Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:09

Charaz schreef:
Maar het paard was daar op stal toch ook braaf? Het blijft een dier en geen machine.

Maar dat zou de verkoopster ook moeten begrijpen,dat het door haar verkochte paard elders zodanig ander gedrag kan gaan vertonen dat het niet geschikt blijkt voor de kopers.Volgens ts heeft de verkoopster ook gelogen over de tijd dat het paard al hier was,geen 4 maanden maar slechts 3 weken.In de paardenhandel komt veel oneerlijkheid voor waar zowel de paarden als de kopers de dupe van worden.

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:13

Ts, koop je medekoper uit want dit word hem niet, dat paard voelt haar feilloos aan en voelt zich totaal niet veilig bij haar dus haar nog steeds met het paard om laten gaan betekend geen oplossing .

3heathcliff5
Berichten: 439
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:20

VanillaTimes schreef:
Zeker, ze was daar erg braaf en rustig. Ze is hier ook zeker niet agressief of gemeen overigens, maar schiet echt nog wel eens in de paniek. Ik heb inmiddels geleerd dat te herkennen en hoe ik haar kan helpen daar weer rust in te vinden, maar de andere eigenaresse schiet zelf óók volledig in de paniek als dit gebeurd. Met als conclusie dat ze als ze alleen is gewoon nog niet veel kan doen met haar. Ik ben er altijd bij als backup en om te begeleiden.


Volledig in paniek schieten bij een gevoelig paard dat ook in paniek schiet is een 100% mismatch. Als je als (mede)eigenaar na 4 maanden paniek nog steeds jezelf niet onder controle kan houden, dan kan je het paard ook niet helpen met minder paniekerig te worden. In dat opzicht is recent geimporteerd spaans in praktisch alle gevallen een mismatch met de mede-eigenaresse. Als het de bedoeling is dat het paard voor jullie beiden is en blijft zou ik deze wegdoen en er iets minder gevoeligs dan import spaans voor terugkopen. Spaanse paarden zijn doorgaans erg op de eigenaar gericht. Als jij wel goed met haar gevoeligheid uit de voeten kan, lijkt me een fijne combinatie worden voor jou wel mogelijk.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:23

Herkenbaar verhaal! Ik had ook een Spanjaard, op stal rustig maar bij mij op de weide (24\7) erg, érg bang en schrikachtig. Durfde niet in je buurt te komen en zat te trillen bij elke aanraking, ook ik kan bevestigen dat dat vertrouwen winnen lang kan duren. Een jaar lang heb ik mini babystapjes met hem gemaakt tot het punt dat hij naar je toe kwam voor een knuffel en ik hem los(Met eten) kon borstelen.
Ik heb zijn hoeven geoefend en nadat hij redelijk oké was met mensen toch besloten te verkopen aangezien ik nog een schrikachtige 5 jarige haflinger heb, als de haflinger schrok van mij(Bijv met een plastic tas) deed de Spanjaard dat ook.
Het is absoluut geen schande als je haar verkoopt. Sommige combinaties werken niet. Mijn Spanjaard is heerlijk terecht gekomen waar hij nog elke dag vooruit gaat. Voel dus niet alsof je haar dumpt, dat is niet zo. Natuurlijk zou zij jou eeuwig dankbaar zijn als je haar over haar angsten heen helpt en samen kunt groeien en haar vetrouwen opbouwt, maar makkelijk gaat het niet worden dus denk daar goed over na.
Ook zou ik de andere koper indd. uitkopen, angst op angst werkt (In mijn ervaring) absoluut niet.. Succes!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:14

anjali schreef:
Charaz schreef:
Maar het paard was daar op stal toch ook braaf? Het blijft een dier en geen machine.

Maar dat zou de verkoopster ook moeten begrijpen,dat het door haar verkochte paard elders zodanig ander gedrag kan gaan vertonen dat het niet geschikt blijkt voor de kopers.Volgens ts heeft de verkoopster ook gelogen over de tijd dat het paard al hier was,geen 4 maanden maar slechts 3 weken.In de paardenhandel komt veel oneerlijkheid voor waar zowel de paarden als de kopers de dupe van worden.


Dan kan nooit iemand meer een paard verkopen, want elk paard kan ander gedrag gaan vertonen, moet je daar als verkoper dan altijd maar vanuit gaan :+ .

TS: een paard is ook je hobby en je ontspanning, zo klinkt het nu niet, ik zou het terug brengen naar de verkoper.

Earth

Berichten: 7903
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:20

Met Ruitje eens. Jullie wilde een paard waar jullie beide van konden leren en van konden genieten, jullie gingen niet voor een projectpaard waar jullie niet zelfstandig mee aan de gang konden.
Laat het een lering zijn dat je beter voor een wat ouder paardje kunt gaan die wat stabieler is (meestal).

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:50

Op basis van wat ik gelezen heb, denk ik dat je het meeste kans op het ontwikkelen van een goeie relatie met dit paard hebt, als jij er alleen mee zou verder gaan. De angst van jouw vriendin gaat het aangaan van een band met dit paard niet bevorderen, integendeel eerder tegenwerken, denk ik.
Voor zover ik lees, is Bailey niet stout, maar gewoon bang, dus dat zou met tijd en geduld moeten kunnen goed komen met de ervaring die jij hebt.

Zelf heb ik ook al twee keer in mijn 'paardenloopbaan' een paard terug weggedaan na een jaar aanmodderen, omdat ik hem/haar niet aankon wegens te veel temperament, maar ik denk dat het in dit geval niet gaat om een teveel aan temperament bij het paard, maar om een diepe angst. Dus, in principe, ermee rekening houdende dat dit niet van vandaag op morgen in orde gaat komen, is deze situatie wel positief om te keren in jouw voordeel. Maar ik denk dat het paard meer gebaat is, met een een-op-een relatie en niet met twee verschillende baasjes.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:51

VanillaTimes schreef:
Ze staat met 2 oudere merries en een jonge andere Spaanse en ze is erg gehecht aan de andere Spaanse. Ze lijkt heel goed binnen de kudde te vallen en had in het begin juist wat verlatings angst. Dat gaat inmiddels iets beter, met veel herhaling en begeleiding van mijn trainer krijg ik haar rustig op/af het land, de andere Spaanse is nu alleen het probleem..

......
Ze is hier ook zeker niet agressief of gemeen overigens, maar schiet echt nog wel eens in de paniek. Ik heb inmiddels geleerd dat te herkennen en hoe ik haar kan helpen daar weer rust in te vinden...


Top. Ze kan dan beginnen je te vertrouwen want jij straalt rust en zekerheid uit. Niets aan de hand, muts... :P
Lekker veel buiten laten, de meeste paarden zijn dan veel rustiger als er iets om hen heen gebeurt.
Wat ze gewend is? Doet er niet zoveel toe. Ze zal moeten wennen aan het leven hier, en dat duurt een tijd, tot een hele tijd in sommige gevallen.

Trek er bij zo'n jong paard, ook al is het dier beleerd, maar rustig een jaar of meer voor uit voordat het wederzijds vertrouwen een beetje in orde is. Ze is nog harstikke jong, en blijkbaar behoorlijk groen. Bereden zegt niet zoveel over wat ze verder kent. Zelfs bij oudere paarden kan het een half jaar of langer duren voordat het een beetje gesettelt is, en over en weer vraag en antwoord makkelijk(er) gaat.

Als het verder een leuk dier is (ik ken PRE's niet anders dan erg mensgericht en soms erg eenkennig) dan van voren af aan beginnen en rustig opbouwen naar wat ze aan kan. Zelfverzekerd zijn is wel een dingetje, want paarden zien haarscherp onzekerheid en reageren erop. Dat doen alle paarden maar ze reageren niet allemaal even heftig. ;)

Citaat:
Ts, koop je medekoper uit want dit word hem niet, dat paard voelt haar feilloos aan en voelt zich totaal niet veilig bij haar dus haar nog steeds met het paard om laten gaan betekend geen oplossing .
Precies, dat bedoel ik.
Een hele weg nog te gaan, het is afhankelijk van de hoeveelheid energie en doorzettingsvermogen die je erin stopt of het lukt of niet het beoogde doel te halen. En mocht het echt niet gaan; dan zij het zo. Verkopen en een volgend paard zoeken.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:04

Citaat:
Niets aan de hand, muts... :P


even voor alle duidelijkheid om misverstanden te voorkomen: deze tekst is dus voor het paard bedoeld... :D

VanilleBai

Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 22:16

Lindsey_99 schreef:
Citaat:
Niets aan de hand, muts... :P


even voor alle duidelijkheid om misverstanden te voorkomen: deze tekst is dus voor het paard bedoeld... :D


Hahaha, ik ben af en toe ook een muts hoor ;)

VanilleBai

Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-21
Woonplaats: Utrecht

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 22:18

Ik heb al jullie comments gelezen en ga morgen even zitten met mijn vriendin, nadat zij les heeft gehad en we vragen hebben gesteld aan onze trainster. Ik denk dat we samen ook even een knoop door moeten hakken.

Ik voel me nogsteeds niet content met haar terug verkopen aan de handelaar, maar wellicht moeten we daar ook gewoon een gesprek mee (proberen te) hebben.

Oskarrino
Berichten: 793
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:21

Toen ik mijn paard kocht in maart, herkende ik hem ook niet meer thuis. Angstig en heel onzeker. Schrok van de kleinste dingen, die tijdens de bezichtigen niet eng waren. Het nuchtere paard werd een heet, gevoelig en erg onzeker paard.

Ik heb hem hier nu 2 maanden staan en hij begint eindelijk te wennen. Hij is veel verhuisd van eigenaar in 1 maand, dus hij heeft lang de tijd nodig gehad om te settelen. Nu heeft hij zijn vriendjes en kent hij de routine op stal. Maar toch kan hij in nieuwe situaties weer erg onzeker worden! Hij kent mij nu beter, vertrouwt mij meer.

Ik denk dat dit paard gewoon nog wat meer tijd nodig heeft, met 1 vaste eigenaar/verzorger. Zodat er rustigaan vertrouwen opgebouwd kan worden, het dier kan wennen aan de routine en dan (hopelijk) relaxter en meer zichzelf weer wordt :)

Elk paard is anders, de 1 heeft langer de tijd nodig dan de ander.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:51

Bij mij is dit ook gebeurd, paard bleek vreselijk sensibel onzeker nerveus schrikkerig toen ze bij mij op stal stond. Verkoper snapte er niks van en als ik het niet gefilmd had, had hij er niks van geloofd. Ik dacht ook opgelicht te zijn, maar dat was niet zo. Hrt blijkt m hier ook te zitten in de hoeveelheid prikkels op stal. Je dènkt op een rustige stal te staan, maar is dat voor je paard ook echt zo? Na bijna 2 jaar tobben heb ik mijn paard verhuisd, natuurlijk hebben we nog wat issues op te lossen, maar wát een verschil maakt die verhuizing zeg!

Ik wil je dit toch even meegeven. En ik had mijn merrie al weggebracht voor verkoop maar haar toch weer mee naar huis genomen. Je verlegt steeds je grenzen als jullie haar houden. Dat kan goed zijn maar zeker ook niet als het plezier er niet meer is. Dus laat het niet zover komen, dat het steeds een moeten wordt, voor jullie niet goed en voor Bailey ook niet.
Sterkte!

VanilleBai

Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 21:35

Ik heb vandaag met de handelaar gebeld en zij wil haar eventueel weer terug kopen... Mijn vriendin zit er ook helemaal doorheen en heeft gezegd dat ze niet meer wil komen, dus het lijkt het beste als we daar over gaan nadenken. Bedankt voor het advies allemaal.
Laatst bijgewerkt door VanilleBai op 16-05-21 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:38

Lijkt me een goede oplossing met een wat minder gecompliceerd paard hebben jullie vast meer plezier

DuoPenotti

Berichten: 29413
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:39

Fijn van de handelaar :j
En ik zou het zeker doen.

Silly1972

Berichten: 14776
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:42

Denk dat dat heel verstandig is, voor alle partijen in dit verhaal.

rainbowtrash
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-09-08
Woonplaats: Haarlem

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:52

is de merrie in omgeving Gouda gekocht??

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:01

Silly1972 schreef:
Denk dat dat heel verstandig is, voor alle partijen in dit verhaal.

Dat denk ik ook! Een paard heeft er ook niets aan om bij niet-matchende eigenaren te staan.En jullie horen een paard te hebben waar je wel samen plezier mee kunt beleven.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:31

Fijn voor jullie, naar voor het paard. Weer een verhuizing, weer een nieuwe baas, dus weer een nieuwe plek.
TS, je zou ook samen met je vriendin de hulp in kunnen schakelen van een goede instructeur. Monya Spijkhoven weet misschien wel goede hulp voor je.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:46

Kinke: ook een lang traject met een eigenaar die het zelf niet meer ziet zitten kan stresserend zijn voor het paard. Ze hebben haar nu eenmaal al gekocht dus het is een beetje kiezen tussen twee kwaden natuurlijk.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:05

Ik zie veel reacties dat 4 maanden niet lang is om te wennen, maar waarom zou het paard dan bij de vorige eigenaar al na 3 weken helemaal rustig en gewend zijn?

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:15

poes schreef:
Kinke: ook een lang traject met een eigenaar die het zelf niet meer ziet zitten kan stresserend zijn voor het paard. Ze hebben haar nu eenmaal al gekocht dus het is een beetje kiezen tussen twee kwaden natuurlijk.


Uiteraard, maar het is ook ontzettend leerzaam voor beide eigenaren. (mits men de juiste hulp vindt)

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:19

Vier maanden is lang genoeg om te wennen. Meestal is een paar weken echt al wel genoeg.
Het zou kunnen dat de merrie op de oude plek meer werd gereden/aan het werk gezet in combinatie met nu wat onzekere minder consequente aanpak ervoor zorgt dat de merrie onzeker is geworden.
Hulp inroepen van een professional en het even in training zetten van het paard kan dan best een goede keuze zijn om te kijken of het paard uberhaupt bij jullie kan gaan passen.

Edit, ik zie dat ze mogelijk terug kan. Dat is al heel fijn om te weten.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:39

Shetloveerrr schreef:
Ik zie veel reacties dat 4 maanden niet lang is om te wennen, maar waarom zou het paard dan bij de vorige eigenaar al na 3 weken helemaal rustig en gewend zijn?


90% van de gevallen zijn ze die eerste weken helemaal niet gewend maar zo overspoeld door alles dat ze gewoon lekker met alle winden mee draaien nog.
Neem daarbij nog eens dat de spaanse/portugese opvoeding vaak nét een tikkie(letterlijk en figuurlijk) harder is dan onze "gemiddelde" hollandse aanpak.
Het duurt een x-aantal maanden voordat ze "wakker" worden, geld niet alleen voor spanjaarden maar ook import uit Ierland. (en natuurlijk geld dat ook zeker niet voor ze allemaal, maar ik calculeer het wel altijd in bij dat soort verhalen)

Je hebt wennen, wennen en wennen.
Zijn hele mooie schema's ook voor bij honden geloof ik.
Voordat ze écht écht gewend zijn kan behoorlijke tijd overheen gaan.
Mijn eigen merrie, die met haar bekende kudde, en mij als eigenaar verhuist is naar nieuwe stal heeft er een jaar over gedaan dat ik merkte dat ook het laatste beetje gewend was, de rest van de kudde was met een maand of 3 wel echt "in" de routine/gewoontjes van stal.

Anyway begrijp ik de keuze van TS/vriendin om niet verder te gaan met het paard.
Dit soort "uitspattingen" zijn niet ongewoon voor het ras, en je moet vaak toch een flinke portie know-how én het juiste karakter hebben. Als je niet met dat soort dingen kan om gaan ben je geen match, dat is geen onwil of "onkunde" (kan maar hoeft niet..)
Persoonlijk kan ik niet tegen de iets trager aangelegde paarden, doe dat in combinatie met een portie lompheid.. ik vind dat gewoon bloed irritant.
Maar een iets zelfverzekerde dominantie eigenwijze "draak" die als je 1 vinger geeft je hele hand neemt. Doe mij die maar... onzeker of "hyper" vind ik in vele gevallen ook niet erg. Gewoon kwestie van wat bij mij past, daar ga je ook weinig aan veranderen.