Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:14

Zelf zou ik hiervoor denk ik €15 voor 1x per week willen betalen. En €45 voor 3x per week. Drollen wippen laat je nu klinken alsof het even 5 min werk is, maar ik zie dat wel als een grotere klus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:16

Niks.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:43

M'n eerste bijrijpaarden betaalde ik 50 per maand.
2 paarden en 1 pony (later 2 pony's)
Mocht zo vaak komen als ik wilde, rijden kon in het weiland of buiten (buiten waren er wel restricties).
Wel het land uitmesten, hooi en brok voeren als ik er was, uurtje werk vaak.

Daarna ben ik een ander paard gaan rijden. 2dagen per week, 85 per maand. 2 vaste dagen, soms wisselen we of een extra dag mocht er iemand niet kunnen
Op mijn dagen heb ik geen verplichtingen. Al kom ik alleen om een knuffel te geven is het prima. Springles rijden, buitenritten over de weg, strand en in het duin is allemaal prima. Het is echt m'n eigenpaard op die dagen.

Zou ik het zelfde hebben maar wel moeten uitmesten, zou ik er minder voor over hebben. 75 max.
Sommige bedragen die ik voor het zelfde op de stal voorbij zie komen vind ik echt absurd. 150 euro voor 2 dagen rijden en dan ook alleen in de bak mogen.


Regio Haarlem trouwens

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:52

Het voordeel van een bijdrage vragen is dat je daarmee wel al een scheiding hebt in wie reageert. Heb zelf het idee dat mensen die willen betalen ook serieuzer met afspraken om gaan en zich goed beseffen dat het een dure hobby is. Ik denk dat je kunt vergelijken met wat 1x per week een manege les kost. Een bijrijdpaard geeft zoveel meer voordelen dan een manegeles dat dit minimaal wel opgebracht zou moeten kunnen worden.

Eretria

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:05

Naast dat ik niemand zou laten betalen mijn paard te verzorgen, zou ik zelf ook niks betalen om andermans paard te doen.

Jij hebt de hulp nodig. Dus als je het zo bekijkt zou jij zelfs de bijrijder moeten betalen.

Deze persoon levert jou een dienst. Het eerlijkst is dus om niks te vragen. De persoon ruimt de rommel op en als tegenprestatie mag diegene een ritje rijden.

Ik begrijp niet dat sommige mensen flink geld ervoor vragen terwijl ze zelf gewoonweg geeneens tijd hebben voor dat dier. En dus de hulp nodig hebben omdat ze dat zelf niet redden!

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:14

friesiszwart schreef:
ik vind dat het bijhouden van de stal bij de verzorging van het paard hoord. Als je een andere sport beoefen moet je er toch ook voor zorgen dat het materiaal op orde blijft.

Welke sport? Ik kan er zo geen enkele bedenken waarbij je meer doet dan je eigen kleding wassen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:15

Urielle schreef:
friesiszwart schreef:
ik vind dat het bijhouden van de stal bij de verzorging van het paard hoord. Als je een andere sport beoefen moet je er toch ook voor zorgen dat het materiaal op orde blijft.

Welke sport? Ik kan er zo geen enkele bedenken waarbij je meer doet dan je eigen kleding wassen.


Serieus?
Kijk bijvoorbeeld naar de auto of motorsport. Daar moet je ook zorgen dat je materiaal goed op orde is, anders gebeuren er ongelukken.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:20

Je mag er handen dicht knijpen as je één goeie kan vinden.
Die het paard netjes rijdt en behandeld en ook nog netjes met je spullen omgaat. En niet alleen de eerste maand maar zeker ook op langer termijn.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:46

Mijn logica is altijd: een bijrijder neemt jou 'werk' uit handen, of dit nou uitmesten of rijden is. Ik zou hier geen geld voor vragen.

Ander verhaal vind ik het als ik mijn paard volledig ter beschikking stel aan iemand, die er ook mee op wedstrijd enzo mag. Dan is het meer verleasen en zou ik wel een bijdrage vragen

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:49

crow schreef:
Het voordeel van een bijdrage vragen is dat je daarmee wel al een scheiding hebt in wie reageert. Heb zelf het idee dat mensen die willen betalen ook serieuzer met afspraken om gaan en zich goed beseffen dat het een dure hobby is. Ik denk dat je kunt vergelijken met wat 1x per week een manege les kost. Een bijrijdpaard geeft zoveel meer voordelen dan een manegeles dat dit minimaal wel opgebracht zou moeten kunnen worden.


Ik vind dit zo'n onzin. Ik ken meer bijrijders die vanuit financiën (student bijvoorbeeld) geen bijdrage kunnen betalen dan vanuit motivatie. Ik heb zelf ook lang in die situatie gezeten, maar ik was er als de eigenaar extra handen nodig had, minder kon, medische zorg nodig was of 7 dagen per week als de eigenaar met vakantie was. Nu betaal ik wel een kleine bijdrage, maar dat motiveert mij niet meer of minder.

Loyaliteit koop je niet.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:02

Ik vind dat je er best iets voor mag vragen. Niet alles hoeft gratis te zijn en makkelijk aan te komen waaien. Je betaalt zelf ook geld voor het onderhouden van je paard en hebt een bedrag betaalt voor het aankopen.
Waarom zou een ander dan gratis van jouw paard gebruik moeten maken?

Uitgaande van 2 of 3 keer per week rijden zou ik zeggen 75 à 100 euro.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:07

Change3x schreef:
Ik vind dat je er best iets voor mag vragen. Niet alles hoeft gratis te zijn en makkelijk aan te komen waaien. Je betaalt zelf ook geld voor het onderhouden van je paard en hebt een bedrag betaalt voor het aankopen.
Waarom zou een ander dan gratis van jouw paard gebruik moeten maken?

Uitgaande van 2 of 3 keer per week rijden zou ik zeggen 75 à 100 euro.

Dat moet dus niet :D

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:07

Drolletje eruit halen kost toch ook niet meer tijd dan 5 minuten.
Als ze nu een weide uit moest staan mesten is het anders.

Hier in de regio word niet betaald daarvoor, maar het is per regio anders.
Heb je een fijne bijrijder is dat goud waard.
Je zou een kleine bijdragen kunnen vragen omdat bijvoorbeeld de staart spray eerder op gaat of zoiets.
Dus 20 in de maand.
Dan is het niet helemaal voor niets gaat de zon op.
Maar een fanatieke bijrijder die weinig geld heeft heeft dan ook een kans.

Bijrijden vind ik vaak plezier voor 2.
De eigenaar wat rust, de bijrijder wat te rijden.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:18

Onze verzekeringsadviseur wees ons wel op het feit dat zodra er betaald wordt ongelukken niet meer onder de avp vallen.

Laatst helaas ervaring mee, auto van derde Total loss door paard welke op stap was met bijrijder. Netjes door verzekering geregeld, omdat zij gratis gebruik maakt van mijn paard en ze het dus niet zagen als zakelijke overeenkomst.

(Wellicht wel goed om in je achterhoofd te houden)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:27

_San87_ schreef:
Change3x schreef:
Ik vind dat je er best iets voor mag vragen. Niet alles hoeft gratis te zijn en makkelijk aan te komen waaien. Je betaalt zelf ook geld voor het onderhouden van je paard en hebt een bedrag betaalt voor het aankopen.
Waarom zou een ander dan gratis van jouw paard gebruik moeten maken?

Uitgaande van 2 of 3 keer per week rijden zou ik zeggen 75 à 100 euro.

Dat moet dus niet :D


Moeten, kunnen, zonder iets ertussen. Denk dat je wel snapt wat ik bedoel :D

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:42

Cayenne schreef:
Urielle schreef:
Welke sport? Ik kan er zo geen enkele bedenken waarbij je meer doet dan je eigen kleding wassen.


Serieus?
Kijk bijvoorbeeld naar de auto of motorsport. Daar moet je ook zorgen dat je materiaal goed op orde is, anders gebeuren er ongelukken.

Oké, daar had ik niet aan gedacht (doen ze dat zelf trouwens of een mécanicien ?), maar dat vind ik meer vergelijkbaar met het poetsen van je paard. Je ruimt daar denk ik niet de garage op ofzo?

Denk dat naast paardrijden tennis het meest onderhoudsintensieve is wat ik gedaan heb. Zijnde af en toe mijn racket wegbrengen om het weer op te laten spannen en na de training de witte lijnen even schoonvegen (vgl mest uit de bak halen als je paard tijdens het rijden gemest heeft) :+

guppekop

Berichten: 1963
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:45

Wij hebben het ook simpel.
Help je mee in de verzorging (paddock/stallen mesten) is het rijden gratis, wil je alleen rijden dan is het €10,- per dag (dus 1 keer per week zou €40,- per maand zijn, 3x per week zou €120,- per maand zijn). Drollen uit de stal wippen vind ik (er van uitgaande dat het paard gewoon minimaal 6u in de paddock of weide staat) niet onder verzorging vallen, dat vind ik een klusje van niks en zou voor mij niet tegenover het rijden van mijn paarden staan.

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:49

Ik betaal 115 euro per maand voor mijn lease paard, inclusief 1x per week les (bijna privé les, aangezien we met zijn tweeën in de les zijn) Maar ik heb dan ook 6 dagen per week de beschikking over hem en mag doen met hem wat ik wil. Hij rijdt dan ook niet met anderen, alleen met mij. Ik hoef geen klusjes te doen. En er is beschikking over twee binnenbakken.
Laatst bijgewerkt door Zertab op 22-06-21 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:50

Ik zit ook in jouw regio Utrecht en de gratis (of tegen les) bijrijdpaarden zijn hier niet te vinden.

Even afhankelijk van de leeftijd en kwaliteiten van je paard.
Dan zou je altijd kunnen zeggen: ik wil dat je eens in de 2 weken lest. Les kost €25? Dus €50 per maand en dat geld betaal jij dan bijv aan je instructeur.

Maar ik vind uberhaupt €50/75 per maand niet veel voor meerdere keren in de week. Als je er dan leuk dressuurmatig mee kan rijden, keer rondje bos enz.
Misschien met een paard wat ook gestart mag worden in de wedstrijden dat je dan wat meer richting de €75-100 gaat?

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:50

_San87_ schreef:
Niks.


Idem.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:52

50 euro vind ik netjes mits gewoon kan worden gereden en men niet hele tijd kusjes hoeft te doen.

Genoeg bijrijdeders die dit er ook voor over hebben. De gene die alles voor noppes willen hebben wil je niet hebben, geloof mij maar.

Die 50 euro gebruikte ik ondere andere als onkostenvergoeding van mijn zadel, tuig, en spullen. Het slijt toch net wat harder als een andere het gebruikt.

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:01

Waarom ben je op zoek naar een bijrijder? Als dat is om jezelf wat meer ademruimte te geven en je paard wat meer aandacht vind ik een bijdrage vragen not done. Bijrijder helpt jou immers uit de brand. En dan zijn eigenschappen van de bijrijder als betrouwbaarheid (worden afspraken nagekomen?), oplettendheid (worden veranderingen in gedrag etc. van paard opgemerkt en doorgegeven?) en klik met paard veel belangrijker dan het geld dat je ervoor krijgt.

Als je echter iemand de kans wilt geven om van je paard te leren en het plezier en de (relatieve) vrijheid van een eigen paard, kun je gaan nadenken over een bijdrage. Sowieso basale kosten als slijtage van je materiaal en evt. huur van de bak en ander materiaal. Overige bijdrage hangt wat mij betreft af van de mogelijkheden en vrijheden die de bijrijder krijgt, zoals al eerder genoemd in dit topic :)

Anne_vD

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:06

Mijn bijrijder geeft € 2,50 per keer dat ze rijdt. Ze rijdt vaak 2x in de week. Wanneer ze op de haar afgesproken dagen alleen poetst oid hoeft ze dit in principe niet te betalen. Het bedrag wat ze mij geeft is puur voor de schep slobber en onderhoud harnachement.
Ze hoeft ook geen klusjes te doen maar haalt in de winter uit zichzelf wel regelmatig de drollen uit stal of helpt soms met het binnen of buiten zetten van de paarden.
Ik vind het belangrijker dat ze eerlijk naar mij is en lief en respectvol naar mijn paard dan dat ik er aan moet verdienen. Paard staa ook aan huis bij mijn ouders dus ik betaal ook geen volle mep stalgeld gelukkig.

Voor mijn pony die ik echt te lease had staan vroeg ik 25 euro per maand. Die stond de hele maand gewoon ter beschikking van diegene, al mocht ze net voor haar pensioen al wat rustiger aan doen :)

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:10

Zertab schreef:
Ik betaal 115 euro per maand voor mijn lease paard, inclusief 1x per week les (bijna privé les, aangezien we met zijn tweeën in de les zijn) Maar ik heb dan ook 6 dagen per week de beschikking over hem en mag doen met hem wat ik wil. Hij rijdt dan ook niet met anderen, alleen met mij. Ik hoef geen klusjes te doen. En er is beschikking over twee binnenbakken.

Wow dat is goedkoop!

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:17

Dit soort dingen (net als stalling) zijn zo regio-afhankelijk. In zowel Amsterdam als Rotterdam heb je potentiële bijrijders in overschot, terwijl dat in andere regio’s weer andersom is. Betalen voor een bijrijdpaard, zeker als je hier veel mag en het paard bijvoorbeeld goed opgeleid is (en de potentiële bijrijder niet), is hier helemaal niet raar. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in de meeste gevallen is dat een wisselwerking die voor beide partijen goed werkt.

Bijrijder krijgt een fijn paard om op te rijden en mee door te groeien, eventueel wedstrijden mee te rijden, etc., wat hier niet voor het oprapen ligt. Vergeet ook niet dat de manegelessen hier ook aan de prijs zijn, en je vaak relatief net zo “goedkoop”/duur uit bent als je 3x in de week een les zou doen op een manegepaard dan wanneer je 3x in de week een paard bijrijdt, waarvan 1x een les. En dan rij je gemiddeld genomen op een veel fijner paard. ;-)