Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:45

Ik zou het paard ook houden, maar ik ben dan zo’n muts die zielsveel van het dier houd en het gewoonweg niet over mijn hart zou kunnen verkrijgen om hier überhaupt al over na te denken.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:49

Oké, ik zou in deze situatie dus absoluut verkopen.
Opzich had je het idee van verkopen tzt al in je hoofd. Voorlopig ben je druk met je hernia (beterschap :(:) ) en daarna evt kindjes. Voorlopig dus geen uitzicht dat je zelf weer actief de sport in gaat met haar.
Als je nu voor een belachelijk leuk bedrag kan verlopen; doen. Hoe vaak krijg je die kans.
Tzt gewoon weer kijken voor een jonkie om zelf weer mee te beginnen. En het geld wat je ondertussen bespaard omdat je geen stalling hoeft te betalen, en de risico’s die je bespaard (wat als paard geblesseerd raakt) zijn een fijn vooruitzicht.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:05

Anastasia24 schreef:
Ik vind het altijd jammer, dat paarden die hoge sport aan kunnen, vaak worden verkocht als ze stil zou komen te staan. Dat zij z kan springen betekend niet dat zij geen jaar of 2 stil mag staan. Jij houd van deze merrie en hebt nog vele doelen, zijn die doelen belangrijker of het geld dat je van haar krijgt? Een nieuw paard kopen zal niet makkelijk zijn, er is namelijk geen 2e van jouw merrie, denk er goed over na.


N4N4 schreef:
Ik zou het paard ook houden, maar ik ben dan zo’n muts die zielsveel van het dier houd en het gewoonweg niet over mijn hart zou kunnen verkrijgen om hier überhaupt al over na te denken.


Haha ik ben ook zo'n muts en ben het helemaal met jullie eens, maar ja dat is onze insteek.


absque_dubio schreef:
Oké, ik zou in deze situatie dus absoluut verkopen.
Opzich had je het idee van verkopen tzt al in je hoofd. Voorlopig ben je druk met je hernia (beterschap :(:) ) en daarna evt kindjes. Voorlopig dus geen uitzicht dat je zelf weer actief de sport in gaat met haar.
Als je nu voor een belachelijk leuk bedrag kan verlopen; doen. Hoe vaak krijg je die kans.
Tzt gewoon weer kijken voor een jonkie om zelf weer mee te beginnen. En het geld wat je ondertussen bespaard omdat je geen stalling hoeft te betalen, en de risico’s die je bespaard (wat als paard geblesseerd raakt) zijn een fijn vooruitzicht.


TS, als je echt veel liever een jonger paard wil en je hier nu geen plezier aan beleefd en het ook niet ziet zitten voor later, zou ik toch hierin meegaan.
Als je echt een superband met je paard hebt en je denkt dat je er spijt van krijgt als je haar verkoopt, zeg ik niet verkopen.
Dus tsja, het is echt afwegen wat je zelf wilt. Je geeft aan dat je als toekomstplan een jonger paard zou willen maar je door de tijd heen aan deze merrie gehecht raakte, dus de vraag is echt hoe erg je aan haar gehecht bent en hoe je de toekomst voor je ziet (is altijd een gok, niks is zeker, maar je snapt wat ik bedoel).
Ik ben vast heel lastig :+ maar ik kan moeilijk zeggen DOEN of NIET DOEN, puur omdat de keuze bij jou ligt en jij er misschien anders in staat dan ik.
Maar nogmaals, succes!

Earth

Berichten: 7930
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:09

Ik zou m houden en er nu mee gaan fokken. Verkopen kan altijd nog maar als je veel plezier aan dit paard beleeft, is het wellicht zonde om haar weg te doen. Soms is winst en presteren ook niet alles, maar juist genieten en vertrouwen hebben in je paard.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:11

Heb je geld nodig, als je je paard verkoopt krijg je geld. Dat geef je uit en dat ben je later weer kwijt net als je paard.Wil je dat?

anjali
Berichten: 15133
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:23

Het is niet verboden om je paard te verkopen.Maar doe het niet omdat je nu met een hernia zit,ik weet dat rugklachten heel naar zijn en dat je dan niet veel met een paard kunt doen. Maar het herstelt weer,en dan zou je blij zijn als je je paard nog hebt denk ik.Echter,de keuze is geheel aan jou.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:31

marleen_usar schreef:
Heb je geld nodig, als je je paard verkoopt krijg je geld. Dat geef je uit en dat ben je later weer kwijt net als je paard.Wil je dat?


Wat een onzin.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:57

marleen_usar schreef:
Heb je geld nodig, als je je paard verkoopt krijg je geld. Dat geef je uit en dat ben je later weer kwijt net als je paard.Wil je dat?

Wat een onnozele opmerking

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 22:58

Ik verwacht niet dat de paardenmarkt binnenkort in elkaar stort dus zzou eerst een veulen fokken en dan de situatie opnieuw bekijken. Maar ik zou dan ook niet de hoogste prijs willen maar ook een goed nieuw baasje. Je paard omschrijf je als ee ntje die je niet zomaar weer vind dus ik zou verkopen niet snel doen. Tenzij je denkt dat je na je hernia aan kinderen wil beginnen en je doelen die je wil bereiken niet meer passend zijn

senna21

Berichten: 11867
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:09

Jouw paard, jouw keuze.
Ik zou goed nagaan wat je nodig hebt en graag wilt, maar weet dat de toekomst vaak anders loopt dan je nu kunt bedenken. Soms komt het moment van kiezen ineens op je af.
Wijsheid gewenst.

_Anne_V
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:12

Hoe is het paard nu ze wat meer stil staat? Kan ze daar goed tegen?

is het een idee om een bijrijder te zoeken die haar alvast kan uitbrengen, zolang jij nog herstellende bent?

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:19

Als je nog twijfelt was dat bedrag nog niet hoog genoeg. Ik zou ook dit jaar een veulen fokken.

La_Lune

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 00:11

Ik zou haar persoonlijk aanhouden en eventueel een veulentje fokken.
Je merrie merkt het echt niet als ze niet tot haar volle potentie komt, dus voor haar hoef je het waarschijnlijk niet te doen.
Je geeft aan dat je een goede klik met dit paard hebt, bedenk dan wel: verkocht is verkocht en je weet niet of je nog een paard gaat vinden waar je hetzelfde gevoel van krijgt.
Maar ja, ik ben ook zo’n sentimentele tut die geen paarden zou kunnen verkopen :+

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 00:35

Je vraagt ook naar zienswijzen.
Mijn persoonlijke zienswijze is dat een eigen paard een maatje voor het leven is. Ook als paard of ruiter niet meer (tijdelijk of permanent) kan sporten. Op voorwaarde dat het welzijn van het paard gewaarborgd is. vanuit die zienswijze zou ik het paard dus houden. Maar ik zeg er wel eerlijk bij dat ik makkelijk praten heb bij gebrek aan een eigen paard.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 07:26

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt wat wij denken, hooguit ter bevestiging of ontkrachten van jouw gedachtegang.

Wat maakte dat je, toen je het aanbod kreeg, haar direct tekoop hebt gezet? En wat maakt nu precies dat je gaat twijfelen? Je noemt wat voors en tegens, maar geld is niet het probleem en een brave merrie met potentie zou je later ook naar kunnen kijken. Zet de voors en tegens duidelijk op een rijtje, neem de uitslag als "besluit" in je hoofd en kijk een aantal dagen hoe je je bij dat besluit voelt. Als het besluit je echt tegenstaat, merk je dat wel. En als je er oke mee bent, weet je ook genoeg.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 07:42

Na het lezen van de OP heb ik het gevoel dat TS best wel neigt naar verkopen, maar daar nog niet echt rationele redenen voor heeft bedacht.

Maar er hoeft niet per se een hele concrete reden te zijn waarom de optie om toch te verkopen eigenlijk wel goed voelt. Even niet de verantwoordelijkheid dragen voor een paard kan rust geven en wie weet zoek je onbewust toch naar wat meer rust in je leven nu je machteloos met een hernia thuis zit en daarna evt. aan kinderen beginnen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 07:55

marleen_usar schreef:
Heb je geld nodig, als je je paard verkoopt krijg je geld. Dat geef je uit en dat ben je later weer kwijt net als je paard.Wil je dat?


Dit….

7ofhearts

Berichten: 2827
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:03

Hutcherson schreef:
Paard kan prima tijd stilstaan hoor, als de basisbehoeften in orde zijn is dat geen drama.
En of je haar talent te kort doet... Dat is echt iets dat wij mensen verzinnen. Dat weet het dier toch niet? 'Goh ik heb zoveel talent en dan sta ik hier in een weitje..'

Je zou n bijrijden kunnen zoeken die leuke dingen doet met haar tot jij hersteld bent. Zou je geen veulentje met haar willen fokken?



Wat een heerlijke humor……… maar zo waar!!!!
Ik heb van je reactie genoten!!!

pien_2010

Berichten: 43457
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:05

Zelf ben ik iemand die een paard voor het leven heeft.
Maar als ik dit verhaal lees dan denk ik verkopen of veulentje gaan doen. Als je zo'n hoge prijs kan krijgen voor een paard dan mag je daar gerust voor kiezen. Want voorlopig komt het wel heel ongelukkig uit om een paard te hebben voor jou. En een veulentje trekken vraagt volgens mij ook zorg en tijd. Dus als je echt zo'n hoog bedrag kunt krijgen, dan vind ik dat je dat mag doen.
Je doet dit wel voor jezelf zoals iemand eerder al schreef, en daar is niets mis mee. Je paard vind het ook prima om in de wei te staan in een kudde met andere paarden.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:10

Als ik een moeilijke keuze moet maken dan maak ik een lijstje met ++, +, - -, -. Dan optellen dat is je keuze of bij iets wat niet echt een lijstje heeft doe ik kop of munt. Je zegt kop is verkopen en munt is houden. Wat is je allereerste gevoel als je ziet wat het is. Opluchting of teleurstelling bijvoorbeeld. Heeft mij toen erg geholpen. Ik was toen teleurgesteld en wilde nog een keer gooien. Nja dat zegt dan al genoeg

Elisa2

Berichten: 37336
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:12

nummie schreef:
Ik ben op zoek naar jullie meningen, zienswijze , eigen ervaringen en tips over wat ik het beste kan doen.

Momenteel zit ik al een bijna 2 maanden thuis met een hernia waarvan het herstel niet wil vlotten. Mijn merrie staat dus ook al 2 maanden (op longeren en af en toe een buitenritje met iemand anders na) stil.

Nu kreeg ik een mailtje van een geïnteresseerde uit Azië die haar graag wil kopen voor veel geld. Dit maakte dat ik ging nadenken over eventuele verkoop.. maar liever niet helemaal naar de andere kant van de wereld. Dus heb ik haar te koop gezet en inmiddels al veel reacties gehad van mensen die willen komen uit Europa. En nu.. begin ik te twijfelen. Wil ik haar wel kwijt?

Ik had bepaalde doelen gesteld met haar die eigenlijk nu vooruit geschoven moeten worden. Vorig jaar al ivm corona en nu dus nog verder omdat ik nog wel een half jaar onder de pannen ben voordat ik het rijden weer kan gaan oppakken. Het wordt dus sowieso volgend jaar voordat ik haar weer kan gaan uitbrengen. De merrie is nu 9 jaar en was eigenlijk vorig jaar al klaar om te starten in het Z springen en M eventing. Door te weinig ritme en wedstrijden ivm corona besloten dit uit te stellen naar dit jaar.
Dit is wel een mooie verkoop leeftijd

Ik heb altijd wel in mijn hoofd gehad om in de toekomst weer een jonger paard te kopen/fokken en weer op te leiden. Maar nu wil het, dat ik zo'n goede klik heb met deze merrie en nog vele doelen. Doe ik er dan verstandig aan om haar te verkopen? Ze is gezond, heeft talent en ik kan alles alleen met haar. Vind ik dat ooit weer? Hoe groot is die kans? Wat was je idee met deze merrie bij dit jonge paard? verkopen of niet?

Aan de andere kant: doe ik haar en haar talent niet te kort om nu weer een seizoen (of misschien meer) niet te kunnen starten? Moet ik deze kans niet grijpen om haar goed te kunnen verkopen? Voor het geld nu is het interessant, de rest zal de merrie een worst wezen.

Gezien mijn leeftijd willen we ook wel een keertje beginnen aan kindjes.. doe ik er dan niet goed aan om haar juist aan te houden om er in de toekomst weer mee verder te gaan en er een braaf "recreatie" paard aan te hebben en tzt weer fanatiek te starten? Ze is super braaf en lief. Of juist toch verkopen omdat ik dan geen gebruik maak van haar waarde/talent de komende jaren?
Dit vind ik erg tegenstrijdig klinken met de bovenstaande berichten, wilde je niet een jong paard? Maak voor jezelf eens concreet wat je doelen nu echt zijn? En neem alle scenario's mee...(te druk/ moe door kinderen / kinderen krijgen lukt niet etc.)
Ik moet eerlijk zeggen.. als ik geen hernia had gehad had ik er niet over nagedacht om haar nu al te verkopen.. Het is een merrie met goed papier en ik wou haar in de toekomst laten dekken en het veulen voor mezelf aan te houden. Maar aan de andere kant.. ze staat er nu en de kosten lopen door, dit is geen probleem maar is dit het waard of juist zonde en weggegooid?
Zulke karakters zijn het altijd waard lijkt me..

Nu heb ik dus de volgende opties..
*verkopen voor een belachelijk bedrag en een 2 jarige aankopen waar ik nog niet direct op hoef te rijden
*aanhouden en laten uitbrengen door iemand anders zolang ik zelf niet kan rijden?
*laten dekken tzt en later weer oppakken?
Als ik uit deze opties moest kiezen dan werd het de eerste of de derde afhankelijk van de concrete doelen
Wat zouden jullie doen?

Rennie89
Berichten: 37259
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:35

marleen_usar schreef:
Heb je geld nodig, als je je paard verkoopt krijg je geld. Dat geef je uit en dat ben je later weer kwijt net als je paard.Wil je dat?

Maar het paard kan ook komen te overlijden en je kan ook door onvoorziene omstandigheden opeens wel in een financiële crisis komen, zo kan je ook denken. Niet iedereen geeft al het geld uit, veel sparen het ook op voor tijden waarin het slechter kan gaan.

Ts, als jij veel waarde hecht aan de band die je met je paard hebt, zou ik alle voor en nadelen in beide gevallen neerleggen. Het feit dat je al twijfels hebt en haar al te koop had gezet, zegt ook wel iets. Snap echt dat je situatie nu en de komende jaren een paard wellicht niet binnen het plaatje zou passen. Veel sterkte met de beslissing.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:51

Dit is een volstrekt persoonlijke beslissing.... voor iedereen heeft een paard een andere waarde/ rol in hun leven.
Waar de 1 een paard bijna als familie beschouwt, kan de ander het paard liefhebben voor een bepaalde duur, er afstand van doen, en hetzelfde weer voor een ander paard voelen. Daar hangt geen waarde-oordeel aan, het is gewoon voor iedereen verschillend.

Ik denk dat het goed is te voelen wat voor iemand jij bent. Je beredeneert nu alles heel cognitief, zoals wij mensen vaak doen. Voors en tegens, lijstjes, plussen en minnen.
Maar de aankoop van een paard is vaak een gevoelszaak, opeens 'voel' je dat dit het paard is.... noem het onderbuikgevoel.
Als je dat gevoel loslaat op deze vraag krijg je denk ik een duurzamer resultaat.

Want voor iedere 'praktische' reden die je nu benoemt is wel weer een tegenargument te bedenken:
- dan heb ik veel geld: okay... maar hoeveel geld is nu echt veel geld? Zo'n bedrag sluipt langzaam maar zeker in allerlei dingen die geen blijvende waarde hebben, die je je niet zult herinneren, waar je je niet perse aan hecht... en dan is het geld verdwenen, maar je paard ook.
- dan komt het paard goed terecht waar iemand er iets mee doet: dat weet je nooit. Je moet er dus mee kunnen leven dat het heel goed kan gebeuren dat het paard helemaal niet goed terecht komt. Helaas weten we allemaal dat dat erg vaak gebeurt.
- dan heb ik straks een kind en dan heb ik geen tijd: dat kind is er nog niet.... misschien is het er over een jaar, maar misschien ook over 5 jaar... dat weet je niet. En daarbij; hoeveel vrouwen zitten dan na een paar maanden weer in het zadel? Tegenover veel vrouwen die het niet goed kunnen combineren, staan net zoveel vrouwen die MET kind nog net zo fanatiek zijn met de paarden...

Allemaal tegenargumenten.... en allemaal niet belangrijk, want allemaal zelfbedachte dingen tussen je oren.
Met grote beslissingen, zoals het verkopen van een dierbaar paard, zul je je onderbuik moeten raadplegen.

anjali
Berichten: 15133
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:52

Je zegt je paard niet naar Azie te willen verkopen maar wel eventueel naar iemand in Europa. Echter,die persoon kan hem dan toch weer gaan doorverkopen,ook naar Azie of ergens anders heen wat jij niet zou willen. Want eenmaal verkocht heb je er niets meer over te zeggen.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:50

Lastig, maar ik denk verkopen. Je hebt een super paard, helaas had ik er niet helemaal de klik mee. Misschien nog eens proberen.