Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 18 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 53  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Van jonkie tot rijpaard, de route..

 
Profiel   

Ze krijgen nu beiden 10 dagen 150gr lijnzaad per dag. Ik had nog een zak van 15kg liggen, dus dat ga ik eerst maar geven. En dan ga ik dat wel herhalen, maar ik twijfel even wanneer. Maandelijks of 2 maandelijks denk ik. Ze hebben nu 4 dagen gehad. Fijn dat het bij de jouwe heeft gewerkt :j

Balen van de mok. Mok is ook vaak een weerstandsprobleem. Geef je nog iets aan voer bij momenteel?
Hier had Noura een vies oog. Vitaminebrok iets opgehoogd en je ziet het verbeteren. Geen mok gelukkig. Mijn haflinger heeft wel snel mok, maar dit jaar nog geen problemen.

Zondag met mijn haflinger gereden en voor de grap zijn pad even op haar rug gelegd.
Ze vond er het hare van :+
[ img ]

En even lekker gespeeld. Zo af en toe doen we dat. Ze is van zichzelf echt heel rustig en energiebesparend. Op mij prrrrrt gaat ze even los. Maar net zo snel als dat ze explodeert, kalmeert ze ook weer. Echt typisch quarter: korte explosieve energie, maar volledig in control. Heel bijzonder :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 09:46 



 
Profiel   

Pff, mijn tweede berichtje in dit topic had een stuk vrolijker moeten zijn...
Vrijdag was ik nog zo blij met mijn heerlijke nieuwe pony, maar zaterdagochtend veranderde dit in een slechte film... :\
Bij het ophalen kreeg hij nog een laatste dosis antibiotica voordat we hem mee mochten nemen en dit is hem helaas fataal geworden |( .
Het ene moment sta je hem te kroelen en snoepjes te voeren en het volgende moment zakt hij door zijn benen om niet meer op te staan... |(
Het is zo onwerkelijk dat zo'n kerngezond en jong mannetje er al niet meer is Y;(

[ img ]
Dit was donderdag tijdens de keuring. Hij had mijn hart al helemaal veroverd dus ik ben echt intens verdrietig..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 10:14 



 
Profiel   

Nee.... Wat enorm bizar. Hoe kan dat dan? Sterkte. Heel heftig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 10:15 



 
Profiel   

Ooooh wat een afschuwelijk bericht. Hoe kan dat idd??
Wat ontzettend verdrietig. Sterkte.


Qua mok: de oorzaak van mok ligt in bijna gevallen aan weerstand. En dat kan vele oorzaken hebben. Nattigheid is geen oorzaak maar een trigger, de huid wordt idd weker maar de huidbarriere is dan al verminderd ( door andere oorzaken en dat kan zeer complex zijn). Daardoor hebben bacteriën het makkelijker om binnen te komen en weke huid gaat sneller stuk.
Hopelijk vind je snel een fijne nieuwe plek!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 10:36 



 
Profiel   

Muze: In het geval van de weke huid, is er dan verschil tussen witte en gekleurde benen? Ik heb wel het idee dat witte benen kwetsbaarder zijn dan gekleurde benen. Is de huid dan iets dunner bijvoorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 10:46 



 
Profiel   

Ja dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, geen idee of de wetenschap daar bewijs voor heeft.
Maar persoonlijk heb ik het idee van wel. Misschien heeft dat iets met pigment of dergelijke te maken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 10:52 



 
Profiel   

Ja daar zat ik ook aan te denken. Huid onder wit haar is vaak roze, huid onder gekleurd haar vaak grijs. Maar in hoeverre dat met gevoeligheid heeft te maken weet ik niet. Bij verbranden zie je bijvoorbeeld ook de witte delen eerder verbranden dan gekleurde delen. Dat heeft ook vaak met weerstand te maken, maar donkere huid verbrandt dan toch niet als eerste zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 10:55 



 
Profiel   

Dat meen je niet Josien, wat enorm verdrietig om te lezen zeg Y;( dikke knuffel en doe rustig aan..

Wat een leukerd is Noura! Haar koppie spreekt boekdelen op de foto _O- maar liever dat ze zo expressief zijn en je het snel weet als er iets niet aan de haak is dan een paard wat het probeert te verhullen

Wbt het mok verhaal, ben mij bewust van het weerstandsverhaal. Werken we aan! De vork zit iets anders in de steel. Ik stuur even een pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 13:51 



 
Profiel   

Ja mijn haflinger is juist heel introvert, dus ik moet wel een beetje aan dat expressieve wennen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 13:54 



 
Profiel   

Bedankt allemaal :(:) !
Hij werd vrijdag gecastreerd en zaterdagochtend bij het ophalen kreeg hij nog een extra dosis antibiotica om te helpen bij zwelling en ontsteking.
Daarvan raakte hij vrijwel direct in shock en binnen een paar minuten lag hij plat op de grond.
Ze denken een extreem allergische reactie of misschien toch iets in het bloed terecht gekomen ipv in de spier. We laten dit nu onderzoeken.

Ik nog het nog steeds niet bevatten dat hij er niet meer is ;( .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:23 



 
Profiel   

Josien_ schreef
Bedankt allemaal :(:) !
Hij werd vrijdag gecastreerd en zaterdagochtend bij het ophalen kreeg hij nog een extra dosis antibiotica om te helpen bij zwelling en ontsteking.
Daarvan raakte hij vrijwel direct in shock en binnen een paar minuten lag hij plat op de grond.
Ze denken een extreem allergische reactie of misschien toch iets in het bloed terecht gekomen ipv in de spier. We laten dit nu onderzoeken.

Ik nog het nog steeds niet bevatten dat hij er niet meer is ;( .



Dat verwacht je gewoon niet.. begrijp ik heel goed. Je hebt zolang ook naar zijn uitkomst uitgekeken. Vind het oprecht ontzettend zuur voor je

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:39 



 
Profiel   

Jeetje bizar zeg. Heel onwerkelijk ook inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:41 



 
Profiel   

Oh wat een ontzettend bizar verhaal ook joh…

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 15:21 



 
Profiel   

Heey daar ben ik weer.
Wat een triest nieuws Josien :( zo iets verwacht je ook gewoon niet. Heel veel sterkte Y;(

@Daihyo: leuk dat spelen zo :D

Ik heb even een dingetje.
Op een gegeven moment viel het me op dat die van mij de kootgewrichten in zn achterbenen niet vloeiend bewoog bij het verplaatsen van zijn gewicht op het been. Dus dat je een soort 'knak' ziet ipv dat het soepel doorveert. Zoe iets heb ik lang met mijn pols gehad toen deze net uit het gips gehad en de spier- en peesbanden niet sterk genoeg waren, en ook een tijdje met mijn heup. Althans, dat is waar het op lijkt.
Ik vermoed zelf dat dit gewoon te maken heeft met ontwikkelende pees- en spierbanden maar goed dit gaat om mijn paard dus kkan het ook niet loslaten :+. Eerst was het op beide achtervoeten, nu alleen nog maar de witte. Maar goed ik wil toch even weten wat jullie zouden doen. Ik herken dit ook gewoon niet als iets wat een paard kan hebben.
Hij loopt verder niet kreupel, pijnlijk of wat dan ook. Filmpje:

https://youtu.be/a75QUaaX16o

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 09:53 



 
Profiel   

Heb hem vaak bekeken maar vind het lastig te zeggen. Hij/zij maakt een redelijk langzame stap. Vertoond ze dit op elke snelheid? Wellicht kun je het naar de dierenarts mailen. Die kan je er vast meer over vertellen. Ben erg benieuwd wat het is. Ontwikkelende pezen klinkt wel erg aannemelijk! Belast ze/hij het verder goed?

Pony is vanochtend verhuist naar de nieuwe stal. Ze liep zo de trailer op en af. Wel een angst poep je gedaan want het was erg spannend allemaal. Binnen vijf minuten stond ze te eten al. Ze staat met wat andere jaarlingen tot de mok goed genezen is en dan gaat ze de grote kudde in. Ze is wat groter dan de anderen en ze voelt zich overduidelijk super tof opeens _O-
Ben zo blij dat ze is verhuist. Er is echt een hele last van mijn schouders gevallen. Heb er alle vertrouwen in dat het gaat genezen de komende weken

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 01:51 



 
Profiel   

Wat fijn zeg dat je zo snel een nieuw plekje hebt gevonden! Hopelijk voelt je pony zich ook snel thuis maar zo te horen komt dat wel goed :D

Hij stapt inderdaad heel langzaam maar dat is omdat ie aan het grazen was tijdens het filmen :') bij een normale stap toont ie het ook. Draf vind ik moeilijk te zien. Verder loopt ie de hele dag buiten en staat ie met 4 andere hengsten, die houden elkaar wel in beweging :P. Mijn stalgenootje vertelde dat één van haar paarden precies dit had toen hij jong was. Die kwam bij haar in slechte conditie en was in korte tijd én in gewicht aangekomen, en veel gegroeid, waar de bespiering nog wat meer tijd nodig had en dat is bij die van mij ook wel een beetje. En haar paard loopt nu ook weer normaal. Dat stelde me in ieder geval weer wat gerust. Maar goed idee om sowieso de dierenarts een mailtje te sturen, dat kan natuurlijk ook gewoon, daar had ik nog niet aan gedacht :)

Dinsdag komt de paardenmeter- en weger. Ik ben benieuwd hoe zwaar hij weegt en hoe groot hij is als hij fatsoenlijk gemeten wordt :D

Oja en ik heb z'n staart gewassen. Die is blijkbaar wit :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 17:29 



 
Profiel   

Daihyo: Leuk hé als ze toch zo lekker spelen! En grappige foto met die pad :Y)

Die van mij was ook wel erg mak vond ik maar laatste 2 weken (denk door de panacur) leeft hij helemaal op, is super speels en zelfs beetje baldadig aan het worden naar de andere paarden. En mij met wandelen, in mijn capuchon en zijn touw happen. Ik vind het hilarisch haha. Tuurlijk voed ik hem direct weer op maar ben wel heel blij om te zien dat hij beter in zijn vel zit.
De paddock bestaat uit 2 delen en één deel is een lang recht stuk van 250 meter ongeveer, daar loopt hij dan te rennen en te dollen en dan sta ik gewoon te kijken en te genieten. <3

Josien_: Jeetje wat een bizar verhaal. Het plotselinge doet echt veel met je. Ik ben in juli dan mijn maatje heel onverwacht verloren en je voelt je zo machteloos :(:) Heel veel sterkte met dit verlies, en geef jezelf de tijd om het te verwerken. Het is echt niet niks. :knuffel:

LunarEclipse: Ik zou me er nog geen zorgen om maken. Als ze zo in de groei zijn gaat het weleens 'scheef' met botjes en banden. Als het na een tijdje niet bijtrekt kan je er altijd even goed naar laten kijken.
Ben ook benieuwd naar het meten en wegen! Lijkt me toch wel interessant. En was die braaf met de staart wassen? Mijne vind water nog niet heel tof := Maar liep dit weekend met wandelen nu wel makkelijk de plassen door dus dat gaat al wel 100x beter gelukkig.

Danique_G: Super fijn dat je zo snel een andere plek gevonden hebt! En dat de reis goed gegaan is scheelt ook al een hoop stress natuurlijk. Snap helemaal dat er een last van je schouders is gevallen! Hopelijk snel de mok onder controle nu.

Zo ik ben weer bij! Leuk allemaal :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 09:28 



 
Profiel   

@Capriooltje:
Wat fijn dat ie weer zo goed in z'n vel zit :D
En dankjewel voor je geruststellende woorden.

Ik had z'n staart gewassen met een emmertje en een sopje want we hebben nog geen wasplaats, hij had pas door dat er iets niet pluis was toen er wat nats langs z'n benen hing :') maar hij was heel braaf. Z'n voetjes wassen vind hij nog helemaal niks overigens.

Hij weegt 316 kilo en is 1.45m hoog! Toen ik 'm begin september had verhuisd was hij rond de 1.41 dus mooi stukje gegroeid :) De weegschaal liep hij ook zonder problemen op. Na de winter nog eens kijken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 16:28 



 
Profiel   

Hoe gaat het met alle jonkies?

Ze staat super op haar nieuwe plekje. Wel nog wat rot straal van de vorige plek en een hoef zweer die precies bij de kroonrand was opengebroken maar alles is aan het herstellen :j
Ik ben nu wel echt echt extreem oplettend. Ze liet gisteren twee keer een scheet en ik denk direct dat ze gaskoliek heeft :+

Ik ben de calcium/fosfor/magnesium verhouding onder de loep aan het nemen in haar dieet. Heeft iemand hier ervaring mee? Handige tips qua voeding? Wil wat luzerne gaan bijvoeren, ook omdat ik preventief psyllium voer. Maar zit nog te stoeien met het fosfor en magnesium gedeelte

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:44 



 
Profiel   

Wat fijn dat ze goed staat en alles herstellende is! Geeft toch altijd wel wat rust als ze er goed bij staan vind ik. Wat voer je haar nu verder? Dan is het misschien makkelijker tips te geven. Mijne krijgt 2x 3/5 schep pavo podo grow en groeit hard op het moment.

Mijne gaat ook erg goed, is echt opgeknapt van die panacur. Z’n dikke buikje is weg, veel vrolijker en speelt lekker met de 2,5 jarige shet. Is echt z’n beste vriendje, doen alles samen. Gisteren nog lekker gewandeld samen met m’n moeders paard. Hij liep heel stoer voorop en deed het super goed. Vind het super fijn om te zien dat hij opbloeit nu en zich duidelijk goed voelt. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:53 



 
Profiel   

Hier goed! Kudde inmiddels gegroeid naar 11 waaronder een speelmaatje voor de mijne. Leuke club is het zo bij elkaar.
Hij had even wat slappere mest en mestwater, nu sinds een kleine week op equilin overgegaan. Wellicht gaat dat iets beter.

Capriootje fijn de jouwe ook een speelmaatje. En lekker gewandeld. Wat is je moeders paard voor ras? Klikken doe ook goed samen?

Danique kan me goed voorstellen dat je nog erg op je hoede bent. Zal uiteindelijk verminderen als je ziet en ervaart dat het goed gaat nu. Dat geeft dan ook wel weee een heel stuk rust

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:58 



 
Profiel   

Fijn dat alles aan het herstellen is Danique :) Die van mij heeft van 't voorjaar ook een hoefzweer gehad die opengebroken is bij de kroonrand, het scheurtje die daaruit ontstond is ondertussen bijna weg :D

Je hebt luzernemixen waarbij de kalium fosfor verhouding al in balans gebracht is, daar zou je naar kunnen kijken (van pavo en hartog bijv). Maar met granen kun je het balanceren, of bijvoorbeeld mixen met andere grasmixen. Met lijnzaad kun je die verhouding bijv. balanceren. Hoe veel daar dan van nodig is dat weet ik dan weer niet.

Ik ben nu even gestopt met de luzerne. Die van mij heeft aan 1 kant van z'n lichaam bultjes. Geen idee waarom aan 1 kant dat vind ik frappant, ik vermoed een allergische reactie op iets, het lijkt een beetje op van die eiwitbultjes. In ieder geval ga ik qua voeding weer even back to basics. Ik was sowieso al aan het afbouwen omdat hij nu op gewicht is en goed hooi krijgt.

Die oplettendheid herken ik trouwens wel. Ook een soort van overbezorgdheid. Soms een beetje vervelend, vooral voor mijzelf eigenlijk :').


Die van mij staat nu 's nachts in de uitloop met een ander paard. Eerst gingen ze allemaal 's nachts op stal maar met het regenachtige weer vond ik dat ze soms iets te lang op stal bleven staan, dus hebben we het zo geregeld. Super fijn, volgens mij vind hij het zelf ook prettig. Kan hij zelf bepalen wanneer hij op de wei gaat en wanneer in de stal.

En fijn dat het met die van jullie ook goed gaat Muze en Capriooltje :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:01 



 
Profiel   

Muze: Leuk zo’n kudde van 11 en dat ze ook spelen!
Mijn moeder heeft een nrps e pony en een PRE. Deze staan normaal in een andere paddock maar mijne kent ze wel van snuffelen en zo wandelen oid gaat dan echt prima. Hij vind ieder ander paard super interessant maar is wel heel onderdanig.
Overdag staat hij dan met de Shetlander en springpaard van m’n vriend. Die laatste gaat ‘s nachts op stal en dan is hij samen met de shet ook, kunnen ze nog in de paddock en hun stal staat open met hooi. Daar liggen ze dan ook vaak samen als ik de laatste voerbeurt doe, zo schattig <3

LunarEclipse: fijn dat ze nu ook een uitloop hebben! Vind dat toch wel een fijne manier van houden voor die jonge beesten. Veel vrijheid en kunnen scharrelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:55 



 
Profiel   

Fijn Danique! En Muze ook! En Capriooltje!

Wat voer je verder nog Danique? Ik heb dat betreft calcium/fosfor verhouding eens uitgerekend toen ik luzernebrok ging bijvoeren. Het kwam er op neer dat je 2,5kg luzernebrok zonder problemen per dag kunt bijvoeren. Daarboven moet je gaan compenseren. De meeste mensen doen dat met zemelen.

Bij mij krijgt ze momenteel max een halve kilo en soms wat speedibeet. Maar bij lange na niet genoeg om boven die 2,5 kg uit te komen. Ik heb dus verder niets aangepast in het dieet. Ik voer zelf overigens nog Agrobs Naturmineral bij en als ik speedibeet geef, dan meng ik daar Agrobs Bergwiesen mash doorheen. Momenteel is ze eerder te dik dan te dun, dus behalve dagelijks de Naturmineral (balancer) krijgt ze de rest echt maar af en toe.

Ik heb vandaag weer eens gemeten. Schoft: 1.44m. Kont: 1.50m :+
[ img ]

En vorige week de camera weer eens meegenomen, maar niks gepoetst.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En dit is onze kudde.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:56 



 
Profiel   

Heerlijke foto’s <3

Mijne is wel echt een toverbal van kleur nu.

[ img ]

En van de week wat gespeeld met een zeiltje in de bak. Hij liep er uiteindelijk super stoer overheen :)F

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 18 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 53  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen