Als iemand geen verstand van paarden heeft

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 16:32

Wat heb jij wel eens gehoord van iemand die niks over paarden weet maar wel een mening wil geven.Mijn paard stond op het land en iedere dag liepen er mensen langs om hun hond uit te laten.

Op een dag kreeg hij een slokdarm verstopping en ik stond bij het hek terwijl de veearts bezig was. Er liep een vrouw langs met haar hond en vroeg is hij ziek dit ziet er heftig uit hoor.Nee hij heeft een slokdarm verstopping. Zegt die vrouw ja logisch dat hij dat heeft gekregen het is veel te koud hij moet een deken op. Dan had hij dit nooit gekregen.Wat heb jij wel eens gehoord?

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:38

Ik heb sinds een paar jaar een draver. Toen ik hem pas had, stond ik met een stalgenoot te kijken hoe onze twee paarden met elkaar aan het klooien waren. Op een gegeven moment beginnen de heren achter elkaar aan te galopperen waarop mijn stalgenoot vol verbazing uitroept: "Hè? De jouwe galoppeert!"
"Um... ja...?" antwoordde ik, een beetje verward door haar verbazing.
"Ja maar- maar dat kan toch niet?"
"Hoezo, het is toch een paard?"
"Ja nee, maar het is toch een draver?!"
Echt, je kon me wegdragen. _O- Ze zit zelf al jaren in de paarden.
Laatst bijgewerkt door marley93 op 20-05-21 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlesZ
Berichten: 122
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Kralingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:39

'Een pony is toch een jong paard wat nog groot moet worden?' :+ :j

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:41

Ik heb geen eigen paard. Maar wel verzorgpony's en naar ons zijn er af en toe ook dingen geslingerd.

De pony was een keer een ijzer kwijt. Was niks mis mee. Ze had het eigenlijk niet nodig en ze liep hartstikke goed. Ze liep zelfs beter met het been zonder ijzer dan met. Iemand zei tegen ons (eigenaresse was erbij) dat kan toch niet, dat is hartstikke sneu. Wij uitleggen dat het geen probleem was. De vrouw begreep het daarna wel dus dat was geen probleem. Maar wel nog tijdens het uitstappen over het erf een paar verwonderde blikken gehad.

Daar op die stal komen weinig kinderen, behalve de kinderen van de eigenaren. Ik was een van de pony's naar de wasplaats aan het brengen. En er kregen wat mensen (niet open dag ofzo) een rondleiding. Liepen ze even me voorbij. En ze zeiden tegen elkaar:"Hè, er staan hier toch geen kinderen met pony's? Dat is toch niet slim?"
Tja dat vond ik niet fijn om te horen. Breekt toch wat zelf vertrouwen :Y) . Ik weet niet zeker of deze mensen verstand hadden van paarden, maar zo leek het niet. Eentje met sandaaltjes en ze hadden allemaal keurige kleren aan... lijkt me niks voor op stal :+

De rest van de mensen daar zijn wel heel aardig hoor! :)


Sorry voor het lange bericht

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:42

Je paard staat standaard op de manege bij mensen die niets met paarden hebben. Pensionstal kennen ze niet. :)

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:46

Mijn moeder heeft niks met paarden en is er bang voor. Maar ze heeft wel de stellige mening dat in de regen, sneeuw en kou buiten staan zielig is. Bit vind ze ook een martelwerktuig en ijzers kunnen ook niet.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:49

Toen ik meer dan 20 jaar geleden mijn eigen paard had gekocht en net op een pensionstal stond was ik zwaar in shock toen een stalgenootje vertelde dat ze het derde oor bij haar paard had weggeknipt.

Ik vond dat echt verschrikkelijk; haar paard was misvormd want het had 3 ipv 2 oren en dan had ze het nog eens zelf zonder dierenarts "weggeknipt". Ik kon dat toen echt niet begrijpen. :) :) :)

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:50

Bij een volwassen shetlander...'blijft die zo klein of is het een jong van die grote'? (die grote dikke is duidelijk een mannetje, er hangt wat onder uit...) :D

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:52

Een tijdje geleden stond er een topic van iemand wiens paard ze had en dus een eczeemdeken op. Er was een man, volslagen onbekende, die steeds de deken eraf haalde, want het was zo zielig met dit warme weer. Dat het paard zonder deken nog veel zieliger was, was absoluut niet aan zijn verstand te peuteren.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:52

Helaas woon ik er met één in huis. :') mijn moeder vergelijkt honden en kinderen veel met mijn paarden, waar ik het niet meer eens ben want het zijn vluchtdieren en hebben hun eigen instincten. Nu heeft ze zich iets meer verdiept en geeft mij wat meer gelijk.
Bij 10 graden moet mijn stevige ongeschorven haflinger een deken op... Moet mijn shetlander met een beren vacht ook een regendekentje, uiteraard beide niet gebeurd tot t' één keer -12 was.
Ze geloofd dat paarden vanzelf stoppen met eten van brok dus ik had maar is een zak moeten laten staan, uiteraard niet gedaan. Tot de twee draken de stal in waren gebroken en een zak hadden open geschreurt, toen was de reactie; Ze stoppen echt niet met eten he?
Nouja, het kwartje was gevallen. :').

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:59

Een Amerikaanse vriendin van me woont op een enorm stuk grasland. Ik heb wel eens gezegd dat ik daar met gemak mijn pony's op zou kunnen houden. Ze vertelde dat bewoners in de buurt inderdaad paarden houden. Maar dat ze er nooit iets mee doen: "I never see them riding. It makes me so angry that they don't exercise them"
Ik dacht, nou, die paarden klagen denk ik niet :D lekker samen chillen in de wei, helemaal prima +:)+

Maar paardeneigenaren zijn ook niet altijd paardenmensen valt me op... Het verschil tussen een Fjord en IJslander niet weten en bij hoog&laag volhouden dat een Fjord kan telgangen. Denken dat een jonge appelschimmel met een wit hoofd al heel oud is - vanwege dat witte hoofd dus

Selina

Berichten: 14285
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:03

Blackberry28 schreef:
Je paard staat standaard op de manege bij mensen die niets met paarden hebben. Pensionstal kennen ze niet. :)


Oh ja idd.
Of vragen of ze aan huis staat. Terwijl ze weten dat ik in een rijtjeshuis woon :=

TinkerLoves

Berichten: 117
Geregistreerd: 21-12-10
Woonplaats: Limbwabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:06

Ik stond bij mijn verzorgpony in de wei. Ik was aan het uitmesten. Het is een stevige haflinger met een blauwe eczeemdeken. Er kwamen 2 jongens voor bij. Eentje zei super blij hey een blauwe Shetlander.

Heb bij die zelfde pony al een paar keer de vraag gehad of hij ziek was. Omdat hij een deken om had. Uitgelegd wat hij had en toen was het goed.

Anoniem

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:12

Bij ons op stal stond een Fries met veulen. Bijdehante mijnheer zegt wow, wat een mooie zwarte Arabische hengst is dat _O-

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:15

Met een vriend (zonder kennis van paarden) in de dierenwinkel, zag peesbeschermers liggen en vroeg waar ze voor waren. Ik legde uit dat het tegen het aantikken van de benen was, zei hij dat het niet beter zou zijn om het paard zijn benen beter te leren gebruiken.
Ik weet dat het niet zo zwart/wit is maar vond het toch een wijze opmerking :j

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:18

De vraag of de pony in de tuin staat komt hier ook bekend voor

Verder vraagt iedereen of ik op mijn pony rijd en als ik zeg dat ik dat niet doe dan snapt niemand wat ik met een pony moet.
Mensen geloven het ook nooit dat ik de kont en staart durf te poetsen want alle paarden schoppen als je er maar een beetje achter staat

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:21

‘Hé waarom heeft dat paard een burka aan?’ Op een paard met exceemdeken.

Of een moeder die aan haar kinders toont wat een fjord was. Ik kwam voorbij met mijn haf :')

Maar stalgenoot van mij had zelfs van een dierenarts al advies gekregen om exceemdeken af te laten want hij had een wondje an de schoft. Nou, paard was een zware excemer en had een week later al helemaal geen manen meer en nog een heleboel meer wondjes |(

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:23

Hoe is het met je veulen? (ons jonge nieuwe paard van toen 4 jaar en 3 maanden oud :D)
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 20-05-21 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:24

Lindsey_99 schreef:
Bij een volwassen shetlander...'blijft die zo klein of is het een jong van die grote'? (die grote dikke is duidelijk een mannetje, er hangt wat onder uit...) :D



hahaha, mijn paddock grenst aan de naastgelegen kinderboerderij. Ik heb 3 paarden en een shetlander.
Laatst waren er ook een paar kindjes: "Kijk, mamma, een veulen!!!"
Onze shetlander is bijna 21 jaar :D

Ineke2

Berichten: 33112
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:30

Een voorbijganger die langs de wei kwam vroeg mij eens of het niet zielig was dat de paarden niks konden zien met die mutsen om de ogen?

Ik heb rustig en geduldig uitgelegd dat die vliegenmaskers om het hoofd zaten om hun ogen te beschermen tegen de vliegen, maar dat ze er prima door konden kijken. :')

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:44

Mijn vriend kwam een keer helemaal van slag thuis.
Tegenover zijn werk werden twee paarden ernstig mishandeld volgens hem. Na enige navraag bleek dat de paarden een vliegendeken, vliegenmasker en graasmasker omhadden. Vriendlief was er van overtuigd dat ze door het vliegenmasker geen steek konden zien, het graasmasker een muilkorf was waardoor ze niet konden eten en de deken dik en warm :+
Ik heb hem maar even rustig uitgelegd dat dit het paard juist ten goede komt.

We zijn inmiddels zeven jaar verder, en ik plaag hem er nog steeds mee als we ingepakte paarden tegenkomen :D

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:46

“Wat is een ruin ook alweer? Een merrie die nog nooit een veulen heeft gehad?” :D

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:00

Mijn paard was verhuisd naar een hit actief en hobbelde dus vrij en blij rond. Mijn ouders kwamen kijken en ik gaf ze blij een rondleiding. Zegt m’n moeder “wat leuk, maar waar is nou z’n stal?”
Ik zeg: “die heeft hij niet, hij staat altijd buiten en kan de grote inloopstal in.”
M’n moeder: “oh, maar wat als t regent of het is winter?”
Ik weer: “hij heeft toch haar? En hij kan altijd die grote stal in”
M’n vader kijkt ff bedenkelijk en zegt dan: “ja, daar zit wat in.”

Ze vonden t heel gek dat ie maar altijd buiten stond, maar paard is er alleen maar blij mee. Hoewel hij wat regen betreft het best met mijn moeder eens zou zijn, regen kan ie niet tegen :') vind ie zelf dan, ik vind dat ie zich aanstelt.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:03

Ach ik kreeg de vraag van iemand die ik onderweg tegen kwam (zelf ook met een paard) of mijn leuke pony Welsh bloed had, mijn leuke tuigpaard merrie bedoel je? :')

Henkje

Berichten: 1455
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: Wyler (DE)

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:06

Onze buurvrouw vond het zielig dat we stroom op de draad hebben staan...