Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:08

Graag gedaan en mooi paard heb je.

Klopt die plekken zijn er ook.

Ik had gekozen voor ook trailertraining trouwens.

Nu heb ik les met iemand die ook natural horsemanship doet. Het leert mij net even anders te kijken en beter op de lichaamssignalen te letten.

MrsEm
Berichten: 27
Geregistreerd: 24-01-23

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:15

Ik vind die featherlight horsemanship manier van werken ook fantastisch!! Maar dat is best moeilijk te vinden.

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:06

Welkom Emsy!
Ik persoonlijk zou hem al de basis leren voor het zadelmak maken. Anders komt hij vanuit de opfok gelijk volle bak in training en dat kan best heftig zijn voor zo’n jong dier! Elke goed leren kennen en het vertrouwen krijgen en dan wegbrengen.

Featherlight is idd een hele fijne!


Van het weekend heb ik een fotoshoot gehad met Parker <3 de eerste foto heb ik al ontvangen <3

Afbeelding

MrsEm
Berichten: 27
Geregistreerd: 24-01-23

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:09

Prachtige foto!!

Anoniem

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:53

Prachtige foto, alleen die kleuren al zo bij elkaar. Je zult vast benieuwd zijn naar de rest als deze al zo mooi is.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:03

<3 <3 Parker <3 <3

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:16

Wauw wat een mooie foto <3 !!

Mijn ervaring met mijn pony wegbrengen om in te rijden is wel heel erg goed bevallen, ik heb eerder spijt dat ik haar misschien niet langer heb laten staan om nog wat meer te bevestigen.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik haar pas weg heb gebracht nadat ik haar al een half jaar had en ook al een paar maanden grondwerk les heb gehad plus verschillende dingen heb ondernomen zoals naar een extreme mountain trail park etc.
Ze was dus gewoon bekend met de basis van meelopen, vaststaan, trailer, longeren en nog wat van die dingen.

Thuis vond ik het wel lastig om haar op te pakken, maar onder begeleiding ging dat gelukkig wel goed. Nu heeft ze ivm de winterperiode even een paar maanden "vrij", probeer wel nog regelmatig te wandelen en wat te grondwerken als het weer het toe laat.

Als ik haar straks weer ga oppakken dan twijfel ik nog wel of ik elke week ga lessen of haar misschien toch weer even door mijn instructrice door laat rijden. Maar daar gaan we binnenkort even voor zitten.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:41

Hoi allemaal,

Ik wil graag bij jullie aansluiten. Mijn merrie wordt dit jaar 3 en ik wil nu rustig aan starten wat meer longeer en grondwerk.

Toen mijn veulen net geboren was heb ik geïnformeerd om haar in te laten rijden bij Featherlight, maar toen had ze al een wachtlijst van 4 of 5 jaar. En ik dacht nog wel dat ik mooi op tijd was met aanvragen :')

Ik ga al de voorbereiding zelf doen. Het inrijden laat ik aan huis doen. En afhankelijk van hoe braaf ze is ga ik haar daarna zelf oppakken, of laat ik haar een tijdje door een andere ruiter doortrainen.

Wat een prachtige foto met Parker. <3

Dit is Liv, mijn bijna 3 jarige merrie.

Deze week aan de longe


en afgelopen zomer
Afbeelding

Ze is overigens al ruitermak :+

Afbeelding

Anoniem

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:47

Leuk, weer een lid erbij.

Welkom bij de groep!

Mooi paard heb je, ze beweegt fijn op het filmpje.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:11

Welkom! Wat een leuk dier :D .

Wij gaan de komende weken weer lekker naar het rijden toewerken en hopelijk kan ik aanstaande zomer heerlijk genieten van buitenritten samen *\o/* .

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 21:40

Wat stoer dat je al zo snel wil gaan buitenrijden!

MrsEm
Berichten: 27
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 21:58

Hey iedereen *\o/*

Ik zou ook graag jullie ervaringen horen met merken zadels en jonkies! Waar zijn jullie mee begonnen? En wat zou je nu doen als je het over zou kunnen doen ;) ?

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:55

loulou schreef:
Wat stoer dat je al zo snel wil gaan buitenrijden!

Voor mij voelt het niet als snel omdat ik 6 jaar geleden met het inrijden van het "veulen" van mijn oudere merrie al na een paar keer rijden aan een touwtje mee naar buiten ging haha! Maar die had wel al wat meters voor de kar gemaakt, dat scheelt.
Mijn huidige jonge merrie is overigens op de stal waar ze zadelmak gemaakt is ook al mee op buitenrit geweest, dus het is sowieso niet de eerste keer :) .
Maargoed, voor elke situatie is het natuurlijk anders :D

Ik heb overigens een Kent&Masters dressuurzadel met wisselbare boom. Lag eerst op mijn andere merrie en is nu aangepast naar mijn jonkie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:27

Dat begrijp ik wel. Op mijn Fjord reed ik gelijk al buiten. Er was geen rijbak en mijn instructeur ging mee te fiets. Onderweg heeft ze heel wat geschreeuwd en gepoept maar ze werdt wel heel goed verkeersmak, wat ze haar hele leven is gebleven. Ik weet nog dat op stal iemand lief aanbood mee te gaan met haar goed ingereden paard om ons te ondersteunen. Uiteindelijk was dat paard angstig en heeft mijn Fjord die er doorheen geholpen :D

Wat ik nu merk is dat ik veel voorzichtiger ben nu ik moeder ben en ook een naar ongeluk van dichtbij heb mee gemaakt.

Ik sta soms letterlijk aan de grond genageld. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaring die mij van tips kunnen voorzien?

Hoe ben je daar bijv weer overheen gekomem? Ik merk dat ik veel te veel op mijn pony let en meer het voortouw mag nemen en ook dat ik niet zoveel moet nadenken steeds.

Het gaat nog steeds vooruit hoor, ik merk dat ze overal vertrouwder mee raakt en ze doet het heel braaf allemaal. Ik baal van mijzelf dat ik nog zo onzeker kan zijn, terwijl dat helemaal niet nodig is.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:55

Ik ben ook een schijterd geworden hoor, en ik ben niet eens moeder. :') Ik denk niet dat ik zo snel naar buiten durf.

Hopelijk is die van mij straks heel braaf :+

Haar net weer even gelongeerd en wat grondwerk oefeningen gedaan. Ze moet dat rondcrossen wel snel afleren, want ik kan steeds alle gaten in mijn bak weer dichtharken. Mijn bak is eigenlijk echt niet geschikt voor longeren |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:43

Ojee, dat is wel heel vervelend idd. Maar het is wel lekker dat ze haar ei kwijt kan.

Vandaag is de zadelpasser geweest en het zadel is goedgekeurd.:)

Hij ligt heel mooi en de vulling zit perfect, dus ze hoefde er niks aan te doen. De komende tijd zit ik dus goed, dat is wel een prettig idee!

Mijn pony begint zich toch elke keer weer meer open te stellen, dat geeft een goed gevoel. Ze laat meer zichzelf zien wat haar nog leuker maakt. Het is bijzonder om samen zo van nul te beginnen. Hopelijk ebt mijn onzekerheid met de tijd gewoon weg.

Zij is ook onzeker daarin staan we niet alleen. Eerst dacht ik dat dit juist niet goed zou zijn. Twee onzekere bij elkaar maar nu merk ik dat we samen wel groeien doordat we goed begeleid worden hierin. We trekken hierin gewoon samen op en dat maakt de band die ik met haar heb wel heel speciaal.

Ik merk ook dat zij het heel goed wil doen, zo ben ik dus ook. Het is net alsof we allebij opgelucht zijn na een training omdat het weer goed is gegaan :D

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 07:39

Wat fijn dat je zadel goed ligt!

Komt vast goed met jullie, vooral met goede begeleiding :)

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:26

Fijn dat het goed ligt!
Wij hebben morgen weer grondwerkles en gaan rustig weer werken richting het rijden zodat ik hopelijk in maart lekker kan gaan lessen onder het zadel :) .

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:48

Welkom loulou en emy0808!
Ik had iets te veel bij te lezen om allemaal op te reageren maar leuk om jullie updates te lezen :)

De dagen worden weer langer (en droger) en voor mij persoonlijk ook minder hectisch, dat betekent eindelijk weer wat meer wandelingetjes enzo *\o/*
Volgende week heb ik een grondwerkles met Et, dat wil ik dit jaar graag oppakken (met beiden) en dit is het begin ervan. Ik ben benieuwd hoe het gaat!

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:29

Ja zo fijn dat de dagen eindelijk weer langer worden!! Ben er echt blij mee.

Wij hebben dit weekend een camera op de weide, zo leuk om regelmatig eens te kijken :D !
Het valt me nu ook op dat ze meer in de schuilstal staan dan ik had verwacht, maarja het verklaard wel de mest daar :Y) .

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 07:48

Heey! Hoe is het hier?
@Josien: leuk een camera op de weide!

Et heeft zichzelf weer verwond. Het lijkt niet heel ernstig maar het is aan het ontsteken (advies van de dierenarts al ingewonnen uiteraard). Het lastige is dat het op z'n hoofd zit boven zijn oog, hij laat het niet zo goed verzorgen en dat maakt het ook moeilijk om goed schoon te maken (zonder wond kan ik altijd goed overal aanzitten op z'n hoofd, maar het zal ook wel pijnlijk zijn). Hoe pakken jullie dat soort dingen aan? Ik heb het gevoel dat ik langer sta te k*tten dan nodig omdat Et niet wil, en dat dit het dan ook voor Et nog vervelender maakt.

Verder ziet hij er sowieso niet zo jofel uit nu, hij is wat afgevallen en hij lijkt luizen te pakken te hebben. Laatst een bloedtestje gedaan, daar kwam niets bijzonders uit, maar straks een wormenkuur erin, spul tegen de luizen en veel eten en dan komt het hopelijk wel weer goed. Ik hoop dat het wondje ook snel rustig wordt. Maar het is nu even alles tegelijk.

De les ging vorige keer dan ook niet door met Et, in plaats daar van hebben we Olaf gepakt. Dat vond hij maar wat gezellig! Het is echt een baasje :') Met hem nu een gedegen start gemaakt met de klickertraining en er zijn wat kwartjes gevallen, heel schattig.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 09:44

Jeetje, Et heeft wel een abonnement op pech he? Arme jongen!
Ellie vindt aan haar hoofd zitten met je hand wel oke, maar met een borstel ook maar matig dus ik zou waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben.

Heerlijk zo'n lesje met Olaf! Lijkt me hardstikke gezellig zo.

Ik heb het grondwerken de afgelopen maanden ook weer helemaal ontdekt en ook met het wandelen ben ik weer helemaal blij. Maar nu moet ik weer naar het rijden toe gaan werken en ik vind het nog steeds erg spannend.
Heb tussendoor nog wel het zadel eens op gedaan of gehangen etc. maar er al sinds 3 januari niet meer op gezeten.
Vandaag weer eens oefenen met zadel en hoofdstel, beetje hangen en longeren etc. En aanstaande zaterdag heb ik hulp dus dan wil ik er graag weer even op gaan zitten.
4 maart hebben we weer les bij mijn instructrice dus vanaf dan wil ik echt weer aan de slag en ook onder het zadel een vertrouwensband opbouwen.

Vroeger nooit gedacht dat ik een angstige ruiter zou zijn en ik ben het bij mijn andere pony nog steeds niet, maar het vertrouwen bij mijn jonkie moet onder het zadel nog flink groeien :o .

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:51

Wat een pech met ET zeg!
Lastig zo’n wond boven het oog! Parker had pas ook een wondje boven zijn oog. Mocht er ook niet aan zitten. Halster aan doen was ook lastig. Uiteindelijk met veel engelengeduld met een watje gekookt water wat kunnen deppen. Het is even een paar dagen dik geweest maar zie je nu niks meer van gelukkig!!

Lastig als je wat angstig bent. Goed om idd eerst aan de hand te werken en zo richting het rijden toe te werken.

Van de week nog wat schriktraining gedaan met Parker en eerst vond hij het gordijn altijd een beetje spannend. Moest ik het midden open houden en dan ging hij er door. Nu liep hij zo achter me aan en deed zijn oogjes dicht en ging er zo doorheen. Zo trots!

Gister nog wat foto’s gemaakt <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:15

Wauw prachtige foto's van Parker! <3

Wat balen dat Et luizen heeft. Zeker nu het nog fris is en wassen tegen luis is al geen pretje. Hopelijk komen jullie er snel vanaf en voeld hij zich snel weer beter.

Mrs Smith zet ik aan 2 haken. Zo kan ik overal bij en als ze braaf is gaat ze wel eens los om haar het vertrouwen te geven. Dan blijf ik wel in de buurt. Vervelend dat het wondje net boven het oog zit. Gebruik je gekookt water of toch een zalfje vd Da?

@Josien: begrijpelijk hoor. Zo gek is het niet dat je voorzichtig bent. Het wordt vast beter. Wat ik merk is dat je elkaar toch ook moet leren kennen en vanuit daar groeit het vertrouwen ook weer.

Met Mrs Jane Smith gaat het best goed.
Afbeelding

Hier een foto voor aanvang van de training.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:55

Mooie Parker!! <3 <3 <3

Ja lastig zeg zo'n wondje op die plek. Ik zou het ook zo snel niet weten. Normaal zou ik zeggen honingzalf erop en een vliegenkap, maar dat zal hij al helemaal niet gewend zijn. :D