 8-)
[ img ]

En daarna mag ze altijd even los spelen. Soms doet ze niks, maar vandaag ging ze even los :):)
Het enige wat ik doe is in het midden staan en af en toe even op en neer springen of stampen. Het mooie is, zodra ik 'kom maar' zeg is alle rust terug en loopt ze naar me toe. Ik hou er van <3

Ze is wel echt een allrounder :))

Springpaard


Dressuurpony :wow: <3


Of nee, toch wel echt een reiner 8-)
Ze dacht dat het hek achterin dicht was, maar dat was gewoon open :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:31 



 
Profiel   

Haha Noura is van alle markten thuis :D Heerlijk die filmpjes!
Haar hoofd toen ze over het balkje gegaan was :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:41 



 
Profiel   

Ja ik weet nog niet of ze nu verbaasd was (WTF deed ik nu :oo ?) of trots op zichzelf :') _O-
Was ook voor de eerste keer dat ze er harder dan in stap overheen ging en dat was totaal niet de bedoeling. Ze was er al een paar keer langs gerend, dus deze hadden we allebei niet aan zien komen denk ik. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:44 



 
Profiel   

Hahaha geweldig is dat. E had precies zo'n uitdrukking toen hij voor het eerst over een balkje was gegaan en hij doorhad dat ergens overheen ook een optie is. Zo van ok WOW dat kan dus ook!!!
Hij heeft het daarna ook nog een paar keer in de praktijk toegepast _O- waarna hij er gelukkig al snel zelf achter kwam dat over kruiwagens en hekken heen springen niet zo slim is :').


Laatst bijgewerkt door divided op 19-06-23 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:51 



 
Profiel   

Ja, dat is wel het gevaar :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:00 



 
Profiel   

Hoe gaat t met de ukkies??

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 09:06 



 
Profiel   

Met mijn Ukkie in elk geval goed.
Ga binnenkort eens rondkijken voor een kaptoom, want van de zomer is hij 3 en vind ik dat we rustig aan af en toe wel eens wat werk aan de hand en dergelijke kunnen doen.
Hij had vandaag nog een nasleep van corrie denk ik, hij was nogal baldadig met bekappen: kwam omhoog..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 13:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 24 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 53  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen