Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:19

Tsja.. Zoals hierboven al blijkt: zoveel mensen zoveel meningen.

Maar als je denkt aan gezinsuitbreiding en je hebt nu een super fijn, fit, gezond, braaf paard staan, zou ik die zeker weten niet verkopen. Je moet maar weer zien wat je terugkoopt en met een jong gezin is een braaf paard al helemaal zijn gewicht helemaal in goud waard.

Ik heb een paard dat ik in de huidige markt waarschijnlijk al kwijt ben voordat ze goed en wel te koop staat. Maar ze is gezond, eerlijk en betrouwbaar en ik kan er alles mee. Dan ga ik haar toch niet verkopen? Mijn hobby is paardrijden, niet 'geld verdienen met (de verkoop van) een paard'.

In jouw geval zou ik denk ik nu een veulentje fokken. Dan kun jij rustig herstellen en haar volgend jaar weer oppakken. Geld is ook maar geld (of je moet het heel hard nodig hebben natuurlijk).

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:34

Als je het geld verder niet nodig hebt en ze staat op een fijne plek.
Als niet prof ruiter zouden mijn redenen om te verkopen zijn:
-Financieel (geld nodig/ of onderhoud niet meer kunnen bekostigen)
-Paard niet kunnen bieden wat hij/zij nodig heeft, qua onderhoud en/of rijerij. (geen passende plek kunnen bieden/ paard voor mij te rill/koud iig niet passend waardoor ik er echt geen plezier meer uithaal)
Maar dat is zo persoonlijk.
Denk er nog even over na... nooit te overhaast beslissen.

Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:46

Oei, lastig. Ik snap heel goed dat je twijfelt.. Hier komen zoveel mensen, zoveel meningen voorbij. Helemaal niks verkeerd aan, maar hou goed in je achterhoofd dat iedereen er 'anders' in staat en er dus een andere kijk op heeft.

Persoonlijk denk ik, aan je eigen bericht te lezen, dat je stiekem de keuze al wel hebt gemaakt. Hoewel niemand anders deze voor je kan maken, zal ik toch even mijn eigen mening achter laten. :) Ik heb een paar jaar terug de keuze gemaakt een ouder paardje te kopen, waarvan ik al wist dat deze niet meer weg zou gaan. Máar had ik haar getroffen, in haar younger years, met de klik die we hebben had ik haar zeer zeker niet verkocht! Soms tref je in je leven een paard waarvan je zegt; JA hier kan ik gewoon mee lezen en schrijven, wij komen met elkaar overeen, dit klopt gewoon.

Mocht je dit gevoel hebben, zou ik zeggen; niet verkopen! Je paard wordt er zeer zeker niet minder van als alles nog een seizoen opschuift, is het zonde van haar talent? Ja misschien wel, dan was ze wellicht voor haar 10e levensjaar geklasseerd geweest met predicaten. Maar dat is toch helemaal niet erg? Als je toch graag ook nog een veulentje met haar zou willen fokken, waarom niet? Ik had het in jouw positie wel geweten :j. En wat betreft kids, ik ben nu zelf moeder van een klein meisje van 1,5 jaar en ik vind het heerlijk om nu een paard te hebben waar ik wat mee kan zonder dat ik me zorgen hoef te maken als ze eens een dagje op het land loopt zonder te werken. Zelf vind ik dit echt heel erg fijn! Met (jonge) kinderen heb je nou eenmaal minder/minder makkelijk tijd voor jezelf en je hobby. Een jong paard opleiden zou je altijd nog kunnen doen toch? :)

Heel veel succes met je keuze! Deze is en blijft lastig, maar ondanks alle meningen kun alleen jij deze beslissing maken. :(:)

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:48

Ik zou dan nu gaan voor dekken! Als jij denkt dat dit voor jou in de toekomst een fijn paard is maar je nu geen tijd hebt en toch al een veulen in de toekomst zou willen, zou ik het gewoon omdraaien. Dus nu fokken en later het wedstrijd rijden weer oppakken.

Ik heb mijn paard ook laten dekken toen ik zelf zwanger was. Ik kan het je echt aanraden. Was een fijne periode.

Alja

Berichten: 25617
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:53

Ik had vorig jaar een nieuw paard gekocht omdat ik dacht dat mijn gezin wel klaar was maar nu is er toch nog een baby op komst.
Paard wil ik niet verkopen omdat hij heel fijn is om te rijden ( een klik vind ik altijd zo overrated)
Hij staat nu dus eerst een jaar in training omdat ik hem stil zetten op z’n leeftijd wel heel erg zonde vind.
Hij komt in april naar huis en mocht ik volgende zomer er toch te weinig aan toekomen kies ik er wel voor om hem te verkopen.
Ik wil voor mezelf ( heb ze aan huis staan) geen pens werk aan een paard hebben als ik er geen plezier uit kan halen.
Ik had hem nu ook voor het drie dubbele kunnen verkopen dan waar ik hem voor heb gekocht maar de keuze gemaakt dat niet te doen en het eerst eens af te wachten.

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:21

Ik wil geen spelbreker zijn, maar op jonge leeftijd een hernia oplopen, is toch meer kans om ook in de toekomst rugklachten te hebben. Dat neem je best even mee als je in de toekomst met een jong paard aan de slag wil.

Is er geen tussenoplossing mogelijk ? Actief een goede bijrijder zoeken die op wedstrijd wil gaan en je paard wil uitbrengen in de Z ?

Gezonde, vriendelijke paarden met talent, en waar je een band mee hebt, vind je niet op 1,2,3. Denk dus vooral goed na over je eigen plannen, en lijst alle voor- en nadelen even op.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:25

Ik heb inmiddels geleerd dat als er iemand jé paard wil kopen voor veel geld je het eigenlijk beter wel kunt doen. Zulke goede kans op veel te beuren krijg je niet vaak of helemaal niet als je er mee moet leuren.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:31

Popstra schreef:
Ik heb inmiddels geleerd dat als er iemand jé paard wil kopen voor veel geld je het eigenlijk beter wel kunt doen. Zulke goede kans op veel te beuren krijg je niet vaak of helemaal niet als je er mee moet leuren.

Heet dat niet: An offer you can't refuse? Maar dat is voornamelijk iets voor mensen die toch wel eens handelen.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:41

Maar word je gelukkig van dat geld?
Ik kreeg vroeger bij mijn sjimpie ook een paar keer zo'n bod waar andere van zeiden dat moet je doen.
En dan?
Wij waren maatjes. Ik zou me altijd naar hebben gevoeld als hij dan bij een sport stal zou komen te staan. Oké dik in het stro. Maar zelden buiten en hij hield zo van kl.ten met andere.
Ja dan liep hij internationaal en wie werd daar nu perse gelukkig van?

Ik heb toen besloten dat geld niet gelukkig maakt.

Maar zeg daarbij niet dat een ander niet mag verkopen daarvoor.
Zo is het voor mij.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:58

Wellicht dat ik als ervaringsdeskundige (hernia) een andere invalshoek benader.

Mijn ervaring is dat je na een hernia (vaak) niet meer "de oude" wordt.

1. Dat betekent geen paarden meer zadelmak maken. Geen "projectjes". Geen jonge paarden die schrikkerig zijn. (plotselinge bewegingen opvangen met zit en rug)

2. Ik kan alleen paarden rijden die me prettig laten zitten. Dat betekent dat een heleboel paarden niet meer geschikt zijn voor mij.

3. Als ik dus een nieuw paard moet hebben is het zoeken naar een naald in de hooiberg. Een jong paard hoef ik niet te kopen want die kan ik niet uitproberen. Want ik weet niet of ik die kan zitten.

4. Een beetje gereden paard Is goud waard. Dus als je moet gaan zoeken neem een dikke beurs mee.

Mijn advies: Zit je paard lekker? Kun je er goed mee overweg? Aanhouden. Wellicht vind je hem nooit meer. Trek het plan van fokken naar voren en kijk hoe het volgend jaar is. Ook dan is het nog steeds een mooie leeftijd om te verkopen. De paardenmarkt stort nog niet zo 1,2,3 in elkaar. Geef jezelf ook nog even de tijd om te herstellen. 2 mnd is nog niet zo lang met een hernia. De meeste hernia's herstellen na verloop van tijd.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:59

anjali schreef:
Popstra schreef:
Ik heb inmiddels geleerd dat als er iemand jé paard wil kopen voor veel geld je het eigenlijk beter wel kunt doen. Zulke goede kans op veel te beuren krijg je niet vaak of helemaal niet als je er mee moet leuren.

Heet dat niet: An offer you can't refuse? Maar dat is voornamelijk iets voor mensen die toch wel eens handelen.

Ja en nee, ik handel niet maar heb meerdere wedstrijdpaarden in verschillende leeftijds klasses. Soms komt er iemand voor 1 van jou beste paarden en als je in de toekomst toch wil verkopen dan moet je dat eigenlijk dan gelijk doen. Mensen die graag willen zijn vaak bereid veel te betalen.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:13

Voor het paard is het niet erg om stil te staan in de wei, en misschien er nog veulentje mee te fokken.
Wat ik zelf denk ik in deze situatie zou doen is denk ik verkopen maar eerst embryo spoelen. Hierdoor kun je het paard toch nu verkopen, en heb je uiteindelijk toch een veulentje er uit. Daar hoef je de komende tijd nog niet veel naar om te kijken. En kun je zelf rustig herstellen van je hernia. Mocht je na enkele jaren toch nog willen rijden kun je het veulen zadelmak (laten) maken, en rijden blijkt dat je gezondheid daar niet toe in staat is kun je die altijd als nog weer verkopen en misschien iets kopen wat beter past.

Embryo spoelen is tegenwoordig ook nog best betaalbaar.
Beterschap met je rug en succes met je keuze

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:08

OYYO schreef:
Wellicht dat ik als ervaringsdeskundige (hernia) een andere invalshoek benader.

Mijn ervaring is dat je na een hernia (vaak) niet meer "de oude" wordt.

1. Dat betekent geen paarden meer zadelmak maken. Geen "projectjes". Geen jonge paarden die schrikkerig zijn. (plotselinge bewegingen opvangen met zit en rug)

2. Ik kan alleen paarden rijden die me prettig laten zitten. Dat betekent dat een heleboel paarden niet meer geschikt zijn voor mij.

3. Als ik dus een nieuw paard moet hebben is het zoeken naar een naald in de hooiberg. Een jong paard hoef ik niet te kopen want die kan ik niet uitproberen. Want ik weet niet of ik die kan zitten.

4. Een beetje gereden paard Is goud waard. Dus als je moet gaan zoeken neem een dikke beurs mee.

Mijn advies: Zit je paard lekker? Kun je er goed mee overweg? Aanhouden. Wellicht vind je hem nooit meer. Trek het plan van fokken naar voren en kijk hoe het volgend jaar is. Ook dan is het nog steeds een mooie leeftijd om te verkopen. De paardenmarkt stort nog niet zo 1,2,3 in elkaar. Geef jezelf ook nog even de tijd om te herstellen. 2 mnd is nog niet zo lang met een hernia. De meeste hernia's herstellen na verloop van tijd.


Dit is denk ik het meest waardevolle advies gezien de situatie van de TS :)

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:49

Na het lezen van de post OYYO denk ik inderdaad dat je het beste de merrie aan kunt houden. Het vinden van een goed fijn paard schijnt al heel moeilijk te zijn in deze tijd en de vraag is hoe en of een jong paard wel geschikt voor je zou zijn als je hersteld bent van je hernia.

Fokken lijkt mij de beste optie. Dan hoef je je niet schuldig te voelen tegenover je merrie, ook al is dat iets menselijks, voor jou scheelt het misschien.
En mocht je in de gelegenheid zijn het veulen aan te houden en later zelf op te leiden heb je meteen een jong paard als opvolger. Met een beetje mazzel heb je dan de positieve aspecten van deze merrie en een jong paard? <<)

Laten rijden en uitbrengen door iemand anders lijkt mij ook niet verkeerd maar misschien is (tijdelijk?) leasen ook niet zo'n slecht idee.

Verkopen kan altijd nog en misschien is dat alsnog de beste keuze voor jou maar je krijgt haar niet zomaar weer terug als je toch spijt krijgt. Daarnaast denk ik dat deze merrie wel haar waarde houdt, ook als ze een paar jaar ouder is? Maar dat durf ik niet te zeggen want ik heb nooit een eigen paard gehad. Maar dit is mijn gevoel.

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:16

Geld is ook maar geld. Als je normaal kan leven is dat niet het belangrijkste. Heb je nou echt geldnood zou ik dr weg doen. Ik zou lekker een veulentje fokken. Zo kun je zelf nog minimaal 10 maanden herstellen. Als het veulen er is zie je wel weer.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:24

Gezien je twijfels, zou ik zelf toch gaan voor nu een veulen fokken zodat je de beslissing nog een jaar voor je uit kan schuiven :j
Dan zie je dan wel verder hoe je leven er op dat moment uitziet en voelt het voor nu voor jou niet aan als een verloren jaar :)

Nu is de hernia aan het woord zeg maar.....

Als je daar vanaf bent dan wil je neem ik aan toch graag weer een beetje voorzichtig beginnen?
Dan is een bekend, braaf paard ideaal....en als deze dat is: +:)+

Of wat denk je als je inderdaad gaat beginnen met proberen om een kindje uit te broeden...
dan is een lief, veilig, vertrouwd paard ook wel heel erg fijn als je met een groeiende buik nog een poosje rond wilt blijven hobbelen :j

Net zoals wanneer je een kindje hebt: hoe leuk is het als die ook een rondje op een lief, betrouwbaar paard kan hobbelen +:)+ Bovendien zitten maar weinig kersverse moeders er op te wachten om zichzelf op een jong paard te hijsen....met alle risico's vandien.

Het lijkt me helemáál niet leuk als je net weer een jong paard zou hebben gekocht na je hernia, en je dan niet verder kan met inrijden / doorrijden omdat je met een dikke buik of baby zit....

Ik denk dat je huidige paard (eventueel met veulen) het meest toekomst-bestendig is :)

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:43

nicky_rilana schreef:
Voor het paard is het niet erg om stil te staan in de wei, en misschien er nog veulentje mee te fokken.
Wat ik zelf denk ik in deze situatie zou doen is denk ik verkopen maar eerst embryo spoelen. Hierdoor kun je het paard toch nu verkopen, en heb je uiteindelijk toch een veulentje er uit. Daar hoef je de komende tijd nog niet veel naar om te kijken. En kun je zelf rustig herstellen van je hernia. Mocht je na enkele jaren toch nog willen rijden kun je het veulen zadelmak (laten) maken, en rijden blijkt dat je gezondheid daar niet toe in staat is kun je die altijd als nog weer verkopen en misschien iets kopen wat beter past.

Embryo spoelen is tegenwoordig ook nog best betaalbaar.
Beterschap met je rug en succes met je keuze

Embryo spoelen wordt voornamelijk gedaan bij merries die volop in hun sportcarriere staan en daarom er niet een tijd uit zouden mogen van hun eigenaren. Ik vind dit een kwalijke en zeer onnatuurlijke ontwikkeling. En voor het paard van ts ook volkomen onnodig aangezien zij zelf momenteel niet kan trainen vanwege die hernia.Als zij een veulen zou willen van haar merrie dan heeft ze nu juist tijd om dat op een rustige natuurlijke wijze te laten verlopen.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:42

Hoezo is dit nu ook alweer kwalijk dat mensen dat doen?

Zo bijzonder kwaadaardig is dat toch niet, Spoelen en bij een draagmoeder plaatsen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:52

anjali schreef:
nicky_rilana schreef:
Voor het paard is het niet erg om stil te staan in de wei, en misschien er nog veulentje mee te fokken.
Wat ik zelf denk ik in deze situatie zou doen is denk ik verkopen maar eerst embryo spoelen. Hierdoor kun je het paard toch nu verkopen, en heb je uiteindelijk toch een veulentje er uit. Daar hoef je de komende tijd nog niet veel naar om te kijken. En kun je zelf rustig herstellen van je hernia. Mocht je na enkele jaren toch nog willen rijden kun je het veulen zadelmak (laten) maken, en rijden blijkt dat je gezondheid daar niet toe in staat is kun je die altijd als nog weer verkopen en misschien iets kopen wat beter past.

Embryo spoelen is tegenwoordig ook nog best betaalbaar.
Beterschap met je rug en succes met je keuze

Embryo spoelen wordt voornamelijk gedaan bij merries die volop in hun sportcarriere staan en daarom er niet een tijd uit zouden mogen van hun eigenaren. Ik vind dit een kwalijke en zeer onnatuurlijke ontwikkeling. En voor het paard van ts ook volkomen onnodig aangezien zij zelf momenteel niet kan trainen vanwege die hernia.Als zij een veulen zou willen van haar merrie dan heeft ze nu juist tijd om dat op een rustige natuurlijke wijze te laten verlopen.


Eens... mooie aanvulling.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:53

Popstra schreef:
Hoezo is dit nu ook alweer kwalijk dat mensen dat doen?

Zo bijzonder kwaadaardig is dat toch niet, Spoelen en bij een draagmoeder plaatsen.


Nou, dan moesten we er bij mensen ook maar eens mee gaan beginnen wanneer men daar zo licht over denkt ;-)

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:44

Ohja we gaan weer op de mens/paard vergelijk tour... :O

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 16:17

Optie 4: gewoon goed verkopen en niks doen.
Wellicht kun je niks meer door de hernia of na die operatie, wellicht is je thuis situatie dan weer anders, en heb je geen tijd of zelfs zin meer in een paard, of is het niet meer financieel haalbaar.
Ik zou goed verkopen, geld wegzetten en alles even laten bezinken en afwachten wat de toekomst je brengt...

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat zou jij doen? Verkopen of aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:17

Hier geeft ieder zijn mening en die blijken behoorlijk van elkaar te verschillen.Het is ts haar paard en dus aan haar om te gaan beslissen.Ik weet ook niet hoe zij over de bovengenoemde mogelijkheden denkt. Voor mij zou dat allemaal een reden zijn om het paard zelf te houden. Dan blijf je er zelf baas over.Overigens zoals ik al eerder zei,is het onverstandig om een belangrijke niet terug te draaien beslissing te nemen in een tijd dat je bijv. ziek bent.Want dan ben je straks weer beter en dan heb je er spijt van.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 18:17

Ninx schreef:
Popstra schreef:
Hoezo is dit nu ook alweer kwalijk dat mensen dat doen?

Zo bijzonder kwaadaardig is dat toch niet, Spoelen en bij een draagmoeder plaatsen.


Nou, dan moesten we er bij mensen ook maar eens mee gaan beginnen wanneer men daar zo licht over denkt ;-)


En over fokken met paarden in het algemeen wordt licht gedacht. Volgens jouw redenering moeten we dan ook maar dekmannen en fokvrouwen aanwijzen? ;-) Beetje handmaids tale achtig.

Maar ik zie de relevantie er verder niet van in voor dit topic.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 18:29

TS, in de OP is al duidelijk dat je twijfelt. En bij twijfel: NIET DOEN!

Een hernia kan verholpen worden (de kans dat een operatie slaagt is in ieder geval groter dan dat je je paard nog terugziet), een verkocht paard krijg je doorgaans niet meer terug en zeker niet als het over de grens gaat.