Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:51

Welkom Josien!
Leuk, dan zijn er twee Welsh cobjes die meepraten :D

Leuke foto's Daihyo en Evamarie!
Noura heeft er zin in :D

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:22

Ja klopt! Van bijna dezelfde leeftijd ook nog :D !
Sowieso super leuk om te zien hoe iedereen alles weer net wat anders aanpakt, heel leerzaam ook.

Ik zou graag een foto laten zien, maar foto's uploaden werkt op een of andere manier niet bij mij.
In het op zoek naar een paard topic staan een paar foto's en als jullie het leuk vinden om mijn Welsh Cobs te volgen via Instagram dan kun je ook foto's zien op het account @welshcob_pepper :Y) .

Anoniem

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:15

Leuk Josien dat je erbij komt!


Voor mij extra leuk aangezien we beide vanuit hetzelfde startpunt beginnen met onze jonge Welsh Cobs!

Hier eigenlijk hetzelfde verhaal, ook ik begin rustig aan (poetsen/wandelen/hoeven krabben/los contact maken in de wei)

Mijn welsh heeft wel de hele wei leeg gegeten, dus denk erover na haar tijdelijk bij een goede kennis onder te brengen zodat de wei even bij kan komen. Ze is nog jong dus ik vind wel dat ze voldoende binnen moet krijgen en nu voer ik hooi bij, alleen is de oogst dit jaar enorm slecht. Heb zojuist een baaltje van 9 euro gehaald wat rijker is, dan het droge hooi wat wij nu hebben.

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:03

Hier nu voorzichtig op een wat kalere weide aangezien ze bij de vorige eigenaar op de paddock stond in de winter. En nog eventjes apart om te wennen. Binnenkort met zijn allen op de grote vollere weide zodat de introductie hopelijk weer weinig spannend wordt :D .

Foto upload doen het weer *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:14

Wat een knappe!
Ik vind Welshjes (zowel de cobs als de kleinere) echt leuke pony's.
Als ik tijd, geld en ruimte te veel had dan zou ik er tenminste nog een welsh pony (en een akhal teke) bij nemen :D
Maar helaas is dat niet het geval :+

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:10

Welkom! En wat een knap ding <3

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:27

Wat leuk! Nog een cob erbij. Als ik de tijd en het geld had…. :Y) maar goed ik wil ook nog een mini’s het, en een hond, en en en

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:02

Leuke pony! Welkom!

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 19:03

Pankina is vorige week naar de grote kudde verhuist. Ze is wel echt flink assertief en bijt echt van zich af. Die voelt zich overduidelijk niet laagste in rang. Ze zit echt onder de bijtwonden , maar het wordt al iets minder geloof ik. Ze krijgt ook al een beetje een groepje waar ze mee optrekt, er staan ongeveer 100 paarden dus altijd wel een maatje. Merk wel dat ze echt op is wanneer we gaan wandelen, het kost haar flink veel energie. Trekt vast bij, na de osteopaat is ze vaak ook meer moe. Wel haar maag supplement verhoogd om het goed te bufferen daar binnen.

Ook naar haar voeding gekeken met een dame die er verstand van heeft. Kleine aanpassingen gaan we maken maar verder erg goed!

Anoniem

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:03

Dat is wel fijn dat het met de voeding goed zit. En dat je die bevestiging hebt.

Prachtig paard hoor Josien (maar had dat al eerder gezegd ;) )

Morgen verhuist Mrs Smith naar een andere locatie met meer gras. Het is toch echt te droog geworden hier. Ben geen voorstander van veel verhuizen voor een paard, maar helaas heb ik nu even geen keuze. Ze gaat met de trailer 5 min hier vandaan. Dat is dus gelijk een oefening. Hopelijk gaat het gemoedelijk.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:18

Danique_G schreef:
Heb ‘t gevoel dat je een aanwinst bent voor ons topic. Leuk om te lezen. Inspireert me ook weer. We waren heel goed onderweg met op commando halthouden. Maar weer eens oppakken!


Wat lief <3

Welkom in dit topic, Josien! Ik vind Welsh Cobs altijd onwijs vet om te zien, zulke knappe paarden zijn dat. Die van jou is ook heel erg mooi, toffe bles. Wat kan ze bewegen zeg! Ze stijgt bijna op.

Danique, wat fijn dat Pankina een grote kudde heeft om in te staan. In het begin zal dat wel even moeten settelen ja, komt vast vanzelf goed :) Logisch dat dat veel kruim kost. Die jonge paarden kunnen dan relatief nog niet zo veel hebben he, kop snel vol.

Evamarie, succes met de verhuizing, da's toch altijd even spannend. Soms is het gewoon niet anders qua verhuizen. Wij zijn de afgelopen jaren ook regelmatig moeten verhuizen helaas, maar het was bijna nooit dat we er echt veel aan konden doen, dus soms heb je dat... :(


Sadira ben ik momenteel weer iets fanatieker aan het oppakken. Niet fysiek belastend of zo, maar wel met grotere regelmaat. Mijn vriendin heeft vorige week met haar een aantal keer een voorzichtig beginnetje gemaakt met longeren, en verder heb ik van de week les gehad en weer wat pointers hoe ik het fijn met haar kan aanpakken om meer richting ontspanning en een betere focus te gaan werken. Daar ben ik de afgelopen dagen dus mee bezig. Dat ging gepaard met onwijs veel likken, kauwen, gapen en zelfs gaan liggen <3 Schatje. Het is zó fijn om weer veel met haar bezig te zijn, echt genieten.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 23:35

Dat ziet er fijn en ontspannen uit Sadira. Sadira oogt zachtaardig en dat klinkt ze ook aan de hand van je verhaal, wat leuk zeg, fijn bezig samen! <3

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 07:28

Nou!topic was ontstipt.
Vanavond even uitgebreider reageren!
Leuk: nieuwe paardjes voorgesteld. Welkom!

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:56

Wat ziet Sadira er heerlijk ontspannen uit! Ik hoop over een tijdje ook zo heerlijk te kunnen werken met Ellie <3 .

Ik heb sinds vandaag dus twee hengstige merries die elkaar staan af te lebberen ondanks dat er nog 3 ruinen staan :+ .
Dit weekend eens een klein wandelingetje maken met de dames, ben benieuwd hoe dat gaat!

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:25

Sadira is leuk <3

Ik heb een langpootmug. Of een sprietje. Op stelten :+
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:45

Haha wat heerlijk!

Nou de verhuizing is goed gegaan.
Met behulp van veel bix en uiteindelijk ook een lijntje is ze in alle rust de trailer in gegaan. Onderweg was ze wel zenuwachtig maar ze hoefde maar 5 minuten te reizen en ze had dit keer mijn relaxte Fjord erbij. Mijn Fjord was veel lastiger te laden (zoals verwacht)

Ze liet wel een duidelijke wil zien omdat we vlakbij het gras stukje stonden waar ze met de hand mocht grazen van de week. Ook was ze behoorlijk sterk en is ze daardoor een paar keer losgeraakt. Gelukkig rend ze niet weg, maar wel naar het gras.

Ze heeft een geweldige energie en doet mij denken aan mijn eerste verzorgpony. (ook een welsh) Bij haar kan ik heel goed aanvoelen wat ze wil vertellen.


We kunnen vanaf morgen gebruik maken van een vierkante rijbak, leuk om samen oefeningen in te gaan doen. Ik kijk er naar uit. Er is genoeg om aan te werken, dat blijkt!

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 08:11

@Danique: dat is wel een flinke groep dan! Dat moet ook altijd weer even balans vinden natuurlijk. Op zich ook wel fijn dat ze van zich af bijt.

@Evemarie: toch ook fijn dat je er aan denkt om haar te verplaatsen als dat de juiste beslissing is. Gelukkig is het niet ver. Zo te lezen ook weer een oefening geweest.
Wij zijn ook al meer verhuisd dan ik had gewild. Maar soms is het inderdaad niet anders.

@Sadira: wat fijn. Ze heeft zo'n mooie 'wijze' uitstraling.

@Daiyho: Nou inderdaad :D

Et rook laatst vreemde luchtjes in de bak. Z'n hormonen staan in voorjaarsmodus en ik heb de grootste lol erom :+ hij is altijd zo lekker overdreven in alles wat ie doet.


Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:47


Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:16

Ik was dit topic even helemaal kwijt :')

Ga straks even bijlezen en reageren! Zie al leuke foto’s voorbij komen :D

Mijne is een gecastreerd en sinds donderdagavond thuis van de kliniek. Hij is wel beetje zielig :(:)
Gedraagt zich verder heel goed gelukkig. ‘S nachts op stal en overdag in de wei. Eet niet heel goed z’n kracht voer en je ziet/merkt wel dat hij wat meegemaakt heeft maar dat is niet zo gek natuurlijk.


Afbeelding

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:24

Ocharme, hopelijk is hij snel weer de oude :(:)
Was er nog een speciale reden dat je naar de kliniek bent gegaan voor de castratie?

Et gaat er deze maand toch ook aan geloven :j

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:22

Knappe Noura! Zie dat zij ook nog zo half wat wintervacht heeft. Pankina komt er ook moeizaam door. Haar kont heeft nu een mooie glanzende zomervacht, eindelijk! Maar er dwalen nog veel verloren plukken.

Fijn dat alles is goed gegaan capriootje! Hoe lang is de genezing eigenlijk? Weet dat je verschillende soorten castraties hebt maar je hebt dus gekozen voor een “intensere” variant? Sorry heb allemaal merries gehad _O-

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:58

Welkom magootie! Super knap dier heb je <3
Touch heb ik mijne ook geleerd en vind hij érg leuk om zelf al overal op toe te passen, heel schattig.

furioso: Wat zonde van het schuren maar fijn dat het nu onder controle is. Lekker als ze niet onder de indruk zijn van nieuwe dingen hé, leuke deken!

Danique_G: Leuke actie foto *\o/*
Niet zo gek dat ze moe is inderdaad, fijn dat de kudde beetje gewend is en de voeding goed is!

ElinaSK: Fijn dat de tanden gedaan zijn en verder een goed gebit! Jouwe is nu 3 toch?

LunarEclipse: Herkenbaar dat hengsten show gedrag := Fijn dat de wandeling zo leuk en braaf was!
Al mooi gegroeid wel, dat schrale kan je makkelijk aan werken inderdaad.

Evamarie: Ah wat schattig dat hij zo staat te wachten <3 Smelt ik altijd van als ze dat hier doen. Mijne wacht meestal niet maar komt wel altijd enthousiast aan zodra hij me ziet, heerlijk!
Fijn dat de verhuizing goed gegaan is en je nu lekker met haar kan werken :j

Daihyo: Knappe foto in de wei, echt al een hele dame hoor! :D

Welkom Josien_! Wat een gave heb je daar <3

Sadira: Leuke foto's en wat fijn dat het begin van longeren goed gaat! Ziet er heel fijn ontspannen uit.

---------------------------------------

Zo ik ben weer bij :D

Ik heb voor de 'simpele' castratie (over de balzak) gekozen maar wel op de kliniek inderdaad. Ik heb zelf een aantal jaar geleden complicaties meegemaakt met een castratie thuis en dat is erg blijven hangen. M'n da wilde het eventueel wel doen, heeft een shetlander hiernaast ook pasgeleden gedaan maar na overleg zat hij toch een beetje met het opstaan in zijn maag. Staand doen ze daar blijkbaar niet meer. De narcose en dan het wakker worden/opstaan met een 2 jarige van 1,66 groot en al aardig uitgezwaard kan toch best spannend zijn en kan hij zich bezeren oid. Dus de keuze voor kliniek was toen wel gauw gemaakt. Hij vond het allemaal wel spannend maar heeft zich keurig gedragen gelukkig.

Hij is donderdagochtend als eerste geopereerd en ben 's middags op bezoek geweest, in overleg met de arts mocht hij 's avonds naar huis. Meestal blijven ze tot vrijdag maar hij was daar toch wel gestrest en dan heb ik hem liever thuis (aan huis dus ook) en kan ik de nazorg prima zelf doen aangezien ik al vrij genomen had van werk. Maar de trailer rit moest fysiek wel haalbaar zijn natuurlijk dus daarom in overleg. Hij was zó blij om thuis te zijn dat het echt bevestiging was dat het de juiste keuze is geweest.

Volledig herstel staat 3 weken voor, het zijn open wonden. Hij staat 's nachts in stal en overdag in de wei met vriendje omdat zand funest is en dus echt niet mag zolang de wonden niet volledig dicht zijn. 5 dagen metacam en elke dag de wonden afspuiten en controleren. Hij hersteld super goed en gedraagt zich ook erg braaf dus heel blij mee :j Gisteren iets verhoging en was hij wat ziekjes, beetje minder eten en veel liggen in de wei maar einde middag was hij alweer wat fitter. Super fijn als je hem paar keer per dag kan checken natuurlijk.

Ik ben héél blij dat het ergste achter de rug is nu en na zijn herstel laat ik hem even nakijken. Hij heeft best wat ingeleverd qua lijf maar had gelukkig genoeg reserves. En als die dan losgemaakt is gaan we rustig aan de gang met wat longeer werk en mentale uitdagingen verder mee zoals we al deden.

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:10

Begrijpelijk dan capriootje! Better safe than sorry. Goh, had me nooit gerealiseerd dat castraties toch nog best wel “ingrijpend” zijn. We doen er altijd vrij makkelijk over. Gebeurd natuurlijk ook op grote schaal. Maar als ik dit zo lees zitten er toch nog wat haken en ogen aan. Gelukkig verloopt alles voorspoedig met hem!

Heb echt het gevoel dat sinds ze naar een grotere, gemengde kudde is verhuist mentaal alles een beetje op z’n plek valt. Ze was eerst panisch op stal, en al helemaal alleen. Dit gaat opeens helemaal goed. Ze doet alles met twee hoeven in haar neus. Kon vandaag ook haar voetjes zonder problemen afspuiten. Ben zo trots op het kind :+: ben ook al aan het kijken naar een zadel _O- ik heb momenteel mijn vizier op een Sella zadel.

magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:51

LunarEclips hij word knap!

Daihyo knappe Noura!

Josien_ wat een knapperd!!

Sadira leuke foto’s! Leuk om zo bezig te zijn met je jonkie!

Capriootje een castratie. Nooit leuk, hopelijk knapt hij snel op!

Parker is in oktober gecastreerd. Staand. De arts is 15 minuten bezig geweest. Een half uur later liep hij weer lekker op de wei. Hij was ook helemaal zichzelf, de dagen erna ook geen zwelling en totaal nergens last van. Hij liep zijn vriendje de hele tijd uit te dagen, blij dat het zo goed is gegaan!


Vandaag nog wat fotootjes gemaakt van mijn vriendje <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:04

Danique_G; Ja het is lopende band werk voor de dierenartsen en klinieken deze tijd van het jaar helemaal maar voor mij is het toch spannend geweest.

Wat fijn dat ze zo geaard is en mentaal zoveel sterker! Zoektocht naar een zadeltje is lastig hé met die jonkies. Ik heb een ouder prestige springzadel liggen die ik gebruik voor de andere 2 á 3 paarden die ik rijd in opdracht voor de eigenaren. Ik kan deze sowieso gebruiken voor het mak maken maar hoop stiekem dat het ook voor de eerste maanden onder het zadel zal passen natuurlijk :Y)

Ik kan niet wachten om meer met hem aan de slag te gaan als hij helemaal goed hersteld is *\o/*

Wát een gave foto's magootie! <3 Echt een heel knap dier, super mooi type en houd ik van!
Fijn ook dat zijn castratie zo simpel en complicatie loos was. Ik wilde het liefst dan ook staand maar je bent toch afhankelijk van de dierenartsen in je regio en ze zijn allemaal ineens heel voorzichtig geworden helaas..

Alsnog denk ik dat die van mij er goed doorheen is gekomen op die ene middag een dipje na. Gisteren en vandaag oogde hij weer heel fit en de wonden zien er goed uit. Nog niet dicht uiteraard maar wel mooi schoon en droog dus ik maak me geen zorgen meer O:)