Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:50

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie verstaan onder "laten wennen aan zadel op de rug". Ik ben hier heel makkelijk in, de longeersingel kennen ze? Dan leg ik er een oud zadel op, singel goed aan en laat ze los. Ze gaan de eerste keer compleet uit hun stekker en dan is het in orde.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:55

Utixo schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wat jullie verstaan onder "laten wennen aan zadel op de rug". Ik ben hier heel makkelijk in, de longeersingel kennen ze? Dan leg ik er een oud zadel op, singel goed aan en laat ze los. Ze gaan de eerste keer compleet uit hun stekker en dan is het in orde.

Ik gebruik geen longeersingel dus dat kennen ze niet. Voor het zadel erop gaat hebben ze al allerlei verschillende vreemde voorwerpen op hun rug gehad, maar net wat voor handen is. Vaak gaat dan het zadel even op, als het goed gaat, de singel vast, veel belonen, stukje lopen en weer af. De keer erop wat meer lopen, stukje draf en galop meepakken. Ik heb nog nooit een "uit de stekker gaan" reactie gehad.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:01

Ik gooi gewoon tussen het poetsen door of als ze aan het eten was iets op haar rug. Variërend van een handdoek, dekje, hooizak, kartonnen doos tot een zadel.
Gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat is het uiteindelijk ook.
Nooit een uit de stekker reactie gehad.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:03

Hier eigenlijk elk jaar een zelfgefokte die drie jaar wordt. Als veulen vaak maar kort in de hand. Hoefsmid, dierenarts, trailer, afspuiten, vaststaan etc. Dan tot tweeenhalf naar de opfok. Met tweeenhalf terug. Vanaf maart in het jaar dat ze drie worden gaan we longeren, tweemaal per week. In juni/juli worden ze ingereden. Merries zijn dan al drachtig. Vanaf november hebben ze vrij tot het volgend voorjaar. Komen dan elke hele dag in de paddock of wei. Gaat al jaren prima zo.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:04

Laten wennen. Oke, ik heb voordat het zadel op gaat al heel vaak andere dingen op hun rug gelegd, en ik hanteer hierbij het principe dat ik enorm goed naar hun reacties kijk. Ik loop er op af met het zadel, en signaleer ik dat er spanning ontstaat op een gegeven moment (bijv tijdens het aanlopen gaat het hoofd omhoog), dan stop ik op dat punt en wacht, totdat het paard zich weer ontspant en dan haal ik het zadel weer weg. Even later loop ik opnieuw aan, tot het paard weer aangeeft spanning te ervaren, ik wacht, paard ontspant, ik haal het weg. Ik luister consequent naar de grens die het paard aangeeft, en zodra hij verbetert door meer ontspanning te laten zien, beloon ik daarop door de prikkel weg te halen.

Daardoor ben ik nog nooit op het punt gekomen dat een paard echt explodeert met bokken en al. Tegen de tijd dat het zadel echt op de rug en vast gaat, heb ik al zoveel kleine stapjes ertussen gebruikt dat het helemaal geen punt meer is.

Ik ben niet zo'n voorstander van "maar laten uitbokken", want een paard gaat pas zo bokken als hij zich echt heel erg uit zijn comfortzone voelt en echt bang is om dood te gaan. Dan heb ik het gevoel dat ik al 20 stappen overgeslagen heb waarin het paard al in kleinere mate aangaf dat hij er niet oke mee was.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op die anders reageren dan verwacht, maar bij het gros van de paarden is het niet nodig om dat te doen. Ik wil niet een paard dat een zadel accepteert omdat hij zich beseft dat hij er toch niet vanaf komt hoe hard hij ook bokt, maar liever een paard dat een zadel gewoon prima vindt omdat hij er geen spanning van ervaart.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:09

fransje23 schreef:
Ik gooi gewoon tussen het poetsen door of als ze aan het eten was iets op haar rug. Variërend van een handdoek, dekje, hooizak, kartonnen doos tot een zadel.
Gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat is het uiteindelijk ook.
Nooit een uit de stekker reactie gehad.

Ja dat dus. Volgens mij hebben ze ook voor het eerst een zadel opgehad omdat ze naast mijn andere paard stonden terwijl ik aan het afzadelen was. Maak dan gebruik van de nieuwsgierigheid en de gelegenheid om ze daar even kennis mee te laten maken.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:17

fransje23 schreef:
Ik gooi gewoon tussen het poetsen door of als ze aan het eten was iets op haar rug. Variërend van een handdoek, dekje, hooizak, kartonnen doos tot een zadel.
Gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat is het uiteindelijk ook.
Nooit een uit de stekker reactie gehad.

Precies dit. Een zadel is een logische volgende stap. Die bereik je door al een en ander op de rug te hebben gelegd, dus is het niet gek meer.
Toevallig pas mee begonnen met een handdoek.
Dat ging van :wow:
Afbeelding

Naar :roll: in 5 minuten.
Afbeelding

Er komt nog lang geen zadel op. Maar je moet ergens beginnen. En dingen op en aan haar lijf is een mooie start.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:37

Utixo schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wat jullie verstaan onder "laten wennen aan zadel op de rug". Ik ben hier heel makkelijk in, de longeersingel kennen ze? Dan leg ik er een oud zadel op, singel goed aan en laat ze los. Ze gaan de eerste keer compleet uit hun stekker en dan is het in orde.


De mijne vond alles prima. Ik begin met longeersingel. Maak deze niet al te strak vast de eerste keer als hij deze accepteert doe ik de volgende keer iets strakker. Als dit geen probleem is leg ik er een zadel op. Ook deze singel ik nog niet meteen strak aan maar beetje voor beetje. De eerste keer vond de mijne het prima en gaf geen kik

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:03

Bedenk nu net dat ik bij mijn bezoekjes in de opfok haar ook altijd overal heb aangeraakt.
Toen het qua maat nog mogelijk was deed ik vaak mijn handen om haar romp op de plek waar zadel en singel zit.
Misschien heeft dat ook wel bijgedragen dat ze dat soort dingen normaal vond.
Eerste paar keren met een singel vast keek ze er naar. Ze heeft er ook even in gebeten maar verder weinig actie.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:08

Hier ook nooit een reactie gehad.

Eerste keer met de singel wou hij gaan rollen _O-

Enkel met losse stijgbeugels was het even paniek in draf :')

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:34

Die van mij is met 4,5 zadelmak gemaakt, maar omdat hij nog niet zo heel erg rijp toonde, is hij daarna weer voor de winter weg gezet.
Begin zomer, toen de keuringen etc met de veulens erop zaten zou hij opnieuw opgepakt worden om door te gaan rijden en daarna de verkoop in, maar net daarvoor kwam ik in beeld die een jonge net wel of net niet beleerde ruin zocht en toen hebben zij er niks meer mee gedaan tot ik hem had opgehaald.

Hij heeft altijd in een kudde bij de fokker gelopen en ze hebben hem verder wel degelijk opgevoed.
Kon vast staan, was gewend aan poetsen, toiletteren, was trailermak (ging met de trailer naar de verder weg gelegen weide percelen), gewend aan wormkuren, etc etc.

Ik ben hem gaan oppakken, maar met 5,5 eerst nog een operatie moeten laten ondergaan, plus revalidatie.
Dus tegen de tijd dat hij bijna 6 was, is die pas echt volledig aan het werk gegaan.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:42

Eerste keer zadel op, had net gereden met mijn andere paard dus lag voor het grijpen
Afbeelding

Wat "gekke" dingen niet alleen op op haar rug trouwens.
Zoveel mogelijk dingen normaal maken dan leer je ze om te gaan met onverwachte situaties.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze zal af en toe gerust klagen over mij bij haar vriendinnen. :D

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:15

fransje23 schreef:
Eerste keer zadel op, had net gereden met mijn andere paard dus lag voor het grijpen
[ [url=m/Bio19b.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat "gekke" dingen niet alleen op op haar rug trouwens.
Zoveel mogelijk dingen normaal maken dan leer je ze om te gaan met onverwachte situaties.

Ze zal af en toe gerust klagen over mij bij haar vriendinnen. :D


Hahaha! ik vind jou foto's echt geweldig komisch! vooral dat ze er zo verveeld bij staat. Je ziet haar bijna met d'r ogen rollen. :D _O-

ben het wel volledig met je eens. hoe gekker hoe beter.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:48

Mijne was vandemiddag ook de klos :=

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:11

Hahaha geweldige foto’s! En daar worden ze zo mak van :j

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:46

Sadira schreef:
Laten wennen. Oke, ik heb voordat het zadel op gaat al heel vaak andere dingen op hun rug gelegd, en ik hanteer hierbij het principe dat ik enorm goed naar hun reacties kijk. Ik loop er op af met het zadel, en signaleer ik dat er spanning ontstaat op een gegeven moment (bijv tijdens het aanlopen gaat het hoofd omhoog), dan stop ik op dat punt en wacht, totdat het paard zich weer ontspant en dan haal ik het zadel weer weg. Even later loop ik opnieuw aan, tot het paard weer aangeeft spanning te ervaren, ik wacht, paard ontspant, ik haal het weg. Ik luister consequent naar de grens die het paard aangeeft, en zodra hij verbetert door meer ontspanning te laten zien, beloon ik daarop door de prikkel weg te halen.

Daardoor ben ik nog nooit op het punt gekomen dat een paard echt explodeert met bokken en al. Tegen de tijd dat het zadel echt op de rug en vast gaat, heb ik al zoveel kleine stapjes ertussen gebruikt dat het helemaal geen punt meer is.

Ik ben niet zo'n voorstander van "maar laten uitbokken", want een paard gaat pas zo bokken als hij zich echt heel erg uit zijn comfortzone voelt en echt bang is om dood te gaan. Dan heb ik het gevoel dat ik al 20 stappen overgeslagen heb waarin het paard al in kleinere mate aangaf dat hij er niet oke mee was.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op die anders reageren dan verwacht, maar bij het gros van de paarden is het niet nodig om dat te doen. Ik wil niet een paard dat een zadel accepteert omdat hij zich beseft dat hij er toch niet vanaf komt hoe hard hij ook bokt, maar liever een paard dat een zadel gewoon prima vindt omdat hij er geen spanning van ervaart.

Hier ga ik geheel in mee :j

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 18:28

Leuk die creatieve uitspattingen op de foto’s.

Ik ben benieuwd hoeveel een hoofd nog groeit..
Mijne zit nu tussen pony en cob in.
Maar even kijken wat de uitkomst gaat worden.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 19:21

Hoe gaat het met jullie jonkies?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:12

Lekker aan de wandel in het mooie weer. <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 20:13

Lekker! Grasjes eten in de zon is altijd goed

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:18



Vandaag met dubbele lijnen gewerkt. Ik kan niet zoveel meer rijden. Morgen en dinsdag rijdt de bijrijdster en woensdag mijn trainster. Dan donderdag weer grondwerken en vrijdag heeft ze vrij.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:18

Hier gaat het ook prima. Misschien voor de TS leuk om mee te lezen in de "Paarden die in [jaartal] beleerd gaan worden" topics? :)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 20:22

Mijne wordt nog niet beleerd , dat duurt nog wel even
Nog geen 2..

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 09:34

Hoe gaat het met jullie jonkies?
Ben met de mijne rustig aan vooral wat vertrouwen in mijn handen aan t opbouwen, hij is nu een weekje bij me. Halsteren vind hij wat spannend( beetje kopschuw), verder heel braaf…

Wellicht leuk hier een huiskamer topic van te maken?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:47

Ja hier goed. Ze vreet zich vol, groeit, glimt en leert :D
We wandelen af en toe, prutsen wat babywerk in de bak en de kudde doet de rest van de opvoeding. Ze is super braaf, een pleaser, slim, leert snel en broodnuchter. Goud waard, die kleine. En zo'n contrast met mijn haflinger :j
Afbeelding

Ik maak altijd rond de 10e van de maand foto's, zodat ik mooi kan zien hoe ze opgroeit :D
Leuk om terug te kijken ook.
Vandaag gaat de camera weer mee.