Op jezelf gaan, paard meteen mee of wachten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wachten of meteen mee?

Wachten
15 (12%)
Meteen mee
104 (85%)
Helemaal niet mee
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 121


Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Op jezelf gaan, paard meteen mee of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 21:34

Hey bokkers,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan het niet zo snel vinden. Wat zouden jullie in mijn situatie doen: Wachten of meteen mee? En als je je mening toe wilt lichten, graag!

Ik ben 23, bijna 24. In oktober begin ik aan mijn laatste semester van mijn master opleiding, en dan wil ik fulltime gaan werken. Mijn vriend is tegen juli klaar met zijn huidige mbo opleiding en is aangenomen om in Augustus te beginnen aan de HAN Arnhem. Hij heeft mij gevraagd of ik mee uit huis wil gaan en samen wil wonen in (de buurt van) Arnhem, en dat zie ik wel zitten.

Maar nu de hamvraag... Ik woon in Zuid-Limburg, en mijn paard staat hier ook. Ze staat nu 24/7 in een uitloopstal, en vanaf deze week gaan ze weer langzaam (eerst een half uurtje, uitbouwend tot ongeveer 9:00-17:00, al gaat mijn pony vaak later de wei op zodat het nieuwe gras al enigszins weggegeten is) de wei op. Eigenlijk ben ik hier heel tevreden, maar nu mijn pony van een luie dikzak naar een normale pony tot vaak zelfs powerhouse verandert merk ik dat ze te weinig heeft aan haar uitloopstal in de winter. Ik wil haar dus sowieso wel graag verhuizen.

In Arnhem heb ik twee "stallen" gevonden, eentje waarbij ze over het jaar verdeeld op drie weides lopen, dus 24/7/365 buiten in kuddeverband, en eentje waarbij ze 24/7/365 in een track en wei leven van een paddock paradise. Dus sowieso (tenminste op papier) beter dan hoe ze nu staat.

Nu dus de vraag... Als ik rond Augustus die kant op verhuis, neem ik mijn pony dan meteen mee, of wacht ik nog even af?

De meesten in mijn omgeving van mijn leeftijd zeggen, meenemen die hap, terwijl de meeste volwassenen zeggen, laat haar nog een maandje of 3 staan waar ze staat en laat haar dan pas komen. Bijkomend "probleem" van het laatste is dat beide stallen niet staan te springen om een paard op te nemen in de wintermaanden, en augustus is al kielekiele.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Op jezelf gaan, paard meteen mee of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:43

Gewoon meteen mee...
Ik zie niet in wat 3 maanden wachten je op moet leveren...

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 21:44

Bernoe schreef:
Gewoon meteen mee...
Ik zie niet in wat 3 maanden wachten je op moet leveren...


Het idee erachter is dat ik dan zeker(der) zou weten dat ik het echt wil en dat het me bevalt, en dat ik dus "weg blijf".

Anne_vD

Berichten: 231
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:51

Ik zou haar gelijk meenemen. Evt kijken of er op je oude stalling af te spreken is of je binnen een x aantal maanden terug mag komen als het leven daar toch niet bevalt.

Ik zou zelf doodongelukkig worden als mijn paard 3 maanden lang zo ver weg staat. En daardoor zou ik dan juist terug willen en niet gelukkig kunnen worden in een nieuwe omgeving. Met gelijk je paard mee heb je ook jouw ding/ uitlaatklep gelijk in de buurt en niet op een paar uur afstand.

Puur mijn gedachtengang en het eerste wat in mij op komt als ik in deze situatie terecht zou komen :o

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:51

Mocht het niks zijn kun je dan nog terug gaan naar je oude stal?

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 21:55

Anne_vD schreef:
Ik zou haar gelijk meenemen. Evt kijken of er op je oude stalling af te spreken is of je binnen een x aantal maanden terug mag komen als het leven daar toch niet bevalt.

Ik zou zelf doodongelukkig worden als mijn paard 3 maanden lang zo ver weg staat. En daardoor zou ik dan juist terug willen en niet gelukkig kunnen worden in een nieuwe omgeving. Met gelijk je paard mee heb je ook jouw ding/ uitlaatklep gelijk in de buurt en niet op een paar uur afstand.

Puur mijn gedachtengang en het eerste wat in mij op komt als ik in deze situatie terecht zou komen :o


Dat is dus ook precies mijn gedachtegang :') Maar als volwassenen je een ander advies geven ga je soms toch twijfelen, haha. Vooral als het mensen zijn wiens mening je normaal altijd erg respecteert, en ze nogal op je schuldgevoel inpraten :+


Shaggy09 schreef:
Mocht het niks zijn kun je dan nog terug gaan naar je oude stal?


Ik heb het bij mijn huidige stal nog niet aangekaart, omdat ik weet dat ze een flinke wachtlijst hebben en mijn pony niet de makkelijkste is (flinke voernijd en een hele goede hoef/ander-paard coordinatie in een kudde oudjes, waardoor ze dus in haar prive stalletje staat). Ik wil het nog niet vertellen, voor het geval dat het uiteindelijk tegen me zou kunnen werken.
Laatst bijgewerkt door Nala op 11-05-21 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:56

Anne_vD schreef:
Ik zou haar gelijk meenemen. Evt kijken of er op je oude stalling af te spreken is of je binnen een x aantal maanden terug mag komen als het leven daar toch niet bevalt.

Ik zou zelf doodongelukkig worden als mijn paard 3 maanden lang zo ver weg staat. En daardoor zou ik dan juist terug willen en niet gelukkig kunnen worden in een nieuwe omgeving. Met gelijk je paard mee heb je ook jouw ding/ uitlaatklep gelijk in de buurt en niet op een paar uur afstand.

Puur mijn gedachtengang en het eerste wat in mij op komt als ik in deze situatie terecht zou komen :o

Dit ^ :D

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:00

Lekker meenemen joh, waarom zou je dat niet doen??

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 22:01

Doubtless schreef:
Lekker meenemen joh, waarom zou je dat niet doen??


Ze vinden het oneerlijk om met mijn paard te gaan "slepen" voor het geval ik het toch niks vind en weer terug of verder moet.

BigOne
Berichten: 38411
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:02

Nala schreef:
Bernoe schreef:
Gewoon meteen mee...
Ik zie niet in wat 3 maanden wachten je op moet leveren...


Het idee erachter is dat ik dan zeker(der) zou weten dat ik het echt wil en dat het me bevalt, en dat ik dus "weg blijf".

Is dit zeker weten wat betreft paard of wat betreft samenwonen ?

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 22:03

bigone schreef:
Nala schreef:


Het idee erachter is dat ik dan zeker(der) zou weten dat ik het echt wil en dat het me bevalt, en dat ik dus "weg blijf".

Is dit zeker weten wat betreft paard of wat betreft samenwonen ?


Zeker weten wat betreft uit huis gaan en samenwonen.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:04

Als mede Zuid-Limburgse die een aantal vriendinnen heeft zien vertrekken zeg ik ook wachten. Wellicht geen drie maanden maar ik zou haar ook niet meteen meeverhuizen.

Het merendeel van de vriendinnen heb ik zien terugkomen vanwege heimwee naar Zuid-Limburg. Sommige binnen drie maanden, sommige binnen een half jaar en twee hebben hun jaarcontract moeten uitzitten en zijn toen met gierende banden teruggekomen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:05

De enige reden die ik kan bedenken voor wachten is als het een financiele keus is. Anders kan ik werkelijk geen enkele goede reden bedenken (als volwassene :P )

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 22:06

KimD schreef:
Als mede Zuid-Limburgse die een aantal vriendinnen heeft zien vertrekken zeg ik ook wachten. Wellicht geen drie maanden maar ik zou haar ook niet meteen meeverhuizen.

Het merendeel van de vriendinnen heb ik zien terugkomen vanwege heimwee naar Zuid-Limburg. Sommige binnen drie maanden, sommige binnen een half jaar en twee hebben hun jaarcontract moeten uitzitten en zijn toen met gierende banden teruggekomen.


Hahaha dat zou kunnen! Maar ik ben niet (bewust) ontzettend gehecht aan Zuid-Limburg, of mijn woonplaats.

Sizzle schreef:
De enige reden die ik kan bedenken voor wachten is als het een financiele keus is. Anders kan ik werkelijk geen enkele goede reden bedenken (als volwassene :P )

Financieel is de ene huisvesting 90 euro goedkoper en de andere maar 50 duurder, dus dat is het probleem niet :')

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Op jezelf gaan, paard meteen mee of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:09

Waren zij ook niet, vandaar dat ze ook zonder twijfelen vertrokken.

kamsel
Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:24

Ik zou eerst zorgen voor een stabiel inkomen en en een dak boven je hoofd voordat je je pony gaat verhuizen...

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 22:26

kamsel schreef:
Ik zou eerst zorgen voor een stabiel inkomen en en een dak boven je hoofd voordat je je pony gaat verhuizen...


Uiteraard wil ik er wel eerst zelf wonen ja, niet dat zij me alvast voor is :')

Katyatje

Berichten: 1866
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:28

Ik zou haar meenemen.
Ja, in het slechtste geval draait het anders uit en wil je terug naar 'huis' en moet je je paard even wat heen en weer slepen. Dat overleeft ze ook wel. Maar dan heb je tenminste nog je eigen hobby dichtbij in een periode die al veel verandering met zich meebrengt en aanpassing vraagt.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Op jezelf gaan, paard meteen mee of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:34

Meenemen. Het helpt jou ook in je nieuwe omgeving om te aarden als je je paard hebt. :)

Niet helemaal hetzelfde maar toen ik van kop Noord Holland naar hartje Den Haag verhuisde en mijn oude paardenleven niet mee kon nemen, kocht ik mijn paard. Hij stond er in dezelfde maand als ik overging en het bood mij afleiding, rust en richting in hele pittige maanden van veranderingen en wennen. Daarnaast bracht het sociale contacten. Ik heb het als heel fijn ervaren iig.

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 22:35

Leo schreef:
Meenemen. Het helpt jou ook in je nieuwe omgeving om te aarden als je je paard hebt. :)

Niet helemaal hetzelfde maar toen ik van kop Noord Holland naar hartje Den Haag verhuisde en mijn oude paardenleven niet mee kon nemen, kocht ik mijn paard. Hij stond er in dezelfde maand als ik overging en het bood mij afleiding, rust en richting in hele pittige maanden van veranderingen en wennen. Daarnaast bracht het sociale contacten. Ik heb het als heel fijn ervaren iig.


Voro mezelf bestaat er inderdaad geen twijfel dat het 100% de beste keuze is, maar voor mijn pony... Je begint dan toch te twijfelen of je niet heel egoistisch bent als je haar meteen meeneemt...

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:38

Je kan sowieso nooit volledig garanderen dat je niet hoeft te stalhoppen, net zo goed moet je 3x verkassen tot je een goed plekje hebt vanwege slecht beleid of een niet passende groep. Dat is dan nou eenmaal zo.
Overleeft ze heus wel.

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 22:40

Sizzle schreef:
Je kan sowieso nooit volledig garanderen dat je niet hoeft te stalhoppen, net zo goed moet je 3x verkassen tot je een goed plekje hebt vanwege slecht beleid of een niet passende groep. Dat is dan nou eenmaal zo.
Overleeft ze heus wel.


Dat klopt, en dat weet ik ook wel. De mensen die mij het andere aanraden hebben zelf niet echt iets met (de) paarden(wereld), en vinden het dus daarom gewoon puur zielig ipv begrijpelijk.

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:42

Ergens kan ik het mij voorstellen dat én verhuizen én een paard onderhouden erg pittig is. Hier geen dieren, maar wel recent verhuisd met daarnaast een 36urige werkweek. En dat vond ik met recht pittig ;)

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 22:43

Kookaburra schreef:
Ergens kan ik het mij voorstellen dat én verhuizen én een paard onderhouden erg pittig is. Hier geen dieren, maar wel recent verhuisd met daarnaast een 36urige werkweek. En dat vond ik met recht pittig ;)


Ik zal haar hier of daar toch moeten verzorgen en bekostigen, en hier of daar staat ze volpension voor ongeveer dezelfde prijs.

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:58

Meenemen ( volwassen met een dochter van jouw leeftijd).
Leer je gelijk nieuwe mensen kennen. De nieuwe stallen klinken allebei super en wat de toekomst brengt weet je toch niet.
Als iemand dusdanig twijfelt over samenwonen en verhuizen dat diegene zijn paard niet mee wil nemen zou ik niet verhuizen