Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat te doen? Welke optie's zijn er nog?

 
Profiel   

Hoi bokkers, fijn dat jullie de moeite nemen om te lezen.

Ik zit met mijn handen in het haar, met mijn paard.

Het zit zo, ik heb hem nu zo'n 5 jaar en ben er nog steeds erg gek mee.
Vorig jaar heeft hij een operatie aan de achterbenen gehad en bleek hij later ook nog artrose in zijn SI gewrichten te hebben. ([MD] [VOLG] Chronisch letsel tussenpezen )

Dus het laatste advies van de dierenarts zo'n 2-3 maanden geleden was zet hem maar op de wei.
Ik me rot gezocht en heb een weitje in het dorp kunnen huren waar ik alles volledig zelf moet doen, maar dan ook echt alles. Sowieso 2 x per dag voeren, water geven door middel van jerry cans, de wei uitmesten, de wei onderhouden, hooi regelen, mest af laten voeren etc etc.
Dit lijkt misschien voor de een een makkelijk klusje maar helaas zit ik er mentaal niet goed bij en mijn lichaam is ook op zijn laatste bezig.

Nu heb ik vorige week te horen gekregen dat ik een appartement voor mezelf krijg met begeleiding, iets wat nodig is, maar dit is niet in het dorp, 15 minuten van de wei af. Hier is dus al mijn 1e punt. Ik ga een intensieve 3 daagse therapie volgen en dit zou betekenen dat ik iedere dag voor de therapie al om half 7 moet opstaan om ze ervoor te voeren. Na de therapie de wei uitmesten en water geven en dan rond 7-8 uur weer hooi geven.

Dan komt het financiële stukje er nog bij, omdat ik op mijzelf ga wonen moet ik dus ook iedere maand huur betalen en boodschappen, verzekeringen afsluiten etc etc.
Aan de paarden betaal ik iedere maand al minimaal €200,- (de weide huur en een groot pak hooi per maand welke momenteel belachelijk duur zijn :$ )

Dit ga ik erlangs net wel net niet trekken wat betekent dat ik echt op elke cent zou moeten zitten, niks leuks meer kan doen en of kan kopen, en ook niet meer mijn wekelijkse zwemmen. Nu zou je zeggen ja voor je paard doe je dat toch? Klopt maar dat betekent dat ik mezelf nog meer ga isoleren dan ik nu al doe en helemaal niet meer een keertje met mijn beste vriend een terrasje of zo pak.

Verder is de vraag of ik ooit weer met hem zou kunnen rijden? Dit zou de tijd moeten uitwijzen maar eerlijk gezegd heb ik me er al bij neergelegd dat we nooit meer kunnen rijden, en daar heb ik voor 75% vrede mee. Ja het is zuur, ik heb er duizenden euro's in geïnvesteerd met uiteindelijk niks dus.
Wandelen vind hij niet veel aan en ik moet dan alles bij zetten om hem te kunnen houden. Grondwerk lessen heb ik aan gedacht maar geen optie ivm budget.
Hij staat samen met een 16 jarige shet merrie, wat goed gaat, maar deze wilt niet spelen dus ook in de wei heeft hij niks waar hij zijn energie kwijt kan. Ik merk ook dat hij zich niet helemaal gelukkig voelt, wilt niet knuffelen en alleen maar eten (oke het is wel een haflinger dus eten is prioriteit :Y) )

Maar wat nu? Een verzorger zoeken is een optie maar zoeken naar een speld in een hooiberg want alleen maar voeren en mesten en niet rijden of iets anders doen (zie geen bak aanwezig)
Verkopen, over mijn lijk. Absoluut niet want ik ben veel te bang dat hij in de handel komt en weer bereden wordt etc.
Weg geven durf ik niet aan want je hoort zo veel verhalen dat paarden naar een goed tehuis worden gebracht en later toch weer verkocht of zo worden.
Een rusthuis zoeken zou een optie kunnen zijn, maar ook hier betaal je gouw € 200,-

Zie ik nu zo veel beren op de weg? Zijn er makkelijkere opties? Of moet ik gewoon even doorzetten voor de 1,5 jaar dat de therapie duurt? (verder komt er ook nog bij dat ik tot november zekerheid heb, daarna is het niet zeker of ik op de wei mag blijven staan omdat ze de wei misschien zelf weer nodig hebben)

Respect als je het hele verhaal hebt gelezen, en heel fijn als je een optie of tip hebt. Alvast bedankt. (mag ook via PB)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 11:36 



 
Profiel   

Voor 200 euro moet het wel lukken om hem ergens zonder faciliteiten in pension te zetten, dat geeft al een hoop rust.
Alternatief wat ik nu serieus zou overwegen is om hem voor de zomer ergens in te scharen (uiterwaarden bijv) . Dan heb je deze zomer weinig kosten, hij heeft zat plek en maarjes om te spelen en dan heb je even tijd km na te denken over de herfst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 11:42 



 
Profiel   

Is het niet een optie om hem bij bvb iemand aan huis te zetten als weidemaatje, als je niet met hem kunt rijden?
Dan kun je misschien tegen betaling wel afspreken dat ie daar in 'volpension' staat en jij gewoon eigenaar blijft.

Al denk ik wel dat je toch algauw €200 per maand kwijt gaat zijn (hier is stalling alleen al €300 of meer).

Denk dat je aan hooi/stro/voer al gauw aan de €200 per maand zit, ook als ze aan huis staan :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 11:44 



 
Profiel   

Ik heb geen idee van de prijzen in je omgeving, maar is er nergens een weide met schuilstal te krijgen waar je volpension staat. Maar doordat er geen bak/kantine is de prijs meevalt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 11:48 



 
Profiel   

Het is een optie om hem bijvoorbeeld in een soort opfokgroep te zetten. In het noorden heb je dat al voor 100 euro in de maand. Zo heb je tijd om op jezelf te focussen en hou je nog budget over.

Zelf zou ik het ook in overweging nemen om hem te laten gaan. Zo weet je zeker dat hij nooit in de handel komt. En dier leeft met de dag. Het is bij veel mensen geen positieve mening, maar je kunt er een hoop leed mee besparen. Zoals ik in jouw verhaal lees heb je heel veel voor je paard gedaan om hem goed te krijgen. Artrose blijft artrose en verdwijnt helaas niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 11:59 



 
Profiel   

Ik kan niet in je portomonee kijken maar ik denk ook aan ergens inscharen, als weidemaatje of een pensionstalling waarbij je er zelf wat minder omkijken naar hebt. Daarnaast na je verhaal gelezen te hebben is een jaar wegzetten misschien wel heel goed voor zijn revalidatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:00 



 
Profiel   

Dit is wellicht een optie, misschien niet bij je in de buurt? maar een goede prijs en het klinkt goed, ze doen er alles, tot borstelen en knuffelen aan toe. Dit zou je de mogelijkheid geven om rustig te kijken hoe hij er na 1 1/2 jaar bij staat en jou de tijd geven je therapie te doen. Bovendien ben je nog goedkoper uit dan wat je nu betaald.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... b9c5b7a618

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:03 



 
Profiel   

pvdbosch schreef
Dit is wellicht een optie, misschien niet bij je in de buurt? maar een goede prijs en het klinkt goed, ze doen er alles, tot borstelen en knuffelen aan toe. Dit zou je de mogelijkheid geven om rustig te kijken hoe hij er na 1 1/2 jaar bij staat en jou de tijd geven je therapie te doen. Bovendien ben je nog goedkoper uit dan wat je nu betaald.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... b9c5b7a618

:wow: wauw wat een gave plek.
Hoe doen ze het voor dat geld zeg!
Maar dat klinkt wel als een super oplossing :j

En dan daar die 1,5 jaar neer zetten.
En kijken hoe het daarna gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:06 



 
Profiel   

Kijk eens naar paardenrusthuis van der kruis en dan naar de natuurweide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:10 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik hem idd ergens in een opfok groep plaatsen is ook nog toezicht bij. Zo kun jij je richten op je eigen therapie en daarnaast genieten van je eigen plekje.
En de pony heeft een veilige en gezellige plek met andere paarden mms komt dat de revalidatie ook wel ten goede.
De meeste plekken zijn minder dan €200 en hou je elke maand een beetje over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:13 



 
Profiel   

Ik ken iemand die zoekt een weimaatje voor haar pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:16 



 
Profiel   

Ik ga een heel ander advies geven. Paarden houd je voor je hobby, omdat het je energie geeft en natuurlijk horen daar soms ook hoofdbrekers bij. Maar in jouw leven past op deze manier eigenlijk geen paard als je heel eerlijk bent. Niet qua tijd, niet financieel en ook niet qua energie. Het is niet erg om tijdelijk te stoppen met je hobby en een nieuwe plek te zoeken. Ik ben er zelf geen fan van maar je hebt paard zoekt baas, die houden van dit soort projecten en hij komt goed terecht. Of biedt hem zelf aan als weidemaatje en kijk wie er reageert. Jij hebt nu rust nodig en de energie om je eigen leven op orde te brengen. Pas als dat geregeld is, is er ruimte voor meer. Ik vind juist niet dat je alles opzij moet zetten zodat je net aan je paard kunt betalen. Dat geeft geen enkele voldoening en 1,5 jaar is daar echt te lang voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:32 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
pvdbosch schreef
Dit is wellicht een optie, misschien niet bij je in de buurt? maar een goede prijs en het klinkt goed, ze doen er alles, tot borstelen en knuffelen aan toe. Dit zou je de mogelijkheid geven om rustig te kijken hoe hij er na 1 1/2 jaar bij staat en jou de tijd geven je therapie te doen. Bovendien ben je nog goedkoper uit dan wat je nu betaald.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... b9c5b7a618

:wow: wauw wat een gave plek.
Hoe doen ze het voor dat geld zeg!
Maar dat klinkt wel als een super oplossing :j

En dan daar die 1,5 jaar neer zetten.
En kijken hoe het daarna gaat.

Inderdaad heel goedkoop,125 per maand volpension!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:51 



 
Profiel   

quickie schreef
Het is een optie om hem bijvoorbeeld in een soort opfokgroep te zetten. In het noorden heb je dat al voor 100 euro in de maand. Zo heb je tijd om op jezelf te focussen en hou je nog budget over.

Zelf zou ik het ook in overweging nemen om hem te laten gaan. Zo weet je zeker dat hij nooit in de handel komt. En dier leeft met de dag. Het is bij veel mensen geen positieve mening, maar je kunt er een hoop leed mee besparen. Zoals ik in jouw verhaal lees heb je heel veel voor je paard gedaan om hem goed te krijgen. Artrose blijft artrose en verdwijnt helaas niet.


Dat is zeker waar, en heb ik ook over na gedacht, maar dan is het zo echt en kan ik nooit meer met hem knuffelen etc. hij is ook pas 8 jaar...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 13:02 



 
Profiel   

pvdbosch schreef
Dit is wellicht een optie, misschien niet bij je in de buurt? maar een goede prijs en het klinkt goed, ze doen er alles, tot borstelen en knuffelen aan toe. Dit zou je de mogelijkheid geven om rustig te kijken hoe hij er na 1 1/2 jaar bij staat en jou de tijd geven je therapie te doen. Bovendien ben je nog goedkoper uit dan wat je nu betaald.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... b9c5b7a618


Een hele mooie optie. Helaas is dit wel 2 u en 15 minuten rijden met de auto. Maar ik neem dit zeker mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 13:03 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties, ik neem ze mee in mijn overwegingen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 13:03 



 
Profiel   

Waar woon je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 13:38 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Waar woon je?

Eindhoven, ik heb je een PB gestuurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 13:39 



 
Profiel   

Ik heb je ook een pb gestuurd met een mogelijke optie voor stalling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 13:57 



 
Profiel   

Wat ik er nog even bij moet vermelden, ook heeft hij sarcoiden en vermoedelijk zomer eczeem (hij schuurt z'n manen best hevig) Daarom vind ik het lastig om hem als weide maatje weg te doen, ik wil niet iemand anders met die problemen opzadelen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 15:27 



 
Profiel   

Dan wordt het wel moeilijk denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 15:52 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Dan wordt het wel moeilijk denk ik.


Klopt, maar zolang hij niet kan schuren aan een boom valt het heel erg mee. Toen hij voor z'n revalidatie op stal stond ging het vele malen beter dan nu hij kan schuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 15:58 



 
Profiel   

Of je neemt het toch voor lief dat je hem deze zomer minder ziet en schaart hem ergens in aan de kust. Misschien kun je wel iemand vinden die wat op hem past - en dan ga je zelf wat minder vaak, maar dan wat langer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 16:03 



 
Profiel   

Kendra schreef
Of je neemt het toch voor lief dat je hem deze zomer minder ziet en schaart hem ergens in aan de kust. Misschien kun je wel iemand vinden die wat op hem past - en dan ga je zelf wat minder vaak, maar dan wat langer?

Dat is zeker een optie. Dank!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 16:39 



 
Profiel   

astrea schreef
Persoonlijk zou ik hem idd ergens in een opfok groep plaatsen is ook nog toezicht bij. Zo kun jij je richten op je eigen therapie en daarnaast genieten van je eigen plekje.
En de pony heeft een veilige en gezellige plek met andere paarden mms komt dat de revalidatie ook wel ten goede.
De meeste plekken zijn minder dan €200 en hou je elke maand een beetje over.

Zou een opfokgroep met gezonde jonge paarden niet wat te ruig zijn voor het paardje van ts die immers geblesseerd is? Die zal het meeste gebaat zijn bij rustige weidemaatjes die hem beslist niet gaan opjagen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 17:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen