Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 21 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 53  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Van jonkie tot rijpaard, de route..

 
Profiel   

Daihyo schreef
Ze groeit heel wisselend. Ze bouwt eerst wat reserves op. Billen en buik. En dan schiet ze vaak weer de hoogte in en gebruikt de reserves :+

Ze zijn nu zo lekker slungelig he!

Die voerberekeningen maak ik ook. Interessant :j
Fosfor kun je trouwens makkelijk oplossen met lijnzaad of zemelen. Geen olie, maar echte lijnzaad. Welke vitaminebrok geef je?
Wijs om haar even rust te geven. Dat hakt er best in allemaal :(:)


Wat is het voordeel daar van? Meer om te kauwen? Ik gebruik een paar drupjes olie, omdat het gewoon toegankelijk is. En omdat ik al drie voer tonnen heb :')

Ik geef deze brokjes:
https://www.horsefoodthebest.nl/assorti ... rok-detail

Vond het vooral interessant om te zien dat ze ruimschoots aan haar magnesium komt. Je ziet vaak dat mensen er flink veel van geven. Ik zit al op 180% van haar behoefte, heel grofweg. Weet niet op de kg hoeveel gras/hooi ze binnenkrijgt en wat de samenstelling precies is
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 13:10 



 
Profiel   

Nee voor de fosfor is olie niet voldoende. Dan heb je juist het zaad nodig. Kan ook in een brokvorm overigens. Of zemelen.
Omdat je zei dat fosfor te laag was

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 13:14 



 
Profiel   

Ik vind het blauwe oogje van Noura zo leuk, zeker als ze bepaalde blikken trekt. Ze is echt veel veranderd ook zeg!

@Danique: Wat een onwijs lieve uitstraling heeft ze zeg <3
Etnaf staat met 2 jaarlingen en 2 tweejarigen. Ik moet zeggen dat de lompheid in deze groep nog meevalt in vergelijking met de groep waarin hij hiervoor stond. Dat waren een stelletje lompe boeren niet normaal :+

En wat goed dat jullie zo het rantsoen bijhouden zeg. Hoe kom je erachter wat ze nodig hebben? Is dat iets wat je baseert op grootte/leeftijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 13:19 



 
Profiel   

Ik heb er een opleiding voor gevolgd :+
Daar heb ik leren berekenen en in een systeem gezet. Dan is het puzzelen met voeding.
En verder blijven kijken. Want soms is het op papier mooi passend, maar moet je in de praktijk toch wat aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 13:21 



 
Profiel   

Ik doe het meer hobby matig gok ik _O- en omdat ik anti: -prop er een boel vreten in en oh hier is nog een supplementje zonder dat we weten of er een tekort is-ben

Ik baseer het op een onderzoek van Wageningen University. Zij kijken naar leeftijd en verwacht eind gewicht. Verder zoek ik nutriënten op van alles wat ik voer en maak ik een gok van hoeveel gras en hooi ze binnenkrijgt. Er is een hooi analyse gedaan dus daar heb ik wat info over. Gras gebruik ik een gemiddelde waarde. Deze staan ook in het onderzoek dat ik gebruik.
Ik heb dus ook een weegschaal in m’n kast staan waar ik heel braaf alles uitweeg _O-
Verder zie ik het als een handvat. Ik vind het tamelijk fout gevoelig. Ik zie het meer als een soort interventie om grote tekorten of excessen mee te identificeren. Zo wist ik dat ze een tikje meer fosfor mocht binnen krijgen en een aantal vitaminen. Ze krijgt volgens het bron document 80/90% binnen van de aanbevolen hoeveel geld ca/p. Ik denk niet dat mijn toegepaste desk research dusdanig grondig was te kunnen concluderen dat dit getal van significante waarde is. Dus: het zit ongeveer goed nu.

Wat betreft zemelen vs lijnzaadolie. Ik ga eens kijken. Ik heb namelijk het idee dat door de olie het net het beetje geeft wat ze nodig had in rantsoen. Heb je wellicht een goede bron hierover? Wil me best inlezen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 13:35 



 
Profiel   

Fosfor komt met name uit de schilletjes. Vandaar dat zemelen ook zo goed werken. In olie zitten geen schilletjes. En de olie komt uit de pit zelf, niet uit de schil. Daarom is de hoeveelheid fosfor in olie lager dan in het zaad. Even in het kort simpel uitgelegd :D
Info zou ik even op moeten zoeken. Dat zit nog in verhuisdozen :+

Onze opleiding is ook gebaseerd op de onderzoeken van Wageningen. Dus jouw berekeningen zullen dan wel ongeveer gelijk zijn :D

Overigens geldt voor Ca:P dat de verhouding idealiter 2:1 is. Maar het pas echt afwijkend gaat zijn bij meer dan 4:1. Dus met zo’n kleine afwijking als jij hebt zou ik daar niet eens nog iets op bijpassen, zolang je in het klinische beeld ook geen afwijkingen ziet.
En verder eens. Het is een leidraad. Want behalve deze berekeningen heb je nog zoveel factoren die het beïnvloeden. Huisvesting, watervoorziening, beweging, zelfs hoeveelheid en intensiteit zonlicht. Daarom ook altijd je gezond verstand en je oog gebruiken naast de berekeningen :j
Maar dat zit wel goed geloof ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 13:57 



 
Profiel   

Wat leuk dat je er een studie over hebt gedaan Daihyo, en zo te lezen heb jij je ook goed in de materie verdiept Danique. Lijkt mij inderdaad een hele puzzel om het zo accuraat mogelijk bij te houden gezien alle factoren die een rol kunnen spelen. Maar inderdaad wel handig om te weten wat je precies voert om wat je zegt grote tekorten of overschotten te voorkomen.
Bij mij is het nu wel redelijk van het niveau (zolang hij goed in z'n vel zit): hier heb je een boel eten (voornl hooi) veel plezier :') maar dacht binnenkort sowieso eens wat van het hooi op te sturen voor analyse. Niet dat ik er verder veel invloed op heb (op de inkoop van hooi) maar gewoon om te zien wat er nou in zit eigenlijk.

Laten jullie ook eens in het jaar het bloed checken op eventuele tekorten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 14:40 



 
Profiel   

Heb ik nog niet gedaan. Maar volgende week komt de dierenarts voor de enting en misschien dat ik het dan wel meeneem :j
Wil sowieso een apktje. Dus zal even met haar overleggen of het nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 15:00 



 
Profiel   

Leuk om al die foto’s te zien! Mijne is ook wel flink gegroeid in hoogte en breedte maar heb hem pas 3 maanden. Hij is nu 1,59 :=

Qua medisch heb ik de wormen onder controle en een zand kuur gedaan. Van het voorjaar even verder kijken of er nog wat nodig is. Met m’n andere volwassen paard deed ik altijd wel 1x per jaar een volledig bloed beeld.

Eind september

[ img ]
[ img ]

En nu, moet even nieuwe foto’s maken van de zijkant zie ik

[ img ]

Spelen met z’n maatje

[ img ]

En knuffelen <3


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 15:16 



 
Profiel   

Leuk dier! Hoe oud is hij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 15:17 



 
Profiel   

Leuke foto's, hij ziet er mooi uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:43 



 
Profiel   

Hihi wat een slungel is het opeens! Heb echt het idee dat bij de vorige foto’s dat een stuk minder was
Moet ook eens gaan bijhouden hoe groot ze nu is. Geloof dat ze met bijna 19 maanden nu 152 of 153 is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:51 



 
Profiel   

Dankjullie! Hij wordt in april 2 dus ruim 1,5 nu.
Ja echt een slungel inderdaad! In z’n lopen soms ook als je hem ziet gaan door de paddock := Balans en 4 benen is nog een uitdaging voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 17:04 



 
Profiel   

Dat wordt wel een grote dan!
Die van mij wordt in maart 2 en is nu 1.50.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 18:08 



 
Profiel   

Heb van de week gemeten en kom met ruim 18 maanden op 153 cm :j

Hoe hebben jullie guppies de jaarwisseling overleefd? Knalde hier enorm. De dag zelf viel enorm mee. Stond gewoon lekker te eten. Het zijn meer de losse knallen en flitsen de dag voor en na waar ze even van opkijkt en wat spanning opbouwt. Viel me alleszins mee om eerlijk te zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 13:56 



 
Profiel   

Ook geplaatst in het 'paarden die beleerd worden in 2021 topic', maar hier nogmaals omdat er hier ook jongere paarden zitten die nog in de fase voor het beleren onder de man zitten, zoals de mijne:

Houden jullie trainingsschema's aan?

Zoja, hoe zien deze eruit en wat is jullie doel?

Die van mij moet echt meer aan de slag maar ik vind het lastig om regelmaat in de training te krijgen en op te bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:50 



 
Profiel   

Nee,
Mijne is pas 2.5…

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 17:45 



 
Profiel   

Hier met het vuurwerk wel wat paniek geweest, maar geen ongelukken gebeurd gelukkig. Alleen de dag erna merkte ik dat hij wat schrikachtiger was in het algemeen, en hij had zowel zaterdag als zondag even tijd nodig om de wei weer in te gaan. Geen idee of dat gerelateerd is maar ik vond het wel opvallend. Maar dat komt ook wel weer goed.

Dinsdag komt de dierenarts voor vaccinatie, en ik wil informeren over castratie, dat wil ik dit jaar laten doen denk ik. Hij wordt 2 deze zomer. Sowieso ga ik een beetje rondvragen, misschien wil ik ook nog dit jaar benen op de foto's zetten, als er dan misschien nog een losse chip ergens zit kan dat meteen mee, dan moet ik sowieso ergens anders heen (mijn dierenarts heeft geen kliniek).
Hebben jullie wel eens een castratie meegemaakt met een paard en op welke manier is dat gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 08:25 



 
Profiel   

LunarEclipse schreef
@Mellers: Zo te zien blij dat hij weer naar buiten mocht :D is de operatie geslaagd?


Je gelukkig is de operatie helemaal goed gegaan! Na 3 weken mocht hij eindelijk weer terug bij de groep, onwijs blij was hij. Hij gebruikt alleen zijn oor nog niet volledig en zijn lip hangt nog een beetje, de zenuw zit/zat waarschijnlijk door zwelling een beetje bekneld, hopen dat dit zich uiteindelijk nog helemaal hersteld naar normaal.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 11:12 



 
Profiel   

Mijne is gecastreerd toen ik hem kocht. Onmiddellijk een afspraak gemaakt toen, zodat hij zo snel als kon daarna naar mij toe kon in de kudde.

Hij is gecastreerd “ thuis” waar hij vandaan kwam in de grote stal( veulen stal)onder narcose. Heb er met m’n neus bovenop gestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 11:30 



 
Profiel   

Ik heb meerdere castraties thuis gedaan. Zowel liggend in de wei als staand bij jonkies. Voor deze had ik ook al geïnformeerd omdat hij wel groter is maar het kon wel gewoon thuis zeiden ze dus denk daar wel voor kies. Voorjaar of najaar, even kijken hoe meneer blijft als hengst qua gedrag.

Met 2,5/3 gaat hij nog naar de kliniek voor foto’s en even een manuele behandeling maar dat ga ik nog wel zien.

Qua training schema vraag hierboven, voor mijne nog niet van toepassing maar heb wel al veel jonge paarden gehad. Weet niet hoe oud je dier nu is?
Ik begin met 2x 15/20 min longeren per week. Woensdag en zaterdag bijvoorbeeld. Tussendoor keer wandelen. Daarna 3x in de week met minimaal 1 dag ertussen tot en met hun 4e jaar. Dan afwisselend 2x rijden en 1x longeren bijv. Vooral kort is in mijn ogen belangrijk. Zodat ze het leuk blijven vinden en goed is goed. Ze uitputten heeft in mijn ogen weinig nut en ze spelen hier dagelijks in een grote paddock de hele dag dus energie raken ze toch wel kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 12:09 



 
Profiel   

De mijne is 3,5, en hypermobiel dus ik moet meer/gerichter gaan trainen van de osteopaat. Maar ik krijg er zelf maar moeite wat regelmaat in :=

Bedankt voor het voorbeeld, ik vind het lastig om in te schatten wat teveel of te weinig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 12:57 



 
Profiel   

Denk dat de meeste hier nog ver voor de inrijleeftijd zitten. Ik kan een antwoord geven maar ik voeg niet veel toe aan wat je al weet. Misschien een topic van paarden die in 2020 zijn ingereden? Daar zit het nog goed vers zeg maar :j
Ik ben van plan om voor het inrijden veel cavaletti te doen aan de longe en hand. Dit wil ik 2/3 keer in de week 10 minuten doen met als uitgangspunt: plezier hebben en stiekem trainen! Dat moet rijden ook worden trouwens :) ik wil met balkjes haar coördinatie en kracht laten opbouwen. Hoe ik verder rijden wil gaan introduceren weet ik niet. Maar het juiste moment om te stoppen lijkt me in het begin wanneer paard meer wilt en super ijverig nog is. Maar ik begrijp dat er nu een trainingselement moet worden toegevoegd? Wellicht is variatie een goede. Dus cavalettie/coördinatie, dressuur ohz, etc.

Goed idee om meteen de benen mee te pakken LunarEclipse. Geen ervaring met castreren, ben een merrie mens.

Gisteren was de fysio er voor Pankina. Ze was super braaf, fysio kon zo aan haar staart “trekken”. Had het idee dat door de hoefzweer ze ergens in haar rug wat vast zat. Kon er mijn vinger niet op leggen maar op stand zag ik ook dat ze rechtsachter liever minder belast dan linksachter. Ze had inderdaad een knoop in haar rugspier waardoor ze in stap heel minimaal rechtsachter minder belastte. Verder zat ze heel goed in haar vel! Toch wel fijn om jaarlingen al te behandelen. Vanochtend ging ze als een raket door de wei dus denk dat ze weer lekker voelt _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 11:32 



 
Profiel   

Herkenbaar na een behandeling :j
Ik heb een paar weken terug cranio sacraal laten behandelen. Vorig jaar heeft ze 2 weken in het verband gestaan na een ongelukje met draad (niks meer van te zien gelukkig) en eind van de zomer is ze een keer uitgegleden in de wei. Dus gelijk met mijn haflinger laten behandelen. Sindsdien zie ik haar dingen doen die ik haar nog niet heb zien doen en ik hoop dat ze die nooit gaat doen als ik er op zit _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 11:38 



 
Profiel   

Hoi allemaal, dit topic kwam ik tegen en dacht ik ga het volgen, leuk om allemaal te lezen! Ik heb sinds september een 3 jarige merrie, in april wordt ze 4. Stap, draf, galop, rem en stuur zitten erop. Nu lekker speels verder puzzelen :) De vrouw waar ik d'r van heb gekocht heeft de basis er heel vriendelijk in gereden, dus veel zin om met geduld, veel tijd spelenderwijs dingen te leren. En veel afwisseling te geven.

Omdat jullie hier natuurlijk ook in zitten (de een heeft een 3-jarige, de ander een 1 jarige), maar ik dacht vragen kan nooit kwaad. Weten jullie een leuk topic om te lezen hoe iedereen het inrijden van zijn paard doet/heeft gedaan? :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 11:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 21 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 53  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen