Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 04:06

Ik vond dit een heel erg nuttig artikel, die mijn kijk op hoe oud een paard moet zijn, voordat je begint met zadelmak maken & inrijden.

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Ik heb mijn nu 4 jarige merrie vanaf veulen. Ze is met 3 jaar zadelmak gemaakt, daarna voor 7 maand een natuurgebied op gegaan afgelopen winter hebben we er weer een paar keer opgezeten, maar alleen als geheugensteuntje en vooral regelmatig grondwerk gedaan als in longeerwerk en vrijheidsdressuur. Dit voorjaar is ze weer naar het natuurgebied gegaan voor de laatste keer, deze winter zal ze echt ingereden worden wanneer ze op stal komt.

In het natuurgebied, waar ze vanaf mei tot (en met) november mag lopen op een kudde, kan ze helemaal paard zijn en alles verwerken wat ze leert. In de maanden “op stal” loopt ze eigenlijk ook 24/7 buiten met inloopstal, die periodes heb ik altijd gebruikt om met haar aan het werk te gaan, als jong paard vooral vrijheidsdressuur en spelende wijs aan alles laten wennen. Lange wandelingen langs de openbare weg maken en ook heel wat commando’s leren.

Ze is een heerlijk evenwichtig paard. We geinen dat ze zadelmak geboren is, want ze vond het allemaal prima en heeft het tot nog toe alleen maar super braaf gedaan. Ze is super gespierd, ook vooral door de periodes op het natuurgebied waar ze kilometers op een dag af legt met de kudde. Ze is inmiddels bijna nergens bang voor en het vertrouwen tussen ons is heel sterk. Als ze al iets spannend vind, dan volgt ze mij in vol vertrouwen.

Al met al ben ik zo blij dat ik er niet voor gekozen heb haar in de opfok te doen en/of op een postzegel van een wei op te laten groeien, maar juist haar uit te dagen en ook de tijd te geven echt gewoon paard te kunnen zijn in een grote kudde.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:47

Interessant artikel, bedankt voor het delen Daphara. Ik was zelf onder de indruk dat gedoseerd (en gepast) belasten op jongere leeftijd (danwel grondwerk, danwel in een een meer uitdagende omgeving dan vlakke polders) goed zou zijn maar fijn om het zo op een rijtje te zien. De gemiddelde Nederlandse opfok ben ik doorgaans ook geen groot fan van als ze daar echt van veulen tot 3/4 staan (wat redelijk de standaard is).

Ik ben het ook met je eens dat een uitdagend landschap in een kudde, erg goed is voor de (geestelijke) ontwikkeling. Fijn dat het jouw paard zo veel goed heeft gedaan.

Mag ik vragen in welk natuurgebied ze staat?

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 08:52

Mijne staat ook in een kudde, 7 anderen, vanalles wat. En ook de stalpaarden, waar hij contact mee kan hebben omdat de track om hun weides loopt.
Zo heeft hij rond de 30 vriendjes. Ideaal vind ik zelf.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:13

Mijne staan ook vanaf jaarling in een gemixte kudde. Dat brengt ze manieren bij. Heb er meerdere gehad en allemaal op die manier met hier en daar een improvisatie, maar de basis is hetzelfde.

Tot 3 jaar zomer en winter in gemixte leeftijden en merrie ruin bij elkaar en vaak in kuddes van minimaal 8 paarden.

Daarna komen ze een in oktober a november binnen en gaan rond april mei weer de kuddes in En dat tot aan het eind

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:56

Het gaat niet alleen om de gemixte kudde, maar juist ook om de lichamelijke uitdaging van het gebied waar de kudde loopt.
Voor de ontwikkeling is het juist belangrijk dat jonge paarden veel beweging krijgen, uitdagingen enz. In Nederland is dat bijna onmogelijk. Veel paarden worden op weilanden gehouden, in plaats van dat ze kilometers op een dag kunnen afleggen over verschillende ondergronden.

LunarEclipse schreef:
Interessant artikel, bedankt voor het delen Daphara. Ik was zelf onder de indruk dat gedoseerd (en gepast) belasten op jongere leeftijd (danwel grondwerk, danwel in een een meer uitdagende omgeving dan vlakke polders) goed zou zijn maar fijn om het zo op een rijtje te zien. De gemiddelde Nederlandse opfok ben ik doorgaans ook geen groot fan van als ze daar echt van veulen tot 3/4 staan (wat redelijk de standaard is).

Ik ben het ook met je eens dat een uitdagend landschap in een kudde, erg goed is voor de (geestelijke) ontwikkeling. Fijn dat het jouw paard zo veel goed heeft gedaan.

Mag ik vragen in welk natuurgebied ze staat?


Pleun staat op een natuurgebied/ uiterwaarden van de IJssel van ruim 70 hectare, 100 hectare met al het water erbij. In de winter staat het grotendeels onder water, maar ze mogen er heen vanaf 1 mei tot (en met) november. Einddatum ligt aan de waterstand, ik werd afgelopen woensdag gebeld dat we tijdelijk de paarden op moeten halen, ivm verwacht hoog water dit weekend, wel voor het eerst in 3 jaar dat ze midden in het seizoen weg moeten ivm de waterstand. Maar goed, normaal is het dus 3 maand onder water, in maart zakt het water en dan brengen vanaf 1 mei.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het dichtste bij “natuurlijk paard zijn” wat ik haar kon bieden. En de maanden op pension gebruik ik voor training.

Het eerste jaar bracht ik haar als 21 maand oud scharminkeltje, bijna 7 maand later haalde ik een bonk spieren weer op. Toen wist ik zeker dat dit was wat ze echt nodig had voor haar ontwikkeling.

Hier kun je swipen voor filmpjes van dit jaar weer brengen. Het gebied loopt voor 3 km langs de dijk, om de kilometer ongeveer staat een toegangshek, dus het is altijd even inschatten vanaf de dijk welk hek het dichtstbij de kudde is.
Voordeel van dat het langs de dijk ligt, ik kan haar zien lopen als ik naar het werk en weer naar huis rij als de kudde vooraan is, als ze verder naar de IJssel lopen dan zie ik haar helaas soms een paar dagen niet, wanneer ik onderweg ben.



Dit is wel het laatste jaar dat ik haar hier heb staan voor het hele seizoen, ze is nu 4 jaar, dus het wordt wel tijd haar echt op te gaan pakken, maar als ik volgend voorjaar toch vind dat ze een periode rust nodig heeft, dan breng ik haar misschien alsnog voor enkele maanden hierheen.

Er zijn meerdere natuurgebieden in NL waar paarden mogen lopen, het loont om je er in te verdiepen en te bekijken of in jouw regio ook een dergelijke iets is. Vrienden van mij kennen de beheerder van dit natuurgebied, zo ben ik hier terecht gekomen met de mijne. De beheerder komt dagelijks langs om de kudde te controleren en eerlijk, het is ook nog eens spot goedkoop, ik kan haar hier 7 maand hebben lopen voor hetzelfde geld als 1 maand (vol) pension voor mijn 8 jarige ruin.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 01:04

Ha, die herken ik direct. Zag dat ze vandaag eraf gehaald zijn.

miereneter

Berichten: 2522
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 06:29

Wat veel paarden die vliegenspray stom vinden. De mijne dus ook, maar ik spray gewoon. Dan hupst hij maar. Meestal snapt hij heel snel dat ik toch doorga en dan gaat hij vanzelf stil staan.

GabberGill, jij bent creatief met schriktraining. Die pop :D . Hij kijkt wel een beetje skeptisch.

Dat is een fantastische plek, Daphara! Ik had geen idee dat dit kon, je paard in kudde in de natuurgebieden. De mijne staat ook goed, in de zomer 24/7 buiten in een kudde op een groot stuk land. In de winter buiten op een paddock met schuilstal. Maar de plek van de jouwe, daar ben ik jaloers op!

Mijn plan is om te kijken hoe hij erbij loopt als hij vier is (voorjaar 2022). Is hij er fysiek en mentaal aan toe, dan maak ik hem zadelmak en mag hij nog een half jaar/jaar onbereden het land op. Winter 2022 of voorjaar 2023 kan ik hem (laten) doorrijden.

En nu dus grondwerken en veel buiten wandelen. Ga beginnen met de dubbele lijnen, krijg dan zelf ook les. We leren het samen. Veel zin in!

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:15

Wat mooi zeg Daphara!
Ik wist ook niet dat het kon, alleen van de kuddes IJslanders in diverse natuurgebieden.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 09:03

Ik had zoiets ook gewild maar geen idee waar te vinden.
Anderzijds, weet ik niet hoe fijn ik me erbij voel dat ze zo zonder toezicht zouden staan.
Maarja, maakt nu al niet meer uit haha

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:10

Wat een prachtige plek!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:28

Anne_GTI schreef:
Ha, die herken ik direct. Zag dat ze vandaag eraf gehaald zijn.


Klopt, ze moesten voor het weekend opgehaald worden, maar om 10:00 uur gister ochtend was de waterstand al behoorlijk hoog en werd ik gebeld of ik meteen kon komen.

Afbeelding

Ik had om 14:00 uur een afspraak met haar bij de DA gemaakt voor controle, dus was van plan tussen de middag haar te laden, maar nu waren we gewoon heel vroeg bij de DA.

Muze schreef:
Ik had zoiets ook gewild maar geen idee waar te vinden.
Anderzijds, weet ik niet hoe fijn ik me erbij voel dat ze zo zonder toezicht zouden staan.
Maarja, maakt nu al niet meer uit haha


Voordeel is dus dat er een wandelroute doorheen loopt, dus redelijk wat “toezicht” en de beheerder komt dagelijks controleren. Half mei werd ik om 10:00 uur ‘s ochtends gebeld door de beheerder dat de mijne er niet lekker bij stond, hij was die ochtend al door 2 wandelaars gebeld er over en meteen gaan controleren. Die van mij bleek inderdaad ziek ik heb meteen de dierenarts gebeld en ze heeft daarna een week op de kliniek gestaan.

Vorig jaar liep een paard wat kreupel (niet de mijne) dierenarts erbij en paard mocht blijven lopen, het was niet ernstig. Maar de beheerder werd zo vaak gebeld op een dag door bezorgde wandelaars, dat hij en de eigenaar besloten een verband je om het zere been te doen. Niet omdat er een wond zat, maar zodat mensen zouden zien dat het behandeld was, dat hielp en hij werd niet meer gek gebeld. Anders had de eigenaar het paard dus op moeten halen, want 15-20 telefoontjes op een dag over een kreupel paard (die al behandeld wordt) is niet echt feest.

Dus niets te klagen over toezicht, er is meer toezicht dan op de gemiddelde opfok.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 15:46

Dat klinkt super :j

Ik heb vandaag een vliegenfrontriem om gedaan.
Ze vond het wat spannend, maar met een halster was het zo om. Halster weer af en klaar.
Lekker fel kleurtje, want ik vraag me af of ze om blijven. En deze zijn makkelijk terug te vinden :D
Ze zitten met een keelriem met klittenband vast en zijn dus zo los in geval van nood.
Afbeelding

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 15:59

Hahaha die blik: 'are u kidding me?'

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 16:39

Ik heb ‘m alweer af gedaan. Nog geen 10 minuten later….. :Y)
Afbeelding

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 16:43

Hahahaha die kop ook

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 16:49

Leuk topic dit, mag ik ook meepraten? Ik heb sinds bijna 2 maanden een 4 jarige konik ruin genaamd Kasper. Hij is al zadelmak maar bouwt wel gauw spanning op en is onder het zadel nog wat onzeker. Op wandeling vindt hij bijna niks eng maar zodra je erop zit heeft hij toch veel meer steun nodig, dus daar werken we aan! Ik ben van plan hem 3 keer per week te rijden en tussendoor longeren of lekker wandelen oid. Eergisteren is zijn zadel aangemeten. Hij vond het reuze spannend in het begin, maar hij deed het supergoed. Hij had 7 weken geen zadel opgehad dus het was even wennen. Afbeelding

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 16:56

Wat een leuk dier!
Misschien even stapje terug doen met hem?

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 17:23

Ik doe het rustig aan. :j tot nu toe alleen stap en draf, 20 minuutjes per keer. Hij is echt super dik, van de dierenarts moet hij dus wel meer bewegen en vaker dan 1-2 keer longeren vind ik te veel voor zo’n jonkie, daarom rijd ik liever. Maar ik probeer de hoeveelheid prikkels laag te houden en altijd goed af te sluiten. :)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 19:23

Mijn paard is vijf en ik ben nu begonnen met inrijden. Probleem waar ik tegen aanloop is dat hij zo vreselijk flexibel is. Hij kan zijn schouders overal naar toe buigen. Onder de teugel, achter de teugel en naast de teugel lopen. Als ik wil ophouden legt hij gewoon zijn hoofd bij mij op schoot.
Ik vind dit lastig en ik weet niet goed hoe hier mee om te gaan, hebben jullie tips...handigheidjes

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 20:14

Oa karin leibbrandt heeft hier wat tools voor, onder andere beschreven in een boek en ik meen dat ze ook insteucteurs opleidt.
Over hoe je paard netjes in balans te krijgen ook ( vooral) voor over lenige paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:18

Muze schreef:
Oa karin leibbrandt heeft hier wat tools voor, onder andere beschreven in een boek en ik meen dat ze ook insteucteurs opleidt.
Over hoe je paard netjes in balans te krijgen ook ( vooral) voor over lenige paarden.


Ze zal best wel goed zijn. Maar na haar mening over mijn paard kan ik er niet bij dat ze alles kan. En alles weet. Op basis van foto's en filmpjes constateerde ze dat mijn paard hypermobiel zou zijn en nooit meer gereden kon worden. Door dit ben ik echt heel diep gezakt qua emotie. Echter blijkt het tegen obergestelde waar. Hij is niet hypermobiel en word gereden. Met zelfs toch nog enig kans op hogerwerk. Mits ik de tijd neem.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 18:13

Oké. Ik zeg ook nergens dat ze alles weet.
Er wordt een tip gevraagd en daar reageer ik op.
Geloof ook zeker niet dat het een heilige aanpak is
Maar het boek kan wel interessant zijn om gewoon eens te lezen

miereneter

Berichten: 2522
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:50

Vind Karin Leibrandt een hele fijne benadering hebben, heb haar ook eens aan het werk gezien op een (denk ik) Equiday. Ze zegt werkelijk nergens dat ze alles kan, gewoon een kundige, ervaren paardenvrouw. Zelf probeer ik van alles en iedereen wat op te pikken. Om zelf te gebruiken in de training, of om juist te vermijden.

Heb Amir vandaag voor het eerst een longeersingel omgedaan, vond hij niets van. Longeren ging heel fijn, wil binnenkort beginnen met dubbele lijnen. En ik mocht hem zonder veel gedoe ook nog eens afspuiten met de slang, we hadden een goede dag!

Anoniem

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 04:08

Toch vind ik het van karin dan niet netjes om toch de beoordelen puur op foto's en filmpjes. Paard had veel pijn op dat moment. Ik wou van een leerling van haar les met grondwerk. Puur en alleen stap, op advies van da. Waren zij het niet mee eens.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 08:11

Wat stoer miereneter!
Lekkere dag gehad dus, das altijd fijn.