Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:19

Hier in regio Utrecht worden forse bedragen gevraagd (en betaald) voor bijrijden, vaak in de range van €50 per te rijden dag per maand (dus voor 2 dagen €100) of een percentage van het stalgeld (voor 2 dagen dus 2/7). Ook voor een paard waar nog werk aan zit en ook als er klusjes gedaan moeten worden.

Persoonlijk kan ik me daar niet in vinden, ik was blij dat mijn bijrijdster goed voor mij paard was, netjes met de spullen en hielp bij ziekte of vakantie, daarom was er van vergoeding geen sprake.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:24

Zertab schreef:
Ik betaal 115 euro per maand voor mijn lease paard, inclusief 1x per week les (bijna privé les, aangezien we met zijn tweeën in de les zijn) Maar ik heb dan ook 6 dagen per week de beschikking over hem en mag doen met hem wat ik wil. Hij rijdt dan ook niet met anderen, alleen met mij. Ik hoef geen klusjes te doen. En er is beschikking over twee binnenbakken.


En priveles is zeker 20-30 euro per keer waard… je hebt hem zo goed als gratis dus

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:31

Ik vraag geen geld aan mijn bijrijdster. Ze rijd in elk geval 1x per week (soms op verzoek vaker) en komt 1x voor een vrije dag van mijn paard. Verder vraag ik haar soms eens de wei schoon te maken of te helpen bij de smid. Ze betaalt eventueel lessen zelf.

XiiaaooNaa

Berichten: 2865
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:34

Ikzelf vraag (mits geen blessures etc) 75 euro per maand hier in Den Haag.
Voor die prijs hebben ze geen klusjes (als ze willen mogen ze natuurlijk altijd een drolletje eruit halen maar niet verplicht) en kunnen ze zichzelf inplannen in het rooster van mijn paard en is mijn paard die dag gewoon (mogen doen wat ze denken dat goed voelt en kan) van hun.
1/2 keer zou dan niet uitmaken als ze maar met elkaar rekening houden.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:39

Ik ben zelf verzorgster en ik betaal niks. Ik mag eentje rijden en de ander mennen. Dan moet ik het tuig altijd even schoonmaken na het rijden en mennen en de paarden soms wassen etc. Wat ik niet erg vind.
Soms mest ik ook de stal, maar soms is die al uitgemest.
Die bij mij is ook volpension.

Dus ik zou gratis zeggen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:35

paardje schreef:
Ik vraag geen geld aan mijn bijrijdster. Ze rijd in elk geval 1x per week (soms op verzoek vaker) en komt 1x voor een vrije dag van mijn paard. Verder vraag ik haar soms eens de wei schoon te maken of te helpen bij de smid. Ze betaalt eventueel lessen zelf.


Ohja en mijn paard staat volpension (Gelderland, maar in regio Utrecht vroeg ik eerder ook geen bijdrage), wordt in en uit de wei gehaald en loopt zz-licht/zz-zwaar. Bijrijdster mag haar niet meenemen per trailer en rijdt geen wedstrijden. Als ik een keer zelf zou willen rijden gaat dat altijd voor, maar eigenlijk komt dat haast niet voor, omdat ik haar hulp en flexibiliteit enorm kan waarderen.

Ik zou zegen: geen kosten, behalve als ze echt alleen rijden en ook van het paard leren of er geheel vrij mee zijn als een eigen paard.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:38

Ik vraag geen geld aan een bijrijder. Ben al blij als ik iemand kan vinden.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:17

Ineke2 schreef:
Zertab schreef:
Ik betaal 115 euro per maand voor mijn lease paard, inclusief 1x per week les (bijna privé les, aangezien we met zijn tweeën in de les zijn) Maar ik heb dan ook 6 dagen per week de beschikking over hem en mag doen met hem wat ik wil. Hij rijdt dan ook niet met anderen, alleen met mij. Ik hoef geen klusjes te doen. En er is beschikking over twee binnenbakken.

Wow dat is goedkoop!


Klopt, heb ik echt geluk mee! En is ook een stal met meerdere lease paarden, dus ook nog eens erg gezellig met de ruiters onderling :)

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:22

Ik ben voor tijdelijk opzoek naar iemand die mijn haf in het bos rijdt gezien ik tijdelijk uit de running ben. Ik vraag geen kosten, gezien ze mij er alleen maar meer helpen

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:28

FeverGloves schreef:
Waarom ben je op zoek naar een bijrijder? Als dat is om jezelf wat meer ademruimte te geven en je paard wat meer aandacht vind ik een bijdrage vragen not done. Bijrijder helpt jou immers uit de brand. En dan zijn eigenschappen van de bijrijder als betrouwbaarheid (worden afspraken nagekomen?), oplettendheid (worden veranderingen in gedrag etc. van paard opgemerkt en doorgegeven?) en klik met paard veel belangrijker dan het geld dat je ervoor krijgt.

Als je echter iemand de kans wilt geven om van je paard te leren en het plezier en de (relatieve) vrijheid van een eigen paard, kun je gaan nadenken over een bijdrage. Sowieso basale kosten als slijtage van je materiaal en evt. huur van de bak en ander materiaal. Overige bijdrage hangt wat mij betreft af van de mogelijkheden en vrijheden die de bijrijder krijgt, zoals al eerder genoemd in dit topic :)


Hier wel mee eens.

Bijrijders gehad ten tijden dat ik geopereerd was en 2x lang uit de (paarden)roulatie was. Heb alleen aangegeven dat ik graag zou willen dat ze af en toe bij mijn instructrice voor eigen kosten zouden lessen.
Helemaal geen probleem, maar ik vond het echt not done om meer te vragen want inderdaad, zij helpen mij uit de brand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:47

Benthhh schreef:
FeverGloves schreef:
Waarom ben je op zoek naar een bijrijder? Als dat is om jezelf wat meer ademruimte te geven en je paard wat meer aandacht vind ik een bijdrage vragen not done. Bijrijder helpt jou immers uit de brand. En dan zijn eigenschappen van de bijrijder als betrouwbaarheid (worden afspraken nagekomen?), oplettendheid (worden veranderingen in gedrag etc. van paard opgemerkt en doorgegeven?) en klik met paard veel belangrijker dan het geld dat je ervoor krijgt.

Als je echter iemand de kans wilt geven om van je paard te leren en het plezier en de (relatieve) vrijheid van een eigen paard, kun je gaan nadenken over een bijdrage. Sowieso basale kosten als slijtage van je materiaal en evt. huur van de bak en ander materiaal. Overige bijdrage hangt wat mij betreft af van de mogelijkheden en vrijheden die de bijrijder krijgt, zoals al eerder genoemd in dit topic :)


Hier wel mee eens.

Bijrijders gehad ten tijden dat ik geopereerd was en 2x lang uit de (paarden)roulatie was. Heb alleen aangegeven dat ik graag zou willen dat ze af en toe bij mijn instructrice voor eigen kosten zouden lessen.
Helemaal geen probleem, maar ik vond het echt not done om meer te vragen want inderdaad, zij helpen mij uit de brand.


Wat is dan het verschil precies in de praktijk, want dat mis ik even in bovenstaande voorbeelden.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 16:09

Ha mijn bijrijdster kost mij eerder geld, dan dat het wat oplevert.
De twee keer per week dat ze naar stal gaat, schuift ze daarvoor of daarna bij ons aan met het avondeten of de lunch :P

Maar goed, dat zijn de vriendschappelijke uitzonderingen misschien die je tegen komt. Als ik op vakantie ben, neemt zij de volledige zorg over en als ze naar stal gaat dan mest ze ook uit. Maar 95% van de tijd doe ik alles zelf of zijn we samen op stal.

Hier in de regio Salland/Twente is het niet gebruikelijk om te betalen voor het bijrijden.
Of je moet de uitzonderlijke situatie hebben dat je dit doet om een paard te trainen en beter te laten worden, maar dan krijg je eerder betaald of het paard ter beschikking, dan dat je zelf moet betalen.

kerstkransje
Berichten: 457
Geregistreerd: 22-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 16:21

Hier betaalt ze de kosten van de hoefsmid, rondom op ijzers
Verder zijn alle kosten voor mij

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 16:51

Ik zou zelf alleen betalen als ik paard mag bijrijden die op hoger niveau wordt gereden.

Maar dat ligt dus ook aan het niveau van de bijrijder.
Mijn paard was M geklasseerd, en qua omgang en ruiter gevoel een paard waar je als je net om de hoek komt kijken met wedstrijden ontzettend veel van kan leren. Maar zet ik mijn vriendinnetje er op die er tig naar het Z en hoger gereden heeft. Ja dan heb ik er alleen maar profijt van.

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:20

Mindim schreef:
Wat is dan het verschil precies in de praktijk, want dat mis ik even in bovenstaande voorbeelden.


Wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer de bijrijdster in kwestie aangeeft te willen stoppen? Of er een paar maanden tussenuit te gaan (bvb voor een operatie, ik noem maar wat). Schiet je dan in de (geld)stress, of kijk je rustig verder naar alternatieven? Oftewel, hoe hoog is de nood dat er een bijrijder is waar je een structureel beroep op kunt doen?

En tuurlijk maak je onderling afspraken, ongeacht of er een bijdrage gevraagd wordt of niet. Verschil wel/geen bijdrage zit 'm voor mij vooral in de afhankelijkheid van de eigenaar van de bijrijder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:03

FeverGloves schreef:
Mindim schreef:
Wat is dan het verschil precies in de praktijk, want dat mis ik even in bovenstaande voorbeelden.


Wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer de bijrijdster in kwestie aangeeft te willen stoppen? Of er een paar maanden tussenuit te gaan (bvb voor een operatie, ik noem maar wat). Schiet je dan in de (geld)stress, of kijk je rustig verder naar alternatieven? Oftewel, hoe hoog is de nood dat er een bijrijder is waar je een structureel beroep op kunt doen?

En tuurlijk maak je onderling afspraken, ongeacht of er een bijdrage gevraagd wordt of niet. Verschil wel/geen bijdrage zit 'm voor mij vooral in de afhankelijkheid van de eigenaar van de bijrijder.

Als je voor geld afhankelijk bent van een bijrijder, dan lijkt me uberhaupt een paard hebben al niet handig.

Maar het iemand het gunnen en geld vragen of gewoon een bijdrage te vragen in de kosten voor het gebruik van het paard, om welke reden dan ook, maakt in de praktijk natuurlijk niets uit voor de bijrijder. Want in principe geef je iemand die het normaliter niet kan betalen in beide situaties het plezier en de relatieve vrijheid van een eigen paard.



Het paard uit voorbeeld staat vol pension, dus er hoeft niet gemest, dat je even de laatste mestballen uit de stal haalt, eer je het paard er weer in zet, versta ik dan ook niet onder mesten :roll:
Verzorging hoort er ook bij in mijn optiek, niet alleen rijden, dus een keer een drol uit de stal pikken, lijkt me nu niet echt een 'klusje'. Als men dat al niet even wil doen en dan gelijk geen bijdrage meer wil leveren, houd je dan niet met paarden bezig.

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:51

Mindim schreef:
Als je voor geld afhankelijk bent van een bijrijder, dan lijkt me uberhaupt een paard hebben al niet handig.


Geld / tijd

Ik ken er helaas genoeg die in grote mate afhankelijk zijn van hun bijrijder en in die gevallen vind ik een hoge bijdrage niet fair en neigt het voor mij meer naar dienst - wederdienst :)

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:55

Als ik dit zo lees heb ik het toch maar goed getroffen met de eigenaar van mijn bijrijdpaard! Ik betaal mijn eigen lessen en de afspraak is dat ik minimaal 1x per maand les. Op het moment is dit eigenlijk elke week (en ik rij nu 1x per week), maar dat is nu uit eigen overweging.

Ik hoef naast het rijden alleen het voer klaar te zetten en het jonge paard te voeren. Soms kleine dingetjes als hoefjes uitkrabben of insmeren. Verder ga ik vaker als zij op vakantie gaan of als er wat tussen komt. Ben me er zeker van bewust dat ik me in mijn handjes mag knijpen! :D

Gaat om regio Utrecht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 16:35

FeverGloves schreef:
Mindim schreef:
Als je voor geld afhankelijk bent van een bijrijder, dan lijkt me uberhaupt een paard hebben al niet handig.


Geld / tijd

Ik ken er helaas genoeg die in grote mate afhankelijk zijn van hun bijrijder en in die gevallen vind ik een hoge bijdrage niet fair en neigt het voor mij meer naar dienst - wederdienst :)

Dus als je er als eigenaar baat bij hebt, dan mag er geen bijdrage gevraagd, maar als je enkel de bijrijder een gunst verleend dan wel? >;)

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 16:57

Mindim schreef:
Dus als je er als eigenaar baat bij hebt, dan mag er geen bijdrage gevraagd, maar als je enkel de bijrijder een gunst verleend dan wel? >;)


Dat zeg ik toch niet? Ik vind een hoge bijdrage (anders dan kosten voor onderhoud, slijtage van spullen etc.) niet fair wanneer je er als eigenaar ook veel baat bij hebt. Plus, ik denk dat andere dingen zoals betrouwbaarheid op de voorgrond moeten staan :)

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:14

Bij mij op stal zijn er meerdere bijrijders die allemaal rond de €75 per maand betalen voor een simpel, brave pony op B/L niveau. Dit gaat dan om tienermeisjes, die voorheen gewoon op de manege reden. Ze mogen 3x per week rijden en de pony's worden er niet perse beter van.

Ik heb zelf een stalgenoot die ik les geef op mijn paard. Zij B niveau, paard M niveau. Zij betaalt gewoon per les van een half uur (ik rij hem zelf los) €12,50

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:19

Nou ik zou geld toegeven, nou ja in dit geval lessen dus. Een goede bijrijder is geld waard ipv dat ze moeten betalen. Hier is niemand te vinden, of ze nemen het echt niet serieus.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:31

Ik betaal wel (ik woon in de UK, hier zie ik eigenlijk niet anders), £20 per week. Ik heb in Nederland een paard dus ik weet wat er allemaal bij komt kijken, volgens de eigenaresse was het vrij lastig om iemand te vinden. Ik heb wel echt alle flexibiliteit, dus voor mij is dit een uitkomst aangezien ik het bezig zijn met paarden en rijden erg miste maar het verder ook erg druk heb, en ik betaal er graag voor. Paarden staan in eigen beheer, 1 pony van 7, een paard van 20 (hoewel... Met de mentaliteit van een 3 jarige :D ) en een welshje als gezelschapspony. Ik mag doen wat ik wil, zo vaak als ik wil rijden en ik hoef eigenlijk vrijwel geen klusjes te doen (als ik er ben help ik graag mee uiteraard en ik doe ook alles als zij eens een dagje weg is, maar dat gebeurt niet vaak). We kunnen hier fijn buitenrijden en in de praktijk gaan we eigenlijk vrijwel altijd samen op pad. Het is eigenlijk voor ons allebei echt een uitkomst, maar voor haar niet per se veel minder werk (behalve dat ze anders dus 2 paarden zou moeten rijden). Als we met de trailer weg gaan, of we ergens een bak huren of les nemen regelt en betaalt zij eigenlijk altijd, dus in de praktijk betaal ik eigenlijk meer voor dat soort dingen dan voor het bijrijden an sich.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 20:36

Mijn verzorger heeft 3 jaar lang niks hoeven betalen. Daarna kocht zij een eigen paard. Die van mij begon toen onder het zadel te lopen. Mijn huidige bijrijder gaat 2 dagen per week, eerst voor 50 euro pm, maar nu 35 pm. Ze hoeft niks qua klusjes te doen, buitenrijden is bij ons in de omgeving niet mogelijk

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:06

caro29 schreef:
Ik vraag geen geld aan een bijrijder. Ben al blij als ik iemand kan vinden.


Dit.....mijn paard staat in regio Amsterdam op een stal met alle faciliteiten en aan het bos....ik heb het opgegeven om een bijrijder te zoeken, diegenen die fatsoenlijk kunnen rijden hebben vaak zelf een paard. Ik heb geen paard waar een manege ruiter (no offence) zo op wegrijdt, hij doet dan geen stap verkeerd maar zal je ook niks cadeau geven.... :D