Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 08:40

Afgelopen weekend de vliegenspray geoefend.
Dat was wel heel stom..

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:56

Oh ja, die heb ik van de week ook geoefend. Ook stom :=
Dat behoeft nog wat verdere oefening.

We hebben gisteren ook de trailer weer geoefend. Alsof ze het al jaren deed. Ze liep zo achter me aan erop, daar lekker haar muesli gegeten. Toen weer recht er af, ging ook super (dat was de vorige keer nog wat moeilijk). En toen nog een keer erop en lekker muesli eten en er weer af. Super trots <3
Afbeelding

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:59

Haha vliegenspray heb ik twee dagen geleden ook voor het eerst geoefend. Hij gaf geen kik. _O- En een halster omdoen is wel nog steeds heel eng. :')

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:07

Oh dat had die van mij ook in het begin. Heeft echt een paar weken met halster in de wei gelopen en ik had er 1 extra om haar dan mee te halen. Dus wij deden alles met 2 halsters om, tot ik 'm normaal op en af kon doen.

Ze vindt sowieso water of iets op haar lijf niet okee. Ja, borstelen en aaien en kriebelen wel. Maar afsponzen (toen met de hitte) vindt ze bijvoorbeeld niet leuk. Ik heb haar van de winter een aantal keer moeten wassen ivm luis en dat was natuurlijk niet heel fijn. En haar achter voeten optillen vond ze ook niet fijn. Afgelopen winter heeft ze 2 weken in verband gezeten ivm een draadwond. Maar dat gaat sinds vorige week eindelijk zonder gejengel. Ik kon haar voeten wel optillen en krabben, maar ze stond wel echt te jengelen met haar achterbeen.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:19

Een spray vind de mijne niet erg, maar bij de eerste spuit bekijkt hij het nog steeds van eeuuuuhhhh wat was dat nu ook alweer? :')

Ik heb gisteren m'n eerste letsel opgelopen ten oorzaken van m'n jonkie _O- zijn de eerste km onder het zadel aan het maken. Meneer zak een bakkabouter in de hoek, met als gevolg hij rechts en ik rechtdoor _O-
Ik maakte een subtiele landing, maar m'n vinger bleef ergens achter m'n teugel hangen. Nu dik en blauw en pijnlijk... Straks naar de dokter :')

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:23

Vliegenspray, wat een drama. Ik ben al maanden aan het oefenen met een sprayfles waar gewoon water in zit. Hij vliegt nu niet meer tegen de muren op als ik in zijn buurt spray, maar als iets zijn huid raakt dan raakt hij echt helemaal van de wap.
Ik doe het nu maar met een spons, helemaal geen zin meer in dat gestrest vlak voor er iets moet..

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 22:27

Ja de mijne vindt t ook echt helemaal niks. Net als de wasplaats.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 23:22

MeggiieTommy schreef:
Ik lees hier af en toe mee. Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb sinds ongeveer een maand een ruin van net jaar. Door verhuizing, stress en verlaagde weerstand (vermoed ik), heeft hij waarschijnlijk rainrot en mogelijk een schimmel op zn hoofd. Zn schimmel is goed te behandelen maar wassen lukt heel moeizaam. Ik ben dus ook opzoek naar voer of supplement wat zijn weerstand kan ondersteunen. Hij kreeg vitalbix breed en grow maar had laatst een slokdarmverstopping dus dat durf ik momenteel niet te geven, ik ben eigenlijk opzoek naar een slobber. Heeft iemand tips?


Had mijn jonkie ook de allereerste dag dat ie bij me was. Ook op breed & grow. Heb twee weken slobber gevoerd en steeds breed and grow toegevoegt. Steeds meer brok en minder slobber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 23:36

mrie schreef:
Vliegenspray, wat een drama. Ik ben al maanden aan het oefenen met een sprayfles waar gewoon water in zit. Hij vliegt nu niet meer tegen de muren op als ik in zijn buurt spray, maar als iets zijn huid raakt dan raakt hij echt helemaal van de wap.
Ik doe het nu maar met een spons, helemaal geen zin meer in dat gestrest vlak voor er iets moet..


Die van mij springt nog steeds alle kanten op. Ik doe het gewoon zo snel mogelijk en klaar. Veerust vind ie nog vervelender. Jammer, want het werkt zo goed

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 06:23

Hoe oefenen jullie het dan?
Ik heb veel verschillende paarden verzorgd die het eng vonden maar met een beetje tijd vonden die dat allemaal vanzelf prima. Bij sommige moest ik dit wel elk voorjaar weer herhalen want dan waren ze het "vergeten". :+

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 07:04

Oh wat een leuk topic, ik volg even.

Mijn kleintje is nog maar net 2 en loopt nog in de opfok, maar we zijn deze week wel al even wezen kijken voor zijn "opleiding". Het plan is om hem volgend jaar oktober naar huis te halen, dan is hij 3,5 jaar oud. Dan nemen we een paar maanden de tijd om weer wat gewoontes terug op te pakken zoals poetsen, voetjes geven en netjes meelopen. Als veulen al veel gedaan, dus ik hoop dat het nog ergens in het geheugen zit :))
Daarna wordt ie zadelmak gemaakt en gaat vervolgens weer een tijdje de wei op. Na de zomer weer oppakken, dan is ie 4 jaar en een paar maanden.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 07:22

Moet ik even goed denken maar ik heb sinds 2017 mijn pony Don. Hij was toen een halfjaar. Ik heb hem tot 3 in de opfok laten staan. Ik denk dat ik voor een volgende keer liever een gemixte groep zie. Vanaf 3 jaar heb ik veel grondwerk gedaan om vertrouwen in elkaar te krijgen. Pas met 4 jaar ben ik rustig begonnen met het zadelmak maken. Dit deed ik bitloos. Nu heb ik de afgelopen weken met bit geoefend, dit deed ik met veel grondwerk. En rijd ik twee keer per week op Don. Wij hebben een geweldige longeercirkel waar ik rijd. Zondag voor het eerst in de grote bak. Het is nu de bedoeling om meters te gaan maken. Ik doe alles rustig aan want het hoeft niet snel, hij is nog zo jong.

miereneter

Berichten: 2532
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:28

Dieuwke_ schreef:
Oh wat een leuk topic, ik volg even.


Ik ook!
Enorm leuk (en soms ook bemoedigend) om al die ervaringen te lezen. Gedeelde smart is halve smart. :Y)

Daihyo, wat goed dat het trailerladen zo makkelijk ging. En dan is zoiets kleins als vliegenspray opeens wel een dingetje.

Captain, heb ook in je fototopic gespiekt, hij is wel echt belachelijk knap! Typisch is dat, een halster is heel eng, maar je mag er wel op los sprayen. En bij een ander paard is dat weer andersom.

Melewel, vervelend van je vinger. Die bakkabouters zijn herkenbaar... niet alleen bij de jonkies trouwens. Die van mij ziet altijd vanalles in de sloot naast de bak.

Mrie en Muze, herkenbaar hier. Ik oefen het geduldig tot het beter gaat. Vliegenspray gaat al redelijk, wasplaats is eng en stom.

Dieuwke en DonDon, ben benieuwd naar jullie ervaringen. Heb ongeveer hetzelfde tijdspad in mijn hoofd.

Mijn meneer is nu drie. Grote knuffelaar en een zacht karakter. Maar er zit wel een kop op, nee is nee.

Heel herkenbaar:
- het jengelen (goed woord!) bij het hoeven krabben. Er is altijd een (wisselend) been waarmee even getrapt moet worden. Daarna gaat het prima.
- spuitplaats is eng. De ene keer gaat het best goed, de volgende keer krijg ik 'm niet eens in de buurt van de slang. We oefenen. En anders spons ik.
- wormspuit: de wereld vergaat. En als die er dan in zit, blijkt het enorm goed te smaken. Dit ga ik oefenen met een spuit appelmoes.
- vliegenspray gaat nu heel aardig. Hij vindt het stom, maar acceptabel.

Ik ben nu gestart met 'serieus' grondwerken en hij leert enorm snel. Heel fijn werken is dat!

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:39

Ik doe de wormspuit door het voer. Vooralsnog eet ze het prima op zo en geen gedoe met spuiten :D

Vliegenspray oefen ik niet speciaal. Ik spray en als ze stil blijft staan prijs ik haar de hemel in, al dan niet met een snoepje. Over het algemeen leert ze zo heel snel en komt het vanzelf wel.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 09:52

De mijne oefen ik met de vliegenspray door te stoppen als hij netjes rustig is. Dus druk eraf.
Hij gaat draaien en draaien en draaien… of achteruit lopen. En kop met onweer…

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:56

Haha die kop op onweer. Ze kunnen zo expressief zijn dan hè :D

Wij hebben sinds kort een camera op stal om wat meer toezicht te kunnen houden. Dat is beter dan tv :D

Senior waakt over junior <3
Afbeelding

Optocht. Junior voorop :j
Afbeelding

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:22

Muze schreef:
De mijne oefen ik met de vliegenspray door te stoppen als hij netjes rustig is. Dus druk eraf.
Hij gaat draaien en draaien en draaien… of achteruit lopen. En kop met onweer…


En doe je het dan direct op hem? Ik spuit eerst compleet de andere richting op met zelfs mijn rug naar het paard. Ik kijk dan in mijn ooghoeken of dat goed gaat, zo ja, belonen. Dan steeds een stapje dichterbij.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 10:24

Eerst idd gewoon al de ruimte sprayen, de fles rustig erbij houden. Kleine stapjes en dat rustig uitbouwen.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:26

Afgelopen weekend ben ik weer geweest. Omdat hij in de opfok staat is het lastig om echt iets te doen zonder dat er meteen 5 hengsten om me heen staan :') Meteen halstertje op en af meegenomen omdat hij laatste keer zo iets had van: nou laat mij maar eten. Dat had hij nog steeds maar liet het wel toe. Dus zo ga ik het steeds doen, en dan af en toe wat meepakken, zoals borstelen etc.
Hij kent het allemaal al, maar nog wel onwennig dus fijn om die kleine dingetjes erin te houden. Van hem hoeft het verder niet zo, hij zelf vind het gras belangrijker. Maar goed ook, want in de 2,5 maand dat hij hier is, is hij al zo veel gegroeid en veranderd! Ik vind het zo leuk om te zien. Ook merk ik dat hij steeds beter begint te aarden. Hij komt richting mensen een beetje uit z'n schulpje en heb 'm ook zien ingaan op het spelen van de andere hengsten waarvan één nu toch wel echt z'n maatje is.

@Dayhjo: leuk joh zo'n camera! Lijkt me echt leuk om te kunnen zien wat ze zo al aan het doen zijn op een dag als wij er niet zijn :)

Afbeelding

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 11:31

Oooh wat een lekker bekkie!!!

GabberGill

Berichten: 5748
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:15

1 tot 2 varieer ik met poetsen, aanraking en gekke dingen.

Dit breidt ik uit naar grotere stukken en daar komt de fiets bij kijken.

Mijne zijn al bomproof vanaf 1 a 2 jaar ongeveer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eigenlijk doe ik vanaf jong tot 3 veel dingen als stemcommando's, mak maken en meer niet eigenlijk.

Zo is de stap naar het longeren en zadelmak maken vrij simpel. Ze bouwen al op je vanuit daar.

Met 3 begin ik te longeren.
Dit nog zonder bit en vaak gewoon los. Dat ga ik uitbreiden naar bit en zadel.

Als dat allemaal werkt gaan ze aan de dubbele lijnen.

Met 3,5 a 4 jaar is het opstappen en wegrijden.


Daarna rij ik maar 2 x 15 min in de bak en vooral veel buiten. Vaak zet ik ze ook nog een zomer weg na het zadelmak maken om gewoon te groeien.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:04

Zoals jij Gabbergill heb ik het met mijn vorige paard ook gedaan, ging super. Maar mijn huidige is toch echt een heeeeeeel ander paard. Ik heb echt het gevoel dat ik het zelf ook opnieuwe uit moet vinden en leren.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:06

Muze schreef:
De mijne oefen ik met de vliegenspray door te stoppen als hij netjes rustig is. Dus druk eraf.
Hij gaat draaien en draaien en draaien… of achteruit lopen. En kop met onweer…

`
Dat is het nou net, dat moment komt niet bij de mijne. Hij is echt doodsbang.
Gelukkig gaat de rest allemaal wel en als dit alles is ben ik toch wel gelukkig.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 10:07

Misschien de geur of het gevoel van iets op de huid?
Anders wellicht eerst op doekje sprayen of in de ruimte, stapjes verkleinen?

En anders, als de spray inderdaad het enige is… dan is het ook geen drama toch.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 23:40

Nou dat doe ik dus, we spuiten het nu op een spons, dan vind hij het geluid van een spuitfles niet eng.