Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindsey_99
Berichten: 2526
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:12

Merjeg schreef:
Oke, ik hoef me dus niet schuldig te voelen als ik niet drie keer per dag op de stal rondhang ☺ Ben inderdaad aan het uitzoeken of een eigen paard haalbaar is naast een baan en een gezin. Met honden en katten heb je het dier 'altijd' bij je, ik vroeg me af hoe dat is met een paard.

En hoe ver weg staat jullie paard vanaf huis?


Als je een gezin hebt en een baan dan zou ik zoeken naar een paddock paradise voor het paard. Ook al ben je er dan 3 dagen niet, of een week, dan nog heeft het paard een prima leven in de kudde. Ik heb mijn pony eerst op een pensionstal gehad, en voelde me schuldig als ik niet elke dag kwam door drukte, (baan, gezin, huishouden, etc). En de stal uitmesten moest elke dag gedaan worden (of geregeld als ik niet kon) Het beviel niet, mede omdat hij te veel binnen stond naar mijn smaak.
Later op de huurwei met schuilstal waar een PP mogelijk was, verdween dat gevoel omdat hij het ontzettend naar zijn zin had met z'n vriendin. Soms was het voeren, mest even weg en weer naar huis, en soms hing ik er een paar uur rond incl. rijden. Bij rotweer was er geen 'iets moeten doen' omdat hij zich weer op stal stond te vervelen. Inmiddels staan ze permanent op een PP en is er nog eentje bij.

CoRiNa1983

Berichten: 1769
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:22

Paard en pony in eigen beheer geen stalgenoot of dergelijke, ik ga minimaal 2x per dag om te voeren maar soms ga ik ook wel 4 of 5x als er zich wat voordoet.

Als ik niet kan of op vakantie ben heb ik 3 backups die voor mij kunnen gaan voeren.

Toen ik nog op een pensionstal stond all in ging ik iedere dag, maar ik sloeg ook weleens een dagje over.

Nu staan ze 4,5 km van huis dus ben zo op en neer geweest. Ik kan heen, voeren, mesten en terug zijn in een half uur als ik wil of weinig tijd heb, maar eigenlijk ben ik altijd wel langer op stal omdat ik het heerlijk vind om daar te zijn.

De pensionstal waar ik stond was de 1ste 3,5 km en de 2de 10 km van huis, dus die waren beide ook vrij goed in de buurt.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 17-04-21 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Lieser
Berichten: 1566
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 14:22

Lindsey_99 schreef:
Merjeg schreef:
Oke, ik hoef me dus niet schuldig te voelen als ik niet drie keer per dag op de stal rondhang ☺ Ben inderdaad aan het uitzoeken of een eigen paard haalbaar is naast een baan en een gezin. Met honden en katten heb je het dier 'altijd' bij je, ik vroeg me af hoe dat is met een paard.

En hoe ver weg staat jullie paard vanaf huis?


Als je een gezin hebt en een baan dan zou ik zoeken naar een paddock paradise voor het paard. Ook al ben je er dan 3 dagen niet, of een week, dan nog heeft het paard een prima leven in de kudde. Ik heb mijn pony eerst op een pensionstal gehad, en voelde me schuldig als ik niet elke dag kwam door drukte, (baan, gezin, huishouden, etc). En de stal uitmesten moest elke dag gedaan worden (of geregeld als ik niet kon) Het beviel niet, mede omdat hij te veel binnen stond naar mijn smaak.
Later op de huurwei met schuilstal waar een PP mogelijk was, verdween dat gevoel omdat hij het ontzettend naar zijn zin had met z'n vriendin. Soms was het voeren, mest even weg en weer naar huis, en soms hing ik er een paar uur rond incl. rijden. Bij rotweer was er geen 'iets moeten doen' omdat hij zich weer op stal stond te vervelen. Inmiddels staan ze permanent op een PP en is er nog eentje bij.


Het is zeker niet de bedoeling om drie dagen of een hele week niet te gaan. Ik vroeg me meer af of het een probleem is als je 1 dag niet gaat, of maar 1 keer per dag. Met voldoende weidegang en paddockservice is dat dus geen probleem, begrijp ik.

CleopatraVII
Berichten: 54
Geregistreerd: 02-02-21

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:24

Ik ga 2-3 keer per week en soms maar 1 keer per week of 1 keer in de twee weken. Ik heb het erg druk. Vanaf volgend jaar minder druk en dan wil ik weer meer gaan rijden. Het is 50 minuten met de auto.

CleopatraVII
Berichten: 54
Geregistreerd: 02-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:25

Merje schreef:
Lindsey_99 schreef:


Als je een gezin hebt en een baan dan zou ik zoeken naar een paddock paradise voor het paard. Ook al ben je er dan 3 dagen niet, of een week, dan nog heeft het paard een prima leven in de kudde. Ik heb mijn pony eerst op een pensionstal gehad, en voelde me schuldig als ik niet elke dag kwam door drukte, (baan, gezin, huishouden, etc). En de stal uitmesten moest elke dag gedaan worden (of geregeld als ik niet kon) Het beviel niet, mede omdat hij te veel binnen stond naar mijn smaak.
Later op de huurwei met schuilstal waar een PP mogelijk was, verdween dat gevoel omdat hij het ontzettend naar zijn zin had met z'n vriendin. Soms was het voeren, mest even weg en weer naar huis, en soms hing ik er een paar uur rond incl. rijden. Bij rotweer was er geen 'iets moeten doen' omdat hij zich weer op stal stond te vervelen. Inmiddels staan ze permanent op een PP en is er nog eentje bij.


Het is zeker niet de bedoeling om drie dagen of een hele week niet te gaan. Ik vroeg me meer af of het een probleem is als je 1 dag niet gaat, of maar 1 keer per dag. Met voldoende weidegang en paddockservice is dat dus geen probleem, begrijp ik.


Het lijkt wel of je geen verstand van paarden hebt?

Lieser
Berichten: 1566
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 14:28

Niet van het hebben van een eigen paard, inderdaad. Ik ben me nu aan het inlezen ☺.

Jij bent toch ook ooit groen begonnen? Niet iedereen is kind van een manegehouder.

Bij een van de stallen die ik overweeg, worden sommige pensionpaarden trouwens nooit extra buiten gezet. Mij lijkt dat niet goed, maar die eigenaren zitten daar niet mee. Die hebben dan in jouw ogen wel verstand van paarden?
Laatst bijgewerkt door Lieser op 17-04-21 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7466
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:31

Merje schreef:
Het is zeker niet de bedoeling om drie dagen of een hele week niet te gaan. Ik vroeg me meer af of het een probleem is als je 1 dag niet gaat, of maar 1 keer per dag. Met voldoende weidegang en paddockservice is dat dus geen probleem, begrijp ik.

Ja hoor dat is prima! Ik heb alleen nog maar op zelfzorg stallen gestaan en ga 1x per dag.

Je moet je wel bedenken dat als er iets mis is, dat je vaak zó aan 2x per dag pijnstiller, 2x per dag stappen etc zit.
Dat is niet je uitgangspunt maar het zijn nueenmaal best kwetsbare dieren. Ik moet zeggen, op mijn nieuwe stal is iedereen wel heel sociaal en zouden mensen graag helpen, maar dat moet je net treffen en aandurven

CleopatraVII
Berichten: 54
Geregistreerd: 02-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:31

Merje schreef:
Niet van het hebben van een eigen paard, inderdaad. Ik ben me nu aan het inlezen ☺.

Jij bent toch ook ooit groen begonnen? Niet iedereen is kind van een manegehouder.


Ja maar ik neem aan dat je al wel rij-ervaring hebt etc., dus dan weet je toch wel dat paarden buiten moeten komen, hoe vaak ze eten moeten etc. En dat je, als je dus volpension staat, ook rustig 6 weken op vakantie kunt gaan.

Als je paard maar eten en water krijgt, en buiten komt.

Als je niet volpension staat en alles zelf moet doen, ja dan moet je wel 3 keer per dag.

CleopatraVII
Berichten: 54
Geregistreerd: 02-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:32

Merje schreef:
Bij een van de stallen die ik overweeg, worden sommige pensionpaarden trouwens nooit extra buiten gezet. Mij lijkt dat niet goed, maar die eigenaren zitten daar niet mee. Die hebben dan in jouw ogen wel verstand van paarden?


Nee, dat vind ik dierenmishandeling.

marley93

Berichten: 6048
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:39

Merje schreef:
Bij een van de stallen die ik overweeg, worden sommige pensionpaarden trouwens nooit extra buiten gezet. Mij lijkt dat niet goed, maar die eigenaren zitten daar niet mee. Die hebben dan in jouw ogen wel verstand van paarden?


Nee. Sowieso vind ik het persoonlijk not done om een paard de hele dag op te hokken en dat dan te verantwoorden met 'hij komt er elke dag een uurtje uit'.

pien_2010

Berichten: 43825
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:39

Merje schreef:
Niet van het hebben van een eigen paard, inderdaad. Ik ben me nu aan het inlezen ☺.

Jij bent toch ook ooit groen begonnen? Niet iedereen is kind van een manegehouder.

Bij een van de stallen die ik overweeg, worden sommige pensionpaarden trouwens nooit extra buiten gezet. Mij lijkt dat niet goed, maar die eigenaren zitten daar niet mee. Die hebben dan in jouw ogen wel verstand van paarden?


Wij waren zo groen als gras. We hebben een paard gekocht inclusief begeleiding op afstand en zn kwam de fokker, en heel bewust zijn we op een manege gaan staan met volpension met ook daarbij de vraag naar begeleiding.
Dus zo veel geleerd en na 1ste jaar dat echt moeilijk was hebben we enorm genoten.

Anastasia24

Berichten: 2735
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:43

Ik 'moet' elke dag, 9km enkele reis. Staan in eigen beheer, vandaar. Mijn eigen keuze aangezien ik veel pensionstallen niet genoeg vind bieden. Ik vind schuilmogelijkheden belangrijk, onbeperkt hooi, minimaal 9-10 uur buiten, etc.

Als de paarden buiten komen op vol pension en jij hoeft verder niks te doen, hoef je echt niet elke dag te gaan. Okal heb je is een weekje geen tijd, in mijn ogen prima want paard komt niks te kort.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70734
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:50

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Lieser
Berichten: 1566
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 14:53

CleopatraVII schreef:
Merje schreef:
Niet van het hebben van een eigen paard, inderdaad. Ik ben me nu aan het inlezen ☺.

Jij bent toch ook ooit groen begonnen? Niet iedereen is kind van een manegehouder.


Ja maar ik neem aan dat je al wel rij-ervaring hebt etc., dus dan weet je toch wel dat paarden buiten moeten komen, hoe vaak ze eten moeten etc. En dat je, als je dus volpension staat, ook rustig 6 weken op vakantie kunt gaan.

Als je paard maar eten en water krijgt, en buiten komt.

Als je niet volpension staat en alles zelf moet doen, ja dan moet je wel 3 keer per dag.


Volgens mij hebben paarden meer nodig dan alleen eten en water en de mogelijkheid om naar buiten te gaan. Bijvoorbeeld een schone stal, sociaal contact, hoefsmid, ...
Maar ja, wat weet ik er van ...

CleopatraVII
Berichten: 54
Geregistreerd: 02-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:59

Merje schreef:
CleopatraVII schreef:


Ja maar ik neem aan dat je al wel rij-ervaring hebt etc., dus dan weet je toch wel dat paarden buiten moeten komen, hoe vaak ze eten moeten etc. En dat je, als je dus volpension staat, ook rustig 6 weken op vakantie kunt gaan.

Als je paard maar eten en water krijgt, en buiten komt.

Als je niet volpension staat en alles zelf moet doen, ja dan moet je wel 3 keer per dag.


Volgens mij hebben paarden meer nodig dan alleen eten en water en de mogelijkheid om naar buiten te gaan. Bijvoorbeeld een schone stal, sociaal contact, hoefsmid, ...
Maar ja, wat weet ik er van ...


Uiteraard, maar dat vind ik vanzelfsprekend. Bovendien hoeft de hoefsmid niet elke dag te komen. Je vraag ging over of het erg was als je een dag niet komt.

Dus als je naar pensionstallen kijkt: controleer of ze elke dag uitmesten en opstrooien (anders krijgt je paard rotstraal). Controleer hoe lang ze elke dag buiten komen. Controleer hoe vaak ze eten krijgen (er zijn genoeg stallen waar paarden te weinig eten krijgen). Of ze water hebben. Controleer of ze samen buiten staan. Of er toezicht is.

En bij een paddock paradise: controleer of de schuilstallen groot genoeg zijn, of er genoeg voerplekken zijn, of de voerplekken verhard zijn, hoe vaak ze eten krijgen, of ze water tot hun beschikking hebben, hoe vaak de paddock uitgemest wordt, hoeveel paarden er staan op hoeveel vierkante meter, of de tracks droog zijn in de herfst en winter, of er toezicht is.

in het algemeen: kun je er ook logeren als je paard ziek is? (bijvoorbeeld als je ver weg woont, is dat noodzakelijk).

Als je een paard koopt: als het paard al eens hoefbevangen is geweest, is een pensionstal waar ze alleen op gras lopen niet geschikt.

Lieser
Berichten: 1566
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 15:02

Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden. Fijn om te weten dat ik me niet schuldig hoef te voelen als ons toekomstige paard onder normale omstandigheden maar 1 keer per dag bezocht en gereden, gelongeerd of gewandeld wordt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:54

Ik huur weide op ongeveer 10km van huis.
Paarden staan in eigen beheer. Maar in echte nood/uitzondering als ik echt niet zelf kan gaan is mijn weidebazin zo vriendelijk om voor mijn paarden te zorgen.

Ik ga dus sowieso dagelijks om te voeren en mest te ruimen. Ik kom niet dagelijks toe aan rijden, maar dat is voor mij ook niet het hoofddoel van paarden hebben. Beweging hebben ze genoeg doordat ze 24/7 buiten staan met vrije keuze om te schuilen in de stallen.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:58

Hmm van maar 3 stallen in jouw regio schrik ik wel. Met de kennis van nu weet ik niet of ik in de regio waar ik nu woon aan een paard was begonnen, vanwege het niet hebben van een stal naar mijn zin. Het geeft veel stress en zorgen als je paard niet goed staat. Ik zou zeker niet voor die stal dichtbij gaan in ieder geval, maar die verste stal klinkt ook niet goed denk ik. Met maar 3 paddocks staan ze in de winter maar weinig buiten denk ik? Of staan er maar 6 paarden ofzo, dan is het een ander verhaal :D

Lieser
Berichten: 1566
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 16:05

pumpina schreef:
Hmm van maar 3 stallen in jouw regio schrik ik wel. Met de kennis van nu weet ik niet of ik in de regio waar ik nu woon aan een paard was begonnen, vanwege het niet hebben van een stal naar mijn zin. Het geeft veel stress en zorgen als je paard niet goed staat. Ik zou zeker niet voor die stal dichtbij gaan in ieder geval, maar die verste stal klinkt ook niet goed denk ik. Met maar 3 paddocks staan ze in de winter maar weinig buiten denk ik? Of staan er maar 6 paarden ofzo, dan is het een ander verhaal :D

Er zijn wel meer stallen, hoor. Maar die bieden geen volpension, of hebben weinig voorzieningen (geen binnenbak of stapmolen bijvoorbeeld), of een gigantische wachtlijst.

Die stal met 3 paddocks heeft ook drie buitenbakken en twee binnenbakken. Van een binnenbak weet ik dat die ook gebruikt wordt om paarden los te gooien. Ik zal eens navragen hoe vaak de paarden daar 's winters buiten staan.

Amber_anne

Berichten: 6960
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:17

Ik ga ongeveer 1 keer per week
Mijn paard staat 24/7 op wei in een stabiele kudde

Het is 30 min fietsen enkele reis en de stal is op zondag dicht. Dat maakt mijn opties dus beperkt. Maar de pony staat er fantastisch en daar gaat het om

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:38

Ik sta op een doe het zelfstal, pony's staan 24/7 op de paddock.
Ik sla altijd minstens 1 dag in de week over.
Pony's staan op 15 km van mijn huis en soms op vrije dagen en als het mijn mestbeurt is kom ik zo'n 2 a 3 keer.
's Morgens mesten en vegen en evt hooinetten vullen en 's middags voeren en weer mesten. Of tussendoor boodschappen doen enz.

De rest van de week rommel ik wat rond de paddock en weide, onkruid trekken, draad controleren. Gewoon lekker bezig zijn en genieten of bezig zijn met mn jongens.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:07

Persoonlijk stel veel buiten, wei of paddock met hooi, in groepsverband met ruime oppervlakte, veel goed ruwvoer, ruime box boven een stapmolen of binnenbak.
Paard woont er 24/7 die moet zoveel mogelijk comfort hebben. Veel buiten is minimaal 8 uur per dag.
Daarbij vind ik buitenrij mogelijkheden essentieel!

Misschien handig op om te schrijven wat je wensen zijn zowel qua type paard als aan de stalling.

miccamaaike

Berichten: 8686
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:15

Ik heb een week geleden een paard gekocht en ben van plan om 5x per week te gaan. Met een jong gezin (zoontje van 4) en een baan is meer niet echt haalbaar. Hij staat in volpension. Ik wil dan 4x in de week rijden (waarvan 1x naar het bos) en een dag longeren.

Hij staat 20 min / 25 km verderop. Wellicht verhuis ik hem ooit nog naar dichterbij maar hij staat daar al z’n hele leven dus het is ook wel fijn om daar te blijven.

Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:05

Ik ga dus 2-3 keer per week, soms werkt hij die dagen, soms poets ik alleen even. Het is 10 min met de auto. Hij staat dag en nacht buiten in een grote paddock met een schuilstal en in groepsverband. Hij heeft dus altijd water, hooi, gezelschap. Ik sta volpension dus het verblijf wordt elke dag schoongemaakt, de dekens worden gewisseld en ze mogen vanaf februari om de dag op de wei. Ik ga dus zeker niet 1x per dag en hij werkt ook niet elke dag. Voorheen ging ik 5x per week en reden we fanatiek met de kar. Nu pak ik die eens per week.
Heb hem nog nooit zo gelukkig gezien als hij hier is :)
Als we op vakantie gaan of het komt niet uit om te gaan die week dan app ik de stalhouder en dan houdt zij hem extra in de gaten.

Rose94
Berichten: 265
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:29

Ik ga ongeveer 3 á 4 keer per week. Paard loopt op paddock met schuilstal bij mensen aan huis die de volledige verzorging doen.