Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:11

Gister voor het eerst naar het bos geweest met trailer om te wandelen en kijken hoe hij zich gedraagd.
Trailerrijden gaat prima. Hij staat dan alleen op de trailer want als ik mijn ruin meeneem wordt het sowieso een dramatocht in het bos.
Uitladen prima en toen gaan lopen met hengstenketting en langelijn die mijn partner vast had als backup.
We moesten over een smal weggetje met aan weerszijden paarden in weides. Als hengst vond hij het wel spannend dat er andere paarden naar hem toe kwamen en begon te bulderen en blies zichzelf op. Dat was even een staaltje opvoeden. De zitmaaier en wapperende vlaggen en dagjesmensen met fietsen, hondjes en kinderwagens deed hem dan weer niks..
Hek open doen om het bos in te gaan maakte ook niet uit. In het bos heeft ie als een speurhond bijna nonstop met zijn kin op de grond gelopen om alle geuren op te snuiven. Hij wad redelijk ontspannen. Liep wel vlot door maar goed te manoeuvreren.
Terugweg zag ie de paarden weer en zette het weer op een bulderen. En met laden wilde die blijkbaar nog niet naar huis. Hij keek continue naar andere paarden in de wei en stapte gewoon de trailer niet op. Uiteindelijk met wat hulp van een paardendame toch opgeladen en thuis heeft ie een bak slobber gekregen. Als ie nou ook nog netjes geladen had was ik super trots. Binnenkort zoeken we het wat dichter bij huis.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 17:56

Oh wat stoer ! Hoe oud is hij??

Vandaag de mijne even wat over t erf meegenomen en wat laten gras eten her en der.
Hij doet t zo stoer. Er wapperde ergens een lintje en ee lagen wat spannende emmers en dingen, maar hij gaat graag zelf even kijken wat het is.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:28

Hij is bijna 2.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 18:48

Leuk de mijne ook! Hij is pas net twee maandjes van mij en daarvoor is er helemaal niets mee gedaan.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:54

Het plan was om met 2 de opvoeding aan de hand te doen/grondwerk, met 3 de opvoeding aan de longe/lange lijnen/dressuur aan de hand, met 4 voor de wagen en met 5 onder de man en dan in een jaar tijd rustig het rijden op te bouwen. De opvoeding aan de hand is goed gelukt, de rest hebben we nog niet echt opgepakt eigenlijk door tijdgebrek, hij is nu ruim 4 (begin februari geboren).

Qua dingen die ik wil dat een paard volwassen kent (het streven was met 5 jaar, maar dat haal ik dus niet): [OPG] Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Er zijn later nog enkele dingen bijgekomen, maar hier staan wel de meesten in.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:37

Wat leuk zeg, Muze en Hutcherson.
Die van mij is net een jaar en staat voor nu in ieder geval nog een jaartje in de opfok. Omdat het ver is ga ik er niet heel vaak heen, dus voor mij is het nu vooral gewoon aan elkaar wennen. In het begin was hij een beetje afstandelijk en zo van: wie ben jij en wat kom jij doen? (je bent een Arabier of je bent het niet) maar alles was natuurlijk ook nieuw voor hem. Hij heeft nu wel echt zijn plekje gevonden in de kudde en inmiddels zoekt hij ook toenadering tot mij. Hij herkent me nu, en verwelkomt me hartelijk als ik er weer ben, dus ik ben blij :D

De basisdingen kent hij allemaal al (voetje geven, meelopen, etc) en dat doet hij braaf hoewel hij de laatste keer wegliep toen ik met het halster aan kwam zetten, dus dat wil ik wat meer gaan doen. Gewoon halstertje om zonder verder iets te gaan doen en weer af. De opfokhouder omschrijft 'm ook als een hele lieve en leuke pony. Toen we hem gingen verhuizen naar een andere weide moesten we een stukje langs de weg en hij was hij echt onwijs braaf. Alles wat hij spannend vond moest ie even naar kijken, en dan was het ok. Als hij het echt heel eng vind dan zoekt hij je ook eerder op dan dat hij weg rent of iets. Ben heel benieuwd hoe hij is als ik echt wat met 'm ga doen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 20:22

Leuk zeg. Staat hij in een hengsten groep?
Mijne stond ook met leeftijdsgenoten en staat nu in een gemengde kudde. Daar werd hij direct geaccepteerd gelukkig, vond ik best even spannend gezien de grootte van sommige paarden en mijn uk.

Mizora dat topic ga ik ook eens even lezen, leuk!
Ja en plannen lopen soms helaas wat anders dan je soms wilt, maar uiteindelijk is het voor het paard zelf natuurlijk weer niet zo erg..

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:45

Mijn planning nu is: nu lekker trainen met vreemde voorwerpen (hij kent echt al heel veel en leert erg snel) zoals poolnoodles, vlaggetjes, bloemenketting etc. En af en toe lekker wandelen in het bos (en dus trailer oefenen) en dat normaal maken. Hopelijk snel met mijn ruin samen (ruin ohz) en jonkie mee aan de hand. Eind van het seizoen (oktober ofzo) castratie. In februari volgend jaar wolfstandjes eruit. Volgend jaar zomer wordt hij 3 dus najaar volgend jaar ga ik nadenken over inrijden/ruitermak maken of laten maken.
Twijfel nog want heb ervaring met zadelmak maken en dat vind ik gewoon echt heel spannend en denk dat hij het super zal doen. Echter heb ik wel een bedrijf en loop ik dus risico met verwonding/blessure. Niet werken = geen inkomen dus sommige risico's moet je dan niet willen nemen.

Hopelijk eind 2022 een eerste buitenritje ohz.
Ik heb er bewust wel voor gekozen om met 3,5 te gaan inrijden (is nu het plan) aangezien onderzoeken nu wel uitwijzen dat belasting (met mate) op jongere leeftijd wel beter is voor de vorming van de botten, spieren, gewrichten en pezen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 20:58

Ik wil juist wachten tot minimaal 4,5 voor ik erop ga..
Ik lees juist “ overal” dat t belasten zonder ruiter wel al kan, mits met beleid, maar echt rijden toch nog wel schadelijk kan zijn.
Maar vind het ook wel ingewikkeld.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:02

Het is ook ingewikkeld. De ene zegt juist voorzichtig belasten, want dan worden ze sterker. Inderdaad de vorming van botten, pezen en spieren. En de ander zegt: niet voor 6-7 jaar, want groeischijven niet gesloten.
Ik wil ook wachten tot 4,5, maar ik wil wel eerder bijvoorbeeld starten met lange lijnen. Dat is het idee nu.
Maar goed, de mijne is een jaar jonger, dus ik kan mooi bij jullie afkijken :D

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:34

Muze schreef:
Leuk zeg. Staat hij in een hengsten groep?
Mijne stond ook met leeftijdsgenoten en staat nu in een gemengde kudde. Daar werd hij direct geaccepteerd gelukkig, vond ik best even spannend gezien de grootte van sommige paarden en mijn uk.

Mizora dat topic ga ik ook eens even lezen, leuk!
Ja en plannen lopen soms helaas wat anders dan je soms wilt, maar uiteindelijk is het voor het paard zelf natuurlijk weer niet zo erg..


Hij staat inderdaad in een kleine hengstengroep met 2 andere jaarlingen, een tweejarige en een driejarige. Die van mij was ook vrij snel geaccepteerd, verder is het een hele harmonieuze kudde. Dat kun je zeker anders treffen en dat was voor mij ook echt een opluchting. Het scheelt dat deze paarden ook allemaal wat kleinere rassen zijn, dus geen reuzen van warmbloeden.

Ik denk dat het 'niet belasten voor 6-7 jaar' vooral gaat om het rijden en de rug. Maar het lijkt mij juist goed om voor die tijd zonder de rug te belasten al wel te trainen.
https://www.bestivinur.nl/informatief/w ... tgegroeid/ Ik vond dit wel een helder plaatje wat betreft groei van de diverse lichaamsonderdelen om zo maar even te zeggen. De onderzoeksresultaten die besproken worden vind ik ook wel interessant. Het onderzoek zelf heb ik niet gelezen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 21:45

Ik ben wel voorstander van onbelast trainen.
Met name dus wandelen, werken aan de hand. Eventueel af en toe longe/ dubbellonge en ook lange lijnen.
Zo train je wel maar zit je nog niet op de kwetsbare rug.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:53

Ja werken aan de hand is super fijn om een basis te leggen en onbelast wat spieren te kweken.
Wandelen vind ik ook heel fijn om ze wereldwijs te maken. Ik merk dat de mijne daar zo van leert. Niet alleen nieuwe dingen zien, maar ook: ‘hoe ga ik om met spannende dingen, bewegende dingen, hoe laat ik mijn spanning afvloeien, kan ik op mijn mens vertrouwen, enz.’

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:55

Ik weet niet of ik nog over een jonkie kan spreken := <3 Joy is de laatste maanden echt gegroeid en haar training gaat zo goed! *\o/* Met echt reinjng zijn we nog niet bezig hoor, maar af en toe een stopje uit de galop wordt meegepakt. Ik rijd nu zelf door mijn zwangerschap niet, maar Joy wordt getraind door mijn instructrice en bijrijdster. En dat doet haar zeker goed :D

Afbeelding
Afbeelding

Ik trainde tot vorige week nog met dubbele lijnen, maar ook dat laat ik nu zitten.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 22:00

Wat een krachtpatser! Hoe oud is ze?

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 22:14

Haha wat een grappige bouw zo op die foto in de wei. Giga achterhand en klein hoofdje erop.

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 22:19

Leuk onderwerp, hierbij mijn verhaal :) Ik heb mijn merrie in december gekocht met 2,5 jaar. Ik heb sinds ik haar heb meerdere plannen en doelstellingen gehad en er is maar 1 die voor mij werkt namelijk: Ik doe alles wanneer zij er klaar voor is. Ik weet dat dit een lastig antwoord is want hoe geeft ze dat dan aan? Sommige dingen kan ik heel goed merken zoals de duur van een longeer sessie. Ze luistert namelijk perfect naar stemhulpen, op het moment dat dit afneemt ze naar buiten gaat kijken en ze de hoeken niet meer netjes rond doorloopt is de energie op en stop ik. Bij gewoon longeren is dat momenteel een half uur, als ik daarbij balkjes draaf een kwartier tot 20 minuten. Qua inrijden kijk ik bijvoorbeeld meer naar bespiering en groei en hoe goed ze focust op mij. Een grote slungel zou ik nooit inrijden met 3. Toen ik haar kreeg ben ik echt bezig geweest met vertrouwen en alles op de grond kunnen. Zoals vast staan, meelopen, in haar eentje mee naar buiten in bos, over de weg, over het spoor, langs vrachtwagens etc. met andere naar buiten en dan rustig bij me blijven als de rest weg gallopeerd, naast de fiets mee naar buiten en dan stap draf op commando. Gewassen worden, over der rug hangen met mijn arm tijdens wandelen, zowel rechts als links kunnen lopen/fietsen. Heel veel dus haha. Ze heeft ook bitje in gehad en zadeltje op haar rug. Ik heb haar vandaag voor het eerst getoileteerd en dit ging zo goed. Ze staat makkelijk 1,5 uur op de poetsplaats om te tutten en valt dan gewoon in slaap haha. Ook oren knippen geen probleem. Ik ga waarschijnlijk in augustus inrijden dan is ze 3 jaar en 3 maanden en gezien haar bespiering zo hard is gegroeid (wilde eerst vanaf 4 jaar inrijden) kan ze dit prima aan. Daarnaast geeft ze ondanks dat ze 24/7 in een natuurgebied in een kudde staat, steeds meer aan dat ze zich verveelt en wil ze graag werken, dus het wordt tijd. Het is een heel verhaal maar mijn beste manier is dus luisteren naar mijn paard die geeft het echt wel aan. En daar valt voor mij geen 3 jarig paard onder (alszijnde volgens KWPN is alles 1 januari 3) die omdat hij door alles overdonderd wordt heel braaf is, dat is namelijk iets anders dan er klaar voor zijn en zeg ik succes tijdens zen puberteit!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 22:52

Joy is 5 :D

Een echte quarter *\o/*

Zo ziet ze eruit van opzij (al was dit wel voor het land en de training)
Afbeelding

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:01

Oh leuk onderwerp! Ik deel graag ons verhaal!

In november 2018 kocht ik mijn eerste eigen paard. Daarvoor reed ik 8 jaar lang een arabofriese merrie van een oudere man. Helaas zijn wij toen gebroken en begon mijn zoektocht naar een eigen paard.

Ik woonde op dat moment nog thuis, mijn ouders waren op vakantie toen ik mijn zoektocht starte.

Uit financieel oogpunt ben ik eigenlijk naar onbeleerde paarden gaan kijken.
Ik studeerde nog en had geen mega groot budget.

Het moest voor mij een kruising fries zijn, richting arabofries of barock pinto oid.

Het werd een 4 jarige barock pinto (zonder vlekken) merrie. Paardje was zo groen als gras, had heel dr leven in de kudde bij haar familie gestaan en kon amper gelongeerd worden voor de keuring. :+

Zondag 11 november 2018 was de eerste dag dat ze bij mij was!
Afbeelding

We zijn begonnen met longeren aan het halster, toen het hoofdstel en toen longeersingel met dubbele lijnen.

Eind december kreeg ze voor het eerst een zadeltje op, vond ze helemaal prima.

Afbeelding

Tussendoor nog wat in de stal op dr hangen, zo klom ik op haar rug zonder zadel en vond ze ook prima (achter af misschien niet heel verstandig, maar het voelde toen erg goed!)
Dit was op 9 jan 2019

Afbeelding

In de tussen tijd zo'n 3 a 4 keer per week longeren met zadel en dubbele lijnen.

25 februari 2019 was de dag dat ik voor het eerst op haar zat <3

Afbeelding

Ik vond haar toen erg mager, ze stond samen met een ruin met voernijd waardoor ze steeds minder ruwvoer kreeg, hierdoor heb ik haar 5 weken bij laten komen.
In die 5 weken wel weer gelongeerd en of mee gewandeld.

Nadat ze weer wat was aangekomen ben ik er zonder twijfelen opgestapt.

Na 3 keer in de bak gereden te hebben zijn we naar t bos gegaan, een 80 weg over, wel met een braaf ervaren paard bij ons.

Afbeelding

En daar genieten we nu bijna 2,5 jaar later nogsteeds van <3

Afbeelding

Afbeelding

Af en toe dressuren we iets, althans dat proberen we

Afbeelding

En ook een sprongetje op zijn tijd!

Afbeelding


Voor mij is het belangrijkste samen plezier hebben, als ik terug kijk heb ik er 3 maanden over gedaan om haar ruitermak te maken. Maar voor ons zat er geen haast achter en heb ik nu een goud eerlijk paard!!

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:05

Daihyo schreef:
Ja hier goed. Ze vreet zich vol, groeit, glimt en leert :D
We wandelen af en toe, prutsen wat babywerk in de bak en de kudde doet de rest van de opvoeding. Ze is super braaf, een pleaser, slim, leert snel en broodnuchter. Goud waard, die kleine. En zo'n contrast met mijn haflinger :j
[ [url=m/nTfCMF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik maak altijd rond de 10e van de maand foto's, zodat ik mooi kan zien hoe ze opgroeit :D
Leuk om terug te kijken ook.
Vandaag gaat de camera weer mee.



Wauw wat een prachtig paard heb je daar!!

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:16

Mooie paarden GimmyJoy en AnoukWelsh. Leuk om te lezen dat ze het zo goed heeft opgepakt AnoukWelsh :)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:24

Hoe doen jullie het met de ontworming met de jonkies?
Ik heb het eerste half jaar in overleg met de dierenarts een strak schema aangehouden omdat de basisontworming niet helemaal okee was en ze vol spoelwormen en horzellarven bij mij kwam. Dat was dus meteen een kuur Pyrantel met herhaling na 2 weken. Toen na 8 weken ivermectine, weer na 8 weken pyrantel, weer na 8 weken moxidectine (ze was toen 1 jaar). Nu na 12 weken weer ivermectine gegeven. Behalve na de kuur moxidectine kwamen er elke keer wormen af ( :r ). Ik wil ook niet teveel geven ivm resistentie, maar ook niet te weinig om weer een flinke besmetting te krijgen. De dierenarts wil het liefst met mestonderzoek werken, maar ik vind dat wel tricky, aangezien ze op deze leeftijd nog zo gevoelig zijn voor die spoelwormen. Dus ik twijfel een beetje over het vervolg.

Het duurde lang, ze kwam slecht door de vacht, bleef heel de winter wat schraal. Maar nu met 0,5kg luzernebrok bijvoeren en op het gras is ze mooi bijgekomen!
Afbeelding

Afbeelding

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:44

Ik ontworm in het voorjaar met panacur en in het najaar met pramox. En bij jouw paard zou ik eigenlijk een aantal keer iedere maand mestonderzoek laten doen en dan al bij een lichte besmetting ontwormen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:47

Ja dat is ook nog een optie. Maar hoe betrouwbaar is mestonderzoek in deze tijd van het jaar?

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:47

Zoo die ziet er goed uit zeg! :wow:
Over ontwormen kan ik je geen tips geven, de opfok regelt bij mij ontwormingen etc. Die van mij kwam bij mij als echt een naarling, was verder wel gezond en goed ontwormd maar die had een groeispurt gehad in de winter en had ook echt een hele dikke vacht. Het gras heeft hem ook echt heel erg veel goed gedaan en begint nu ook eindelijk goed door zijn vacht te komen, en wat er onder vandaan komt ziet er mooi uit. Echt leuk om te zien dat hij in zo'n korte tijd al zo veel is veranderd.