Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:42

Precies wat anderen zeggen...het paard zijn emmertje zal wel overgelopen zijn.
Een paard is een dier met gevoelens en paarden kunnen over het algemeen slecht tegen verandering. Dus zoveel verandering in korte tijd doet veel met een dier.
Vaak denken kopers dat ze een dier kopen en gelijk thuis ermee weg kunnen rijden. Maar het is geen machine, je zal naar je dier moeten kijken en luisteren en je ambities erop aan moeten passen. Tenminste zo denk ik erover.

Zelf heb ik een paar jaar geleden een bijna 5 jarige merrie gekocht die zo uit de wei kwam, nooit wat mee gedaan. Tenminste zo werd ze aan mij verkocht. Prima dacht ik met groen kan ik alle kanten nog op. Maar eenmaal bij mij kreeg ik het idee dat het paard toch wel wat had meegemaakt hoe ze reageerde. Ondanks dat ze gekeurd was zat ze lichamelijk volledig vast en leek het een getraumatiseerd paard. Nooit in me opgekomen dit paard te verkopen. Ik heb mijn ambities aangepast aan haar. Ik heb veel gehad aan een cranio sacraal therapeut die heel veel angst en boosheid uit haar lichaam heeft kunnen behandelen. Daarnaast veel grondwerk en werk aan de hand gedaan. Ik ben haar nog steeds dankbaar dat ik deze "takt van sport" door haar heb leren kennen. Ik ben elke dag met haar bezig gegaan om een band op te bouwen. Toen ze wat beter in haar vel zat mocht ik haar ook weer aanraken en poetsen. Haar verlatingsangst lijkt nu, na 2 jaar, pas uit te doven nu ze zich een stuk zelfverzekerder voelt.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:43

Dilan93 schreef:
bigone schreef:
Nieuw paard , een ruin? Je refereert elke keer met zij. En één van de eigenaren compleet onzeker. En een paard dat in een aantal maanden al genoeg verhuizingen heeft gehad. Tja, koop hem volledig over en zorg voor een bijrijder die zeker in haar schoenen staat en vooral, leer het ras/paardengedrag begrijpen.

Volgens de OP is het een merrie ;)

Oké, maakt voor de rest niet uit, had ruin gelezen, mijn fout.

VanilleBai

Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 10:46

DuoPenotti schreef:
Bloed bij de keuring is echt standaard tegenwoordig, althans in Someren al voor heel veel jaar.
gedrogeerd is hij dus niet.

Sluit me aan bij de mensen boven mij, veel verhuisd in een korte tijd dus gewoon enorm overprikkeld.
Dan jullie, zonder gemeen te willen zijn, niet meteen de mensen die zekerheid uitstralen, maakt het voor het paard allemaal teveel.

Daarnaast wat voeren jullie?
Gras is een en al suiker en vooral paarden uit het buitenland zijn dat niet gewend.
Voer je dan daarnaast ook nog suiker/zetmeelrijk voer barst de bom nog eerder.
Ook daar kun je even naar kijken, een vitamine concentraat zoals bijvoorbeeld Marstall force volstaat.


We voeren haar op aanraden van de trainster (en het stamboek en echt iedereen die hoort dat we een PRE kochten haha) alleen een handje biks, met dan na het werken een handje (laag in suiker) muesli of slobber. Ze staat dus 8 uur op het land inmiddels, dit hebben we langzaam opgebouwd maar ze kreeg toch helaas gaskoliek toen we haar nog maar een uurtje op het land hadden.

En ik ben het er helaas helemaal mee eens dat we onzekerheid uitstralen, hoe hard we ons best ook doen.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:48

Paarden in Spanje staan vaak heel veel binnen, als niet 24/7. Misschien was ze dat al gewend en ervaarde ze dat als prettiger bij de vorige stal. Een complete omgooi van management zou dus wel echt lang duren denk ik, gezien de ervaringen in dit topic zou ik ook zeggen dat 4 maanden net het begin van wennen is.
Zelf zou ik denk ik niet de keuze gemaakt hebben om een Spanjaard op het land te zetten. Zelf zou ik een stal hebben uitgekozen waar ook paddock word aangeboden en daar gebruik van maken. Of een paddock Paradise.
Laatst bijgewerkt door Hoodie op 15-05-21 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:52

Het kan ook zijn dat ze zich in de wei onveilig voelt. PRE's staan vaak veel op stal of in een paddock, afhankelijk waar ze vandaan komt dan.

VanilleBai

Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 10:53

Silly1972 schreef:
Ik denk dat het hier niet eens om tijd en geduld gaat en dat wel of niet willen.
Maar om de ervaring die ze hebben in het begeleiden van een onzeker paard.
Een eigenaar durft al niet meer en de andere zou ik wel onder begeleiding het vertrouwen in hebben dat dat goed kan komen.
Maar ze hebben samen het paard gekocht met een heel ander doel.
Snap heel goed dat je hier niet op zit te wachten.

Wat zegt de verkoper ervan?


De verkoper zegt ‘wat gek’ en ‘misschien beter als je haar op stal laat staan en niet op het land, daar reageert ze beter op.’ Inmiddels is ze duidelijk niet meer geïnteresseerd in helpen, ook niet in de vraag of ze (betaald) langs wil komen om te kijken. We zijn heel open geweest over onze situatie en kennis dus ze wist aan wie ze haar verkocht.

Mede daarom vind ik de suggestie dat we binnen 6 maanden de koop kunnen ontbinden nogal moeilijk... met de leugens en de paarden die we daar nu te koop zien staan ben ik niet van mening dat ze daar beter af zou zijn (al ben ik me zeer bewust dat wij met de kennis die we nu hebben ook niet geschikt zijn). Ze is een schat van een dier en wij zouden persoonlijk nog liever vol verlies maken op haar met de kennis dat ze goed terecht komt dan dat onze bankrekening weer gevuld is...

VanilleBai

Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 10:55

manubres schreef:
Het kan ook zijn dat ze zich in de wei onveilig voelt. PRE's staan vaak veel op stal of in een paddock, afhankelijk waar ze vandaan komt dan.


Ze staat met 2 oudere merries en een jonge andere Spaanse en ze is erg gehecht aan de andere Spaanse. Ze lijkt heel goed binnen de kudde te vallen en had in het begin juist wat verlatings angst. Dat gaat inmiddels iets beter, met veel herhaling en begeleiding van mijn trainer krijg ik haar rustig op/af het land, de andere Spaanse is nu alleen het probleem..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:57

Als je er voor kiest om haar die kans te geven moet je stap voor stap aan de gang gaan om vertrouwen terug te krijgen en haar op haar gemak te laten voelen op haar nieuwe plek.
Helemaal opnieuw beginnen... poetsen, wandelen, grondwerk, goed kijken naar de voeding...

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:01

Heel eerlijk zou ik deze inruilen.
Op het moment dat je al over de grens heen bent dat je angstig geworden bent is het vreselijk moeilijk om dat weer ongedaan te maken. Dan ben je elkaar op den duur alleen maar aan het versterken in de onzekerheid.
Het is heel goed mogenlijk dat het paard altijd flink in het werk gestaan heeft en met stevige hand gereden is. Dan is zo‘n paard nu in feite enorm op zichzelf aangewezen en wordt onzeker. Daar moet je dan een zeer onverstoorbare zelfverzekerde trainer bij hebben.

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:11

Ik herken dit ook, een paard dat ik in bruikleen heb gehad kwam van een stal waar hij 23/7 op stal stond, muv een uurtje werken of de stapmolen. Toen hij op een stal kwam waar hij minstens 8 uur per dag met vriendjes naar buiten mocht ontwikkelde hij al snel verlatingsangst van de kudde. Dit kun je op voorhand niet altijd voorspellen, het kan dan ook best zijn dat je paard op de vorige stal wel heel braaf was.

Ik ben wel van mening dat elk paard gewoon lekker paard moet kunnen zijn buiten en dat dit paard dus ook begeleid zou moeten worden zodat ze fijn met de mens kan werken en fijn buiten kan staan. Daar gaat alleen veel tijd inzitten met dit dier. Als je hier geen ervaring mee hebt, maar wel het zelfvertrouwen, zou je kunnen kijken naar een programma zoals de TRT Method of Warwick Schiller. Het klinkt echter alsof dit, in ieder geval voor de mede-eigenaresse, geen geschikt paard is. Je zou er ook voor kunnen kiezen om haar zelf proberen te verkopen met een eerlijk verhaal en alleen wanneer het goed voelt, en in de tussentijd verder gaan met grondwerk.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:13

Gezien je goede intenties denk ik dat je twee opties hebt:

1 verkopen met volledige verhaal erbij aan iemand die dit aankan. Spaanse paarden zijn vrij gewild dus er is vast wel iemand die haar wil.

2 veel meer begeleiding erbij of volledig in training zetten en vanaf het begin ook duidelijk vragen om de eerlijke mening of het paard voor jullie op redelijke termijn wel geschikt zal zijn. Mijn ervaring is dat het allemaal wel op te lossen valt maar tijd is moeilijk te voorspellen en ze worden ook niet allemaal geschikt voor elke eigenaar. Mocht ze dan niet bij jullie passen zal ze wel makkelijker verkoopbaar zijn.

Aangezien de andere eigenaar vrij onervaren en onzeker is, vrees ik voor de tweede optie... waarom je in zo een constructie gaat voor een jong onervaren paard (hoe braaf ook) snap ik sowieso niet. Kies voor een paard dat al duidelijk zijn ervaring heeft... anders ga je blijven problemen kopen vrees ik. Het kan goed komen maar dat blijft onzeker en het zal een flinke investering qua tijd en geld vragen.

VanilleBai

Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 11:15

Undefined schreef:
Ik herken dit ook, een paard dat ik in bruikleen heb gehad kwam van een stal waar hij 23/7 op stal stond, muv een uurtje werken of de stapmolen. Toen hij op een stal kwam waar hij minstens 8 uur per dag met vriendjes naar buiten mocht ontwikkelde hij al snel verlatingsangst van de kudde. Dit kun je op voorhand niet altijd voorspellen, het kan dan ook best zijn dat je paard op de vorige stal wel heel braaf was.

Ik ben wel van mening dat elk paard gewoon lekker paard moet kunnen zijn buiten en dat dit paard dus ook begeleid zou moeten worden zodat ze fijn met de mens kan werken en fijn buiten kan staan. Daar gaat alleen veel tijd inzitten met dit dier. Als je hier geen ervaring mee hebt, maar wel het zelfvertrouwen, zou je kunnen kijken naar een programma zoals de TRT Method of Warwick Schiller. Het klinkt echter alsof dit, in ieder geval voor de mede-eigenaresse, geen geschikt paard is. Je zou er ook voor kunnen kiezen om haar zelf proberen te verkopen met een eerlijk verhaal en alleen wanneer het goed voelt, en in de tussentijd verder gaan met grondwerk.


Wij zijn ook van mening dat een paard gewoon paard moet kunnen zijn, daarom hebben we deze stal uitgekozen.

Ik ben ook bang dat ze voor de mede eigenaresse, en wellicht ook gewoon voor mij, ongeschikt is. Zondag zie ik de trainster weer, ik hoopte dan ook even haar ongezouten mening te vragen. Zij kent haar inmiddels ook wat beter en kan misschien proberen in te schatten wat voor toekomst hierin zit.

VanilleBai

Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 11:18

poes schreef:
Gezien je goede intenties denk ik dat je twee opties hebt:

1 verkopen met volledige verhaal erbij aan iemand die dit aankan. Spaanse paarden zijn vrij gewild dus er is vast wel iemand die haar wil.

2 veel meer begeleiding erbij of volledig in training zetten en vanaf het begin ook duidelijk vragen om de eerlijke mening of het paard voor jullie op redelijke termijn wel geschikt zal zijn. Mijn ervaring is dat het allemaal wel op te lossen valt maar tijd is moeilijk te voorspellen en ze worden ook niet allemaal geschikt voor elke eigenaar. Mocht ze dan niet bij jullie passen zal ze wel makkelijker verkoopbaar zijn.

Aangezien de andere eigenaar vrij onervaren en onzeker is, vrees ik voor de tweede optie... waarom je in zo een constructie gaat voor een jong onervaren paard (hoe braaf ook) snap ik sowieso niet. Kies voor een paard dat al duidelijk zijn ervaring heeft... anders ga je blijven problemen kopen vrees ik. Het kan goed komen maar dat blijft onzeker en het zal een flinke investering qua tijd en geld vragen.


Helaas zijn we over dat laatste nu ook uit, we besloten toch voor haar te gaan, met het idee dat we sowieso graag les en begeleiding wilde in het begin en dat het dan wel goed zou komen met haar koele karakter. Dat het een slecht idee was is iets wat we nu ook inzien en we willen ook zeker verantwoordelijkheid nemen voor die fout en haar niet zomaar terug ‘dumpen’.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:20

Dat siert jullie :j het is ook geen schande om haar weg te doen. Als het jullie bij wijze van 3 jaar kost wat een ander mss in enkele maanden oplost...

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:24

Ik vind het super stoer dat jullie er voor gaan, maar het is anders echt geen dumpen hoor.
Sommige combinaties werken gewoon niet zo simpel samen, dat is zeker geen schande. Dan kun je dat proberen op te lossen wat natuurlijk super is, maar opgeven omdat een hobby niet alleen stress moet zijn is ook echt niet fout.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:28

Eens met Sizzle.

Plus dat het houden van een paard gewoon klauwen met geld kost. En ik kan me heel goed voorstellen dat als je er geen plezier uit haalt, of zelf al geen vertrouwen erin hebt, je je geld liever besteed aan een paard waar je wel fijn mee kunt rijden.

VanilleBai

Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 11:32

Sizzle schreef:
Ik vind het super stoer dat jullie er voor gaan, maar het is anders echt geen dumpen hoor.
Sommige combinaties werken gewoon niet zo simpel samen, dat is zeker geen schande. Dan kun je dat proberen op te lossen wat natuurlijk super is, maar opgeven omdat een hobby niet alleen stress moet zijn is ook echt niet fout.


Nouja daar bedoelde ik vooral ‘terug naar de handelaar’ mee eigenlijk, een geschikter huis vind ik zeker een optie!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:37

Terug naar de handelaar is ook geen schande, ze kan evengoed ook goed terecht komen daarvandaan. Jullie zijn toch ook bij een handelaar terecht gekomen? Kan zo maar dat er een geschikt iemand komt via die handelaar.

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:37

Ik ben benieuwd wat jullie begeleidster er van zegt. Als zij denkt dat het goed gaat komen, geven jullie het dan nog een kans? Of ga je dan alleen met haar verder? Jammer dat het niet gaat zoals jullie graag gewild hebben, het siert jullie dat jullie wel je best voor de merrie doen.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:37

Je schrijft dat ze bij de verkoper binnen stond en nu op het land komt, zeker nu zitten er veel voedingsstoffen in het gras dat kan een hoop veranderen ook natuurlijk.

Heel veel succes met welke keuze jullie ook maken!

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:50

VanillaTimes schreef:
Wij zijn ook van mening dat een paard gewoon paard moet kunnen zijn, daarom hebben we deze stal uitgekozen.

Ik ben ook bang dat ze voor de mede eigenaresse, en wellicht ook gewoon voor mij, ongeschikt is. Zondag zie ik de trainster weer, ik hoopte dan ook even haar ongezouten mening te vragen. Zij kent haar inmiddels ook wat beter en kan misschien proberen in te schatten wat voor toekomst hierin zit.

Jou stal klinkt gewoon fijn.
Maar bij een paard als deze, die helaas zijn leven tussen gesloten muren heeft gestaan, wie weet hoe vaak verhuisd is, wie weet wat heeft doorstaan, is dat (nog) niet de oplossing.
Hopelijk als je een volgend paard koopt, stal je die wel weer hier.

En haar even goed vragen wat ze er van denkt, misschien haar een poosje laten trainen, weet weet wat daar uitkomt.

3heathcliff5
Berichten: 445
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:06

Jouw verhaal past een op een op het verhaal van een vriendin van mij met haar spaanse merrie. Die is nu een jaar verder met haar paard, maar niet zondere meerdere malen serieuze twijfel om haar te verkopen of terug te brengen naar de handelaar.

Puntje bij paaltje heeft haar paard gewoon heel veel tijd nodig gehad om te wennen en zich zekerder te voelen na meerdere ingrijpende verhuizingen. Qua gedrag en rijden is het echt wel een paar keer goed mis gegaan, met onzekerheid van de eigenaar en het paard nog neurotischer tot gevolg. Ook mijn vriendin heeft erg getwijfeld aan het verkooppraatje van de handelaar en ook zij is ertegenaan gelopen dat de aangeboden hulp bij verkoop niet bleek te bestaan na overdracht.

Ik denk niet dat er gelogen is, maar dat jullie een paardje hebben gekocht van een handelaar die verrekte handig is met het spaanse karakter. Die zal dus geen tot weinig last van problemen met Bailey gehad hebben. Plus zowel jouw paard als die van mijn vriendin was bij de handelaar nog net een tikkeltje minder flooded als na de laatste verhuizing.

Het blijft een apart type paard. Ze moeten je liggen of je moet zelf bereid zijn in de spiegel te kijken en je rijstijl aan kunnen passen aan wat een Spanjaard nodig heeft. Ik ben geen fan van het Spaanse paard, maar ik ben wel fan van hun temperament. Ik heb haar paard vanaf dag 1 heel leuk en fijn te rijden gevonden. Zij heeft er een jaar over gedaan om haar paard zonder gevaarlijk gedrag normaal te kunnen rijden. Ben een paar keer opgestapt nadat haar paard zo tekeer ging en dan had ik haar binnen 15 min weer kuikenmak. Het probleem lag in de rijstijl. Hoewel ze een vriendelijke ruiter is, reed ze met teveel druk voor een Spanjaard. Nu gaan ze onwijs leuk samen. Ik denk dat Bailey ook een leuk paardje is, maar dat ze meer tijd nodig heeft om te wennen, leiding mist op de grond en qua rijden met veel minder druk gereden moet worden.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:46

VanillaTimes schreef:
Silly1972 schreef:
Ik denk dat het hier niet eens om tijd en geduld gaat en dat wel of niet willen.
Maar om de ervaring die ze hebben in het begeleiden van een onzeker paard.
Een eigenaar durft al niet meer en de andere zou ik wel onder begeleiding het vertrouwen in hebben dat dat goed kan komen.
Maar ze hebben samen het paard gekocht met een heel ander doel.
Snap heel goed dat je hier niet op zit te wachten.

Wat zegt de verkoper ervan?


De verkoper zegt ‘wat gek’ en ‘misschien beter als je haar op stal laat staan en niet op het land, daar reageert ze beter op.’ Inmiddels is ze duidelijk niet meer geïnteresseerd in helpen, ook niet in de vraag of ze (betaald) langs wil komen om te kijken. We zijn heel open geweest over onze situatie en kennis dus ze wist aan wie ze haar verkocht.

Mede daarom vind ik de suggestie dat we binnen 6 maanden de koop kunnen ontbinden nogal moeilijk... met de leugens en de paarden die we daar nu te koop zien staan ben ik niet van mening dat ze daar beter af zou zijn (al ben ik me zeer bewust dat wij met de kennis die we nu hebben ook niet geschikt zijn). Ze is een schat van een dier en wij zouden persoonlijk nog liever vol verlies maken op haar met de kennis dat ze goed terecht komt dan dat onze bankrekening weer gevuld is...

Ik vind het schandelijk dat de verkoopster na het verkopen haar handen er geheel vanaf trekt.Jullie hebben toch aangegeven dat het paard ook voor de onervaren koopster geschikt moest zijn en dat is deze niet. Je zou je dus kunnen beroepen op nonconformiteit.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:48

Maar het paard was daar op stal toch ook braaf? Het blijft een dier en geen machine.

VanilleBai

Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 13:02

Charaz schreef:
Maar het paard was daar op stal toch ook braaf? Het blijft een dier en geen machine.


Zeker, ze was daar erg braaf en rustig. Ze is hier ook zeker niet agressief of gemeen overigens, maar schiet echt nog wel eens in de paniek. Ik heb inmiddels geleerd dat te herkennen en hoe ik haar kan helpen daar weer rust in te vinden, maar de andere eigenaresse schiet zelf óók volledig in de paniek als dit gebeurd. Met als conclusie dat ze als ze alleen is gewoon nog niet veel kan doen met haar. Ik ben er altijd bij als backup en om te begeleiden.