Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 22 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 53  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Van jonkie tot rijpaard, de route..

 
Profiel   

Ik heb besloten dat ik de castratie al voor dit voorjaar ga inplannen. Hij begint echt mannetje te worden nu en zo heb ik ook meer vrijheid mocht ik 'm willen verhuizen (waar hij nu staat is 35-40 min enkele reis en het begint me nogal tegen te staan, bovendien woon ik zelf in een bosrijk gebied en ik kijk er nu al naar uit om die 100 + km aan ruiterpaden te verkennen).

En leuk om te lezen hoe de fysio behandeling ging Danique, volgende week komt de osteopaat voor die van mij dus ik ben ook heel benieuwd!

@Masyio Leuk! Er is bv het topic 'Paarden die in 2021 beleerd gaan worden', misschien is dat ook leuk voor je?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 10:49 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips Danique!

@masyo er zijn verschillende topics "Paarden die in (jaartal) beleerd gaan worden", die topics zijn wat uniformer dan deze qua leeftijd/punt in het beleerproces. Maar volgens mij ben je hier ook gewoon welkom :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 10:49 



 
Profiel   

Ja zeker welkom hier hoor! Volgens mij hebben we hier alle leeftijden tot een jaar of 5 inmiddels vertegenwoordigd. Ieder in hun eigen ontwikkelingsproces :D

Castratie heb ik geen ervaring mee. Heb nu een merrie en mijn ruin was 3,5 en gecastreerd toen ik hem kocht.
En is afgelopen week alweer 17 geworden *\o/*
Mijn kleine gup wordt over 2 maanden alweer 2. Wat gaat dat snel hè!

Wij hebben de afgelopen tijd veel geoefend met dingen op de hals en rug leggen. Ik heb ooit eens na wat schoonmaak werk een handdoek op haar rug gegooid, waar ze nogal hysterisch op reageerde. Totale verrassing, want ze reageert eigenlijk nergens op. Dus we hebben het afgelopen jaar veel gekkigheid uitgehaald en spelenderwijs van alles op haar rug gelegd. Licht in gewicht uiteraard. Handdoek, jas, een keer een deken van mijn haflinger, zadeldekje, verzin het maar.
En dat heeft gewerkt.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 10:54 



 
Profiel   

Altijd welkom. Juist leuk al die diverse leeftijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 11:48 



 
Profiel   

Vind ik ook leuk inderdaad :j

Gefeliciteerd met Jim Dayhio :) en gaat hard zo idd. Zijn ze ineens niet zo klein meer! En fijn dat ze niks meer geeft om dingen op haar rug :D.

Ik sta er nog steeds zo versteld van hoe koel Etnaf is met veel dingen. Laatst ging ik met de scheermachine aan de slag (om te wennen, niet om te scheren). Toen hij eenmaal door had dat het niks deed en dat het ook niet was om op te eten liet hij het vrij goed toe. Het enige wat ie niet leuk vind (voor wat ik al heb geprobeerd uiteraard) is voetjes afspoelen/de waterslang/water/de spuitplaats. Dat vind hij hélemaal niks. Maar als hij straks gecastreerd is moet ik toch ook de wond een weekje afspuiten dus daar gaan we rustig mee oefenen. Ik kan 'm in die regio wel aanraken, maar met water gaat hij niet zo'n succes vinden denk ik zo :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 12:06 



 
Profiel   

Wat leuk, fijn dat we zo welkom zijn!
Dit is de kleine ondeugende boef, genaamd Nomy:

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

En een ereplekje voor mijn lieve oude dame, de opvoedkundige voor Nomy:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 13:08 



 
Profiel   

Wat een lief koppie heeft je oude pony :D

Wat voor een merk is je nieuwe pony? Welkom! Leuk als er zo’n verscheidenheid is ook aan jonkies toch! Vind het ook leerzaam en leuk om te volgen van anderen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 13:26 



 
Profiel   

Zeker een lief koppie, is ook een ontzettend lief paard! Een echte merrie, ook de baas, maar verder zo lief en betrouwbaar.

Mijn nieuwe paard is een KWPN-er, vader Ashwin van de Fryochaborg. En haar moeder heeft dezelfde lijn als mijn oude merrie, leuk detail!

Zeker leuk al die diversiteit. Leuk om alles te volgen en ieder zijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 13:35 



 
Profiel   

Ik zie nu dat je ook uit Amersfoort komt Danique_G, wat toevallig. Ik ook, Hoogland :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 13:36 



 
Profiel   

Wat een toeval! Dat is inderdaad heel dichtbij :) Waar heb je je paarden staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 13:55 



 
Profiel   

Aan huis, in het buitengebied zeg maar. Waar staat jouw paard? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 14:30 



 
Profiel   

Aan huis! Das luxe zeg. Ik woon in schuilenburg zelf dus niets aan huis. Behalve de vogels :+
Mijne staat bij ludmillas hoeve in Nijkerk :)
Hiervoor stonden we op een kleine pensionstal in nijkerk, net over de grens bij vathorst

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 15:03 



 
Profiel   

Was mega trots gisteren op baby. Op advies van de fysio stappen we 1 / 2 keer in de week balkjes op een speelse manier om haar broekspier wat op te rekken. Dit doen we in de bak en er was ook iemand aan het longeren. Haar paard ging compleet uit z’n plaat en er reed een trein langs. Ze danste enkel een beetje naast me even maar lette daarna weer op mij. Was super trots op kleine puppy <3

Ik laat haar soms ook achterwaarts gaan over een balkje om de coördinatie wat te verbeteren. Is moeilijk! Maar ze vindt het mega leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 16:18 



 
Profiel   

Leuk is dat he Danique, soms heb je van die momenten waaruit je kan zien hoe ze zullen zijn als ze volwassen zijn :j

Ik heb aankomende woensdag de zadelmaker erbij. Ben benieuwd waar we mee thuis gaan komen. Wordt dan toch iets vroeger rijden dan gepland, maar de mijne is er echt aan toe om meer te gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:12 



 
Profiel   

Oh leuk! Hoe oud is de jouwe?

Met de mijne ben ik af en toe rustig wat “ grondwerk “ aan het doen. Soms los, soms even aan leadrope en lange lijn. Vindt hij reuze leuk.

Danique verder alles goed met de jouwe, niks geks gevonden tijdens de behandeling?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:15 



 
Profiel   

Wat goed Danique!

Ik doe dat soort dingen ook af en toe met Noura. Ik merk dat ze mentaal ook meer wil. Maar fysiek blijft het natuurlijk wel een peuter, dus het is even zoeken. Woensdag een rondje gewandeld. Dan doen we in het weekend weer wat in de bak. Inderdaad ook een balkje neerleggen, laatst nog wat verhoogd als cavaletti. Goed voor de coördinatie :D
Max 10 minuten, maar het maakt wel dat ze wat wordt uitgedaagd in haar koppie.

Spannend Fillis!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:41 



 
Profiel   

Die van mij is 3,5. Normaliter wacht ik liever tot ze minimaal 4 zijn, maar die van mij begint praatjes te krijgen. Had meer willen longeren eerst maar ik vind dat dodelijk saai en mijn pony ook := :') dan maar (rustig aan) onder het zadel verder oefenen, dan kan ik ook wat makkelijker voelen qua rechtrichten enz. Ook is het nodig dat hij wat sterker wordt, onder het zadel pak je toch iets makkelijker drafbalkjes mee enz. Uiteraard gaan we het heel rustig opbouwen allemaal :) Eerst maar eens zien dat we een zadeltje vinden, ben echt zo benieuwd.

Wordt mijn eerste Engelse zadel in zo'n 10 jaar, ik maak terug de overstap naar de Engelse sport vanuit de western. Is nog best pittig moet ik zeggen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:54 



 
Profiel   

Oh ja dat zal een flinke omschakeling zijn. Waarom heb je daarvoor gekozen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:09 



 
Profiel   

In Nederland zitten er ten eerste geen kundige zadelmakers/passers voor western (misschien een enkeling, maar ik heb persoonlijk graag keuze). Ook instructie vinden is echt een drama, opnieuw geen keuze (in de specifieke stijl die ik zou willen rijden). Heb een tijdje met western harnachement meer in het barokke/klassieke gezeten, maar ook hier 0,0 keuze qua instructie, is echt een heel klein clubje wat in de hoek zit die ik het liefst zou doen.

Wil niet zeggen dat het onmogelijk is maar het kost echt heel erg veel tijd om dit uit te zoeken, je moet vaak echt flink je portemonnee trekken voor dingen die in de Engelse stijl veel algemener zijn enz. Ik heb helaas de tijd (en op dit moment, ook het geld) niet om hier zo intensief mee bezig te zijn.

Daarnaast, op huidige stalling niet van toepassing maar ik heb echt te vaak meegemaakt dat mensen het raar vinden en dat verbetert de sfeer op pensionstallen ook niet.

Dat alles bij elkaar genomen maakt dat ik nu ervoor kies om de overstap te maken, het is uiteindelijk een hobby en het moet leuk blijven :j Zal nog steeds uitdagend zijn om goede instructie te vinden (het moderne dresuur/op "druk" rijden is niet mijn ding) maar ik denk dat de keuze veel ruimer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:59 



 
Profiel   

Begrijpelijke keuze. Wel heel logisch! Hoop dat je je ei kwijt kunt in de Engelse stijl dan ook. Snap ook je overweging om nog even te wachten met rijden en dan toch nu zo langzaam aan de slag te gaan. Klinkt als een leuk paard wat je hebt. Is balkjes draven niet wellicht ook nog aan de hand aan te leren? Beetje cavalleti aan de longe? Ik las laatst ook over extreme mountain trail aan de hand. Misschien kun je het dan nog wat oprekken?

Muze, alleen een knoop in haar rug door haar hoefzweer. Daar had ze wel iets last van. Ze belastte rechtsachter net iets te weinig voor het mooie, dat is nu verbeterd gelukkig. Merk echt dat ze beter in haar vel zit. Lekker brutaal naar de andere pony’s haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:05 



 
Profiel   

Danique_G schreef
Begrijpelijke keuze. Wel heel logisch! Hoop dat je je ei kwijt kunt in de Engelse stijl dan ook. Snap ook je overweging om nog even te wachten met rijden en dan toch nu zo langzaam aan de slag te gaan. Klinkt als een leuk paard wat je hebt. Is balkjes draven niet wellicht ook nog aan de hand aan te leren? Beetje cavalleti aan de longe? Ik las laatst ook over extreme mountain trail aan de hand. Misschien kun je het dan nog wat oprekken?

Denk het wel hoor, was wel een recreatieruiter/amateur maar wel serieus met de dressuur bezig. En basisdressuur is in alle stijlen vrijwel hetzelfde, zij het met wat andere accenten. Dus dat zal wel goedkomen!

Zou op zich te doen moeten zijn, maar ik vind het moeilijk om mijn paard te motiveren aan de longe. Nadat de eerste energie eruit is, kan hij vrij flegmatiek zijn. Dit is ongetwijfeld te verbeteren, maar ik heb echt de schurft aan longeren en heb daar dus eigenlijk gewoon helemaal geen zin in := :') Hij kan het goed genoeg om het inrijden even makkelijker/veiliger te maken, maar ik wil er z.s.m. vanaf.

Aan de hand wil het niet lekker, hij heeft uit zichzelf echt een fiks voorwaartse draf en dat is echt niet bij te houden :') hij kan wel langzamer draven maar dat is echt onder tempo, dat heeft m.i. weinig gymnastische waarde bij balkjes draven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:17 



 
Profiel   

@masyo: wat een leuke paardjes :)
@Danique fijn dat je wat merkt van de behandeling!

Afgelopen week is de osteopaat voor die van mij gekomen. Hij was ontzettend braaf. Zat vast aan 1 kant in z'n achterhand zoals ik zelf vermoedde (natuurlijk verder niet ernstig ofzo) dus hij is losgemaakt en zo kan hij er weer even tegen. Ik ben verder nog niet in het daglicht geweest om goed te kunnen zien hoe hij loopt, ook is een kuddelid verkocht en verhuisd en ik merk dat dat ook weer even wennen is voor ze.
Vandaag kwam de hoefsmid, dat was weer even spannend maar ging al een stuk beter dan vorige keer!

Verder moet ik helaas op zoek naar een nieuw plekje voor 'm. Was het zelf wel van plan uiteindelijk, maar rustig aan in de loop van dit jaar als hij gecastreerd is en als ik wat goeds tegenkom. Maar dat wordt nu helaas een zoektocht met iets meer druk. Ook al zullen ze me niet zomaar op straat zetten, ik proefde toch ook wel door dat wachten tot het voorjaar totdat hij gecastreerd is en alle hormonen weg zijn uit z'n lijf wat te lang was. Dus mocht hier iemand meelezen en toevallig wat weten in de buurt van Loon op zand/Tilburg/Dongen/rondom de Drunense Duinen .. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 14:48 



 
Profiel   

Even kleine update, ik had met de dierenarts overlegd, en hij wordt nu over anderhalve week al gecastreerd. Dus ik ben nu alvast enorm zenuwachtig :=.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 08:59 



 
Profiel   

Gaat goedkomen. Ik vond het ook spannend en ben er zelf bij geweest, ook omdat hij toen nog bij de vorige eigenaren stond ( hij was al wel van mij.)
Doen ze het op stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 09:45 



 
Profiel   

Ja dat zal ik tzt overleggen met de dierenarts wat de voorkeur heeft, de stallen zijn groot en hij zou er makkelijk weer kunnen opstaan dus dat zou kunnen. Is natuurlijk wat warmer, maar de weide is zand en ligt hoog dus over het algemeen goed droog.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 09:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 22 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 53  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen