Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:52

Mooie post Siskeh, helemaal mee eens. Ik heb gemerkt dat het bij Tinkers etc uit Ierland vaak nog erger is. Die blijven overspoeld ofzo, heel moeilijk contact mee te krijgen. Zal ook wel aan het ras liggen, heb er de afgelopen jaren met 3 gewerkt die alle 3 gewoon 'uit' stonden. Ze deden alles heel braaf, maar te braaf. Zo sneu is dat.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:04

Shetloveerrr schreef:
Ik zie veel reacties dat 4 maanden niet lang is om te wennen, maar waarom zou het paard dan bij de vorige eigenaar al na 3 weken helemaal rustig en gewend zijn?

Maar als ts nog zou doorproberen met het paard is straks de periode van 6 maanden verstreken en kan ze hem niet meer terugdoen als het toch niet zou lukken.Een paard wordt daar ook niet beter van.

3heathcliff5
Berichten: 445
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:22

Met een goede match bij een volgende eigenaar heeft het paard wellicht een paar extra verhuizingen te verwerken, maar hoeft het niet een lang wen/leertraject in met alle bijbehorende stress.

Het is absoluut geen schande om ermee te stoppen als niet alle partijen er lol aan beleven. Lekker terugbrengen en op zoek naar een nieuwe beste vriend(in) waar een minder ervaren ruiter ook mee overweg kan. Kan het paard evengoed op zoek naar een nieuwe beste vriend(in) waar ze minder zenuwachtig van wordt. Voor Bailey loopt er ergens wel een ‘dekseltje’ rond hoor.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:25

Ik zou dit paard ook terug brengen. En dan zelf, alleen, een paard terug kopen en je vriendin die (evt betaald) laten leasen. Dan kom je nooit meer voor de situatie dat 1 van de 2 wil stoppen en de ander niet. Het geld zit er dan niet in bedoel ik. Ook met andere keuzes is het vele malen beter 1 schipper op het schip te hebben.

Overigens kan een stal voor gedragsverandering zorgen. Ik heb mijn pony nu bijna 5 jaar en onlangs verhuisd, maar die vreet dingen uit die ze eerder niet deed. :+

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:05

Kinke schreef:
poes schreef:
Kinke: ook een lang traject met een eigenaar die het zelf niet meer ziet zitten kan stresserend zijn voor het paard. Ze hebben haar nu eenmaal al gekocht dus het is een beetje kiezen tussen twee kwaden natuurlijk.


Uiteraard, maar het is ook ontzettend leerzaam voor beide eigenaren. (mits men de juiste hulp vindt)

Alleen is dat niet wat deze eigenaars willen.

Ze hebben al energie, tijd en geld in dit paard gestoken aangezien ze allebei les nemen/namen. Hoeveel meer moeten ze er nog tegenaan gooien om uiteindelijk te kunnen doen wat ze willen doen.

Jammer voor het paard, maar paarden houden is een te dure hobby om te blijven zitten met een paard waar je geen plezier uit haalt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:10

Ik vind die hele wenperiode onzin. Ik verplaats zo vaak paarden en koop ook wel eens wat bij.

Als zo’n paard bang wordt ineens dan gaat er in de omgang iets mis.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:34

janderegelaa schreef:
Ik vind die hele wenperiode onzin. Ik verplaats zo vaak paarden en koop ook wel eens wat bij.

Als zo’n paard bang wordt ineens dan gaat er in de omgang iets mis.


Ja dat is ook mijn idee. Ik heb mijn paarden in 1 jaar tijd nu 3 x verhuisd. De een is wat meer uit zn doen dan de ander maar dat heeft alles bij elkaar niet meer dan een week geduurd.
De pony uit het linkje was op de nieuwe plek door professionals beoordeeld en daar was inderdaad wel wat bijzonders mee aan de hand. Een professional kan vaak wel snel beoordelen waar het probleem precies wringt.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-05-21 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:35

Kinke schreef:
poes schreef:
Kinke: ook een lang traject met een eigenaar die het zelf niet meer ziet zitten kan stresserend zijn voor het paard. Ze hebben haar nu eenmaal al gekocht dus het is een beetje kiezen tussen twee kwaden natuurlijk.


Uiteraard, maar het is ook ontzettend leerzaam voor beide eigenaren. (mits men de juiste hulp vindt)


Klopt maar soms matcht het gewoon niet. Ik ben een angstige ruiter. Je kunt begeleiden wat je wil, met een rillerig paard kan ik niets en het paard ook niet met mij.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:38

Ik denk ook dat er niet zoveel aan de hand is bij iemand die gewoon stevig in de schoenen staat.
Dan heeft een paard een veilig persoon als iets spannend is.
Ts en vriendin zijn dat niet (is niet erg) maar dan kom je in een cirkel.
Paard vind ets spannend, mens vind dat gedrag weer spannend, daarom weer geen leiding voor het paard, dus die gaat nog groter reageren, enz enz.
En dan is het als mens alleen maar dapper en goed om te zeggen, dit paard past niet.
Ook voor het paard is dat beter, die komt bij iemand die niet onder de indruk is van het gedrag en zal waarschijnlijk zo weg zijn. En dan krijg je de reactie, die wenperiode is toch onzin :D

Anoniem

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:52

Ik heb nog een tinkermerrie gehad. 2 keer na een jaar verkocht want ze geraakte niet ‘gewend’. Agressief naar andere paarden, trailer niet op willen, agressief naar mensen etc. Ik heb haar terug gekocht, heb haar uit de wei gehaald en toen ze over mij wou lopen heb ik mij omgedraaid, haar een paar passen naar achteren gezet en met verheven stem gezegd: En nu is het klaar!

Ze liep kuikenmak de trailer op en de verkopers keken met grote ogen. Dus DP heeft zeker een punt. Leiderschap doet ook heel veel.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:13

DuoPenotti schreef:
Ik denk ook dat er niet zoveel aan de hand is bij iemand die gewoon stevig in de schoenen staat.
Dan heeft een paard een veilig persoon als iets spannend is.
Ts en vriendin zijn dat niet (is niet erg) maar dan kom je in een cirkel.
Paard vind ets spannend, mens vind dat gedrag weer spannend, daarom weer geen leiding voor het paard, dus die gaat nog groter reageren, enz enz.
En dan is het als mens alleen maar dapper en goed om te zeggen, dit paard past niet.
Ook voor het paard is dat beter, die komt bij iemand die niet onder de indruk is van het gedrag en zal waarschijnlijk zo weg zijn. En dan krijg je de reactie, die wenperiode is toch onzin :D


Maar dat heeft toch niks te maken met een "wenperiode"?

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:18

Dat zeg ik toch, Gamma !! (oh die is al oud :+ )

Jij zal zeggen, wenperiode, wat een onzin.
Maar jij geeft direct dat leiderschap, daarmee dus vertrouwen en rust door aan je paard.
Dus die zal zich snel gedragen zoals hij is, want ja baasje doet zo gewoon.

Maar nu geef ja datzelfde paard aan een onzeker iemand, dan moet het paard van zichzelf al heel zelfverzekerd zijn als hij niet van de waps raakt.

Ik heb het zelf meegemaakt. Meerdere keren.
Paard zadelmak gemaakt, niet 1 mini bokje gehad. Fijn op ander terrein niets aan de hand.
Cool in de kop paard.

Werden verkocht en binnen een maand werd je beschuldig een idioot verkocht te hebben.
Je zadelt dat paard daar op en gaat rijden en mensen staan met de kaak zowat op de grond gezakt want hij is zo braaf....

Hun angst, paard angst.
Ruiter straal aan de hand al uit niks aan de hand, paard niks aan de hand.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:19

Er kunnen zoveel dingen zijn die het gedrag beinvloeden.
Bv wat krijgt ie gevoerd en is het voer afgestemd op het werk dat het paard doet? (Daar gaat het ook vaak mis) Hoe is het paard gehuisvest. Kan het paard naar buiten. Heeft het contact met andere paarden. Dus goed is om je af te vragen wat er nu anders is dan op zijn vorige plek, m.u.v. de locatie. Maar ook dat heeft niets met "wennen" te maken.

Vb: heeft het paard op zijn vorige adres elke dag 2 of 3 x per dag onder het zadel gelopen en wordt er nu maar 1 x per dag gegrondwerkt en 3 x per week gereden heb je ook al een heel ander paard. Kreeg hij op zijn oude adres een basisbrok met weinig energie en nu een onderhoudsbrok met meer energie of een sportbrok met veel energie.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:30

Het is al eerder benoemd maar ik sluit me er bij aan, PRE's zijn een apart type paard..zeer sensibel en spiegelen enorm. Niet iedereen kan hier goed mee omgaan waardoor er gedragsproblemen kunnen ontstaan. Ik denk dat dit hier mede het geval kan zijn.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:06

Moestuin schreef:
Ik heb nog een tinkermerrie gehad. 2 keer na een jaar verkocht want ze geraakte niet ‘gewend’. Agressief naar andere paarden, trailer niet op willen, agressief naar mensen etc. Ik heb haar terug gekocht, heb haar uit de wei gehaald en toen ze over mij wou lopen heb ik mij omgedraaid, haar een paar passen naar achteren gezet en met verheven stem gezegd: En nu is het klaar!

Ze liep kuikenmak de trailer op en de verkopers keken met grote ogen. Dus DP heeft zeker een punt. Leiderschap doet ook heel veel.

Zeker waar,maar als je zelf niet zo'n leiderstype bent? Ik heb ook een paard nodig die uit zichzelf braaf is. En die bestaan,op ieder potje past een dekseltje.

Anoniem

Re: Miskoop? Op training? Inruil? Advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:57

Dan is dit geen geschikt paard van hun en dan is terug naar de handelaar inderdaad de beste optie.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 17:11

janderegelaa schreef:
Ik vind die hele wenperiode onzin. Ik verplaats zo vaak paarden en koop ook wel eens wat bij.

Als zo’n paard bang wordt ineens dan gaat er in de omgang iets mis.


Niet altijd Jan.

Onze Chico bleef een tof paard toen hij bij mij was en toch was de overgang van de kudde naar één paard met andere omgeving heftig voor hem en ik vond hem duidelijk niet meer het mijnheertje evenwicht. Hij werd zenuwachtig en schrikachtig.

Daarbij kwam dat de merrie en hij niet slecht waren maar dat was het dan ook.

Ik wist dat ik ok was voor hem en meer, dat was heel voelbaar in zijn reacties op mij.
Pas toen ik besloot om hem elke dag 2 uur weg te halen bij de merrie en met hem te wandelen en/ of buiten te rijden kantelde het. Hij vond het heerlijk om met mij dingen te doen en weg te zijn bij de merrie. Toen wist ik dat ik het goed gezien had dat de merrie en hij niet de droom combinatie waren zoals de merrie met de vorige ruin en om de overgang goed te laten verlopen ik juist veel met hem moest doen ipv hem af en toe een dag te laten met haar. Hij werd zenuwachtig van die zenuwachtige merrie en miste zijn stabiele kudde. Door meer met mij te doen en bij haar weg te zijn, ontdekte hij dat bij ons ook de wereld ok was en niets om je druk om te maken.
Ik hoefde niet eens elke dag met hem te werken. We wandelden soms gewoon een tijd en dat vond hij geweldig. Dan klom ik er soms op en konden we even lekker draven galopperen, alles was goed zo voor hem. Je zag hem genieten van zijn mens en weer mijnheertje evenwicht worden.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:13

janderegelaa schreef:
Ik vind die hele wenperiode onzin. Ik verplaats zo vaak paarden en koop ook wel eens wat bij.

Als zo’n paard bang wordt ineens dan gaat er in de omgang iets mis.

Ben het met je eens, maar schat zo in dat jij een poepie meer ervaring hebt dan deze dames waar het om gaat.

Ik verschiet ook niet van dit type paard, heb ze liever zo dan van die makke exemplaren. Net als Siskeh kan ik daar meer mee.

Ik hoop dat die handelaar gewoon het betaalde geld teruggeeft (en niet minder) aan TS en dat jullie een leuk meer ervaren braaf paard kunnen vinden waar je veel plezier mee hebt.