Als iemand geen verstand van paarden heeft

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:06

Zuidpool schreef:
Mijn -welliswaar zwarte- paard wordt door ruiters notabene in het bos standaard uitgemaakt voor “wat een mooie fries”. .
als ik vraag waarom, “ja hij is zo zwart”. Ruiters dus, geen leken.
Het is een trakehner....


Heb ik ook wel gehad, ik had een Letlandspaard, stevig dier om te zien, komt er een vrouw naar mij toe, heeel boos "je mag bij Friezen de manen niet knippen!!!!!" , "en de sokken óók niet"

Ik heb nog geprobeerd uit te leggen dat hij geen fries was, maar ze wist het zeker, hij was wel een fries en dat mocht niet, en liep toen boos weg.

Nou ja, ik heb het maar zo gelaten, moet je ermee verder :D

Cavaletto

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:59

Wat ik het ergste vind, is dat er zgn. paardenkenners zijn, die al jaren eigen paarden hebben maar van alles roeptoeteren wat niet klopt. Zo werd mij (ongevraagd) geadviseerd om mijn paard te laten beslaan want wij mensen lopen toch zeker ook op schoenen... Mijn hoefsmid en ik zijn het er over eens dat mijn paard prima hoeven heeft en niet beslagen hoeft te worden. Hoefsmid zegt; beslaan doe je alleen als het nodig is. Ik werd door de kenners meewarig aangekeken.
Dezelfde kenners vonden dat ik een andere zadelmaker moest nemen om een bepaald merk/soort zadel te kopen. Ook hier ben ik, eigenwijs als ik ben, mijn eigen weg gegaan. Ik heb een fijn zadel bij mijn eigen vertrouwde zadelmaker gekocht. De kenners worstelen inmiddels al maanden met een niet goed passend nieuw zadel en een zadelmaker die zelf niet komt om het op te lossen. Och, en zo waren er meer ongevraagde adviezen die ik naast me neer heb gelegd. Ik geloof dat mijn paard daar wel blij mee is :j

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:41

Cavaletto, precies! :j Ik denk dat er gemiddeld veel meer commentaar geleverd wordt door mensen met paarden dan leken.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:47

Onze buurman kwam naar ons pasgeboren bruine veulen kijken. Toen we vertelden dat het een schimmeltje was, en dat hij dus wit zou worden, keek hij mij wantrouwend aan: "jij neemt mij in de maling, of wat...?"
Ik geduldig uitgelegd en laten zien hoe we konden zien dat hij wit zou worden, maar hij geloofde me niet.
"Kom over een tijdje nog maar eens kijken" zei ik.
Hij is maanden later weer komen kijken en was oprecht verrast dat het veulen al duidelijk van kleur aan het veranderen was.
Ik vond het wel aandoenlijk. :)

De meeste onzin wordt wat mij betreft uitgekraamd door mensen met een eigen paard. Ik ben zelf ook zeker geen deskundige, maar wat er allemaal geroeptoetert wordt is ongekend.
Vooral ook over dressuur.

Met betrekking tot de opmerkingen over al heel lang les hebben, die vind ik niet meer zo vreemd.
Terugkijkend denk ik dat ik en velen met mij in de loop der jaren een fortuin hebben uitgegeven aan lessen die gegeven worden door zeer ondeskundige instructeurs en waar je niets zinnigs van leert. (Sterker nog, je leert vaak dingen die niet kloppen)
De betere instructeurs moet je met een vergrootglas zoeken en zijn kneiterduur. Daarbij rijden veel ruiters op een niveau dat nooit een level hoger (meer) komt, maar toch fanatiek blijven lessen. Ieder zijn ding hoor, als je er plezier aan beleeft, maar het nut van de lessen wordt mi vaak zwaar overschat.
Er wordt hier lachend beweert dat mensen die een dergelijke opmerking maken over les hebben dom zijn en dat professionele ruiters toch ook nog heel veel les hebben, maar de profs die ik ken niet hoor. En ik ken er een paar erg goed.
Natuurlijk snap ik dat het niet een kwestie is van "een jaartje lessen en je hebt je rijbewijs"
Maar er wordt ook wel vaak erg interessant gedaan door mensen die er zelf niets van bakken.
Ook ken ik bijvoorbeeld een stal waar jury-gericht lesgegeven wordt. Het maakt niet uit hóe je je paard zover krijgt, als het resultaat maar is wat de jury wil zien.
En ze gaan op wedstrijd en komen terug met de geliefde winstpunten, zonder ook maar echt iets te begrijpen van rijden. Net zoals veel juryleden die ook maar punten geven voor een leuk plaatje.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:27

Dat laatste.... En dat men vind dat hij het "gewoon moet doen" zo niet dan toch.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:56

De mijne is eigenlijk wel lief.. <3

Mijn oma is eens meegegaan naar mijn eerste paard.. Zij had toen wat stukjes wortel meegenomen in haar zak.. En ze vond het toch zo fantastisch leuk dst mijn paard haar overal volgde.. :')

Ik heb nooit het hart gehad om haar te zeggen dat mijn paard vooral de stukjes wortel volgde.. <3 :))

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 01:00

Hahaha sommige opmerkingen zijn echt wel aandoenlijk. Ik kan het van niet paardenmensen beter hebben dan van 'paardenmensen' (of mensen met paarden, hoe je het noemen wilt). Bepaalde 'analyses' waar je niet op zit te wachten, want men zou allemaal wel weten hoe de vork in de steel zit of van die obvious opmerkingen dat je denkt: "Joh, dat had ik nou nooooit gedacht, ik ben niet blind hè" :') :o :+

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:26

Ik had laatst een vrouw die helemaal gefascineerd was dat ik een "pony" bij me had (van 1.20-1.30). Eerste reactie was "wat een klein paard :wow:" Ja, het is een pony. "Een pony?! Maar het ziet eruit als een paard." Het is dezelfde diersoort, maar dan met een andere stokmaat... Volgens mij snapte ze dat niet helemaal, maar het was schattig hoe erg ze onder de indruk was.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:31

Hilarisch om dit zo te lezen. :D

Ik ken ook van die goedbedoelende mensen die het maar heel zielig vinden dat mijn paard de hele dag op de wei moet staan, ze staat toch veel fijner veilig in haar stalletje?

De D-pony die bij haar in de wei staat is natuurlijk haar veulentje. ;)

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-21 11:33

Haha geweldig van dat paard wat een pony is, ja dat snappen veel mensen niet.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:48

Ik heb een Shetlander en een D-pony. De Shetlander is het veulen van de D-pony!
Inmiddels heeft de Shetlander een veulen, dus ik heb volgens iedereen 3 generaties in de wei staan :') .

LaDonna75

Berichten: 2136
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:02

PK_L schreef:
Mijn collega's vinden het ontzettend raar dat ik al xx jaar paarden rij, zelfs een eigen paard heb waar ik meerdere keren per week op rij en nog steeds rijles heb.

Deze heb ik ook meermalen gehoord. En: Ja maar, hoe kun je nou van je pony vallen, je rijdt toch al heel lang paard?

Verder had ik vorig jaar een veulentje bij mijn schimmelmerrie, welsh A. Dit veulen speelde graag met de oude KWPN vos. Hoe vaak mensen niet dachten dat die oude vos de moeder van het veulen was...

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:11

Twee dames op een concours, die bij hoog en laag volhielden dat onze zwarte Welshcob zwart was omdat hij een Friese vader had.
Alle zwarte Welshcob’s stamden van Friezen af.
(En de blonde vossen waarschijnlijk van Haflingers?)

Een jurylid had voor zichzelf ook bepaald dat het een kruising tussen een Fries en een Welsh moest zijn.
Zijn papier was beslist vervalst, we waren belazerd.
Dit kon echt geen zuivere Welshcob zijn

(Een week er voor was het dier op een grote internationale Welsh keuring 5e aan de hand geworden en 2e in de zadelrubriek.
Niet slecht voor een met een ‘vals’ papier) :D :D
Laatst bijgewerkt door idje op 28-05-21 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:13

LaDonna75 schreef:
PK_L schreef:
Mijn collega's vinden het ontzettend raar dat ik al xx jaar paarden rij, zelfs een eigen paard heb waar ik meerdere keren per week op rij en nog steeds rijles heb.

Deze heb ik ook meermalen gehoord. En: Ja maar, hoe kun je nou van je pony vallen, je rijdt toch al heel lang paard?

En je krijgt veel geleerd tijdens je lessen, maar zwaartekracht uitschakelen helaas niet :D

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:20

Volgens het Transgalactisch Liftershandboek (Douglas Adams) is vliegen ‘op de grondvallen en missen’.
Helaas leren we dat ook niet in de les.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:22

Toen mijn eerste paard op stal kwam kreeg ik opmerkingen van zowel paarden mensen als niet paardenmensen: wat een toffe hengst, wanneer ga je hem inrijden? Het was een merrie van 10 maar vanwege de spekjes had ze een flinke hals :')

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:01

Ik heb een Welsh-A schimmelmerrie, een Welsh-A vos jaarling en een Welsh Cob vosruin van bijna 5jr.
Die grote vosruin was natuurlijk de moeder van de jaarling... Zelfde kleur, ook een bles, blonde manen. Kan niet missen :D
(nb ik heb de echte moeder niet meer in mijn bezit)

Ik vind het ook wel schattig dat niet-paardenmensen me altijd paarden aanwijzen, onderweg ofzo... Kijk paarden! Daar! In de wei!
Ehh ja bedankt, ik had ze ook gezien :')

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:11

Van iemand die geen verstand van paarden heeft kan ik nog wel wat hebben. De leukste was een soort veredelde pick up lijn, denk ik, bij nader inzien: ik liep met mijn arabierig typje te wandelen en aangekomen bij het gras waar ze wat mag grazen (langs een fietspad, bij een picknicktafel, komen veel wandelaars en fietsers langs) duikt ze daar enthousiast in gaat in eetmachientjesmodus. De net passerende oudere heer met dunner wordend haar (ik ben zelf ook geen 20 meer) zegt iets als: "Zo die staat lekker te eten, dat gras ziet er zo goed uit dat ik er bijna zelf ook aan zou beginnen". Mijn antwoord: "Dat zou ik alleen doen als je last hebt van haarballen". Zijn antwoord was dat ie dat niet had en hij liep weer door.

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:27

ik liet mijn paard een keer aan de hand grazen, komt er een man langs gefietst die zegt: 'waarom laat je je paard grazen? is hij ziek? mag hij niet in de wei?'. toen heb ik maar uitgelegd dat hij moest wennen aan het gras voordat hij een paar dagen later voor het eerst de wei op ging :')

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:42

Och zo heb ik hier ook een heel stapeltje.

Wandelen met ons destijds half jaar oude Shethengstje in wintervacht. Werd het arme dier uitgemaakt voor Bouvier.

Mensen vinden het altijd vreselijk grappig om te roepen dat wij onze pony's uitlaten als we ermee wandelen. Creativiteit is ver te zoeken.

Verder is het zielig dat ze graasmaskers om hebben, ze de helft van de tijd op een kaal stuk lopen, en 1 ook nog een deken op heeft! Oh en de vliegenmaskers maken het dan natuurlijk helemaal af.

Aan de fiets wordt ook vertaald naar het uitlaten van de pony.

En de vraag waarom ik er niet op ga zitten heb ik ook al veel te vaak gehad.

Hier in Canada heb je vooral last van de mensen met paarden.
Ze krijgen allemaal een enorme hoeveelheid graan gevoerd.
Niet rijden is zielig, zo'n dier moet regelmatig gereden worden om hem blij en gezond te houden.
Struikelen tijdens het rijden is een vorm van verzet en koppigheid, de veeeeel te lange hoeven zien ze niet.
Verzet uit frustratie omdat de vraag niet begrepen wordt, wordt ook gezien als koppigheid en wordt zelfs asociaal genoemd. Het gevolg is een boze eigenaar die met kettingen rond de neuzen gaat rondlopen, en bij elke vorm van frustratie krijgt het dier een enorme ruk aan de ketting.

Ook voorheen bij een bijrijdpaard in Nederland op een pensionstal. Mijn eerste en enige ervaring met een grote pensionstal. Ook de laatste.
Commentaar dat ik het paard niet goed borstelde, want er kwam nog steeds stof vanaf.
Ik reed als enige western op die stal, dat was ook al vaak een punt van aandacht. Want ik reed met losse teugel en dat was natuurlijk levensgevaarlijk.
Oh en ik gebruikte te veel stro bij het uitmesten. De boxen hadden rubber matten met daarop een strolaag. Maar volgens sommigen was een miniscuul dun laagje wat net een soort van de mat bedekte wel voldoende. Ik vond dat onzin en gooide er dus standaard een goede laag in.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:01

Maar lopen en fietsen met je paard is in feite toch ook uitlaten?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:31

Qimm schreef:
Maar lopen en fietsen met je paard is in feite toch ook uitlaten?


Ja, alleen liggen ze helemaal dubbel om hun grapje.

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:36

Wat mij altijd het meest opvalt aan die opmerking over uitlaten is dat de mensen die die opmerking maken ook altijd het idee lijken te hebben dat ze een geniale grap hebben verzonnen, die de ander vast nog nooit eerder hebt gehoord :+

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:39

Telpeva schreef:
Wat mij altijd het meest opvalt aan die opmerking over uitlaten is dat de mensen die die opmerking maken ook altijd het idee lijken te hebben dat ze een geniale grap hebben verzonnen, die de ander vast nog nooit eerder hebt gehoord :+


Dat dus :+

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:42

Inderdaad.

Mijn min of meer standaardantwoord is: "Ik wilde een golden retriever maar ze hadden alleen deze nog". (paard in palominovelletje)