Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:19

Ah wat een mooi koppie, en wat fijn dat hij aan huis staat.

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:22

Wat lekker! Hij lijkt al wel tegen de 160 te gaan zo naast jou? Die van mij is 150 met 15 maanden en wordt zo tussen de 160 en 165.


Hoe lang lopen jullie met de dieren van 1,5? Ik heb echt het gevoel dat een paar 100 m al genoeg is om haar mentaal goed uit te putten :=
Ik wil dit weekend kijken of ze voorzichtig de eerste stapjes naar verkeersmak worden kan zetten. Ik laat haar een stationair draaiende auto wennen en dit ga ik herhalen een tijd en dan pas gaat de auto rijden etc. Ik verwacht dat ze het super gaat doen maar doe het liever te langzaam dan te snel.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:57

Wij hadden laatst een uur gewandeld en die van mij is nu bijna 1,5, samen met een maatje van dezelfde leeftijd die het vaker al gedaan heeft, die ronde ook. Was denk wel wat te veel van het goeie :=, op het laatste stuk was het duidelijk wat te veel. Toen we voor de eerste keer gingen wandelen was het rondje korter maar was hij beduidend sneller al mentaal moe (gaat zich dan afsluiten). Vorige keer was hij echter ook net 2 weekjes verhuisd dus dan loopt die emmer sowieso sneller over. Heb het idee dat hij er het afgelopen weekend zelf ook echt wel leuk vond. Als ik alleen ga dan is het inderdaad 100 meter en weer terug, omdat hij alles dan zo enorm spannend vind. En ik eerlijk gezegd ook wel een beetje, dus dat helpt niet dan (of het komt sowieso daardoor, want ik vind het ook niet spannend als ik samen met m'n stalgenootje ga) :+. Alleen gaan moeten we beiden nog een beetje vertrouwen in krijgen denk ik.

Toevoeging: tijdens het wandelen laat ik 'm verder wel redelijk vrij (op de bosweggetjes, niet op de autoweg natuurlijk). Hij moet natuurlijk wel een beetje fatsoenlijk meelopen, maar hij 'moet' niet rechts naast mij op schouderhoogte lopen. Wilt ie snuffelen mag hij snuffelen, wil hij links lopen mag dat, wil hij 3 meter van mij af lopen mag dat ook (heb gewoon een lange leadrope). Alleen voor me uit lopen mag niet, behalve als dat op een zeker moment makkelijker is.
Laatst bijgewerkt door divided op 11-10-21 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:03

Ik wandel zo’n 20 minuten met mijn jaarling. Dat is genoeg voor nu. Maar we hebben dat wel opgebouwd. In het begin was 5 minuten al genoeg :+

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:31

Afbeelding
Ze wordt aardig donker! Grondwerken gaat heel goed en ze zet zich 200% in. Vandaag reed er een trekker vlak langs haar, dat vond ze wat spannend maar bleef gewoon netjes naast me staan. Zelfs toen de trekker achter haar langs reed. Maar na 5 minuten neemt de aandacht voor de trekker toch wel te veel toe en dan ben ik eigenlijk al weer te lang bezig geweest. Ach ja volgende keer weer wat korter aan de slag. Ze heeft weer veel geleerd :)

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:37

Hey! Mag ik jullie om advies vragen bij de aankoop van een 2-jarige?
Waar hebben jullie extra op gelet en wat hebben jullie gedaan qua keuringen?

Bedankt!!

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 21:48

Josien_ schreef:
Hey! Mag ik jullie om advies vragen bij de aankoop van een 2-jarige?
Waar hebben jullie extra op gelet en wat hebben jullie gedaan qua keuringen?

Bedankt!!


Hoi :wave:

Hangt denk ik ook sterk af van wat je zoekt. Als jij minimaal subtop dressuur wilt rijden maar het beestje heeft z’n bouw niet mee heeft dan moet je wellicht elders verder kijken. Elk gezond dier zou overigens fysiek gezien Z dressuur moeten kunnen halen en borst hoogte wel kunnen springen.

Ik zou in ieder geval kijk of hij een goede stand heeft en goede hoeven. Daarnaast zou ik naar de bouw kijken. Soms als jaarling is dit lastig maar als ze net geboren zijn kun je ook wel zien of ze een beetje goed in elkaar zitten. Hoe beweegt het dier en sluit dit aan bij jouw behoeften?
Hoe is het gedrag? Flipt ie compleet de pan uit bij wat spannends, zoekt hij steun bij de eigenaar of stapt hij er stoer op af? Orenspel en gezicht verteld je ook veel. Vraag aan de eigenaar hoe het dier was met afspenen. Hoe zij zich gedraagt algemeen en meer van dat soort dingen. Vraag of de eigenaar hem overal kan aanraken voor je en kan laten zien wat het dier al kent. Wellicht, als dier daar is geboren kun je ook vragen naar moeder/ouders.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:00

Danique_G: moet hem toch maar eens opmeten dan ja :=
Hier qua wandelen ook echt nog kort, een paar km is echt nog niet haalbaar. Nu ongeveer 15/20 min als we alleen zijn, soms nog wat grazen erbij. Met z’n maatje erbij misschien een halfuur maar dat ga ik vandaag even bekijken weer. Merk ook dat de concentratie nog wel heel kort is en aangezien we de tijd hebben echt stapje voor stapje. Maat is zo leuk en we willen zo graag hè :Y)
Wat goed van de trekker al! Dat is echt wel heel wat en zo’n reactie is toch al heel fijn.

LunarEclipse: Wat leuk dat je al zo’n mooie ronde kan samen met je stalgenootje! Ook fijn dat je zo iemand hebt natuurlijk. Lijkt me ideale manier om toch al wat vertrouwen op te bouwen en zolang je het niet elke dag doet kan het geen kwaad lijkt me.

Bij aankoop heb ik ook vooral naar karakter/reacties op dingen gekeken en naar mensen toe uiteraard. Het lijf kan je even goed bekijken in stand en beweging, voetjes etc. En wat ook al gezegd is, wat is je doel ermee voor de toekomst. Veel plezier!

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:34

@Danique_G: wat goed dat grondwerk zo goed gaat! Wat zijn dingen die je zoal doet als je bezig bent met grondwerk?
Die spanningsboog is herkenbaar. Sommige dagen is hij wel echt even heel geïnteresseerd, maar soms alleen maar oog voor de grassprietjes, andere paarden, of wat er dan ook voorbij komt. Naja ook goed, volgende keer beter dan maar haha.

@Josien_ Zoals gezegd letten op de bouw, stand van voeten, gangen of dat in orde is. Ik heb dan een jaarling gekocht, geen klinische keuring, wel gewoon een check door dierenarts of hij in orde was. Bij een tweejarige denk ik dat het wel al meer zin heeft om klinisch te keuren (en evt röntgen, hoewel het skelet natuurlijk nog steeds in de groei is, maar het meeste hebben ze dan al gehad). Over wel/niet klinisch/röntgen keuren bij jonge paarden kun je op bokt wel een aantal topics te vinden met overwegingen die je kunt meenemen om dat wel of niet te doen.
Gedrag en reacties was voor mij ook erg belangrijk. Danique geeft goede tips. Ik heb goed gekeken naar de reactie op anderen en op enge dingen en hoe hij in de hand was. Ook heb ik gekeken naar z'n moeder en oudere (half)broers. Dat kan natuurlijk niet altijd maar als je bij een fokker komt is dat vaak wel mogelijk! Veel succes!

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:13

LunarEclipse. Sowieso het “netjes” naast mij lopen. Dus niet plakken aan mij. Niet voor me uit lopen, dan zwaai ik het touw zodat ze er tegen aan loopt en halthouden direct wanneer ik stil sta. Verder wijken voor druk wanneer ik voor haar sta, dus op commando een stapje naar links of rechts of naar achteren. Handig bij het trailer laden later. Verder doen we clicker training. Dit goed bevestigen doe ik nu al een paar weken over, en soms laat ik het haar een weekje bezinken. Nu zijn we kalm aan aan het uitbouwen naar target training.

We hebben een mini begin gemaakt naar schrik training met pionnen, balkjes en gekke dingen.

Dingen die ik komende tijd nog wil bevestigen.
- Voetjes geven zijn zo lastig! Ze kan heel moeilijk balans houden nog (logisch) en ze doet het met tegenzin dus ik wil er een leuke twist aan maken
- ze vindt het plots maar matig als ik haar halster wil omdoen _O- dus daar gaan we met target training mee aan de slag.
- door plassen heen lopen
- voetjes afspuiten
- spray opdoen
- veel enge dingen trotseren!! Maar eigenlijk is ze zo makkelijk. Ze vindt het maar even eng en dan is ze weer bij mij

Wel een boel, denk dat we hier gewoon tot eind 2021 voor uittrekken, of nog langer als dat nodig is. :j

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:32

Door plassen lopen is hier ook geen favoriet kwam ik vandaag met wandelen achter :=

Voetjes geven doet hij wel braaf maar balans is een dingetje met langer omhoog houden. Van de week komt de hoefsmid, hij is wel heel goed met jonge beesten gelukkig.
Spray heb ik al paar keer gedaan in de manen en dat vond hij dikke prima dus dat laat ik even voor wat het is. Voetjes afspuiten staat hier ook op het lijstje :j

Leuke dingen doe je al verder! Het grondwerk wat je beschrijft neem ik wel dagelijks mee met pasje achteruit (als ik door het hek wil met de kruiwagen oid) en halthouden/volgen met wandelen dan. Balkjes etc lijkt me ook leuk om over paar weken eens te proberen. Hij heeft al een keer vrijgesprongen bij de fokker dus lijkt me geen enorm probleem.

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 15:49

Bedankt voor jullie tips!
Het gaat niet om een sportpaard, maar om een allround pony to be.
Vereisten zijn gewoon braaf en multi-inzetbaar :D .
Ik ben bij enkele al een keer gaan kijken, stuk voor stuk braaf, kan ze overal aanraken en geven netjes voetjes. Vind ik persoonlijk netjes voor 2-jarigen :) . Ze hebben ras specifieke eigenschappen, maar zijn nog wat slungelig.
De een heeft al wat meer meegemaakt dan de ander, maar ze komen allen uit de opfok. Daarnaast zijn ze wel wat in de hand geweest maar er is niet getraind op enkele keuringen als veulen na. Geen koop van de fokker, maar van één ben ik wel bekend met de fokker.

Wie het leuk vindt om mee te kijken wil ik best een foto/video in PB sturen :) .

Ik lees hier in ieder geval alvast voor de toekomst mee :D .

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 20:02

Ja leuk Josien! Kom maar door

Vandaag liet ze echt merken dat ze oren aanraken niet chill vindt. Lees: deinst naar achter met halster omdoen, specifiek tijdens het oor gedeelte. De komende keren gaan we enkel target trainingen met het halster omdoen. Neusje steekt ze er in nu. Sommige zeiden dat ik gewoon door moest duwen en schijt aan hebben maar het lijkt me toch juist waardevolle informatie als een paard laat blijken dat het iets niet prettig vindt en je kunt ingrijpen voor een dier echt de pest er in krijgt? Snap dat echt niet. Ze hoeft het geen feest te vinden alle aanrakingen; als je mij in m’n oor kriebelt denk ik ook van “hmm das gek”. Maar toleren door positieve bekrachtiging en een spel van maken is helemaal niet zo moeilijk.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 08:30

Mee eens Danique, zo heeft ieder een andere kijk erop. Niet miepen en door is ook wel een beetje de traditionele kijk op met paarden omgaan. Ik kies ook graag voor R- en R+. Vind het een hele fijne en duidelijke manier om dingen gewoon te maken, dingen aan te leren, en ook de paarden gemotiveerd te houden.

Zeker hoofd en oren kan zo'n dingetje zijn .. Heb al zat paarden gezien die daar moeilijk mee zijn en dat nog steeds doen als ze 1.70 zijn. Niet zo handig.

Aanraken etc heb ik hoofdzakelijk met R- gedaan en de hele 'enge' plekken met R+ erbij. Hij kan nog steeds wel schrikkerig raegeren als je 'm ineens ergens aanraakt maar kan in ieder geval rustig poetsen en kriebelen. Dat laatste heeft hij nu maar al te goed door, hij maakte gisteren heel duidelijk waar hij allemaal jeuk had en of ik daar even kon kriebelen aub :')

'Niet zeuren en doorpakken' vind ik overigens niet per se verkeerd, er is een tijd en plaats voor alles. Soms moet je gewoon even een drempeltje over, maar natuurlijk alleen als die niet te hoog is. Voor het ene paard zal het ook beter werken dan voor de ander. Heb de laatste jaren veel met Arabieren gewerkt en daarmee moet je vaak wat meer onderhandelen. Als ze (over het algemeen) iets niet willen en je gaat zeggen dat ze maar gewoon moeten doen wat jij zegt. Nouja veel succes. Met de eerste arabier die ik verzorgde heb ik ook een flinke deuk in mijn ego opgelopen, uiteindelijk wel het roer omgedraaid. Vanwege omstandigheden heb ik haar maar een half jaar verzorgd maar in dat half jaar is mijn omgang met paarden veel positiever en bewuster geworden. En uiteindelijk denk ik dat ieder paard het fijn vind om te weten dat ze iets goed doen, en dat ze echt gezien worden.

Nou heel verslag :').. fijn om zo te lezen wat jullie doen, is voor mij ook een bevestiging dat ik momenteel meer dan genoeg doe.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 08:38

Ik ben wel een beetje van het niet miepen. Maar wel tegen doorduwen inderdaad, daar geloof ik niet in. Ik geloof meer in herhalen, doen alsof dingen normaal zijn, positief belonen als iets goed gaat. Voetjes geven is een mooi voorbeeld. De mijne vond (en vindt nog steeds wel) de achtervoetjes moeilijk. Dat heb ik tig keer herhaald, elke dag weer. En elke dag een snoepje of een kriebel als ze haar voetje keurig optilde. Een beetje jengelen vanwege balans hoort erbij.
Inmiddels is ze zover dat ze het ene been al ongeduldig optilt als ik de andere net heb neergezet. Hoe moeilijk ze het ook vindt.

Gisteren lekker een poetsbeurt gegeven. Ze is wel een beetje een varkentje :+
En een rondje door de bak en wat over balkjes gewandeld. Gewoon lekker puppyprutsen <3
Na 10 minuten nog even lekker laten rennen. Ze gaat niet zo snel uit haar dak (hele koele kikker), alleen met wat aanmoediging. Dus dat kreeg ze even gister. Heerlijk :D
Het varkentje <3
Afbeelding

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 08:45

Rechtsom of linksom, met rust en geduld kom je een heel eind :D

Het is wel perfect weer voor varkentjes he :P Die van mij is nu nog zelfde tint als het zand, dus dan zie je het allemaal niet zo erg. Nog even van profiteren, ik verwacht dat hij snel wit is. Vind het ook zo leuk dat ze nu een vachtje krijgen. Vachtje van die van mij leek eerst een beetje achter te blijven op de rest maar die begint nu ook teddybeer te worden :D

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 08:57

Ja zij wordt ook een heerlijk teddybeertje. Vorig jaar duurde het even voor ze vacht begon te ontwikkelen. Ze had een fikse wormbesmetting en lage weerstand, dus hield lang een dunne vacht. Maar dit jaar is ze mooi op tijd begonnen :j

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 08:58

Leuk om te lezen hoe jullie met nieuwe dingen omgaan!

Wat een knap varkentje <3

Mijne heeft ook nog best weinig vacht. Is nu sinds paar dagen wel echt in de rui dus hoop dat hij wel snel meer vacht aan gaat maken. Hij heeft het niet koud tot nu toe dat scheelt wel.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:11

Het gaat heel snel :j
Dit was Noura een maand geleden, nog super strak in haar velletje.
Afbeelding

Afbeelding

Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 10:12

Leuk te lezen allemaal!
Ik heb ook een mix van “ niet miepen” en “ rustig oefenen”. De mijne is erg sensitief en een heethoofd en teveel druk werkt averechts. Hoewel dat, in mijn ogen, bij elk paard wel averechts zal werken op den duur.
Ben zelf van de kleine stapjes maar, als hij iets doet dat echt niet mag is het wel even doorpakken. Hij is nu 27 maand en denkt soms dat ie vanalles maar mag. En dat mag dan dus niet haha.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:35

Haha ja, beetje grenzen verkennen hoort er natuurlijk ook bij. Die van mij verkent de wereld nu met z'n mond/tanden, prima maar niet in mij aub. Verder krijgt hij steeds meer praatjes, ook in de groep, ik vind het wel hilarisch. Hij kan zo lief kijken maar er schuilt echt een kleine draak in hem. Hij daagt nu soms ook de oudere hengsten uit, en als hij dan reactie krijgt dan gaat ie achter een ander paard staan, of komt ie snel bij mij staan als ik toevallig in de wei ben :').

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:59

Dat is echt heel grappig _O-

Heb mijne net gemeten op 1,56 dus al aardig aan de maat met 1,5 denk ik.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:33

Mooi maatje inderdaad!
Die van mij meet nu rond de 1.43 en z'n achterhand staat echt een stuk hoger, die is rond de 1.48. Dus hij heeft nog wat bij te groeien.

Toen hij hier net kwam vond hij al het gefriemel aan z'n lichaam nog maar niks maar hij heeft nu door dat gekriebeld worden toch wel heel fijn kan zijn, zeker nu de wintervacht aan het groeien is. Dus gisteren in de wei kwam hij naar mijn toe, hield zijn hals zo'n beetje schuin en bewoog 'm op en neer. Of ik even wilde kriebelen. Niet veel later kreeg ik z'n kont in m'n neus of ik die ook even wilde doen aub. Hij ging er helemaal voor staan :') Die weet wel duidelijk te maken wat ie wil _O-

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:53

Capriootje schreef:
Dat is echt heel grappig _O-

Heb mijne net gemeten op 1,56 dus al aardig aan de maat met 1,5 denk ik.


Ruw gokje natuurlijk maar volgens het schema wordt ie dan 168 geloof ik. Lekker aan de maat dus :j

Nog over R- en R+. Hier moet ik wel nog aan toevoegen dat ik beide doe. Dus ik desensibiliseren met mijn hand of andere voorwerpen achter haar oren. Blijven staan / rustig zijn is druk weg. Daarnaast klikker ik met halster omdoen. Ze vindt het ook gewoon super leuk om te doen dus in die twee dagen tijd kan ik bijna weer vlekkeloos een halster omdoen.

Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 18:51

Mijne had gisteren een beetje een off day.
Niet willen stilstaan, beetje trekken met vaststaan, alles was eng. Was echt even een “ achter behang plak “ momentje.